Hlavní navigace

Minirecenze Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X

1. 2. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

Cypress v oblečku Vapor-X pěkně zblízka

Pro recenzi jsem obdržel Vapor-X začínající kódem 211, přičemž právě dvojka na začátku označuje karty Sapphire s podtextem Build by ATI čili s referenčním návrhem. Na trhu už je i Vapor-X s označením 111 (a tak dále) a můžete jej koupit za stejnou cenu. Stejné bude zřejmě příšlušenství, stejný bude chladič, rozdíly se budou týkat PCB a popřípadě součástek na něm (tím nemyslím jádro Cypress anebo čipy GDDR5).

Sapphire se u edice Vapor-X příliš neodvázal a pracovní frekvence jsou právě oproti běžnému Radeonu HD 5870 navýšeny jen opatrně: jádro pracuje namísto 850 na 870 MHz a paměti byly popohnány z 1200 na 1250 MHz (což u GDDR5 znamená efektivní takt rovných 5 GHz). Aniž byste museli studovat video BIOS karty, můžete třeba pomocí AMD GPU Clock Tool a MSI Afterburner odhalit, že Sapphire používá vyšší napětí jádra než referenční 5870.

Ačkoli by tištěný spoj (PCB) HD 5870 Vapor-X měl být stejný jako u Radeonu HD 5870 od ATI, kterého jsem testoval začátkem podzimu, celková délka karty se vejde do 27 cm jako třeba délka GeForce 8800 GTX, GTX 260/275/280/285/295 či Radeonu HD 3870/4870 X2. Právě na tuto délku je konstruováno nemálo skříní middle tower a tím, že si Sapphire odpustil okrasné červené „výfuky“, ušetřil potenciálním kupcům starosti s délkou.

 

 

Přestože cena Radeonu HD 5870 Vapor-X není malá, je to stále karta osazená 1 GB GDDR5 a podporou Eyefinity na tři displeje. Na kartu Eyefinity-6 s 2 GB videopaměti stále čekáme.

Mezi omluvenky za cenu se kromě chladiče řadí i přibalené hry: testovací vzorek pochází ještě z doby, kdy pro hru Colin McRae DiRT 2 mohl být k dispozici jen poukaz v podobě kupónu s kódem pro Steam, druhá hra BatteStations Pacific se mezi největší hity neřadí, ale určitě se také počítá. Koneckonců je to hra z roku 2009 a potěší přinejmenším fandy létání.

Technologie vapor chamber, tedy jakési efektivní placaté obdoby heatpipe není v případě Radeonu HD 5870 už taky unikátem, má ji nejen řada Vapor-X od Sapphire, ale i využívají ji i jádra referenčních chladičů ATI/AMD. Velký ventilátor sídlící uprostřed pasivu do něhož teplo rozvádějí další tři heatpipe už potom výsadou Vapor-X je. Čtyři šroubky kolem výřezu pro ventilátor v kapotě chladiče jsou zřejmě jen pro parádu.

Prohlídku PCB, cívek, dvou čipů Volterra, obnaženého jádra Cypress či pamětí GDDR5 od Samsungu jsem vám v recenzích zůstaval často dlužen. Přepaly na fotografiích paměťových čipů jsou způsobeny snahou o tvrdé obrysy jinak takřka nečitelných nápisů.

Dlužen vám nezůstanu ani fotografie přímo od Sapphire: přibalené hry se zřejmě mohou lišit dle regionu či doby, a tak zvěčněny na krabici raději nejsou.

V obvyklé tabulce základních parametrů najdete přehled rodiny HD 5000, dřívějších nejsilnějších zástupců Radeonů HD 4000 i tři nejvýkonnější karty už (dříve) uvedené karty Nvidia. U Radeonu HD 5870 jde o parametry referenční karty, 20 MHz frekvence jádra navíc by v přineslo pár procent v teoretickém fill-rate, GFLOPS a 200 MHz efektivně pro paměti GDDDR5 znamená vyšší propustnost sběrnice než u GeForce GTX 285.

Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon
HD 5670 HD 5750 HD 5770 HD 5850 HD 5870 HD 5970
Jádro Redwood Juniper Juniper Cypress Cypress Cypress
Výrobní proces 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm
Velikost jádra ? mm² 181 mm² 181 mm2 330 mm² 330 mm² 330 mm²
Tranzistorů 627 mil. 1,04 mld. 1,04 mld. 2,15 mld. 2,15 mld. 2,15 mld.
Stream
procesorů
80 (400) 144 (720) 160 (800) 288 (1440) 320 (1600) 2× 1600
Takt jádra 775 MHz 700 MHz 850 MHz 725 MHz 850 MHz 725 MHz
Takt SP 775 MHz 700 MHz 850 MHz 725 MHz 850 MHz 725 MHz
ROP/RBE 8 16 16 32 32 2× 32
Texturovacích
jedn.
20 36 40 72 80 2× 80
Paměť 512 MB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 2× 1GB GDDR5
Takt pamětí 4000 MHz 2300 MHz 2400 MHz 4000 MHz 4800 MHz 4000 MHz
Šířka sběrnice 128-bit 128-bit 128-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Propustnost
pamětí
64 GB/s 73,6 GB/s 76,8 GB/s 128 GB/s 153,6 GB/s 128 GB/s
Fillrate
(pixely)
6,2 Gpx/s 11,2 Gpx/s 13,6 Gpx/s 23,2 Gpx/s 27,2 Gpx/s 2× 23,2 Gpx/s
Fillrate
(textury)
25,2 Gtx/s 25,2 Gtx/s 34,3 Gtx/s 52,2 Gtx/s 68 Gtx/s 2× 58 Gtx/s
FLOPS 620 GFLOPS 1 TFLOPS 1,36 TFLOPS 2,09 TFLOPS 2,4 TFLOPS 4,64 TFLOPS
Max. spotřeba 61 W 86 W 108 W 170 W 188 W 294 W
Délka karty 17 cm 19 cm 22 cm 24 cm 28 cm 31 cm
Shader model 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0
Radeon Radeon Radeon GeForce GeForce GeForce
HD 4870 HD 4890 HD 4870 X2 GTX 280 GTX 285 GTX 295
Jádro RV770 RV790 2× RV770 G200 G200 2× G200
Výrobní proces 55 nm 55 nm 55 nm 65 nm 55 nm 55 nm
Velikost jádra 263 mm² 282 mm² 263 mm² 576 mm² 470 mm² 470 mm²
Tranzistorů 956 mil. 959 mil. 2,15 mld. 1,4 mld. 1,4 mld. 2,8 mld.
Stream
procesorů
160 (800) 160 (800) 2× 160 (800) 240 240 2× 240
Takt jádra 750 MHz 850 MHz 750 MHz 602 MHz 648 MHz 576 MHz
Takt SP 750 MHz 850 MHz 750 MHz 1296 MHz 1476 MHz 1242 MHz
ROP/RBE 16 16 2× 16 32 32 2× 28
Texturovacích
jedn.
40 40 2× 40 80 80 2× 80
Paměť 512 MB GDDR5 1 GB GDDR5 2× 1 GB GDDR5 1 GB GDDR3 1 GB GDDR3 2× 896 MB GDDR3
Takt pamětí 3600 MHz 3900 MHz 3600 MHz 2214 MHz 2484 MHz 999 MHz
Šířka sběrnice 256-bit 256-bit 256-bit 512-bit 512-bit 448-bit
Propustnost
pamětí
115,2 GB/s 124,8 GB/s 115,2 GB/s 141,7 GB/s 159,0 GB/s 111,9 GB/s
Fillrate
(pixely)
12 Gpx/s 13,6 Gpx/s 2× 12 Gpx/s 19,3 Gpx/s 20,8 Gpx/s 2× 16,1 Gpx/s
Fillrate
(textury)
30 Gtx/s 34 Gtx/s 2× 30 Gtx/s 48,2 Gtx/s 51,8 Gtx/s 2× 46,1 Gtx/s
FLOPS 1,2 TFLOPS 1,36 TFLOPS 2,4 TFLOPS 933 GFLOPS 1063 GFLOPS 1789 GFLOPS
Max. spotřeba 160 W 190 W 286 W 236 W 183 W 289 W
Délka karty 24 cm 24 cm 27 cm 27 cm 27 cm 27 cm
Shader model 4.1 4.1 4.1 4.0 4.0 4.0

Zajímavosti o architektuře, recenze všech HD 5000, Eyefinity, DirectX 11, ...

Prakticky o všem už jsme u Radeonů HD 5000 psali, proto se v recenzi omezím pokud možno jen na to nové u Sapphire 5870 Vapor-X a zbytek si případně můžete přečíst (jestli se tak už dávno nestalo) na těchto odkazech:

Sledování teplot a přetaktování, 2D akcelerace

Ačkoli je Radeon HD 5870 Vapor-X přetaktován už z výroby, toto přetaktování je v podstatě velmi mírné a nemá ani příliš cenu měřit nějaké rozdíly proti referenční verzi. Jedním z dobrých nástrojů, který u karty zobrazuje i teploty na napěťových regulátorech, je GPU-Z, záložka Sensors. Takto to vypadá s kartou v idle (2D):

Krátce po spuštění zátěže (Unigine Heaven) začne teplota stoupat a s ní i otáčky ventilátoru. Při hraní je karta slyšet v i ne úplně tichých místnostech, teprve po přetaktování (nad 2500 rpm a až 3500 rpm) se dá ale nazvat hlučnou.

Taktovat můžete třeba v ATI Overdrive, zde nejste ale puštěni za hranici 900 MHz pro jádro a 1300 MHz pro paměti (5200 MHz efektivně).

To samé platí v MSI Afterburneru, pro taktování bez omezení použijte AMD GPU Clock Tool ve verzi s podporou HD 5870:

Nejprve jsem nastavil pro jádro 935 MHz, po chvíli testování jsem ale zjistil, že je potřeba snížit takt na 920 MHz (v Unigine Heaven byly po chvíli nepatrné artefakty). Po přetaktování jádra z 870 na 920 MHz vzrostl výkon z 27,7 fps (právě v Unigine Heaven, zde je screenshot s nastavením) na 28,9 fps.

Dál jsem musel už pokračovat s navýšením napětí jádra, zvolil jsem 1,300 V (v Afterburneru, taktoval jsem nadále přes GPU Clock Tool). S tímto napětím se mi podařilo stabilně provozovat magickou hranici 1 GHz pro GPU, což znamenalo nárůst na 30,5 fps v Unigine Heaven benchmarku.

Teplota na napěťových regulátorech přitom dosahovala 88 stupňů Celsia (proti HD 4870 je to pořád krásné) a otáčky už silně hučících 3560 rpm.

Naopak s pamětmi byl trochu kříž, neboť nakonec se ukázala stabilní jen frekvence 1290 MHz (5,16 GHz efektivně). To stačilo jen na lehké navýšení výkonu (při stále stejném nastavení Unigine Heaven 28,0 fps).

2D akcelerace

Malinko jsem také zkoumal problémy popsané redaktory Tom's Hardware v článku 2D, Acceleration, And Windows: Aren't All Graphics Cards Equal? a ve zkratce pak i přímo na EHW v aktualitce:

Na rozdíl od THG jsem nezkoumal Windows 7, ale Windows Vista (x64). Při delším užívání jsem narazil pouze na problém "black screen": při startu Windows se několikrát objevila čistě černá obrazovka, jakoby HD 5870 na chvíli přestal posílat signál (boot Windows byl trochu delší než se střídanou GeForce GTX) a něco podobného se potom dělo náhodně třeba při používání prohlížeče Firefox. Nešlo ale o některými uživateli popisovaný restart ovladače, prostě jen sekundové probliknutí černé obrazovky.

Jelikož redakce THG doslova konstatovala, že 2D výkon HD 5870 (a spol.) je natolik tristní, že značně ztěžuje práci s vektorovou grafikou, vyzkoušel jsem krátce i tento problém. Nějakou tu práci s křivkami umožňuje i Malování, zde ale skutečně k žádnému zpomalení ani při sebevětší snaze nedochází.

Jediný složitější vektorový editor, který se na mém PC nachází, je OpenOffice.org Draw 3. Práce s větším množstvím textu byla v Draw skutečně pomalá a neplynulá.

Nakonec jsem ale vypnul Aero, abych tak vyzkoušel, zda problém při převzetí otěží procesorem zmizí a jelikož se tak nestalo, je to zřejmě vina v aplikační vrstvě a nikoli v Radeonu HD 5870 či jeho ovladačích. Rozhodně jsem ale zvědav na druhý díl testů od THG a jeho závěry.

Testovací konfigurace, podmínky měření hlučnosti

Testovací konfigurace

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7-920 (20× 166 MHz = 3,33 GHz, Turbo Boost: 3,5 GHz)
  • základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1000 MHz, 7-7-7-20, 1,5 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 800 rpm

Cpu-Z w/ Turbo

Pouze pro testy hlučnosti je použit jiný počítač (a noční klid):

  • hlučnost okolí: 36,5 až 37,5 dBA (měřeno cca 20 cm od grafické karty, odejmutá bočnice skříně)
  • pevné disky: WD7500AAKS a WD20EADS v boxech Acutake Dark Disc 2
  • zdroj: Enermax Modu82+, 625 W
  • skříň: Cooler Master Centurion 5
  • chladič CPU: Noctua NH-U12P
  • systémový větrák: Noctua NF-S12

Operační systém a ovladače

  • Microsoft Windows Vista Ultimate (64bitová verze)
  • ATI Catalyst 9.12 pro Radeon HD 5870
  • ATI Catalyst 8.66.6 beta 4 pro Radeon HD 5970
  • Nvidia GeForce 190.62 WHQL pro GeForce GTX 285/295

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7-920 děkujeme společnosti Czech Computer

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za poskytnutí základní desky GA-EX58-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme společnosti Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT

Za poskytnutí teplovodivé pasty Noctua NT-H1 děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

Za poskytnutí chladiče Scythe Mugen 2 děkujeme společnosti Scythe

 

Měření hlučnosti

Hlukoměr

Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5–37,5 dB(A).

Měření ve vysokých rozlišeních, DX11, verdikt

Měření v moderních a graficky náročných hrách (a samozřejmě vysokých rozlišeních) jsem nově doplnil o GeForce GTX 295 (kterou laskavě zapůjčila společnost Gigabyte) a především u hry ArmA II provedl pár oprav. Nastavení se tam totiž liší u ATI (nízké = 2× MSAA, normální = 4× MSAA, vysoké = 8× MSAA) a Nvidie, kde je to vše složitější. Nízké a normální je 2× MSAA, vysoké a velmi vysoké potom 4× MSAA a 8× MSAA odpovídá nastavení 6. Další čísla jsou pak některé z režimů CSAA. Mluvím samozřejmě o nastavení vyhlazování přímo ve hře.

Kde jsou měření obvyklou metodikou, kde je spotřeba, hlučnost...

V
tomto článku nenajdete běžné pruhové grafy ze 13 her, na které jste
zvyklí. Nenajdete zde ani Radeon HD 5870 srovnán po stránce hlučnosti,
teploty GPU či spotřeby s dalšími mnoha grafickými kartami. To vše,
navíc se snad komfortními interaktivními grafy obsahuje článek: Žebříček 28 grafických karet (v interaktivních grafech). Pro srovnání vlivu anti-aliasingu na současný grafický highend (či spíše topend) zajděte do recenze HD 5970, kde je na několika hrách vidět vliv různých režimů anti-aliasingu. Zajímá-li vás GPU akcelerace HD videa pod s MPC HC, můžete si prohlédnout výkony UVD2 a ovladačů ATI v této kapitole testu HD 5670.

V následujícím grafu si dejte ještě pozor na Enemy Territory: Quake Wars, kde mezi sebou srovnávejte vždy jen Radeon a Radeon (super-sampling, 24× CFAA edge-detect) a GeForce a GeForce (transparency super-sampling, 16× CSAA Q). Radeony měly v DX11 benchmarcích výhodu možnosti použití rychlejšího API (při nastavení srovnatelných detailů, zde rozhodně o srovnávání hrušek s jablky nejde).

Poznámka:
neberte nárůsty výkonu s Radeonem HD 5970 oproti HD 5870 jak škálování
CrossFire. Nárůsty lze srovnávat spíše s Radeonem HD 5850, neboť třeba test na Hardware.fr prokázal,
že dva Radeony HD 5850 v CrossFireX jsou výkonnější než jeden HD 5970
(ač specifikacemi silnější, přece jen má k dispozici méně PCIe linek).

Stejná data jako v grafu možná přehlednější formou tabulky (klepněte pro plnou velikost nebo si uložte na disk přímo tento obrázek) obohacená navíc o výsledky z 3DMark Vantage, spotřebu, měření hlučnosti a teploty.

A nakonec ještě podstatné srovnání Radeonu HD 5870 Vapor-X s referenčním HD 5870 (ten byl v předchozích dvou grafech). Spotřeba je zřejmě vinou vyššího nastaveného napětí o něco vyšší než u ref. karty i v idle (kolem 5 W navíc u Vapor-X), v zátěži se pak navzdory vyšším taktům Vapor-X dostává spotřebou jen cca dva watty nad ref. 5870 (asi díky lepšímu chlazení).

Verdikt

Radeon HD 5870 je i v referenčním provedení dobrou kartou, Sapphire, jako je tomu naštěstí v jeho sérii Vapor-X železným zvykem, pouze vše vylepšil a dotáhl takřka k dokonalosti. Za problém se dá považovat cena překračující tentokrát v negativním slova smyslu magickou hranici 10 000 Kč, je čistě na vás, zda jste ochotni za účinnější chladič, o něco kratší kartu či dvě přibalené hry náležitě připlatit.

Přetaktování z výroby není zásadní, rezerva u jádra tu pořád ještě je. K opravdovému nárůstu frekvence jádra ale potřebujete sahat i na napětí a troufám si tvrdit, že to už bude pro majitele karty trochu smrdět vidinou poškození ne zrovna laciné komponenty.

Vapor-X také není zcela tichým řešením, dá se jen kategorizovat jako tichá karta vzhledem ke svému výkonu. Ani se softwarovou regulací na minimální otáčky neztichne ve velmi tichých počítačích a prostředích zcela, při hraní pak jednoduše ventilátor uslyšíte i v běžných podmínkách. Pořád je to hlučnost, na niž jsme zvyklí spíše z karet o nějakou tu výkonnostní třídu níže. Ačkoli není teplý vzduch směrován tak důsledně ven ze skříně jako u ref. chladiče, nižší teploty celé karty vám tento přečin vynahradí.

Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X, 1024 MB

+ vynikající výkon napříč celým spektrem her
+ stále velmi nízká spotřeba v idle, vzhledem k výkonu nízká i v zátěži
+ akcelerace 1080p videa (H.264 (i flash), VC-1, MPEG-2), bitstream Dolby True HD
+ tiché a účinné chlazení (zvláště po regulaci)
+ na rozdíl od ref. HD 5870 se vejde do 27 cm délky
+ DirectX 11 a Eyefinity

- vysoká cena
- není to 2GB Eyefinity-6 verze
- ve skříni zůstává trochu více teplého vzduchu než u ref. chladiče
- lehce vyšší spotřeba než ref. HD 5870 (vyšší napětí nemusí být ale tolik na škodu) 

Byl pro vás článek přínosný?