Mirror’s Edge, PhysX, GeForce a procesory

0

Mirror’s Edge stejně jako mnoho dalších her sází na engine Unreal 3 společnosti Epic. Ten je jedním ze dvou velkých mutliplatformních licencovatelných enginů, jež počítají s podporou rozhraní Ageia/Nvidia PhysX. Knihovny PhysX usnadňují vývojářům popis chování objektů ve scéně a základní set těchto fyzikálních „efektů“ zvládne i jedno jádro moderního procesoru.

PhysX však oproti ještě rozšířenějšímu Havoku nabízí komplexnější fyziku, která je samozřejmě vykoupena daleko vyššími nároky na výkon. Zde přichází ke slovu přídavná karta Ageia PhysX P1 (PPU) či grafická karty Nvidia GeForce 8 a novější (GPU).

Přečtěte si také:
PhysX: milník herních dějin?

Dobrým příkladem toho, jak to s PhysX funguje, může být třeba hra Unreal Tournament 3. V ní si fyziku napsanou pomocí PhysX bez nějakých starostí o výkon běžně užívá každý hráč. Existuje však přídavný soubor map, v nichž je fyzika mnohem složitější a bez akcelerace přes GPU/PPU není hra plynulá.

Vývojáři Mirror’s Edge zvolili trochu podobnou cestu. Předpokládám, že PhysX je fyzikálním enginem ve všech verzích Mirror’s Edge včetně těch konzolových. Kromě základní fyziky však můžete u později vydané PC verze zapnout také komplexnější fyziku. V menu hry se volba jmenuje myslím trochu nepřesně PhysX On, v souboru TdEngine.ini už najdete dle mého názoru přesnější položky bDisablePhysXHardwareSupport a PhysXEnhanced.

Rozšířenou fyziku v Mirror’s Edge můžete pozorovat na těchto objektech a situacích:

Sklo – ačkoli v Mirror’s Edge nelze rozbít úplně všechny skleněné plochy, na tříštění dochází opravdu celkem často. Zatímco ve starších hrách většinou došlo k tomu, že se okno v lepším případě rozbilo jedním z definovaných způsobů, v Mirror’s Edge se skutečně rozpadne na střepy, jejichž trajektorie pohybu je dále počítána a ovlivňuje ji nejen způsob a směr rozbití okna, ale třeba i následná kolize s vaší postavou.

Kouř a pára – pro výpočty realistického chování kouře a páry je použita část PhysX věnovaná dynamice kapalin. V Mirror’s Edge tak například vidíte, jak ovlivňuje proud páry stěna či vedlejší trubka anebo rožene kouř skrz proběhnuvší postava

Látky – ve hře se nachází různé vlajky či bannery chvějící se v průvanu či větru, můžete je také prostřílet a udělat z nich cucky. Podobná animace je použita také pro závěsy a obzvláště efektní je na igelitech použitých v rozestavěných částech města. Velmi pěkné avšak stejně tak vzácné efekty vyvolá k látkám se přiblíživší helikoptera nebo protivník, jehož kopnete skrz fólii z lešení

Odpadky, úlomky – v úmyslně sterilním prostředí Mirror’s Edge občas narazíte na různé krabice, útržky papírů apod. Nejzajímavější je asi chvíle, kdy okolo letící helikoptéra vyvolá proud vzduchu, jenž s papírky uvěřitelně zmítá. Rovněž dopak kulky na zeď nevyvolá předefinovanou a vždy stejnou animaci, ale kousky zdi odlétávají a jejich dráha a interakce s 3D světem ME je počítána.

Mnohem lépe než screenshoty však rozšířenou fyziku v Mirror’s Edge demonstrují videa. Asi nejlepší video najdete na nZone a vidíte jej i pod tímto odstavcem. Přidávám i odkaz na streamovanou 720p verzi. Stažení v plné kvalitě (720p, WMV, 78 MB) je rovněž možné.

Nechci sázet samozřejmě jen na videa zainteresované strany, a tak jsem pořídil sestřih několika scén s PhysX pomocí FRAPSu také sám. Odkaz na streamovanou 720p verzi. Stažení v plné kvalitě (720p, WMV, 87 MB).

Aby byla sbírka kompletní, přikládám na EHW už jednou zveřejněné video ukazující rozdíly některých pasáží s PhysX On a Off. Odkaz na streamovanou HQ verzi. Stažení v plné kvalitě (720p, WMV, 72 MB).

[pagebreak title=Střep (testovací sestavy, ovladače)]

Testovací sestavy a ovladače

Použité grafické karty:

  • Gigabyte GeForce 9600 GT Silent-Pipe IV, 720/1800/2016 MHz, 512 MB
  • Nvidia GeForce 8800 GT, 600/1500/1800 MHz (jádro/SP/paměti efektivně), 512 MB
  • Gigabyte Radeon HD 4850, 625/1986 MHz, 512 MB
  • Gigabyte Radeon HD 4870, 750/3600 MHz, 1024 MB
  • XFX GeForce GTX 260 (SP216) Black Edition, 666/1420/2300 MHz, 896 MB
  • Nvidia GeForce GTX 280, 602/1296/2214 MHz, 1024 MB

Ovladače:

  • ATI Catalyst 9.2 WHQL
  • Nvidia GeForce 182.06 WHQL
  • Nvidia PhysX 9.09.02.03

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: on/off (dle testu), Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
  • ATI Catalyst – Vsync: on/off (dle testu), Quality: high, adaptive AA: off

Vlevo testovací sestava s Core 2 Duo (právě osazena GeForce GTX 260 pro grafiku a GeForce 8800 GT pro fyziku), vpravo ta s Core i7.

[pagebreak title=Kate (PhysX na druhé kartě)]

Multi-GPU PhysX

Jak uvidíte v dalších kapitola s výkonnostními výsledky, zapojení druhé karty GeForce čistě pro fyziku nemusí být v GPU PhysX hře úplně nezajímavé. O tzv. Multi-GPU PhysX jsem psal už dříve, citací sama sebe vás uvedu do problematiky.

Nvidia pro PhysX asi opravdu dělá co může, a tak představila i GPU PhysX pro SLI zapojení a hlavně obecně pro další grafickou kartu v počítači. Základních desek se dvěma a více sloty pro grafiky je mezi lidmi více než dost a myslím, že využití druhého slotu pro SLI nebo CrossFire bude dost malé. Takto si můžete buď přikoupit třeba GeForce 9500 GT ke stávající kartě a mít ji klidně na fyziku (mělo by to být zřejmě možné i v případě, že první karta bude ATI Radeon, ještě jsem to nestihl vyzkoušet). A rozumíte tomu dobře: mělo by to být možné i pro čipové sady Intel či AMD, prostě všechny s více sloty pro grafiky. Ještě to samozřejmě ověříme krátkým praktickým testem, ale takové milé využití jinak nepoužitelného druhého slotu třeba u Intel P35 desek (16/4× PCIe), zní dobře.

Možná výrobce také předpokládá, že třeba svou GeForce 9600 GT povýšíte třeba na GeForce GTX 260. Takto ji ale nevyhodíte, nebo se ztrátou neprodáte, nábrž ji osadíte do druhého slotu a využijete pro fyziku (zatímco nová karta se bude trápit nad grafikou). Samotné SLI zapojení PhysX momentálně výkonnostně nijak nepomůže, spíš naopak a Nvidia pro hraní PhysX her doporučuje SLI vypnout a využívat zatím jednu kartu pro grafiku a druhou pro fyziku. Test Multi-GPU PhysX zveřejnil třeba ComputerBase.

GeForce na grafiku a GeForce na fyziku

Zprovoznění kombinace, kdy jedna GeForce počítá grafiku a druhá osazená v dalším PCIe ×16 slotu fyziku (PhysX), není nijak obtížné. V podstatě jen karty do slotů zasunete, seženete si dostatek napájecích konektorů a necháte Windows nainstalovat ovladač i pro nově přidanou GeForce. V NVIDIA Control Panelu pak vyberete, která karta má počítat PhysX.

V případě základní desky s čipovou sadou Intel P45 zřejmě dojde k rozdělení dvou PCI Express ×16 2.0 na ×8, což by při rychlosti PCIe 2.0 mělo být ještě dostatečné. Výstup na monitor je povětšinou lepší zapojit do silnější GeForce a nechat si ji pro výpočty grafiky.

Radeon na grafiku a GeForce na fyziku v Mirror’s Edge

Chcete-li si užít akcelerovanou fyziku a máte přitom v PC něco jako Radeon HD 4870/4850, nezoufejte. Ještě pořád vás může zachránit deska s vícero sloty pro grafiky, správný operační systém a jeden trik z fóra Overclock.net.

Connect both cards (obviously) so they both show up with their WDDM 1.1 drivers in the device manager
If you want OpenGL support for the Radeon, install Vista drivers from the ati site, if not, you can leave the wddm 1.1 driver there

Use windows update to update the gforce wddm 1.1 driver to its latest version
Enable extended desktop for the nvidia card

Install physx 9.09 runtime from the latest nvidia package (dont install the drivers, just the physx runtime)
EARLIER VERSIONS OF PHYSX WILL NOT WORK
Go to control panel, nvidia physx, in the device tab you will see that hw accell is DISABLED, ignore it and click ok

open REGEDIT as administrator
go to HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/AGEIA Technologies
(if youre on x64 system, then it will be in the wow64node)

in that key you will find a REG_SZ called HwSelection
set it to „GPU“ (without the quotes), then physx will use geforce (do not open the physx control panel again, or you will have to do the regedit step again)

run physx fluidmark from o3zone, it should say HARDWARE on the top, if not, then you either dont have extended desktop enabled,or the reg key isnt set to GPU

Because most games (including mirrors edge) come with an EARLIER physx runtime (ealier than 9.09), they wont work with this kind of setup out of the box (they will force SOFTWARE mode), so you will have to force them to use the new version

To do this, you delete all the PhysX*.dll from their binaries folder, except PhysXExtensions.dll and what not (back them all up, if the game doesnt start, restore them,PhysXCore.dll should always be deleted), replace PhysXLoader.dll (might be in a separate folder, but its there for sure) with the one from FluidMark, and optionally, for better loading times, replace NxCooking.dll (or PhysXCooking.dll) with PhysXCooking.dll from Program Files/AGEIA Technologies/v2.8.1/ (or whatever the biggest number is).

O tom, že finta funguje, vás přesvědčí Lazar svými výsledky v našem diskuzním fóru. Na Mirror’s Edge bohužel zřejmě nefunguje obecný trik funkční kromě Windows XP ještě pod Windows 7. Ten můžete použít pro hry jako Warmonger či třeba PhysX levely Unreal Tournament 3:

Radeon pro 3D + GeForce pro PhysX obecně

„Obecné“ rozchození PhysX na druhé GeForce k prvnímu Radeonu je trochu komplikovanější a o nejvíce odhalení se postaral opět uživatel Lazar ve velmi výživném vlákně v našem diskuzním fóru (zopakuji některé informace z článku ze 17. září).

1. Pro PhysX potřebujete GeForce řady 8/9/GTX s alespoň 256 MB paměti. Stejné požadavky má i CUDA, tedy rozhraní, díky němuž je PhysX pro grafické karty (GPU) přepsána.

2. Dvou či více čipů GeForce v SLI zatím neumí PhysX správně využít, proto SLI vypněte a přes Ovládací panely si vyberte jednu kartu pro PhysX akceleraci (tu, která neposílá signál pro monitor).

3. Budete-li chtít zprovoznit kombinaci grafická karta ATI Radeon pro grafiku (primární) a Nvidia GeForce pro fyziku (sekundární), rozhodně neuspějete pod Windows Vista x64, dost pravděpodobně ani pod 32bitovou verzí. WDDM (Windows Device Driver Model) pod Windows Vista nedovoluje mít současně aktivní dva různé ovladače pro grafické karty.

4. Kombinaci ATI Radeon na grafiku a Nvidia GeForce na fyziku lze zprovoznit pod Windows XP. Důležitý je ale malý trik. Musíte rozšířit plochu i na GeForce a nastavit ji jako primární. V Ovládacích panelech nyní už můžete zvolit jako PhysX kartu GeForce. Poté přepněte zpět jako primární Radeon. Akcelerace PhysX na GeForce by měla zůstat zachována a Radeon jako primární zobrazovací zařízení se postará o grafiku. Bez rozšíření plochy a zvolené GeForce jako primární zůstává přepínací tlačítko zašedlé:

5. Kombinace dvou jakýchkoli GeForce (z toho tedy ta druhá dedikovaná pro fyziku musí být schopna PhysX, viz bod 1) by měla být bezproblémová na všech konfiguracích. Níže je příklad akcelerace fyziky pomocí GeForce 9500 GT ve druhém slotu (primární, tedy pro grafiku, je GeForce 8800 GTS).

[pagebreak title=Let (výkon v benchmarku)]

Výkon v benchmarku

Přesné testování v Mirror’s Edge je usnadněno naskriptovaným průchodem FlybyFlight (spustíte např. takto: „D:\Hry\Mirror’s Edge\Binaries\MirrorsEdge.exe“ -FlybyFlight), který prolétne pokaždé stejně části děje v epizodě Flight. To je mimochodem také první místo, kde při skutečném hraní a zapnutou rozšířenou fyzikou padnete s Radeonem na hubu. Po té, co se Faith potká s Kate nad mrtvolou, musíte utíkat před policií, která střílí skrz skla.

Obrázek je z jiné části hry, ačkoli největší zátěží v obou místech je komplexní simulaci tříštění skla

Na výkonu jednotlivých grafických karet s volbou PhysX Off by kromě srovnatelnosti jinak slabší GeForce 8800 GT s Radeonem HD 4850 nebylo nic až tak zvláštního:

Věci se začnou dít, až rozšířenou fyziku pomocí PhysX On zapnete. Jakákoli grafická karta, která nemůže akcelerovat PhysX, se dostane pod hranici plynulosti, procesor (resp. jeho jedno jádro) komplexní PhysX prostě nestíhá. Nejde o pomalost Radeonu (viz výsledek přetaktované GeForce GTX 260 s vypnutou GPU PhysX v ovladačích), ale o to, že PhysX je záležitostí karet Nvidia GeForce. O možnostech akcelerace s Radeony jsem psal v předchozí kapitole.

Nezajímavé není ani škálování silné GTX 260 (Black Edition) s druhou kartou, GeForce 8800 GT přinese oproti přetaktované GeForce 9600 GT ještě pořád citelný růst výkonu.

Průměrné a minimální snímkové frekvence však nevypovídají zcela vše. Průběhový graf hezky ukazuje, kdy dojde na komplexní PhysX a pak jakoby se z tříštění skla PC ještě vzpamatovávalo a hra na Radeonu stále jede pomalu. To proto, že výpočty fyziky zřejmě probíhají a musí probíhat i mimo aktuální pohled kamery.

Další graf se věnuje Multi-GPU PhysX. Přerušovaná křivka patří samostané GeForce GTX 260, další čáry pak už kombinacím dvou karet. Kombinace GeForce 9600 GT (PhysX) a GeForce 8800 GT (3D) se na rozdíl od jedné GTX 260 (3D i PhysX) častěji dostane do úzkých. Naopak k jedné GeForce GTX 260 SP216 si pomůžete i výměnou druhé karty z GeForce 9600 GT za 8800 GT. Výkon škáluje, PhysX v Mirror’s Edge je dost náročná na využití i docela silné karty jakou je GeForce 8800/9800 GT.

Ten stejný benchmark jsem provedl i na platformě s Core i7. Jen místo GeForce GTX 260 SP216 Black Edition jsem měl k dispozici GeForce GTX 280 což je kromě 128 MB GDDR3 výkonnostně prakticky to samé. Graf potvrzuje, že v místech s nejnáročnější PhysX vás z bryndy nevytáhne ani na 3,6 GHz (či na 3,78 GHz, uvážíme-li Turbo Boost) přetaktovaný procesor Core i7. Kdyby PhysX dokázala využívat více než jedno jádro CPU, určitě by to bylo lepší, zda však na úrovni naprosté plynulosti jako s GPU, to nevím (dle minima spíše ne).

Než se ještě více podíváme na vliv procesoru na výkon v Mirrror’s Edge, v rychlosti si projdeme spotřebu sestavy s Core 2 Duo s různými kombinacemi grafických karet. Nejzajímavější jsou čísla spotřeba dvojic současně osazených GeForce, přidání GeForce 9600 GT k GeForce GTX 260 BE si vyžádá navíc 28 W v idle a 34 W v samotné hře. Když osadíte ke GTX 260 BE jako druhou GeForce 8800 GT, stoupne spotřeba v idle o 37 W a v benchmarku ME pak o 40 W. Přidání GeForce 9600 GT k GeForce 8800 GT znamená 29 W v idle navrch a 42 W navíc v ME.

[pagebreak title=Jacknife (role procesoru)]

Role procesoru

Ačkoli je referenční Nvidia GeForce GTX 280 pořád ještě o chloupek silnější než GeForce GTX 260 SP216 Black Edition od XFX, vliv silnějšího procesoru je v Mirror’s Edge zřetelnější právě na těchto kartách GeForce než na Radeonu HD 4870. Ten je totiž přece jen slabší, a tak už se upgrade procesoru nemůže příliš projevit. Nicméně minimální hodnota na 59 místo 51 snímků za sekundu není pořád k zahození. Jedná se samozřejmě o sadu testu provedených s vyplou rozšířenou PhysX.

Po internetu začala před pár dny kolovat fáma o tom, že když osadíte silný procesor Core i7, tak vám i s Radeonem běží Mirror’s Edge se zapnutou PhysX plynule. Tím je myšleno samozřejmě bez Ageia PhysX PPU či GeForce 8+ GPU ve druhém slotu. Že to není pravda, o tom vás přesvědčil už jeden z grafů v minulé kapitole a přesvědčí vás znovu další graf jen o kousek níže. Naopak v kapitole další vám asi naznačím, jak čerstvý majitel Core i7 na tento nesmysl zřejmě přišel.

Tak trošku mimoděk jsem i na Radeonu HD 4850 ověřil fakt, že jako další hry na Unreal 3 enginu je ME i bez rozšířené fyziky vděčna za každý MHz taktu Core 2 Duo.

[pagebreak title=Horko (výkon karet při skutečném hraní)]

Výkon karet při skutečném hraní

Mirror’s Edge jsem začal hrát na Radeonu HD 4870 s 1 GB paměti. Zapnul jsem detaily na Highest, navolil 1920 × 1200 px, 4× anti-aliasing, zapnul Vsync a hlavně PhysX (On) a začal jsem. Po několika minutách jsem se nejen divil tomu, že mě ME začíná neobyčejně bavit, ale také tomu, že i s PhysX On mám stále povětšinou 60 fps s poklesy nejhůře někam ke 40 fps. Právě odsud možná někteří čerství majitelé hry/HW bez akcelerace PhysX přišli k tomu, že v diskuzích nadšeně začali psát, že se silným procesorem není PhysX v ME problém. Může to být naschvál od Ageia/Nvidia (bez emocí: obchodní záměr), ale možné to samozřejmě není.

S PhysX On jste v pohodě i bez Ageia PhysX PPU či GeForce 8+ GPU v PC až do druhé části druhé úrovně (Flight). Tříštění skla předznamená to, co pak najdete v určitém kousku každé z dalších kapitol (chapter). V podstatě jsem tedy drtivou většinu celé hry odehrál s Radeonem HD 4870 i zapnutou PhysX, ale protože pro vypnutí PhysX musíte restartovat hru, je to trošku otravné – dopracujete se do místa, kde je PhysX náročnější a kvůli nehratelně nízkým fps musíte hru restartovat s vyplou PhysX, začít od posledního „velkého“ checkpointu (bez opuštění rozehrané hry jsou úložné body častější) a po přejití oné náročné části si PhysX zase zapnout.

Následující průběhový graf ukazuje dva diametrálně odlišné levely na Radeonu HD 4870 a GeForce GTX 260 se zaplou PhysX:

Zatímco část F z kapitoly Jacknife se sestává čistě z parkúru po střechách (musíme se rychlostně držet Jacknifa) a jestli v něm vůbec nějaká „PhysX navíc“ je, není tak složitá, aby hra nebyla dobře plynulá i na Radeonu, mapa New Eden A reprezentuje rozhlehlý městský koridor, kde po chvíli zdálky zahlédnete pár vlajek (první pokles fps na HD 4870) a později dojde k intenzivnějšímu zapojení fyziky při střelbě policie na Faith běžící nadzemkou.

Takto jsem změřil mnoho dalších částí hry, přináším ale jen průměrné a minimimální fps. Výkon Radeonu HD 4870 (respektive procesoru) je s PhysX On nedostatečný pro Shard F (poslední část hry, kdy musíte ve skleněné špici budoy zničit terminály), Heat B (vůbec nejnáročnější část hry s PhysX, mnoho skel a vyvěšené vlajky, zapotí se i GeForce GTX 260), Flight B (útěk do kanceláří, po něm následuje benchmark FlybyFlight). Mnoho dalších částí hry si naopak zahrajete v pohodě. Zajímavostí je třeba voda (Jacknife D), kterou začíná mé video v první kapitole: ta vypadá velmi pěkně a běží stejně s PhysX On i Off a patří tak zřejmě do množiny CPU PhysX.

Při hraní jsem zaznamenával i podrobné výpisy fps do logů. Utříděné FRAPSLOGy v pojmenovaných složkách můžete použít v případě zájmu o vytvoření grafů průběhu z dalších levelů hry. Jen si nevšímejte občasného poklesu na nulu u obou karet – to znamenalo pouze smrt Faith ve hře a následné načítání posledního checkpointu, nikoli neplynulost kvůli nestíhání grafiky.

[pagebreak title=Pirandello Kruger (hires screenshoty ze hry)]

Hires screenshoty ze hry

Grafice Mirror’s Edge přijdete na chuť až po chvilce samotného hraní. Ačkoli jsem screenshoty típal do PNG v rozlišení 1920 × 1200 px s 4× AA, kvůli objemu vám musím zprostředkovat jen zmenšené JPEGy. Čistá grafika ME vypadá nejúžasněji právě na bezztrátovém obrázku vysokého rozlišení, možná ještě vymyslím způsob, jak velké PNG rozumě nabídnout (mimo galerii, kde by si je s pásem náhledů užili asi jen majitelé 30″ LCD).

[pagebreak title=Nový ráj (Mirror’s Edge Arts)]

Mirror’s Edge Arts

Grafik studia DICE opravdu umí a stylizaci se podařilo do hry převést velmi dobře.

[pagebreak title=Zpráva o PhysX v Království českém a zemích přilehlých]

Faith a PhysX

Mám-li hodnotit PhysX v Mirror’s Edge, určitě převažují kladné dojmy na těmi zápornými. A to i když zcela zapomenu na to, že samotná hra Mirror’s Edge je velice zábavná, neotřelá a svižná. Určitě se mi líbí to, že PhysX je jakýmsi bonusem, který si můžete zapnout, máte-li odpovídající hardware (podobně jako třeba donedávna pro všechny karty hodně náročný 4× anti-aliasing).

Obohacení hry je neoddiskutovatelné a fyzika, na kterou máte při hledání další skuliny kudy dál skutečně čas (všelijaké igelity, pára apod., dokonalost tříštění skel si v té rychlosti zase tak neužijete – snad s výjimkou klouzání se po šikmé části skleněného výškového domu, kdy střepy jedou doslova s vámi), určitě jinak úmyslně jednodušší prostředí hry dělá zajímavější.

Pořád to ale není hra, kde by GPU PhysX byla nutností, nebo kde by fyzika byla opravdu masivní. Zatím jedinou ukázkou toto, co by PhysX mohla dokázat, je dle mého soudu mapa Tornado vytvořená společností Ageia pro Unreal Tournament 3. Trhání plechů na střechách, vynesení hráče do výšky, odhození na zeď… to je dechberoucí zážitek redefinující herní vjem, tedy to, co Nvidia s PhysX v materiálech slibuje. Jedna mapa v UT3 jaro ale nedělá, chci bořit celé domy ve válečných hrách, chci vidět, co udělá protržená přehrada s malou vesnicí a chci vidět ve hrách simulaci dalších desktrukcí, k nimž je tak komplexní (= pro x86 CPU příliš náročný) fyzikální engine přece stvořen.

Pokud vám v testu chyběly výsledky s kartou Ageia PhysX P1 (PPU), jíž lze bez problémů párovat nejen s GeForce, ale i s Radeony, odkážu vás ještě na měření Firingsquad a ComputerBase.

Stav GeForce PhysX

Zpět na zem, trochu si zrekapitulujme, co Nvidia už s prvním PhysX balíčkem vlastně nabídla, čím hráče nalákala a co se splnilo/plní. GeForce PhysX si už můžete zkusit v těchto hrách:

  • Unreal Tournament 3 (s PhysX Mod Pack)
  • Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
  • Warmonger
  • Crazy Machines 2 (PhysX levely, povětšinou dynamika kapalin)
  • Mirror’s Edge
  • Cryostasis

Z PC her používají engine PhysX ještě například Medal of Honor: Airborne či Rainbow Six Vegas 2 (obě hry na Unreal 3 engine), ale pouze jednodušší CPU PhysX. Kompletní výčet PhysX titulů najdete na Wikipedii a nZone. Hodně titulů ale používá PhysX ve své konzolové verzi (kde je samozřejmě počítána procesorem), zatímco PC verze běží s Havokem.

Nedávno vyšlá hra Cryostasis byla zřejmě trochu uspěchaná, a tak hra čeká na patch (ohlášen na konec března), který fyziku posune na úroveň volně stažitelného tech dema. V něm byla fyzika velmi pěkná, přestože zejména voda měla k realitě daleko.

Mezi nejvýznamnější očekávané hry s PhysX by měly patřit tyto:

  • Aliens: Colonial Marines (vývoj zrušen a opět obnoven)
  • Backbreaker (ačkoli to měl být PhysX tahák s dosud nevídanou animací pohybu už na podzim 2008, nakonec je ticho po pěšině a americký fotbálek je odložen neznámo na kdy)
  • Bionic Commando (opět podstatný odklad, hra by měla vyjít snad letos na podzim)
  • Borderlands
  • Empire: Total War (zřejmě jen CPU PhysX)
  • Gears of War 2
  • Mafia 2
  • Metal Knight Zero (hra údajně už nevypadá tak otřesně jako v pre-alpha verzi)
  • Nurien (MStar, Runway, QuizStar)
  • Sacred 2 (PhysX bude doplněna v březnu vydaným patchem)
  • Shattered Horizons (hra od Futuremarku)

Nejblíže k vydání je Sacred 2, kde už stačí k existující hře vydat patch, jenž PhysX do hry implantuje. Výsledky vypadají velice pěkně, částicové efekty s PhysX dělají kouzla výrazně působivějšími. Posoudit rozdíly ve hře s PhysX a bez PhysX můžete v preview PC Games Hardware:

Končí nám únor 2009 a budeme zvědavi, zda se během roku opravdu objeví nějaká hra s PhysX, která dá Nvidii skutečné eso do rukávu. Zatím zůstává třetí odstavec této kapitolky bohužel pořád utopií. Neznamená to ale, že by se bylo třeba o osud PhysX už teď nějak bát.

PhysX se zřejmě zalíbila už velkým vydavatelům her (EA, 2K Games a THQ) a podpora je ve dvou multiplatformních enginech (Unreal 3 a Gamebryo, pokud vám to druhé nic neříká, tak možná hry jako Oblivion nebo Civization IV už ano). Rozšiřování určitě pomáhá i dávno etablovaný program spolupráce s vývojáři The Way It’s Meant To Be Played.

Dokonce ani příchod DirectX 11 nemusí znamenat konec PhysX. PhysX toho určitě dokáže více než Havok, zvlášť když ten je brzděn Intelem (Havok FX s GPU akcelerací byl zrušen a o jeho dokončení se nic neví). PhysX je oproti Havoku na PC licencován zdarma, platí se jen za konzolové nasazení. Ageia a po ní Nvidia chtěly a chtějí vydělávat hlavně na hardwaru.

DirectX 11 (viz článek o DirectX 11 z konce léta) v současnosti nemá žádné vlastní řešení fyziky, natož aby do standardizovaného API Microsoftu byl zahrnut Havok. Navíc PhysX jsou především knihovny s popisy různých jevů a kusy už hotového kódu, tedy něco, co může vývojář využívat, ať už to pracuje nad CUDA či třeba později OpenCL anebo DirectX Compute Shaders.

Chce-li Nvidia svou investici do koupě Ageia proměňovat v úspěch, musí být flexibilní, a tak rychle jak přepsala akcelerovanou PhysX běžící pouze na PPU Ageia PhysX P1 i pro CUDA běžící na všech GeForce 8 a vyšších, bude muset v případě potřeby PhysX portovat pro zmíněná GPGPU API.