„Multiplatformní“ Mantle na konzolích nebude, přiznává AMD

0

„Funguje se všemi GPU [architektury] Graphics Core Next,“ hlásá slajd zveřejněný na prezentaci GPU14, kde AMD představilo programovací rozhraní Mantle. Jenže jak se nyní ukazuje, není to tak úplně pravda. Kupříkladu Xbox One má grafické jádro od AMD, které vychází z architektury GCN, konzole ale Mantle podporovat nebude, jak včera oznámil Microsoft na firemním blogu.

„Rozhraní pro grafiku je ‚Direct3D 11.x‘ a hardware Xboxu One nabízí nadstavbu funkcionality Direct3D 11.2. Jiná grafická API jako OpenGL nebo AMD Mantle nejsou na Xboxu One přístupná,“ píše se v blogpostu. „Na Xboxu One jsme také významně vylepšili implementaci Direct3D 11, zejména v oblasti výpočetní režie. Výsledkem je velmi efektivní runtime, které podává výkon na úrovni ‚close to metal‘.“

AMD popisovalo Mantle jako multiplatformní API a předpokládali jsme, že klíčem k jeho úspěchu je právě kompatibilita s oběma next-gen konzolemi a PC navrch. Společnost ale byla nucena v reakci na dotěrné dotazy na Twitteru přiznat, že to není tak docela pravda.

Níže je vyjádření AMD v plném znění:

„To, co Mantle vytváří pro PC, je vývojové prostředí *podobné* konzolím, které již nabízejí nízkoúrovňová API, programování ‚blízko železa‘, jednodušší vývoj a další (oproti komplikovanému prostředí na PC). Tím, že vytváří jakoby konzolové vývojové prostředí, Mantle zkracuje dobu vývoje, snižuje náklady, a umožňuje použít daleko efektivnější rendering, což zlepšuje výkon pro hráče. Spojitost s konzolemi je činěna proto, že next-gen [konzole] používají Radeon, takže velká část toho, co se programuje pro konzole, je už dobře přizpůsobené architektuře moderních Radeonů na desktopu. Toto kontinuum umožňuje Mantlu existovat.“

Nechceme nad Mantlem vynášet ukvapené soudy, avšak rázem to vypadá, že John Carmack odhadl situaci dobře a Microsoft se Sony vskutku nejsou AMD příliš nápomocné. Mimochodem, AMD hovoří o nízkoúrovňových konzolových rozhraních. Na Xboxu One ale bude k dispozici jen a pouze DirectX 11, které nabídne i nízkoúrovňovější přístup. Jak tohle vůbec jde dohromady a hlavně jak se taková hra potom portuje na Windows, upřímně vůbec netuším.

 

Mantle na Xboxu každopádně nepoběží a na Playstationu 4 také ne, byť magazín Eurogamer tvrdí, že jeho API je Mantlu podobné a zde by si tedy vývojáři mohli trochu usnadnit práci. Jenže proč to vůbec dělat, když pro kompatibilitu s PC je beztak nutné hru přepsat do DirectX nebo OpenGL? Jediná možnost je, že AMD bude vývojářům za použití Mantlu platit (nebo dodávat vlastní programátory, jako to dělávala Nvidia v programu TWIMTBP) a na oplátku budou hry na Radeonech běhat rychleji.

Všechno by se ještě dalo zachránit, pokud by Mantle bylo otevřené API a podporovaly ho i Nvidia a Intel. Na současném kurzu totiž s největší pravděpodobností skončí jako PhysX akcelerované přes GPU. Tedy jako zajímavá funkce exkluzivní grafickým kartám AMD, avšak využitelná maximálně v hrstce her.

Zdroj: VR-Zone

„Multiplatformní“ Mantle na konzolích nebude, přiznává AMD

Ohodnoťte tento článek!