
Když by se psal sestavoval seznam věcí, o nichž jsme před deseti lety lety netušili, že udělají díru do světa, patřily by na něj asi i mechanické klávesnice. Z libůstky náročných uživatelů se z nich stala už docela běžná výbava hráčů. Momentálně se možná na trhu objevila další velká novinka v této donedávna popelkovské oblasti, i když těžko říct, zda se taky jedná o něco, co čeká široké rozšíření.
Klasické klávesnice včetně všech mechanických fungují „digitálně“ – spínač je buď zapnutý nebo vypnutý. Letos se ale pomocí crowdfundingu dostala na trh klávesnice nazvaná Wooting One, která tento princip konečně překonává s používá pro jednotlivé klávesy analogové mechanické senzory. Pro psaní to asi nebude nic významného, ale tento princip by mohl být velmi plodný v klávesnicích pro hráče.
Wooting One je klávesnice typu „tenkeyless“, tedy bez numerického bloku, používající dva typy snímačů Flaretech. Jeden (červený) je lineární se silou stisku zhruba 55 g a bez zpětné vazby, druhý (modrý) cvakne po zamáčknutí o 1,7 mm. Tyto dva typy by snad měly být podobné povahou spínačům Cherry Red a Blue, přičemž by se měly dát na klávesnici zaměňovat. Rovněž na ně můžete nasadit i vlastní klávesy určené pro klávesnice se spínači Cherry MX, „muří nožka“ snímače má schválně stejný tvar.

Analogové snímaní, jako u joysticků a gamepadů
Zásadní rozdíl je ale v tom, jak u této klávesnice dochází k sepnutí. Místo spojení elektrických kontaktů Wooting One používá optický princip. Infračervený senzor pod klávesou měří její vzdálenost od PCB a co je podstatné, tento údaj také posílá dál. Místo dat typu stisknuto/nestisknuto tedy psaní či hraní generuje data o tom, jak hluboko jsou jednotlivé klávesy „zamáčknuté“.

To znamená, že dodávaným softwarem se dají nastavit nejen barvičky podsvícení jednotlivých kláves a podobné obvyklé věci, ale také jejich chování, tedy výška, v jaké snímač registruje stisk. Zároveň lze ale ve hrách používat i plně analogový režim. Klavesnice pro tento účel předstírá, že je analogový gamepad a pro tento účel lze nastavit křivku citlivosti a mezi jakými výškami má být stisk registrován.
Pro takovéto analogové ovládání, kdy hra dostává místo on/off stisku plynulý údaj o síle zmáčknutí, je k dispozici rozsah pohybu klávesy zhruba 2 mm (což je polovina z celkového rozsahu 4 mm). Není to mnoho, i tak by mělo být možno tímto stylem mnohem přesněji ovládat třeba simulátory a závodní hry. Hry s tím samozřejmě ne vždy počítají, někdy například nemusí být ochotné brát vstup zároveň z takto simulovaného gamepadu i myši. Klávesnice Wooting One tak zatím není moc univerzální řešení, které bude všude fungovat bez problémů a bez laborování. Potenciál této koncepce je ale značný.
Klávesnice má hliníkový vršek (vyměnitelný) s klávesami posazenými na něm, nejsou tedy zapuštěné jako u klasické koncepce. Náročného uživatele asi potěší i různé další detaily, třeba že kabel je odpojitelný Světlo zespod zároveň slouží k podsvícení kláves (a odstín je nastavitelný). Je ještě třeba pamatovat, že budete potřebovat podporu systému pro onen ovládací software. Momentálně je k dispozici pro Windows a MacOS, přičemž se chystá také verze pro Linux, zatím ale ještě není.
Brzo v našich luzích a hájích
Pokud jste fandové do klávesnic a líbí se vám možnost natavení chování spínače nebo si chcete vyzkoušet to analogové ovládání, máte už možnost. Klávesnice Wooting One se totiž bude prodávat i u nás. V katalogu ji totiž už má Alza.cz, byť bez českých popisek, které si budete muset dořešit sami. A to je také trochu i důvod, proč nám o tom všem stojí za to psát: ačkoliv je to skoro až experimentální kus hardwaru, nebude cena zas tak vysoká – kus vás takto vyjde na 3999 Kč. Pokud beru v úvahu, že u zcela obyčejných mechanických klávesnic jsou běžné cenovky někde okolo dvou tisíc a nadšencům do cvakacího psaní to moc nevadí, přijde mi tato částka docela dobrá.
Nemusi to bejt spatny, ale uz jsem si klavesnici (mechanickou) za 4.000 Kc koupil a ocekavam, ze uz ji mam do konce zivota, jedna vec je dat 4 tacy za klavesnici a druha vec je davat ty penize opakovane.
Do tohohle bych stejne ale nesel z duvodu chybejiciho numerickeho bloku. Jsem na nej zvyknutej a nedovedu si to predstavit bez.
Velmi zajímavá klávesnice. Spatřuju v tom zaplnění mezery na trhu. A oslovení menšiny. Ta může nakonec být poměrně velká.
„Pokud beru v úvahu, že u zcela obyčejných mechanických klávesnic jsou běžné cenovky někde okolo dvou tisíc“
za 2 tisice nejsou obycejne klavesnice, za takove penize jsou klavesnice multimedialni, bezne obycejne klavesnice stoji okolo 2-3 stovek (nejlevnejsi obyc klavesnice jsou okolo 120-130 korun s dani), tedy az desetinu tech vasich 2 tisic 😉 ja treba leta frcel na K200 za tusim 250 kacek, a nyni jedu na K120 za 3 kilca a oproti teto ma navic i numerickou cast, proste klavesnici necistim tak dukladne, jen obcas vyficim sprejem, a jednou za cas rozbalim novou a starou zahodim, tak co 1.5 – 2 roky, K120tek mam v zasobe jeste 3 kousky, stejne jak mysi, jsem zvyklej na M500 ktere mam taky ted jeste 5 rezervni a nerozbalene, za tech 5 let stoupla jejich cena tusim dvojnasobne, ja je kupoval tusim 400 za kus a dnes stojej okolo 8 stovek 😀
a ted jsem si uvedomil mechanicka klavesnice, ale i ty se daj poridit vpohode pod tisicovku
Kecy, prdy, bedary. Kvalitni mechanicka klavesnice zacina na 2.000 Kc a ty solidnejsi jsou 3.000 Kc a vys.
Na kancelar se da i klasicka membranovka, osobne mam rad s nizkym zdvihem klaves – Dell dela dobry.
Sem koupil tu puvodni verzi K70 Vengeance s cervenyma linearnima (ta bez ovladacu) a po 3 letech chcipla…
Prej to byla nejaka vada ty serie ci co ale za ty prachy sem cekal ze vydrzi alespon 7 let, ted chci znova mechanickou ale na gaming sracky od Corsairu uz seru a zkusim Leopold