Herní studio Bohemia Interactive vzniklo v roce 1999 a hned zkraje se proslavilo hrou Operation Flashpoint. Její odnož od dceřinky Bohemia Simulations dodnes využívá armáda. Ještě větší ohlas ale vzbudila Arma 3, kterou aktuálně hrají miliony hráčů, a proslýchá se, že se už chystá čtvrtý díl. Nasvědčovalo by tomu i několik dveří s cedulkami, kam jsme neměli přístup, ale z kamenných obličejů šéfů vývoje se bohužel nedalo nic rozeznat.

Nejvíce je sice nyní slyšet o Warhorse Studios a Danu Vávrovi díky úspěchu hry Kingdom Come, ale studia se neberou jako konkurence. Spíše je tu šance přilákat více pozornosti na Česko jako zemi, kde vznikají kvalitní hry. Bohemia Interactive sídlí v Mníšku pod Brdy a má několik poboček. Včetně té brněnské zde pracuje na 350 zaměstnanců z několika zemí, jen asi 60 % jich je z Česka.

Chtěli byste mít ve hře vlastní obličej?

Bohemia Interactive má již tři roky vlastní oddělení výzkumu a vývoje (R&D), což byl i hlavní důvod naší návštěvy. Vznikají zde technologie, které studio poté využívá při tvorbě her. Podle šéfa technologického (CTO) vývoje Petra Benýška se zabývají hlavně umělou inteligencí a neuronovými sítěmi pro analýzu obrazu i zvuku. Vedle nich je v současnosti nejvíce viditelnou částí je ale zařízení pro fotogrametrii.

Petr Kolář (Project Leader) a Jarek Kolář (šéf vývoje)

V brněnské pobočce, nenápadném domě kousek od nádraží, se nachází místnost plná digitálních zrcadlovek. Ty jsou spolu s pěti studiovými blesky namířené na židličku a spojené řídící elektronikou do počítače. Na krátký čas jedné tisíciny sekundy dokáže tato soustava pořídit současně 40 snímků a vytvořit 3D model vaší hlavy.

Elektoniku si v Bohemia Interactive navrhli a vyrobili sami, zrcadlovky jsou značky Canon EOS 1300D. Objektivy (50mm) mají světelnosti f/1.8 a fotí s clonou F13 až F16 na ISO 100. Celkové kumulativní rozlišení činí 720 Mpx.

Fotogrametrie – 40 zrcadlovek pro vytváření 3D modelů

Jde o docela výpočetně náročnou úlohu, která trvá i na silném počítači se dvěma Radeony (Vega) okolo hodiny. Výsledek je ale úchvatný a ve hře vypadá takový model mnohem lépe. Celkem se u každé tváře takto fotí okolo šedesáti výrazů, mezi kterými se pak ve hře pro vyjádření emocí morfuje.

Jde vlastně o lidské tváře naroubované na vymodelované herní postavy. Pro nasnímání celého člověka by bylo zapotřebí fotoaparátů více a jednou budou taková zařízení i v českých herních studiích.

Takto vytvořené obličeje by se měly objevit i ve hře Arma 3 pomocí některého z dalších DLC. Stejným způsobem jsou ve studiu schopni naskenovat i neživé objekty, které by grafici modelovali jen velmi složitě. Například kůru stromů.

V exteriéru pro takové skenování stačí i jediný fotoaparát (a dostatek světla), neboť strom se příliš nehýbe. Umělá inteligence by jednou měla zvládnout rozhýbat obličej podle toho, jak bude hráč mluvit i v případě, kdy nepůjde o cinematickou hranou vložku.

Před a po:

ja

Nový engine Enfusion

R&D vyvíjí také nový herní engine nazvaný Enfusion. Do něj si vývojáři vzali jako základ to dobré ze svých starších enginů, ale přizpůsobili jej moderní době, hlavně co se týče schopností využívat nové procesory a grafické karty. Cílem je i přizpůsobení rozsáhlým lokacím a sandboxovaným prostředím, kde si hráči v novém editoru budou vytvářet vlastní mapy prostřednictvím sady nástrojů a rychlé iterace.

Bohemia Interactive se snaží zapojovat i studenty vysokých škol, kde byl ke hrám ještě nedávno poměrně skeptický přístup ze strany vedení. Získat šikovného programátora nebo grafika tak stále není jednoduché, ale podle slov projektového šéfa Petra Koláře se to lepší.

Tady už se vytváří něco nového:

 

Na návštěvě v Bohemia Interactive: na unikátním zařízení tu přidávají herním postavám lidské obličeje
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 5 hlas/ů

4 KOMENTÁŘE

  1. 1) Bohemia interaktive je sponzorováno evropskou unijí. Celkem mě ta informace udivila, že soukromý subjekt vydělávající na hrách je fináncován evropskými zdroji.
    2) Když víme že tedy finance mají nerozumím těm holým místnostem, kde v jedné místnosti na cca 50m čtverečních sedí 7 chlapů najednou. Tam musí být smrad jak v opičárně, o kyslíku nemluvě. Slušnost jsou v jednom kanclu dvě osoby maximálně. Tři už je problém.
    3) Pak se není čemu divit, že v takovém prostředí jsou lidé frustrovaní, nesoustředění a hry stojí za starou belu a vznikají takové kraviny jako Arma tři, ve které si jezdíte džípem se svítící GPS jako majákem: „halló tady jsme“.
    4) Celé to nekoresponduje s tím, že firma příjmá peníze z evropských fondů (které jednou bude muset někdo vrátit) a většinou si objednává externí spolupracovníky na programování. Kam tedy ty peníze přesně tečou?
    5) modelování obličeje je sice věc hezká, ale nechápu k čemu to je. Na střílečky kdy vidím nepřítele jako pár pixelů na obrazovce, mi to příjde trošku zbytečné. Zvláště když se podívám na jejich produkt Arma 2 kde se celé postavičky sekají, a celá jednotka padne nelogickým chováním a já sám jedinej mám vystřílet celou poušť plnou ručníkářů, kteří vidí za roh (nebo mají aimbot a wallhack – a tím myslím počítačové protivníky nikoliv multiplayer)

    • 1)-4) Bohemia Incubator, podpora komunitního vývoje a výborné modifikace, které kolem her Arma 2, Arma 3 a do budoucna DayZ SA vznikou – stačí se podívat na Twitch na různé zajímavé mody. Projekt Argo je pak myslím předmětem dotyčné dotace. Mimochodem, víš na jaký kraviny si firmy a podniky berou dotace v rámci zvýšení konkurenceshopnosti? Zjevně moc ne. V rámci odvědtví nejde o nic nestandardního.
      5) Pravděpodobně nevíš, že jak v Arma 2, 3 tak především v DayZ SA jsou mnohé módy z nichž zejména servery zaměřené na RP na interakci hráčů a komunikaci mezi nimi stojí. V takovém případě jsou animace včetně změny gestikulace podle mluveného slova pomocí umělé inteligence přímo na místě a velice se na ně těším.