Monopolní praktiky u Nvidie? Údajně omezuje konkurenci na trhu tlakem na výrobce grafik

58

Grafické karty jsou ve světě hardwaru dějištěm nejdůraznějších fanouškovských rozepří a zdá se, že se zase objevila událost, která ke klidu nepřispěje. Web HardOCP totiž minulý týden publikoval ne zrovna příjemná zjištění, podle nichž se prý Nvidia nyní snaží prosazovat na trhu grafických karet a zafixovat si tam svoji pozici metodami, které hraničí s monopolistickými (či přesněji řečeno konkurenci potlačujícími) praktikami.

 

GeForce Partner Program

Na vině je tzv. „GeForce Partner Program“, což je nový rámec spolupráce s výrobci karet, který Nvidia začala potichu prosazovat. Jeho podmínky drží v tajnosti; Kyle Bennett z HardOCP uvádí, že nikdo z partnerů Nvidie není ochoten o něm mluvit a informace od zaměstnanců bylo možné dostat jen pod podmínkou anonymity, jelikož firmy i jednotlivci mají strach ze sankcí. Bennett uvádí, že původně mu tip na existenci ne úplně košer praktik v GPP dali (jakož i dalším novinářům) přímo z AMD. Až po vydání článku na HardOCP se ale o věci začalo mluvit veřejně. Zdá se totiž, že v některých případech se novináři obávali soudních sporů nebo přerušení spolupráce, tedy odříznutí od vzorků pro recenze a podobně. Takové varování údajně dostal i web HardOCP.

V blogu na webu Nvidie (který vyšel až poté, co se Bennett zástupců firmy na věc začal ptát), je GeForce Partner Program mlhavě popisován jako snaha přinést zákazníkům lepší produkty skrze to, že značky a komunikace Nvidie a partnerských výrobců karet budou „konzistentní“ a „transparentní“. Tyto formulace by asi mohly znamenat prakticky cokoliv, ale podle Nvidie prý výrobci karet ony věci oceňují a rychle se ke GPP přidávají. Kdo je členem, ale sdělit odmítla.

The GeForce Partner Program is designed to ensure that gamers have full transparency into the GPU platform and software they’re being sold, and can confidently select products that carry the NVIDIA GeForce promise.

This transparency is only possible when NVIDIA brands and partner brands are consistent. So the new program means that we’ll be promoting our GPP partner brands across the web, on social media, at events and more. And GPP partners will get early access to our latest innovations, and work closely with our engineering team to bring the newest technologies to gamers.

Podle toho, co Bennet o programu GPP zjistil, jde o smlouvy s výrobci grafických karet, jejichž cílem je u nich zajistit určité formy exkluzivity pro GPU od Nvidie a zřejmě je na místě obava, že tyto snahy budou uměle podlamovat konkurenci a zhorší rozmanitost volby na grafickém trhu. Podle Benneta se některé firmy také obávají, že tyto prakticky nemusí být úplně v pořádku legálně a že jim nadělají problémy, pokud budou chtít spolupracovat i s konkurenty Nvidie, což je v tomto kontextu zdá se nejen AMD, ale už i Intel.

Čip GP104 na referenční GeForce GTX 1080 (Zdroj: VideoCardz)

Nabídka, kterou partneři nemohou odmítnout?

Podle Nvidie je zapojení do programu pro partnery čistě dobrovolné, ale problém je v tom, že firmy, které nepřistoupí, budou znevýhodněné. Bennett zjistil, že benefity připojení k GPP zahrnují lepší přístup k technologické asistenci a inženýrům Nvidie, dřívější přístup k novým produktům a technologiím a možnost být mezi prvními výrobci, kteří budou mít karty na prodej při vydání novinky, což má všechno přímý dopad na konkurenceschopnost. Dále se na připojení do GPP může pojit i účast na bundlovacích akcích (tedy nabídkách her zdarma ke kartám), slevových akcích, propagaci v médiích a sociálních sítích a také přímá finanční podpora marketingu a propagace od Nvidie. To může být jedna z nejdůležitějších položek na seznamu, protože tyto peníze na reklamu mají velký význam (není asi náhoda, že byly významnou součástí strategie Intelu). Z pohledu výrobců karet je tak trochu sebevražda tyto dohody nepřijmout, pokud na ně přistoupí jejich konkurenti.

Tlak na exkluzivitu

Riziko spatřované na tomto „klubu“ je v tom, že Nvidia si výměnou za zapojení vymiňuje požadavky, které ji u partnerů dávají v určitých směrech exkluzivity. Podle HardOCP je problém zejména v jedné klauzuli. Ta předepisuje, že firma musí svoji „herní značku (gaming brand)“ spojit exkluzivně jen s GPU od Nvidie. Co toto znamená? Řeč by měla být o značkách jako je třeba ROG u Asusu, které si tyto firmy budují jako „prémiovou“ či „lepší“ část nabídky (poznámka: zda je zrovna Asus nebo jiné firmy členem GPP, se neví a Bennett to nikde neuvádí). S GPP by taková firma směla tuto značku používat jen pro produkty s GeForce, ale už ne pro karty, počítače nebo notebooky založené na konkurenčních GPU.

asus-rog-swift-xg258q-1600
Prémiový „gaming brand“ je například značka Republic of Gamers u Asusu. Nvidia chce výrobce přinutit vyrábět takovéto produkty jen s jejími čipy

Proč je toto závažné? Nvidia se sice bude hájit tím, že nikomu nezakazuje vyrábět grafiky založené na konkurenčních čipech (což je pravda), ale i tato na první pohled technikálie má svůj význam – jinak by po ní také Nvidia nešla. Do „gaming brandů“ firmy jak lze vidět hodně investují a snaží se je tlačit, takže vyloučením konkurence z tohoto marketingu jí odeberete i související oporu v propagaci, marketingu a vůbec v preferencích firmy, která se snaží prosazovat svůj „lepší“ sortiment víc, než „generickou“ produkci.

Druhý problém je, že onen „gaming brand“ jako ROG nebo Aorus představuje prémiové produkty, s čímž bývá spojena sice vyšší cena, ale také kvalitnější provedení, lepší komponenty a chladiče či delší záruka. Nvidia se zde tedy aktivně snaží vytlačit konkurenty z těchto „lepších vrstev“ a odsunout je do nižšího segmentu. Tím samozřejmě hodlá dosáhnout toho, aby její značka byla vnímána jako hodnotnější a kvalitnější, zatímco konkurence jako levnější a horší náhražka. To nepřímo upevní její pozici i příjmy a oslabí konkurenty a jejich výdělečnost. Vzhledem k tomu, že je to vše realizováno tlakem na obchodní partnery, v tomto skutečně lze vidět nástroj k potlačení konkurence.

nvidia-titan-xp-ce-star-wars-galactic-empire-gallery-03
Když Nvidia vydala karty Titan Xp s motiv yhvězdných válek, Impérium mělo ironicky červenou barvu,, kdežto zelená bravy Nvidie byla přidělena rebelům. Momentálně je Nvidia všechno, jen ne „underdog“

Předzvěst věcí příštích?

Ačkoli se ona k potlačení konkurence směřující klauzule tváří poměrně slabě a nevinně, na tyto tendence bude třeba si dát pozor. Jednak zde může jít o salámovou metodu, kde se nejdřív vyzkouší, zda projde první krok, a poté mohou přijít další. Ale kromě toho nejde jen o to, co je na povrchu. Výrobci karet mohou cítit větší hrozbu mezi řádky. Problematické je zejména ono rozdělení na firmy v klubu a ty mimo. Jelikož nevýhody plynoucí z nečlenství jsou dost zásadní, stojí výrobci, kteří by se chtěli vzepřít, před hodně reálnou hrozbou, že je z trhu vytlačí firmy „spolupracující“. Ty totiž budou mít od Nvidie určité formy finanční i nefinanční podpory a budou mít na trhu karty dřív. A když výrobci tuto hru na favority a zapuzené uvidí, budou pravděpodobně pod touto hrozbou náchylní k tomu, snažit se si Nvidii naklonit i nad rámec požadavků přímo daných v partnerské smlouvě, tedy větším a explicitně nevyžádaným zvýhodňováním značky GeForce před konkurencí.

Poškození konkurence na trhu vlivem těchto zákulisních praktik tedy může být závažnější, než co by vyplývalo z čistě mechanického výklady těchto smluv. A omezení konkurence není jen něco škodící konkrétním firmám, ale hlavně problém pro zákazníky, kteří nakonec budou platit víc za horší výrobky. HardOCP podotýká, že to trochu připomíná antikonkurenční kroky, kterými Intel v předchozí dekádě bránil rozšiřování procesorů AMD na trhu. Tehdy nátlakem a podmíněnými výhodami docílil třeba toho, že většina výrobců neuvedla při vydání desky pro původní Athlon, nebo exkluzivity u Dellu. Intel tyto praktiky dostaly do problémů před soudem, ovšem to neznamená, že takto narazí i Nvidia. GeForce Partner Program je nejspíš i kvůli tomuto precedentu opatrnější a také se trošku zdá, že antimonopolní dohled nad IT giganty od doby, kdy USA v roce 2001 silně zatlačily na Microsoft, poněkud zeslábl.

Monopolní praktiky u Nvidie? Údajně omezuje konkurenci na trhu tlakem na výrobce grafik

Ohodnoťte tento článek!

58 KOMENTÁŘE

    • Nejsem expert na graficke technologie, ale treba revize/druha verze Veky, by mohla prinest to, co se ocekavalo od jednicky. Treba v ramci integrovanych reseni, jede Veka podle mne na vybornou, viz 2200G, 2400G, Intel i7 G rada.
      Pokud do te doby, ale nekdo nevymysli, jak stopnout mining na kartach, tak se obavam, ze je to stejne vsechno sumak…

      • V podstatě souhlasím. Ono se ukazuje, že Vega jako kdyby vůbec nebyla dělaná na Hi-end, ale naopak ideální do různých integrovaných, nebo obecně nízkopříkonových řešení, kde se ukazuje jako hodně dobrá grafika.
        Jen prostě např. taková Vega 64 OC se spotřebou 400W není moc povedená věc a Nvidia nabízí v této výkonostní kategorii buď srovnatelná, či lepší řešení (podle kritérií porovnání) se starším Pascalem a letos přichází nová generace…

        Takže opravdu je třeba doufat, že další generace se zlepší (v porovnání s novou od Nvidie) a až opadne těžební horečka a z Vegy nebude primárně stroj na těžbu tuším Monera, tak AMD bude mít na stole lepší konkurenci v hi-endu a zároveň povedeného nástupnce Polarisu, který už je generačně na konci životnosti.

    • Bral bych to realisticky. AMD nemá asi extra doláče pod polštářem, aby se snažilo snažit ukousnout Nvidii nějaká procenta v top high-endu. To prostě není dané, že každá firma musí usilovat o nejvyšší pozice. Z krátkodobého ekonomického hlediska to je skoro sebevražda (z toho dlouhodobého už menší kvůli budování značky). Na top high-end produkt je třeba nasypat penízky do kampaně a pořádně to prodat, protože cena vývoje na kus bude vysoká. Naopak si myslím, že Polaris byl fantastický vymyšlený čip, vzhledem k cílové skupině. Hromada výkonu za rozumnou cenu a lidi to chytlo. Vega měla vyšší ambice a už to začalo lehce skřípat, protože naráží na různé (i netechnické) limity. Mimochodem praticky všechny čipové architektury se nedají snadno škálovat směrem nahoru, a pro útok na nejvyšší příčky by pravděpodobně vyžadoval zásadní přepracování některých částí čipu.

      • Mit TOP vykon na urovni 1080 je v pohode. Trh pro 1080Ti je stejne hodne maly. Kde podle mne ale AMD udelalo chybu (pokud to mohlo udelat jinak) byl fakt, ze nevydali nejakou Polarisku, ktera by sla vykonem nekam k 1070. Tam myslim hodne ztratili. 1080 uz je high-end a cenove uz taky jinde, ale trh 400-500 Euro je treba na zapad od nas stale dost zivy.
        Ale treba to jinak v te dobe neslo.

        • Těžko říct, tak by se chovala nějaká větší verze Polarisu, akvivaletní k 1070. Nedokážu to posoudit, ale myslím, že pokud by to bylo jednoduše možné, tak by takový Polaris vydali už v roce 2016. Ale možná by tam byla ještě horší spotřeba + termika, než u Vegy, nebo jiné problémy, kdoví.

          • Tak ted urcite spekulejeme, ale myslim, ze jedna polariska, byt by treba byla kousek pod 1070 si myslim udelat sla. Podle mne se nabizi jako vysvetleni, ze Veku meli v planu vydat driv a vzhledem k financim a spol, tak moc nemohli uz experimentovat dal. Za mne trochu skoda. Mam 580ku a je to fajn karta.

      • I s tímto souhlasím, jenže právě toto byla od AMD chyba. Pokoušeli se, udělat si u Vegy velké PR, proniknout zpět do hi-endu, rok se chvástali jak bude dobrá a to následné zklamání může mít marketingově horší efekt, než kdyby vůbec žádnou kartu, výkonnější než RX580, nevytvořili.
        Vega by šla jen do APU a Kaby-Lake G a až pokud by další generace byla na hi-end vhodnější, tak by ji tam poslali.

          • Ano, asi kdyby bez to humbuku dlouho dopředu, o tom jak geniální to bude architektura pro hi-end, vydali jen Vegu56, tak by byla vzatá jako dost dobrý produkt, tečka.
            A samozřejmě to zpoždění samo o sobě bylo špatné – i kdyby to na ten čas bylo dopředu plánované, tak to bylo pozdě vzhledem k Pascalu. A vydání FE verze byla další chyba z pohledu marketingu, ještě při té ceně.

  1. Jinymi slovy, nvidia se stara, nabizi lidi, knowhow, support, PR. A to se tresta. Nejlepsi je nedelat nic, tak jako AMD. To vas nikdo z niceho nenarkne. No, nedelat nic – porad se da udavat a pomlouvat.

    https://pcgamesn.com/nvidia-geforce-partner-program-amd-impact

    But we’ve done our own digging into the story and from what we’ve uncovered the truth of the matter is the transparency Nvidia are chasing is about making it clear which graphics card range from a company is based on GeForce tech and which are running AMD’s GPUs. It’s not about stopping a company from having a separate AMD-based gaming brand.

    That means Asus could have a Republic of Gamers Mars brand, which only sells Nvidia, but also a Republic of Gamers Ares brand that is exclusively AMD-based. GPP isn’t going to stop any company from selling AMD GPUs as specifically gaming graphics cards

    • Páči sa mi ako máš ty vždy hneď vo všetkom jasno „bez akýchkoľvek pochýb“… a ani skutočné informácie k tomu nepotrebuješ, alebo akože ten článok čo linkuješ považuješ za „hard fact“, či oficiálny a záväzný výklad podmienok programu?

      • Podľa mňa je to určite dôveryhodnejšie ako konšpiračné teórie o tom, že chce NV obmedzovať či zakazovať predávanie konkurenčných GPU. To by si išli rovno pre pokutu. Zatiaľ ešte nie sú Intel, pre ktorého jedna miliarda asi nič neznamená. 🙂

        • @MarekNr.. zadnou pokutu v reale nedostanou. Ja ti reknu jak takove veci funguji, nezavisle na tom, jestli je to NV nebo nekdo jiny. Vetsina partnerskych programu je postavenych na tom, ze mas pristup k informaci, supportu a know vyrobce (celkem jedno jestli se jedna o HW nebo SW). Ty tohle know how potrebujes, protoze na techto produktech (nebo SW) dal bud delas dalsi SW, HW (karty), nebo nabizis sluzby. Zaroven dostavas materialy k novym vecem, atd. Tudiz jsi na tom do jiste miry zavisly a bez toho to bud nejde, nebo je to hooodne ztizene. Tohle byla predmluva 😉
          A ted k veci..pokud z nejakeho duvodu vyrobce nabyde dojmu, ze se mu tvoje aktivity jako partnera bud nelibi, nebo ze jej malo podporujes, atd (celkem jedno proc), tak ti klidne muze skrze partnersky program dobre zatopit, tim ze ti rekne, ze te z neho vyjme. V SW oblasti, te pak napr. prestanou pozyvat do projektu, na kterych participuji ostatni firmy atd., muzou te vyskrtnout z jejich akci pro partnery, atd. Tech veci je vic. Vyskrtnuti z partnerskeho programu je pak uz grant finale. Tudiz vysledkem je, ze na te ‚zasedne‘ a ty bud sklopis usi a udelas co chce a nebo si ohrozis vlastni bussines, pokud je pro Tebe dany vyrobce dulezity. A neudelas s tim nic, zadny pokuty apod. Vyrobci se 100% nic nestane.
          Takto to funguje v realu 🙂

          • Je celkom možné (a podľa mňa viac pravdepodobné), že GPP bude skôr nadštandard a nie základ. Takže keď do neho vstúpiš získaš niečo navyše, ale vieš bez toho fungovať aj tak. Môžem sa ale mýliť. Každopádne ak by to bolo ako píšeš, bola by to zo strany NV hlúposť sa takto stavať k svojim partnerom. Chcelo by to nejaký odborný výklad GPP a to aj vrátane negatívnych vetiev.

          • Ja jsem se treba v oblasti SW setkal se 2 typy ‚partnerskych smluv‘. Jedna je neco jako ‚reseller partner‘ a druha treba ‚developer partner‘. Prvni je uzsi a nektere jsou treba i vyhradni. Tudiz napr. nesmis nabizet jineho vyrobce, za to ale muzes prodavat licence a mas z toho zisk. Krome toho, mas k dispozici max podporu, kterou davaji (samzorejme v zavislosti i na tom, jak jsi pro ne jako firma dulezity 😉 ) Ten druhy typ smluv je vetsinou mene ‚upnuty‘ a mas v ni veci volnost. Napr. muzes nabizet i konkurencni produkty, atd. Vzdycky ale, kdyz ten vyrobce nabyde dojmu, ze napr. dostatecne nenabizis jeho reseni atd. tak to zavani pruserem se vsemi temi negativama, ktera jsem zminil vyse. Tot obecne 🙂

        • jeste pozmaka.. tyhle veci samzorejme vsechny funguji ‚neoficialne‘ a kdo se s tim dostal do kontatku, tak to zna. Pro mne je napriklad docela dobra informace v puvodnim clanku ta, kde redaktor mluvi „ze mu to nikdo nechtel rict na zaznam“. Tohle je uplne typicke pro tyhle zalezitosti. Ja si pamatuji, kdyz jsem jednou u jiste firmy dolovoal nejake informace o konkurencnim produktu, tak clovek se kterym jsem mluvil byl fajn, ale nic mi nedal pisemne, vsechno bylo jen ‚ustne‘, protoze taky byli partnerem jiste dalsi velke firmy..

      • Mne se taky paci, jak vzdycky obhajujes, upresnujes nebo vyvracis (svymy demagogickymi konstrukcemi) jen to co se ti hodi. Nevsiml jsem si, ze bys zde udatne rozporoval clanek na hardocp, ktery vse stavi jen na domnenkach a vymyslech (what-if speculative blogpost) 😉

        Ale jinak – ano, co se tyce tehle kauzy, mam opravdu jasno a nemam zadne pochyby 🙂 Holt clickbait je dobry za kazdou cenu v kazdem rocnim obdobi.

        • Ja ešte vidím ako celkom haluz, že skutočným iniciátorom tejto kritiky je podľa tebou odkazovaného článku práve AMD. Nie je to prvý krát, kedy je AMD iniciátorom niečoho takého, potom sa schovajú do úzadia a daná téma žije svojím životom ďalej. Bez ohľadu na to, či je opodstatnená alebo nie.

          • @mareknr .. to touhle optikou nemuzes nahlizet. Mezi firmama samozrejme funguje konkurence, jednak ty samotne partnerske firmy maji kontakty na obe strany (NV, AMD). Casto jsou ty vazby i osobni, tak je dost mozne, ze AMD ve skutecnsoti dostalo echo do nekoho z tech partnerskych firem. Kdyz si predstavis, ze jsi v kuzi AMD, proc by jsi to nevyuzil.. :))
            To ze ty mas radeji NV nebo mi je sympatictejsi AMD, to je v principu jedno. Koukej na to jako na ‚nejake‘ firmy, ne na ty, ktere mas radeji.

          • @tombomino: Iba mi to pripomenulo keď vyšli prvý krát GPU PhysX či Gameworks. Tak od AMD išla prvotná kritika, ktorá vzrástla do úplne iných rozmerov. Z AMD sa proste vždy raz ukázali a niečo naznačili a odvtedy sa to verklíkuje všade. Aj tam, kde to nemá význam (napríklad, že väčšina hier s Gameworks nemá problém a predsa sa kritzovali). Ale chápem, že aj toto je spôsob vedenia konkurenčného boja a a ako píšeš,, prečo to nevyužiť.

          • @marek..imho v oblasti SW, neni AMD tak aktivni jako NV a myslim, ze na to doplaci. NV je v tom lepsi. Viz GameWorks (neposuzuji kvalitu nebo dopad na vykon). Mela by delat podobne veci (myslim efekty), a aspon by si nemohli pak uz nic predhazovat :))

  2. Obecne opravdu neni dobre, aby jakykoliv vyrobce (at HW nebo SW) nutil partnerske firmy skrze ‚partnersky program‘, jak ma napr. oznacovat svoje vlastni produkty s jejich chipy. Tak jak to vnimam, tak ASUS a jini, maji svoje serie karet, ktere se vyznacuji napr. tichymi chladici, vetsim OC, atd. Nutit nekoho, at pouziva pak uz zajetou a nebo novou znacku pro uriciteho vyrobce je vzhledem k dnesnim stalostem fakt ulet. A kdo neposlechne, tak tomu to dame sezrat…tyhle ‚natlakove‘ praktiky se bohuzel pouzivaji a je to svinarna od velkych firem.

    • To vis jo 😉
      Ja jsem zapomel, ze ty mas prehled o vsem a vis, jak napriklad funguji vztahy mezi firmama, kde jsou ruzne partnerske, licnencni a jine smlouvy a urcite jsi byl pritomen ruznym udalostem, kdy ti firma, pro jejiz SW napr nabizis dalsi sluzby a produkty, da sodu, protoze jsi udelal produkt, ktery se kryje s nejakou jejich vlastni nadstavbou a pak te hezky vyskrtne z partnerskeho programu a ty si s jejich produkty uz neskrtnes :))

    • „A kdo neposlechne, tak tomu to dame sezrat…tyhle ‚natlakove‘ praktiky se bohuzel pouzivaji a je to svinarna od velkych firem.“

      Toto ale nikde nezaznelo. Podmienky pre nesúhlas uvedené nemáme a tradšej by som si ich len tak nedomýšľal. Nielenže ASUS a spol potrebujú NV, ono to je aj opačne.

      • Neni, viz muj komentar vyse pod tvym prispevkem. Nezapomen, ze vyrobce ma tech partneru vice. Mozna pokud si neco jako „hlavni“ nebo velmi dulezity partner, tak se na tebe divaji malinko jinak. Pokud si ale jeden z partneru a vicemene jestli te maji nebo ne, se zase tak moc nedeje, tak ti to opravdu daji sezrat. Ja jsem byl svedkem (ted nemyslim NV) podobnych konfliktu nekolikrat, dokonce jsem jednu dobu i treba byl i castecne za partnersky program odpovedny, tak si myslim, ze o tom, jak to funguje malinko neco vim.

        • Ja tvoje komentáre nerozporujem. Len by som rád vedel skutočný výklad tohto konkrétneho partnerského programu. Takto sa len dohadujeme čo by mohlo byť keby a domýšľame si závery. Ale chápem, že z tých skúseností, ktoré máš, že sa na to pozeráš hneď negatívne. Zrejme by som bol na tom tak isto.

  3. Kdyz to shrnu vcetne diskuze, tak ale furt plati, ze kdyby si AMD nenadelala do vlastnich kalhot a vydavala pravidelne opravdu konkurencni herni grafiky, tak by dneska mohl kazdej vyrobce karet poslat NVidii do prdele. Jenze protoze AMD dlouho nic, tak NVidia obsadila 90% trhu a ted si vyrobcum karet diktuje.

  4. Súdruhovia, budme k sebe úprimný, keď vynecháme tie rozprávky o dobrom AMD a zlej nVidii tak je aj tak jasné že nVidia vo svojom finančnom či podielovom postavení na trhu samostatných GPU bude skôr či neskor robiť nejaké prasačinky či vyslovené odrby. Holt ukážka skoro monopolu…

    Ale zase, tak ako keď to v manželstve škrípe tak za to môžu dvaja – žena aj svokra 😀 – tak aj v tomto prípade, nVidia by nevymýšľala pi**viny keby tu nebolo nemohúce AMD.
    Ako sorry, ale keby sa nVidia AMD aspoň trocha bála a cítila tlak z ich strany – kľudne aj v tom „predťažobnom“ období tak by na takéto veci ani nepomyslela.

    • Rozprávky naozaj môžeš vynechať, osobne nemám ilúzie o tom, že ak by bola situácia obrátená, AMD by nič podobné neskúsilo.

      ALE, že za to môže AMD, to už je naozaj dosť pokrivená logika. V takom prípade za to môže aj Intel, lebo úspešne nevstúpil na trh so samostatnými grafikami, môže za to aj S3 Graphics, lebo opustili trh už v minulosti. A, môže za to aj nemohúci Maťko911, lebo ani on si nezaložil firmu na vývoj GPU a neprekazil tento skoro-monopol.

      • No, lenže Maťko911 grafiky nerobí tak to ťažko môže prekaziť…

        …btw. áno možno trocha pokrivená logika ale stojaca na pevných základoch, ono čo sa dialo v CPU svete „domácich desktop užívateľov“ posledných 8-9 rokov ? No nič, Intel, od vydania 4C/8T (i7-920 a spol.) vydržal takmer 9 rokov na 4jadrách/8vláknach až do príchodu 8700K.

        A prečo ?

        No odpoveď každý pozná, žiaden tlak či ohrozenie od AMD ergo, žiaden tlak na vývoj tak sa dá myslím skutočne povedať že časť viny za stagnujúci vývoj v CPU svete nesie AMD práve svojou neschopnosťou. No a tu s tými podmienkami nVidie je to o tom istom – robia kok**ny lebo AMD GPU už tak celkom neberú za problém…

        • Nie „trocha“, ale úplne postavená na hlavu. Tak ako AMD podľa teba nič nestálo v ceste toto prekaziť, tak ani tebe nič nestálo v ceste. Aneb, keď sa stane vražda, tak za to môže vrah, lebo vraždil, ale aj obeť, lebo sa nechala zavraždiť.

          • Kde píšem že „AMD podľa teba nič nestálo v ceste toto prekaziť“ ???
            Veď tam dokonca píšem že „AMD práve svojou neschopnosťou“

            A pokiaľ sa chceš baviť o tom detinskom porovnaní že čo mne stálo v ceste, no know-how, výroba a patenty – drobnosti že ano 😀

            PS: ono ten príklad z vraždou je mimo dám ti lepší: podnikateľ sa každí deň v krčme pri pive chváli že on banky može jeb*ť, že on im neverí a že 10-ticíce €€€ drží doma v sejfe. Za 2 mesiace ho vykradnú.

            Otázka: nepomohol tomu vykradnutiu tak sám svojou debilitou a tým že nedržal jazyka za zubami ?

          • a btw. teraz ma napadlo…

            …opýtaj sa sám seba koľko krát si v recenziách nových 6C-6C/12T i5/i7 či 10-18C highendových Intelov čítal ako „AMD nakoplo vývoj či samotný Intel“ k činnosti, a nikde som nepostrehol žeby to niekto nejako vehementne spochybňoval, ono keď Intel „““zrazu“““ a „““náhodou“““ namiesto 10jadra fukol ako highend 18jadro a to 10jadro dal za polovicu ceny človek by musel mať ozaj hrubú kožu a nepreniknuteľné Intel okuliare aby to označil za „náhodu“ a nie dôsledok výborných produktov AMD – teda jeho tlaku.

            No a presne rovnako to je aj v grafikách akurát že v tom negatívnom zmysle, nVidia necíti tlak zo strany AMD, 2 z 3 PCI grafík sú jej, herné notebooky sú jej, performance/highend bol 100% jej 15-16 mesiacov, teraz je ostal „len“ highend. V dôsledku toho začína vymýšľať a áno, to že si začína dovoľovať na partnerov je aj chyba slabého AMD.

          • Ja nerozporujem, že ak by AMD bolo úspešné, tak je dnes možno iná situácia.
            Ja rozporujem „vinu“ ako ju predostieraš vo svojom prvom príspevku. Postavené na hlavu. Ak im niečo stálo v ceste, tak vina nemôže byť ich, ak im nič v ceste nestálo, tak sú vinný ako hocikto (aj ty). Vyber si.

  5. Ja tam nejaky velky problem nevidim, kazda znacka by si mohla vybrat ci bude vyrabat iba produkty Nvidie alebo iba AMD. Clovek by sa este aj jednoduchsie orientoval ked by videl znacku napr ASUS rovno by vedel ze ide o produkt Nvidie. AJ dnes su vyrobcovia co vyrabaju iba pre AMD napr Sapphire a pod.