Hlavní navigace

Mozilla chce být nezávislejší. Letos spustí další službu na bázi předplatného

10. 6. 2019

Sdílet

Ředitel neziskové organizace poukázal na to, že se firma musí vydat cestou nabízení placených služeb. Nějakou dobu se o to už snaží a má určité plány pro letošní rok.

Diverzifikace příjmů je důležitá pro každou firmu. Mozilla patří k těm, komu se dosud diverzifikovat příliš nedaří. Jak víme, většinu jejích příjmů nadále tvoří dohody s poskytovateli internetových vyhledávačů. Primárně pak s Googlem. Odkud nezisková organizace jako Mozilla čerpá finance a kam pak investuje, si můžete připomenout v loni zveřejněném podrobném reportu.

Znovu to pro německý magazín t3n před pár dny potvrdil Chris Beard, ředitel Mozilly, s tím, že vyhledávání činí 90 % jejích příjmů. Zbytek pochází z darů, služby Pocket apod. Loni na podzim se byla k portfoliu přidána též VPN za 10 dolarů na měsíc založená na službě ProtonVPN. Služba zatím běží v pilotním režimu a v Česku nebo na Slovensku dostupná není.

Za nezávislost na vyhledávačích

Mozilla se ale bude snažit zaujmout ještě víc. Aktuálně plánuje během října spustit další službu na bázi předplatného. Sama o problematice soukromí dlouhodobě hovoří a nelíbí se jí praktiky společností jako Google, jejichž obchodní model spočívá v prodeji reklamy, kvůli čemuž firmy uživatele a uživatelky svých služeb co nejvíce sledují. Firefox pak už nabídl vlastní nástroje na blokování sledovacích prvků a postupně zpřísňuje výchozí nastavení.

Je to také logický směr, jak se odlišit od konkurence. Největší webový prohlížeč přitom dnes poskytuje Google, který současně provozuje největší internetové služby a z většiny ho živí reklamní byznys. Beard přímo uvedl, že se lidé stali produktem. Mozilla neplánuje zpoplatnit služby, které dnes nabízí zdarma. Bude ovšem klást vyšší důraz na placené služby s přidanou hodnotou. Co si pod tím představit?

O některých službách už řeč byla. Mozilla provozuje Pocket, pokouší se prorazit s VPN. Před pár měsíci organizace spojila síly se službou Scroll, jež zprostředkuje weby bez reklam, ovšem za měsíční poplatek. Beard dále v rozhovoru zmínil cloudové úložiště, o něm jsem ale dosud neslyšel. K úložišti tak nelze nedodat, že si musíme počkat na další informace.

Závěr

Pro magazín t3n dále mluvčí Mozilly uvedla, že zpočátku organizace nejspíš nabídne další samostatné placené služby. Jestli se tak někdy dočkáme balíku produktů a služeb sdružených pod jedno předplatné (touto cestou úspěšně kráčí např. Microsoft), nevíme. V tuto chvíli si tím patrně není jistá ani sama Mozilla. Proto je předčasné, hovořit dnes o tzv. Firefoxu Premium. Jedná se spíše o nevhodně zvolenou nálepku.

DT24

Zdroj: t3n via gHacks Tech News

Byl pro vás článek přínosný?