Hlavní navigace

MSI Radeon HD 4650: levný skoro-ideál

17. 10. 2008

Sdílet

Zdroj: Redakce

Radeon HD 4650 – nutný slabší brácha 4670?

O Radeonu HD 4670 už víte i z testu na ExtraHardware.cz asi úplně vše, několik dní po něm se však začal prodávat i Radeon HD 4650. Cena je asi o 400 Kč nižší (což je u levných karet nezanedbatelný procentuální rozdíl), na první pohled si asi všimnete nižšího taktu jádru. RV730 v HD 4670 běží na 750 MHz, v HD 4650 pak na 600 MHz. Tento rozdíl však zdaleka není tím hlavním.

U pamětí byste mohli (doufejme že alespoň na různých zdrojích) u obou karet najít šířku sběrnice 128 bitů a takt 1000 MHz. Zakopaný pes bude v tom, že zatímco u Radeon HD 4670 je to skutečná frekvence, kdežto u HD 4650 efektivní. Radeon HD 4650 je standardně vybaven 500MHz moduly DDR2, což znamená právě efektivní takt 1000 MHz a tedy poloviční paměťovou propustnost oproti HD 4670 (2000 MHz efektivně díky čipům DDR3).

Test HD 4650 bude tedy částečně o tom, jak moc tato změna poznamená výkon RV730 a jestli je pak ušetření kolem čtyř stovek ušetřením adekvátním. Radeon HD 4650 však není kartou, u níž by byl herní výkon alfou i omegou, zcela jistě totiž směřuje také do obývákových počítačů, pro než má dobré papírové předpoklady: max. spotřebu stanovenu na 48 W, technologii PowerPlay druhé generace pro úsporu v režimu idle, podporu moderních rozhraní výstupů na monitor a především UVD 2.0.

UVD je přímo v jádře RV730 (ale i dalších) integrovaným čipem, jež slouží pro akcelerace videa. Druhá generace zvládá nejen akcelerovat MPEG-2, H.264 i VC-1 až do 1080p včetně, ale třeba také DualStream, což se hodí pro nové Blu-ray disky s funkcí BonusView. S videem pak souvisí i přednost v podobě schopnosti změnit pomocí redukce jeden z DVI-I výstupů na HDMI konektor, ve kterém je i audio signál (až 7.1) s podporou standardů AC-3, AAC, DTS, DTS-HD a Dolby True-HD.

Jako zástupce Radeonu HD 4650 jsme vybrali kartu od MSI. Ta se hodně odlišuje od ref. návrhu, má příznivou cenu a rovněž dostupnost od uvedení. S osazeným typem chladiče jsme na ExtraHardware navíc zatím tu čest neměli.

 

 

 

MSI Radeon HD 4650 obrazem

 

Krabička je opravdu maximálně miniaturní, ale zase už v obchodě nepodlehnete klamnému dojmu. Samolepka o tom, že je MSI jedničkou na německém trhu s grafikami mi sdělila překvapivou infomaci (i když někdy v době GeForce FX 5900 byla myslím MSI i světovou jedničkou co se prodejů grafik týče), pro kupce jsou však praktičtější informace o modelu, velikosti a typu paměti. Plné hry u levné grafiky nečekám, ale s tou spartánskou výbavou to podle mě MSI přehnalo a přinejmenším onu redukci z jejich „mazarine“ DVI-I na HDMI přibalit do minikrabičky mohla.

Karta svými rozměry nenadělá vrásky asi nikomu, zlatavý chladič na červeném PCB bude fajn i do skříní s průhledy.

Tlak na cenu se projevil asi i na výstupech na monitory: je tu jen jeden D-Sub a jeden DVI-I (redukovatelný na HDMI s audiem). Pro provozovatele S-videa karta není, ostrouhají i majitelé dvou LCD s digitálním připojením.

Dvoupinové připojení signalizuje chybějící regulaci otáček, podstatnější však budou teploty a hlučnost. O nich se dozvíte až v závěrečných kapitolách.

Z krabice se mimo jiné dozvíte o použití kvalitnějších součástek (Ultra Durable 2) a hlavně o tom, že verze s GDDR3 pamětmi je výrazně výkonnější než ta s DDR2.

2ns DDR2 moduly Hynix přesně odpovídají taktu 500 MHz. Uvidíme, zda poskytnou také nějaký prostor pro přetaktování.

Čtyřbodové uchycení chladiče jednoznačně chválím.

Ani poslední GPU-Z kartu nedokáže úplně detektovat, vytíží procesor na 100 % a jste rádi, když proces gpuz.exe zabijete.

 

Testovací sestava, použité testy

Testovací sestava je zvolena tak, aby grafické karty pokud možno co nejméně limitovala a došlo tedy k jejich co nejobjektivnějšímu porovnání. Ke slovu se tedy dostala základní deska s PCI Express 2.0 a dostatkem linek pro Multi-GPU zapojení, procesor jsem pro jistotu popohnal na 3,5 GHz, paměť rozšířil na 4 GB (32bitový operační systém Windows Vista, který používám především kvůli kompatibilitě, využije něco přes 3 GB, ale to bohatě na všechny současné hry stačí) a především svůj čas začal šetřit nasazením rychlého pevného disku. Použitý zdroj má celkem čtyři PCI Express 2.0 napájecí konektory (6 + 2-pin), skříň pak patří mezi ty nejtypičtější a naměřené teploty či zaznamenané problémy s rozměry by tak měly být cennou informací pro co nejvíce čtenářů.

Monitor HP LP3065 (30", S-IPS)
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V)
Základní deska XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked)
Paměť Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V)
Pevný disk Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min)
Zdroj Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W)
Chladič CPU Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min)
Skříň Cooler Master Centurion 534
Optická mechanika Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM)
Systémové větráky Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min)
  Cooler Master 12cm (900 ot./min)
Operační systém Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1
Ovladače Nvidia Nvidia ForceWare 177.39 pro GeForce GTX a 9, 177.83 pro GTX 260 SLI a 9400 GT
  Nvidia ForceWare 175.16 pro GeForce 8 a 9600 GT, 178.13 pro 9500 GT
Ovladače ATI/AMD ATI Catalyst 8.7, 8.8 beta pro HD 4870 X2, 8.8 pro HD 3650 TOP, 8.9 pro HD 3850/HD 46xx

S novou sestavou přišly také nové ovladače a především změna výběru her. S bolestí v srdci jsem se rozloučil s tituly jako Splinter Cell: Chaos Theory, Gothic 3, Quake 4, Heroes of Might and Magic V či Half-Life 2: Lost Coast, vyškrtal DirectX 9 varianty u her, kde již existuje DirectX 10 verze, a celkově modernizoval. Nakonec zůstaly jen tři hry nevydané v roce 2007/2008, přičemž jak Oblivion, tak F.E.A.R. či Serious Sam 2 stále dokáží dobře reflektovat především výkon grafické karty. Zcela nově jsem zařadil hry Age of Conan, Assassin's Creed, Devil May Cry 4, Half-Life 2: Episode Two, Hellgate: London, Race Driver: GRID, The Witcher (Zaklínač) či u nás velice rozšířené závody Trackmania Nations Forever. Výsledkem snad budou testy, jejichž výsledky budou platit co nejdelší dobu. 

    API Vydáno
Teoretické testy 3DMark Vantage 1.0.1 DX10 2008/04
  3DMark06 1.1.0 DX9 2006/01
Hry Age of Conan: Hyborian Adventures (2008.0520) DX9 2008/05
  Assassin's Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) DX10 2008/04
  Bioshock (demo, 1.0) DX10 2007/08
  Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) DX9 2007/11
  Call of Juarez (DX10 official benchmark, 1.3.0.1) DX10 2007/05
  Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) DX10 2007/09
  Crysis (1.2.1) DX10 2007/11
  Devil May Cry 4 (DX10 benchmark) DX10 2008/06
  Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) OpenGL 2007/09
  F.E.A.R. (1.08) DX9 2005/10
  Half-Life 2: Episode 2 DX9 2007/10
  Hellgate: London (1.2) DX10 2007/11
  Lost Planet: Extreme Condition (1.004) DX10 2007/06
  Medal of Honor: Airborne DX9 2007/09
  Race Driver: GRID (demo) DX9 2008/06
  Serious Sam 2 DX9 2005/10
  S.T.A.L.K.E.R. (Shadow of Chernobyl) DX9 2007/03
  The Elder Scrolls IV: Oblivion DX9 2006/03
  The Witcher (Zaklínač, 1.3) DX9 2007/10
  Trackmania Nations Forever DX9 2008/04
  Unreal Tournament 3 (demo) DX9 2007/11
  World in Conflict (1.008) DX10 2007/09

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065:

 

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

 

Herní výkon v nižších rozlišeních I.

3DMark Vantage

 

Age of Conan

  

Call of Duty 4

Call of Juarez

Crysis

Herní výkon v nižších rozlišeních II.

Enemy Territory: Quake Wars

F.E.A.R.

 

Half-Life 2: Episode 2

 

 

Serious Sam 2

Trackmania Nations Forever

 

Unreal Tournament 3

3DMark06, 3DMark Vantage

3DMark Vantage

 

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

 

3DMark06

 

Age of Conan: Hyborian Adventures (DX9)

V Conanovi jsem shledal jako (z počátku hry) nejnáročnější kombinaci vody a viditelnosti velké části lesa, benchmarkuji vždy stejnou scénu pomocí FRAPSu. Fps odečítám přímo z obrazovky, protože měření pomocí FRAPSu (implicitně F11) se hrou nějak koliduje a výkon je u všech karet drasticky nižší (chvíli i 0 fps).

Assassin's Creed (DX10)

U Assassin's Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si (alespoň v testované části) nevšiml. 

Nejprve jsem FRAPSem měřil proběhnutí od stromu dole u studny až po hrad na kopci, při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření dávka nepřesnosti.

Měření jediné scény (na místě) po přesně daný časový úsek je přesnější, ale zase poněkud méně zachycující různé prvky enginu.


 

Bioshock (DX10)

Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.

U karet ATI se podle mě i přes vynucení v ovladačích (což by pro Unreal 3 engine již mělo být možné, bohužel však zatím ne pro DirectX 10 verze těchto her) zapnulo jen anizotropní filtrování a 4× anti-aliasing nikoli.

 

Call of Duty 4 (DX9)

Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.

 


 

Call of Juarez (DX10)

Call of Juarez je zastoupen DX10 Official Benchmarkem, není to tedy testování přímo v samotné hře. V několikaminutovém náročném průletu je demonstračně nacpáno hned několik náročných DirectX 9/10 technik. Benchmark je předmětem sporu Nvidie a Techlandu a používá jej s oblibou ATI/AMD při prezentacích 3D výkonu.

 

Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)

V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 2.301, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, oproti screenshotům níže i fyziku.

 

Crysis (DX10)

Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.

Devil May Cry 4 (DX10)

Benchmark Devil May Cry 4 se objevil jako blesk z čistého nebe, kromě pohledné grafiky vyniká skvělou optimalizaci. Hra ve vysokých detailech doslova létá i na průměrných kartách. To je dost v kontrastu s jiným enginem Capcomu (Lost Planet). Do grafu budu používat výsledky z druhé, graficky asi nejvydařenější (až na statickou flóru) a nejnáročnější scény.

 

Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

 

F.E.A.R. (DX9)

Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.

   

 

Half-Life 2: Episode 2 (DX9)

Half-Life 2: Episode Two je při výběru správné lokace přece jen náročnější než starší tech. demo Lost Coast. Ve vyšším rozlišení mi vlastní timedemo dokonce rozškáluje i ty nejsilnější karty, což mě příjemně překvapilo.

 

 

Hellgate: London (DX10)

Testování v Hellgate: London je kvůli náhodnosti generování map velmi těžké, musíte udělat více průchodů a průměrovat. DirectX 10 verze je násobně náročnější než ta využívající jen DirectX 9.


Lost Planet: Extreme Condition (DX10)

Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, fur quality a filter quality pak na „DX10“. Nově na hodnotu „DX10“ nastavuji také shadow quality  Počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Core 2 Duo nastaven na 2, Multi-GPU zapínám jen v případě SLI či CrossFireX zapojení (příp. karty). Používám vestavěný benchmark.

Lost Planet superskalární architektuře Radeonů HD hrubě nevoní. Na druhou stranu máte díky velké míře nevyužití anti-aliasing opravdu zdarma (bez ztráty výkonu).

 

Medal of Honor: Airborne (DX9)

Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.

U karet ATI Radeon se opět nezapínal vynucený anti-aliasing, jejich výsledky z příslušných grafů tedy zřejmě odstraním.

 

Race Driver: GRID (DX9)

Měřím FRAPSem od předstartovní animace až po první zatáčku, kde už se může něco náhodného semlet. Pro měření jsem vybral trať v San Franciscu. Používám profil vysokých detailů (Ultra), jen anti-aliasing (MSAA) a rozlišení si upravuji podle potřeby.

Výsledek u Radeonu HD 3650 není úplně korektní, je zhruba odhadnut (kvůli počítání celkového indexu v závěru) podle výsledků z rozlišení 1280 × 1024 px. Vyšší rozlišení hra u Radeonu s 256MB videopamětí neumožní nastavit.

Serious Sam 2 (DX9)

Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.

Testovací skripty ke stažení: zde.

 

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (DX9)

Engine Stalkeru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky).

Na popud jednoho z čtenárů jsem nakonec změnil metodiku testování ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Byl jsem v diskuzi upozorněn na příliš vysoká fps oproti reálnému hraní. Vytvořil jsem si tedy poměrně spolehlivou metodu průchodu začátku mapy s Agroprom Research Institute, kde projdu po cestě až k předskriptované sekveci zobrazující přestřelku stalkerů a armády v prostorách před institutem. Poměry sil zůstaly téměř zachovány, ale mám dobrý pocit z kvalitnější a časově náročnější metody měření.

Soubor s nastavením ke stažení: zde.

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.

Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.

The Witcher (Zaklínač) (DX9)

Původně jsem chtěl grafické karty v Zaklínačovi testovat v nejnáročnější lokaci - Obchodní čtvrti Wyzimy - ale v ní jsou silné grafické karty bohužel limitovány jinou částí systému:

The Witcher obchodní čtvrť GeForce GTX 280
1680 × 1050 16× AF 38,3
1680 × 1050 4× AA 16× AF 37,4
2560 × 1600 16× AF 38,0
2560 × 1600 4× AA 16× AF 37,0

 

 Nakonec jsem si tedy našel jinou náročnou část, která ale vytěžuje pro změnu především grafickou kartu. Jedná se o háj druidů v lese na Blatech.

Trackmania Nations Forever (DX9)

Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Škoda jen zatím nevysvětlitelného chování, kdy ve vyšším rozlišení (dokud nezapnete anti-aliasing) obdržíte vyšší výsledek. Jinak hra na plné detaily zatíží jakoukoli dnešní grafiku a není velkým přítelem Multi-GPU.

Unreal Tournament 3 (DX9)

Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.

Nastavení hry ke stažení: zde.

 

 

 

World in Conflict (DX10)

World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, pouze anti-aliasing a anizotropní filtrování měním dle potřeby toho kterého grafu). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).

 


 

Spotřeba, teplota

Spotřeba celé sestavy

Radeon HD 4650 má díky PowerPlay druhé generace vůbec nejnižší spotřebu v režimu nečinnosti ze všech testovaných karet. PowerPlay snižuje takty karty na 165/250 MHz (500 Mhz efektivně), snižuje také napětí.

Teplota

Teplota je samozřejmě hodně ovlivněna použitým chladičem. Tato řešení používala ref. chlazení:

  • GeForce GTX 280
  • GeForce GTX 260 (SLI)
  • Radeon HD 4870 X2
  • GeForce 9800 GX2
  • Radeon HD 4870
  • Radeon HD 4850
  • GeForce 9800 GTX+
  • GeForce 8800 GTX
  • GeForce 8800 GT

Následující karty sázely naopak na vlastní řešení výrobců:

  • Radeon HD 3870 X2 (Asus)
  • Radeon HD 3870 (Sapphire, vapor-x)
  • GeForce 9600 GT (Gigabyte, Silent-Pipe IV)
  • GeForce 9600 GSO (XFX)
  • Radeon HD 3850 (Asus)
  • Radeon HD 4670 (Sapphire)
  • Radeon HD 4650 (MSI)
  • Radeon HD 3650 (Asus, Glaciator)
  • GeForce 9500 GT (Gigabyte)
  • GeForce 9400 GT (MSI, pasivní)

Více detailů najdete ve starších recenzích zmíněných grafických karet na ExtraHardware.


Hlučnost, přetaktování

MSI na svůj větráček připojila jen pomocí dvoupinu, otáčky tedy sledovat nelze. Nebylo možno je ale taky nějak softwarově regulovat, nevšiml jsem si ani, že by regulaci prováděla karta. To všechno je podle mě ale zbytečné: nízké teploty jste viděli v minulé kapitole a větráček na chladiči uslyšíte jen s uchem přiloženým téměř u karty. Zvolené řešení chlazení považuji za optimální.

Přetaktování

Přetaktování by mohlo pomoci smazat veliký rozdíl mezi HD 4670 a 4650. Koneckonců jádro je stejné, rozdíly jsou právě ve frekvenci. Taktovat můžete pomoci Catalyst Control Centra:

Myslel jsem si, že mi CCC pro jádro nebude ani stačit, 712 MHz na čipu ale u HD 4650 není stabilních ani náhodou. Tipuji to na snížené napětí, kartička by tak mohla být zábavným předmětem pro voltmody. Stabilních je pouze 668 MHz.

Naopak u pamětí jsem si s CCC překvapivě nevystačil a musel jsem taktovat poslední verzí AMD GPU Clock Tool. Zastavil jsem se až na 624 (1242 efektivně) MHz, což je na 2ns DDR2 úctyhodný výkon. Takové přetaktování pomůže Radeonu HD 4650 asi o jednu pětinu, zbytečná činnost to tedy určitě není. Jak asi správně tušíte, hlavní je přetaktování pamětí, takt jádra má na výkon už velmi malý vliv a ve většině her je HD 4650 limitován právě propustností svého paměťového subsystému.

Shrnující grafy

Jak na ExtraHardware počítáme grafy celkového výkonu: Pro každý dílčí test (tedy například Bioshock, 1680 × 1050 px) je nalezena nejrychlejší grafická karta a ta je označena jako maximum, tedy 100 %. Ostatní karty pak získají body v podobě relativního výkonu k tomuto dílčímu maximu. V dalším testu může být maximem zase jiná grafická karta, celkových 100 % by získala jen grafická karta nejrychlejší úplně ve všech testech. Tato metodika dává všem hrám stejnou váhu, bez ohledu na to, zda v ní karty běží typicky 30 fps nebo třeba 100 fps. Větší váhu mají jen hry Crysis a Assassin's Creed, ve kterých testuji vlastně dvakrát (u Crysis v high a very high, v Assassin's Creedu staticky a pak ještě během celým městem odspodu až po hrad).

Upozornění: kvůli nefunkčnímu anti-aliasingu u Bioshock (DX10) v případě karet Radeon jsem tuto hru do shrnujících grafů počítal jen v nastaveních bez anti-aliasingu. 

Ceny všech karet jsem aktualizoval ve středu 15. října a jsou získány následujícím postupem:

1. jyxo.cz
2. zboží, řadit od nejlevnějších
3. název produktu (většinou více způsoby, abych našel opravdu vše, například HD 2900 Pro, HD2900 Pro apod.)
4. nalezené odkazy rozklikám a beru v potaz jen ceny karet skladem či dostupných
5. vyřadím to, co vypadá jako jednorázová akce, repas
6. vyřadím to, co vypadá jako náhoda, co je na míle vzdáleno cenám v dalších obchodech

Celkový výkon (viz grafy výše) pak podělím touto cenou (a posunu desetinnou čárku o několik míst tak, aby jste nemuseli číst nepřehledná čísla s pěti desetinnými místy). V následujících grafech platí, že vyšší index znamená lepší poměr výkon/cena a karty s nejvyšším číslem jsou pro dané rozlišení/nastavení nejvýhodnější koupí:

 

Následující graf počítá s 300 dny puštěným počítačem, na kterém se průměrně čtyři hodiny dělá něco něnáročného ve Windows (2D) a hodinu denně se hraje náročná 3D hra.

Verdikt

Na Radeon HD 4650 se dá dívat dvěma způsoby. Buď pro vás prostě nějakým 1400, 1500 Kč není pevným limitem a přece jen kupujete nejen grafickou kartu, ale hlavně herní grafickou kartu, a pak pro vás existují lepší volby. Tím je příplatek pár set na v současnosti nejvýhodnější levnou grafiku v podobě GeForce 9600 GSO, případně na podobně výhodný Radeon HD 4670. S tím dostanete navíc velmi podobné provozní vlastnosti jako u HD 4650.

Řekněme ale, že patříte buď do skupiny těch, pro které je cena HD 4650 už horním stropem anebo chtějí především kartu do HTPC a pouze na ojedinělé hraní. Pak pro vás lepší volba než HD 4650 asi neexistuje. V našich testech dokázal být Radeon HD 4650 podobně výkonný jako přetaktovaná GeForce 9500 GT s nadstandardem v podobě 512 MB DDR3 a tuto kartu pak logicky v poměru cena/herní výkon jasně předčil. Nízká spotřeba je pak dobrým vkladem pro konstrukci efektivního HTPC s různými picoPSU apod.

Od obecného hodnocení patřící zhruba všem Radeonům HD 4650 přejděme přímo ke kartě od MSI. Stejně jako v případě nedávno recenzované GeForce 9400 GT platí, že MSI zvolila optimální chlazení. Zahřívání karty nebude dělat starosti nikomu, je velmi nízké. A to úplně hlavní: větráček na kartě je velice tichý. MSI získává body také za to, že svůj HD 4650 dostalo do českých obchodů prakticky s uvedením tohoto modelu u ATI a drží si mezi konkurencí nejnižší cenu.

Po pochvale ale přijdou také nějaké výčitky: absence S-video výstupu by byla omluvitelná nějakým futuristickým zaměřením karty jako u MSI 9400 GT (DisplayPort + DVI-I), ale karět chybí i druhý digitální výstup. Je to tedy minus, stejně jako přehnaná spartánskost výbavy. Alespoň pro Radeony HD typická redukce DVI-I-HDMI do balení patří.

MSI Radeon HD 4650 512 MB

+ tichý chod
+ malé rozměry
+ velmi nízká spotřeba
+ HDMI včetně 7.1 audia
+ rezerva pro přetaktování
+ lepší poměr cena/herní výkon než 9500 GT

- jen jeden digitální výstup, chybí S-Video
- žádné redukce v balení
- horší poměr cena/herní výkon než 9600 GSO/HD 4670

 

 

 Za zapůjčení grafické karty MSI Radeon HD 4650 děkujeme společnosti Czech Computer

Byl pro vás článek přínosný?