MS opravil UWP hry ve Windows 10: už půjde Freesync, G-Sync i vypnutí VSync

0

Takzvané „univerzální aplikace“
napsané a přeložené pro Universal Windows Platform (UWP),
mají představovat budoucnost Microsoftího operačního systému.
Ovšem u počítačových her byl příchod technologie UWP
poněkud rozpačitý, neboť proti klasickým programům pro Windows
(dnes by se řeklo „desktopovým“) má toto prostředí řadu
omezení. Ukázalo se například, že nelze deaktivovat VSync
a obnovovací frekvence je zamčená, znemožňujíc využití
FreeSync a G-Sync. Naštěstí ale tento značně kritizovaný
nedostatek nebyl v UWP fundamentálně zakořeněn a Microsoft
tyto funkce univerzálním aplikacím nyní zpřístupnil.

Tato oprava by měla být součástí
aktualizací, které se včera objevily ve Windows Update. Microsoft
o změně publikoval tento
blogpost
, dle něhož byla za prvé přidána podpora pro
deaktivaci VSync (vertikální synchronizace), pokud si to uživatel
přeje. To sice vede k roztrhávání obrazu, umožňuje ale
částečně vykreslovat s vyšší frekvencí, než LCD
umožňuje, a vidět na monitoru aktuálnější informaci.
Z tohoto důvodu může být vynucení tohoto vlastně
defektního zobrazení bráno jako výhoda, hráči měli k odebrání
této volby v univerzálních aplikacích výhrady a Microsoft
jim nyní vyhověl.

Rise of the Tomb Raider je univerzální aplikace, ale jen pro PC

Zároveň by univerzální aplikace
nyní již neměly mít uzamčenou obnovovací frekvenci. Jak hry,
tak další aplikace už tedy mají volnost používat proměnnou
obnovovací frekvenci, podle Microsoftu bude již v univerzálních
aplikacích fungovat G-Sync i Freesync. Nicméně zprovoznění
této podpory nebude automatické – od včerejška ji obsahuje
samotné prostředí, kromě toho ale asi budou aktualizaci
potřebovat i dané hry. Microsoft totiž na blogu píše, že
takovou opravu očekává v brzké době pro Gears of War:
Ultimate Edition a Forza Motorsport 6: Apex.

Forza Motorsport 6 je ve Windows Storu zdarma

UWP nepoužívá exkluzivní režim
celé obrazovky a hry běží v okně. Uvidíme tedy, jak
bude vypnuté VSync realizováno – zda případné trhání
nastane jen v okně hry, nebo zda by se mohlo objevit u celé
obrazovky (což byste mohli pocítit, pokud byste ke hře například
sledovali video). U Freesync/G-Sync to asi bude ještě
zajímavější – zde bude nutné měnit obnovovací frekvenci celé
obrazovky naráz.

 

Tato zlepšení mimochodem zatím
nefungují na noteboocích, které používají integrovanou
i samostatnou grafickou kartu s přepínáním. Pro tyto
konfiguracích zatím ještě stále probíhají práce na
implementaci, ovšem posléze by se FreeSync a G-Sync zřejmě
mělo objevit i na takto stižených strojích.

Microsoft také údajně pracuje na
dalších zlepšeních pro hry psané jako univerzální aplikace.
Hry by měly dostat možnost používat překrývání (overlay)
a modifikace obrazu. Zdá se, že Microsoft se snaží zmírnit
omezení, kterými hry běžící v režimu UWP proti klasickým
aplikacím nad vrstvou W32 trpěly. K těmto dalším zlepšením
ale zatím není více informací, Microsoft se s nimi pochlubí
až posléze.

Zdroje: PC
Perspective
, Microsoft

Ohodnoťte tento článek!