Výrobci prý do některých 1440p monitorů montují 4K LCD panely. S interpolací

20

Ze světa monitorů o víkendu přišla jedna hodně zvláštní zpráva. Podle webu Prad.de se prý momentálně na trhu vyskytují monitory s panely, jejichž rozlišení neodpovídá tak docela tomu, jaké mají napsané ve specifikacích. Asi byste čekali takovou zradu, že rozlišení bude reálně horší. Ale tento problém se prý týká modelů s nominálním rozlišení 2560 × 1440 bodů a rozlišení, které mají fyzicky jejich matrice, je prý paradoxně vyšší.

Prad.de píše, že dle jeho informací výrobci monitorů nyní do některých modelů monitorů, jejichž rozlišení má být 2560 × 1440 bodů (neboli též QHD či 1440p), místo adekvátních panelů montují jako náhražku 4K panely. To zní absurdně, ale údajně je to proto, že „1440p“ LCD panelů nemají dostatek. Shodou různých okolností údajně došlo k tomu, že výrobní (či možná lépe řečeno nákupní) ceny panelů s rozlišením 4K se dostaly pod náklady na panely 1440p, nebo alespoň velmi blízko. Každopádně podle Prad.de vznikla situace, kdy výrobci na takovémto zmaření lepšího 4K LCD netratí a údajně se proto v situacích, kdy 1440p obrazovek nemají dost, ale musí na ně uspokojovat objednávky, mohou 4K panely do těchto monitorů dostat.

Monitor s 4K rozlišením za cenu obyčejného 1440p zní jako super věc, ale v praxi to bohužel je naopak docela neštěstí. Tyto hybridy totiž dovolují nastavit jen ono nižší rozlišení 2560 × 1440, 4K se z nich nijak vydupat nedá. To znamená, že pokud jim nastavíte „nativní rozlišení“, ve skutečnosti nativní nebude a obraz se vždy bude interpolovat z 2560 × 1440 bodů. Pokud s nenativním rozlišením na LCD máte trochu zkušeností, tak asi víte, že vede k ošklivému neostrému obrazu, zejména při zobrazení ostrých tenkých čar a textu. S těmito monitory budete tomuto problému vystaveni v podstatě pořád.

Z tohoto důvodu se mi jen těžko věří, že by výrobci monitorů k něčemu podobnému přikročili, nicméně podle Prad.de se tak děje. Rozdíl mezi nativním zobrazením a nižším rozlišením interpolovaným na 4K panel (jde o přeškálování s faktorem 1,5×) by měl být docela jasně patrný. Výrobci ale asi tento trik používají jen v levných monitorech, které pravděpodobně přistanou na stole nějakému nenáročnému či nezkušenému uživateli někde v kanceláři. Pravděpodobně se také spoléhají na to, že díky menším pixelům nebude průšvih tak znatelný, jako třeba u Full HD monitoru.

Simulace efektu intepolace rozlišení 2560 × 1440 na 4K panel podle Prad.de (klikněte pro zvětšení)
Simulace efektu intepolace rozlišení 2560 × 1440 na 4K panel podle Prad.de (klikněte pro zvětšení)

Prad.de neuvádí, v jakých monitorech by se tato past mohla skrývat, ani u kterých výrobců monitorů by k tomuto mělo docházet. Při koupi tedy aby člověk zase dával pozor na další potenciální problém, i když doufejme není příliš rozšířený. Pozitivní by ale na tom mohla být ona informace, že výroba 4K panelů dnes už není příliš drahá a pro výrobce jsou prakticky mainstreamovým produktem. Kdyby se to i obecně promítlo do nabídky na trhu a 4K obrazovky by se víc prosadily jako standardní rozlišení (a neplatil by se za ně velký příplatek), to bychom si vůbec nestěžovali.

Výrobci prý do některých 1440p monitorů montují 4K LCD panely. S interpolací
Ohodnoťte tento článek!
4.16 (83.13%) 32 hlas/ů

20 KOMENTÁŘE

  1. „Kdyby se to i obecně promítlo do nabídky na trhu a 4K obrazovky by se víc prosadily jako standardní rozlišení“

    No to si ještě počkáme, kdo nemá DP ale jen HDMI tak 4K nechce, pokud není masochista, který miluje blikající obraz na 30Hz. 1440p je pro něj strop. Další je příliš jemné rozlišení se stále ne moc dokonalou podporou škálování na hidpi. Další jsou hráči, kteří mají radši kvalitní fullHD nebo 1440p než rozpatlané 4k (gpu to neutáhne). Tohle je jednoznačně podvod a pokud uvádí nativní rozlišení, které není pravdivé, tak doufám, že z nich někdo vysoudí poslední kalhoty. Někam do TV je to asi jedno, ale jak si to mohou dovolit do monitoru.

    • LCD, na rozdíl od CRT nebliká, tedy se neustále nepřekresluje, takže 30 Hz neznamená blikající obraz. Takže do kanceláře použitelné. Pokud by byly 4K lD levné, rychle by se prosadily i za cenu upgrade strojů. A v nejhorším lze nastavit FullHD.

            • Nezkoušel jsem to s 4K monitorem, ale u menšího (tuším to byl FullHD) to tak fungovalo a zobrazený bod byl na 4 pixelech.

          • Nemas tak uplne pravdu. Ty pises o UHD vs. FHD, tam to je jak pises, presne 4x. Ale 4K ma na sirku o necomalo vice pixelu. Je v tech rozlisenich celkem bordel. Nicmene clanek je 1440 vs 4k, to musi byt pekny humus. Pokud to je ale pravda.

            • 4K je takove obecne oznaceni kam spada i UHD takze UHD je 4K. A pokud se mluvi o 4k u monitoru tak v 99% pripadu je tim mysleno UHD (stejne tak u televizi). Obcas se najdou vyjimky s jinym pomerem stran ale tech je fakt malo.
              Nicmene i kdyz jeden pixel u FHD jsou pomerove 4 u UHD tak vyrobci monitoru si to asi uplne nemysli nebo nevim co za to muze (zase te technologii interpolace tak nerozumim). Kazdopadne FHD na UHD monitoru je hnus. Mozna ze zalezi i na vyrobci co ja vim ale na mem 4k je to opravdu strasne rozmazane. U 2K je to vyrezne lepsi ale porad to neni ono.
              Nejlepsim resenim co se hrani tyka je mit hru v nativnim 4k ale rendering snizit treba na 50% tim se dostanem vyupocetne na FHD rozliseni(coz ne kazda hra podporuje). Pak hra to opravdu interpoluje tak jak by clovek cekal a obraz vypada to ostre.

      • Ano nepřekresluje se neustále, jen když se tam něco děje. Takový rolování obrazu třeba překresluje dost velkou plochu na to, aby to bylo ke zblití. Navíc většina lidí si pod pojmem kancelář asi představuje paní, která má celý den otevřený jeden word a do něj píše. Moje představa je taková, že přepíná minimálně mezi browserem, wordem, několika pdf, fotkami apod. Tedy každou chvíli potřebuje překreslit prakticky kompletní obrazovku. 30Hz panel bych dal leda na nějakou statickou informační tabuli, jako jsou odjezdy vlaků nebo tak. Tam si to klidně může přeblikat pomalu. Ale snad jakákoli práce na PC je s 30 Hz za trest.

  2. Vidíte vidíte, kapitalista vám neprodá nikdy nic pod cenou! A to je řeč že místo 2500×1440 můžete mít 3800×2100 to je prostě masakr! Za stejný prachy, tak vidíte ty marže? Vidíte jak to výrobci drží? A teď mi něco říkejte že Gsync je dražší než freesync!!!! Všechno to je o kartelu výrobců, stejně tak u televizí, prostě novou televizi s uhlopříčkou nad 100cm pod 10.000 nekoupíte! Je to kartel, stejně tak paměti.

    • G-Sync je rálně dražší. Zatímco stejně velké LCD s vyšším rozlišením může stát stejně jako s nižším, tak tady je to o tom, že je tam místo standardní elektroniky modul s FPGA a nějakou RAM (to bylo už před tím GSync HDR), a to se prostě neztratí. Taky teda IIRC Nvidia vybírá nějaké poplatky (což může být dohromady jedna platba s těmi fpga moduly).

      • On asi mluvil o odlišném chování při škálování GUI, tam rozdíly opravdu jsou. Buď může systém aplikaci prostě nativně kreslit při zvýšeném DPI, nebo ji může vykreslit při standardním DPI (90 dpi) a pak vzniknou bitmapu zvětšit (interpolovat, jako by to udělalo to LCD) na větší plochu, pokud máte monitor s třeba 200 DPI. Je to sice rozmazané (nevýhoda), ale zachovají se proporce, takže tenhle přístup může být potřebný v takových aplikacích, které nejsou připravené běžet na jiném DPI než 90 a třeba by je to nějak rozsekalo (výhoda).