Mraky nad cloudovým hraním? OnLive došly peníze a bankrotuje

0

Onlive v krizi

Na jejich čelo se hrdě stavěla společnost OnLive. Její služba, streamující hry ze serverů, se měla prý představovat budoucnost zábavního průmyslu. V závěru minulého týdne však přišlo vystřízlivění. Firma vyčerpala své finanční zásoby, propustila všechny zaměstnance, a prakticky zbankrotovala.

Zatímco služba OnLive má pokračovat, samotná firma míří do likvidace. Ta proběhne prostřednictvím procesu Assignment for the Benefit of Creditors, blízkému bankrotu. Majetek firmy včetně značky, patentů, technologií a samotné služby bude (či snad už byl) odprodán novému vlastníkovi. Dle posledních informací by tímto šťastlivcem měla být firma spojená s investiční skupinou Lauder Partners. Údajně bude v provozu služby pokračovat a začne společnost budovat nanovo. Peníze z prodeje pak připadnou věřitelům a z původní firmy v podstatě nic nezbude.

Zlé zprávy přišly znenadání. Šéf firmy oznámil zaměstnancům, že firma (a s ní i jejich pracovní místa) končí s téměř okamžitou platností. Nedostanou údajně odstupné, navíc jsou jejich zaměstnanecké podíly nyní zcela bezcenné. Jen zlomek zaměstnanců bude přijat do nové firmy. Skoro to vypadá, že vedle oddlužení je cílem této restrukturalizace i snaha zbavit se různých závazků.

Schéma fungování služby OnLive

Byť má provoz služby OnLive pokračovat (plynule přejde na nového vlastníka), nad jejím dlouhodobým fungováním stále visí otazník. Firma byla dosud nerentabilní a je otázkou, co s tím restrukturalizace zmůže. Původní ambice OnLive byla konkurovat přímo lokálně spouštěným hrám. Vzhledem k poplatkům, spojeným s streamováním hry ale dle mého názoru nebyla atraktivní alternativou pro koupi. U OnLive vám totiž hra nepatří, pouze si ji pronajímáte, takže vás v delším horizontu může přijít výrazně dráž. Nepřekvapí, že dle určitých neoficiálních informací nepřekračuje počet aktivních hráčů připojených k serverům pár tisíc.

Kromě her i další software

Snad proto se v poslední době firma snažila nabízet i streamované produkty z jiného soudku. Například vzdáleně virtualizovaný systém Windows pro uživatele tabletů. Pokud má OnLive uspět, zřejmě bude muset změnit kurz tímto směrem a působit tam, kde nemá konkurenci. Pokud totiž existuje prostor pro streamování her, je to v oblasti zařízení, u kterých klasické hraní není vůbec možné. Lze tedy čekat, že se s novým vlastníkem OnLive místo na PC zaměří na televize a set-top boxy, případně telefony a tablety. Již dříve OnLive oznámilo, že bude podporovat konzoli Ouya, dost možná však šlo jen o zoufalý marketingový tah krachující firmy.

 

Pomiňme kardinální otázku, kolik zákazníků OnLive má, a zda je to dost nebo málo. Co firmě srazilo vaz, byly provozní náklady. OnLive si opatřilo poměrně silnou základnu serverů, které pochopitelně stojí peníze. Tato kapacita však údajně byla přemrštěná. Zákazníků je prý relativně málo, takže velká část serverů stojí, a tedy si na sebe nevydělává. Toto však může být jen část problému. OnLive totiž údajně mělo problémy s provozními náklady tak nějak obecně. Firma prý byla rozhazovačná a za rok utrácela okolo 200 miliónů USD. A to je na firmu začínající od píky hodně. Zároveň se OnLive snažilo získat zákazníky různými slevami, což opět znamenalo nižší tržby.

Obchodní model firmy zřejmě počítal s mnohem většími tržbami, než bylo reálné. U „startupů“ jsou počáteční ztráty poměrně běžné. U těchto společností se zhusta počítá s tím, že je při troše štěstí odkoupí velká firma ještě dříve, než jim dojde dech. To se také stalo například s Gaikai, kterou pohltilo Sony. Což je poměrně škoda, neboť by bylo zajímavé vidět, zda by se do problémů dostala i tato společnost, či zda by v jejím případě cloudové hraní (ekonomicky) uspělo.

Zdroje: Kotaku (1, 2), Joystiq (1, 2), Forbes

Ohodnoťte tento článek!