MusicJet: zatím mezi promarněnou šancí a megafailem

0

Tak je to tady. Druhý Den D pro hudební průmysl v Česku je právě dnes. Ten první znamenal spuštění iTunes Store. Apple chce Čechy naučit za muziku platit, MusicJet budeme nejspíš používat hlavně zadarmo. Protože platit zatím „nemá cenu“. Projekt, do kterého jsme vkládali velké naděje, v nás zanechal spíš hořkou než sladkou chuť.

Především musíme zmínit, že už za ním oficiálně stojí Bald Brothers jako provozovatel, Seznam a Lagardere jako inzerenti a mediální partneři plus EMI, Warner Music, Universal Music, Sony Music, Supraphon a Popron Music jako obsahoví partneři. Navzdory původním obavám se v MusicJet nacházejí jednak tuzemské písničky, jednak cizí tvorba.

MusicJet

MusicJet uvádí doslova „miliony skladeb“. Ty miliony jsou ve skutečnosti 1,5 milionu. To je jako by zisk vaší firmy rostl násobně, konkrétně 0,5× ročně. První mínus.

Abyste mohli poslouchat hudbu, potřebujete desktopový klient (pouze Windows), online na webu to nejde. Případně si můžete zaplatit prémiový účet a poslouchat na Androidu, Symbianu (seznam podporovaných telefonů v PDF) a v budoucnu možná iOS (aplikace je hotova, čeká se na schválení Applem). To jsou další mínusy.

Zdarma i za peníze

MusicJet lze používat s třemi různými účty: Raz Dva, Start a Naplno.

  • MusicJet Raz, dva… – Model, který bude pro všechny uživatele zdarma a bude založený na reklamě. V průběhu poslechu se budou zobrazovat banery a audio-reklamy budou znít mezi jednotlivými skladbami. Každý uživatel bude mít možnost vytvořit si vlastní playlisty. Tato služba bude fungovat pouze v případě, že bude uživatel připojený k internetu.
  • MusicJet Start – Tato verze poběží bez reklam. Cena pro uživatele bude 75 Kč včetně DPH měsíčně.
  • MusicJet Naplno – Verze bez reklamy. Plná mobilní synchronizace s telefony Symbian a Android. iPhone se připojí do konce října. Další systémy budou následovat. Playlisty má uživatel dostupné offline v PC i mobilním telefonu. Cena za tuto službu je 149 Kč včetně DPH měsíčně.

Bezplatný účet lze použít (a písničky přehrávat), jen když jste online. Jsou v něm textové i audio reklamy, ale jinak lze poslouchat bez omezení. Abyste se zbavili reklam a mohli poslouchat i bez připojení, stačí platit 75 Kč měsíčně za program Start. A pokud i na mobilu, tak dvakrát tolik. Škoda, že chybí účet čiště pro mobily.

Musicjet se spojuje s produktem Osobní účet České spořitelny Student. Každý student, který si založí účet v období od 5. září do 31. října, získá přístup do prémiové verze MusicJetu na půl roku zdarma.

Registrace zabere 3 minuty a 3 koruny

Jedním z největších zklamání je, že každý druh účtu musíte znovu zaregistrovat, nelze přejít z Raz, dva na Start. Musíte založit nový účet.

Registrace MusicJet

Dalším nešvarem jsou metody plateb. Prozatím funguje pouze placení pomocí SMS, ke kterým musíte přidat 10–29 Kč pro nenažrané operátory. Rád bych placené účty otestoval, ale to až budou dostupné placení pomocí M-platby, kartou nebo bránou PayU. Platit budete i při registraci, protože je vyžadováno ověření pomocí SMS, která stojí 3 Kč.

Tolik problémů a to nám ještě nehrála ani státní hymna!

Přehrávání

I když web www.musicjet.cz dráždí všudypřítomnými tlačítko Přehraj, opravdu nelze MusicJet používat na webu. Samotný klient, vyžadující .NET runtime, nenese známky programátorské zručnosti. Vůbec nezapadá do vzhledu systému, vypadá ošklivě a chová se nepředvídatelně.

Během hodinky používání mi už dvakrát spadnul. Jednou při ukládání nastavení, podruhé při přejmenování playlistu. V horní liště s menu mi nabídka občas vyskočí, občas také ne.

MusicJet MusicJet MusicJet

Ale teď k těm lepším zprávám. V nastavení si lze vybrat oblíbené žánry a hlavně zvolit velikost cache, abyste nemuseli soubory stahovat pořád znovu, ale běžely přímo z počítače.

U interpretů najdete rychlý přehled alb a singlů, biografii (všechno v angličtině) a také podobné umělce. (Ale jestli má Ke$ha opravdu něco společného s mými milovanými Queeny, to bych se hádal).

V přehrávači nechybí žebříčky (doporučené, nejhranější a ty z Evropy 2) ani playlisty. Během přehrávání můžete přeskakovat na další skladby nebo na čas v rámci písničky, měnit hlasitost, případně nastavit opakování nebo náhodný výběr z playlistu. Písničkám se při častém přehrávání zvyšuje rating. Docela se povedlo vyhledávání a následné třídění výsledků podle názvů, času nebo popularity. To jsou ale všechno funkce, které nelze pochválit, pouze si v seznamu odškrtnout, že opravdu nechybí.

MusicJet MusicJet

A dál… Dál nic. To je vše, co desktopový přehrávač umí. Abych nekřivdil, MusicJet lze propojit s Facebookem. Kvalita přehrávání je lepší než jsem čekal. Subjektivně je zvuk příjemnější než třeba v oficiálních videoklipech na YouTube. Datový tok formátů OGG Vorbis a MP3 by měl být okolo 160 kb/s.

Podmínky

Pár zajímavých výcuců z všeobecných podmínek. Vyňato v původním znění.

  • U služby předplatné jsou licenční podmínky následující: uživatel může za jedno
    období (tj. měsíc) licencovat skladby na neomezeném počtu počítačů. Synchronizaci může provádět do max. 3 přenosných zařízení během tohoto období. Při zakoupení více období (měsíců), budou doplněny licence vždy na začátku jednotlivého období do výchozího stavu. Službu je možné v daném okamžiku používat jen na 1 zařízení bez ohledu na typ.
  • Díla jsou poskytovatelem nabízena v datovém formátu OGG v datovém toku dle typu zvolené služby, MP3 v datovém toku. U služby Předplatné jsou díla ze strany nositelů práv k těmto dílům vybavena technickými prostředky ochrany práv Digital Rights Management, nebo jinou ochranou práv dále jen jako „DRM“. Všechna díla obsahují také elektronické informace identifikující dílo (tzv. metadata). Toto ustanovení se nevztahuje na nehudební díla (čl. 2.2).
  • Veškerá výměna citlivých dat mezi uživatelem a poskytovatelem je zabezpečena pomocí technologie HTTPS/SSL, což znamená, že data přenášená po internetu jsou šifrována.
  • U služby předplatné není uživateli umožněno zhotovení trvalé rozmnoženiny díla (Audio CD, Data CD, mp3, záloha na flash disk apod.)
  • Uživatel není oprávněn měnit datový formát, ve kterém je mu dílo poskytnuto, s
    výjimkou, kdy dochází k oprávněnému zhotovení rozmnoženiny díla na CD Audio.
  • Uživatel dále bere na vědomí, že není oprávněn obcházet technické prostředky
    ochrany práv (včetně DRM) a že obcházení technických prostředků ochrany práv (včetně DRM) je zásahem do autorského práva dle ustanovení § 43 odst. 1 autorského zákona.

Verdikt

Ač jsme netestovali mobilní verzi (ale chystáme se), můžu na rovinu říci, co si o MusicJetu myslím. Zatím se jedná těžce nevyužitý potenciál. Těch chyb a mínusů je opravdová spousta. Ne tolik, aby to bránilo používání zdarma, a to je hlavní. Ale pánové a dámy z MusicJet, za tohle prosím platit nechtějte.

Slováci mají za nižší cenu (97 Kč) díky Orange i 1GB traffic pro poslouchání na mobilu. Zde zaplatíte 149 Kč a ještě zvlášť za mobilní data. Ale budiž. Jenže co pak ta komplikovaná registrace, nemožnost přeházet mezi účty a podprůměrný software? S tímto přístupem mnozí budou raději používat bezplatnou verzi a zkousnou reklamu. Nebo prostě budou dál surfovat na Groovesharku.

A aby bylo jasno. Už jsem to psal v minulém článku – MusicJet není konkurencí iTunes Store. Je to stejný sport ale jiné hřiště. V iTunes si hudbu kupujete, je navždy vaše a můžete s ní dělat takřka cokoliv. MusicJet je půjčovna, hudbu si pronajímáte a posloucháte, dokud platíte. Pokud jste náruživí posluchači, můžete oproti iTunes ušetřit tisíce. Tedy pokud v MusicJet najdete veškerou hudbu. Katalog iTunes je 10× větší.

+ poměrně velký katalog (1 500 000 skladeb)
+ dá se příjemně poslouchat zdarma (jen na PC), pokud vám nevadí občasné reklamy
+ konečně alespoň nějaké řešení pirátství
− nelze poslouchat online
− aplikace pro desktop vypadá ošklivě a chová se nestandardně
− nelze přejít z bezplatného účtu na prémiový
− zatím se platí pouze pomocí SMS
− opravdu ošklivé logo a oplzlá reklama na webu musicjet.cz
− gramatické chyby a typografické zrůdnosti na webu, v podmínkách i aplikaci
− omezené množství podporovaných platforem

Ohodnoťte tento článek!