Nakladatel e-knih: Český trh je ve srovnání se zahraničním pozadu [rozhovor]

0

Narodit se o deset let dříve, pravděpodobně by se Martin Toman intenzivně věnoval právu, které vystudoval na Právnické fakultě brněnské Masarykovy univerzity, a zájem o literaturu by odsunul do pozadí. Štěstí mu totiž nepřálo a nápady zůstávaly v šuplíku. Protlačit se na klasický trh tištěných titulů se zdálo nemožné. Jenže tehdy už existoval také trh titulů elektronických…

Martin Toman
Martin Toman

Dnes osmadvacetiletý literární nadšenec si uvědomil, že oslovit čtenáře lze v digitálním věku vlastně s minimálními náklady, a v roce 2013 založil nakladatelství téměř nesvázané rozpočtem a nepoplatné trendům. Backstage Books dává prostor mladým autorům – za sebou má momentálně pět e-knih včetně nejprodávanější básnické e-sbírky internetového knihkupectví Kosmas.cz Lovevole od básnířky vystupující pod jménem Annazbrna.

Cnews.cz: Jak vznikla myšlenka založit nakladatelství?

První idea na založení vlastního nakladatelství vznikla na počátku roku 2013, když mi v jednom menším nakladatelství měla vyjít sbírka povídek z New Yorku, kde jsem před lety krátce pobýval. Již mi několik menších věcí knižně vyšlo, tudíž jsem se velice těšil na knihu. Nakladatelství však z vydání vycouvalo. Nebyl jsem v tom sám, s obdobnými problémy se potýkalo i několik mých přátel. A tehdy jsem objevil, že kromě klasických knih existují i knihy elektronické, ale vyjma několika málo fandů jim nikdo příliš neholduje.

Vzhledem k tomu, že jsem v té době měl hodně hluboko do kapsy, jsem si okamžitě uvědomil, že elektronická kniha může dost zásadním způsobem zpřístupnit literaturu jak čtenářům, tak samotným autorům. Tuto vizi jsem na poslední chvíli přihlásil do soutěže Rozjezdy roku pro začínající podnikatele a k velkému překvapení jsem získal třetí místo v Jihomoravském kraji.

Co následovalo?

Bylo třeba zejména přeprogramovat vlastní mysl. Nikdy jsem nebyl příliš extrovert a mnohem více mi vyhovuje sledovat věci ze zákulisí než být všem na očích. Proto jsem zvolil název Backstage Books. Zaregistroval jsem se s ním u Národní knihovny ČR, a poté jsem podepsal knižní distribuci u zhruba dvou tuctů prodejců v tuzemsku i zahraničí. Vedle toho jsem velmi intenzivně komunikoval s několika mladými autory o jejich textech. První kniha byla z pera spisovatele Richarda Skolka, jenž má za sebou momentálně již několik vydaných knih.

 

Co vlastně autorovi Backstage Books nabízí? Nezvládl by elektronickou publikaci i sám?

Projekt Backstage Books je tu od toho, aby pomáhal talentovaným tvůrcům přivádět na svět čtivé příběhy. My děláme i knihy a e-knihy na zakázku. Vždy se autora zeptáme, co je jeho cílem, čeho chce dosáhnout a uděláme maximum, aby svých cílů dosáhnul. Vyrobíme mu obálku, vysázíme knihu, vyrobíme e-knihu. Pomůžeme s distribucí, a pak si takovou knihu člověk prodává sám. Ušetříme mu spoustu času a stresu.

Kde objevujete autory?

Spousta mladých autorů nám o sobě dává vědět, což je báječné. Vždy jim klademe na srdce, že vydání knihy není konec jejich tvůrčího úsilí, ale teprve začátek cesty. Já sám se snažím oslovovat projekty, co mne zaujaly. Jedním takovým byla i Google poezie, což je český ekvivalent celosvětového fenoménu Google Poetics. Společně jsme vydali sbírku skutečně hravé a zábavné poezie.

Modré z nebeLovevole
Modré z nebe | Lovevole

Máte možnost dát prostor všem, kteří vás zaujmou, nebo si musíte vybírat?

Bohužel nemáme prostor dát všem příležitost. Samotné vydávání zabírá příliš mnoho času. Vždy chceme přijít s perfektní knihou a nemůžeme si dovolit sebemenší chybu. Cítím velkou zodpovědnost vůči čtenáři a ten dnes odpouští mnohem méně než kdykoliv jindy. Je to ale naprosto pochopitelné.

Kontakt se čtenářem pro vás tedy musí být důležitý.

My se do budoucna chceme zaměřit hlavně na propojení čtenářů a tvůrců. Před několika měsíci jsme se dostali do programu Microsoft BizSpark s aplikací, která to umožní. Nemůžu prozradit mnoho, ale jako svět videa definitivně změnilo YouTube a tím hudebním zase otřáslo Spotify, my chceme pohnout knižním světem. Intenzivně na téhle aplikaci pracujeme a chceme, aby byla na podzim vypuštěna betaverze. Knižní svět se vývojářům možná nikdy nezdál tak zajímavým polem působnosti jako ostatní kulturní odvětví, ale já zde právě proto vidím velký potenciál pro změny.

Budoucnost je zdarma

Jak dlouho trvá, než se z rukopisu stane e-kniha?

Samotná tvorba e-knihy může trvat řádově několik hodin až dní. Záleží na náročnosti její sazby.

Jakým způsobem se potom řeší propagace? Není problematické, že se kniha nedá fyzicky vystavit v knihkupectví a s tablety se těžko pořádají autogramiády?

To všechno je pravda, proto je nejlepší kombinace obou platforem – tedy ideálně mít knihu tištěnou i elektronicky a moci využít předností každé té verze. Uvidíme, jak se to povede nám, protože první pořádný křest budeme mít až na podzim s tištěnou knihou Moudré z nebe, s kterou jsme uspěli na Startovači. Nám ale naštěstí v propagaci pomáhají i sami čtenáři třeba tím, že se s naší e-knihou v tabletu vyfotí na Instagram.

Vedle Instagramu pro komunikaci se zákazníky taky hojně využíváte Facebook. Dovedete si představit fungování Backstage Books bez existence těchto sociálních sítí?

Rozhodně ano. Od té doby, co jsou všechny tyto společnosti obchodovány na burze, je jejich hlavním cílem navyšování příjmu z reklamy. Pro nás to znamená, že pokud nebudeme platit za naše stránky, budou mít velice malý dosah. Obsah na sociálních sítích má dnes velice krátkou dobu expirace.

Jak tedy plánujete oslovit další zákazníky? Pomáhá s propagací třeba některý z distributorů?

Distributor se může podílet na zviditelnění knihy v případě, že máte mezi sebou výhradní distribuční smlouvu anebo pokud mezi vámi panuje vřelý přátelský vztah. Jinak vaši knihu jen tak nikdo propagovat nebude. Vždyť jich denně na český trh může jít několik desítek. Nejlépe fungovalo, když jsme Průvodce začínajícího mimoškoláka nabídli od začátku zdarma. Poptávka byla zběsilá a e-book jsme dostali mezi širokou sortu čtenářů. A to je jednoznačně budoucnost.

Babičce jedině tablet

V jakém stavu je český trh s e-knihami? Přibývá u nás e-čtenářů?

Český trh s e-knihami je ve srovnání se zahraničním trochu pozadu. V tuzemsku tvoří e-knihy cca 1,5 % prodaných knih, v USA 5 %, ale ve Spojeném království je to například až 25 %. Papír nikdy nezmizí, nicméně budeme stále častěji zvažovat, zda si knihu uložíme do své knihovničky, nebo spíše do čtečky/tabletu. Přitom největší oblibu čtení z tabletu jsem paradoxně zaznamenal v domově seniorů, kam jsem chodil číst svoje texty. Těm babičkám se líbilo, že si na mém tabletu mohou libovolně zvětšovat velikost písma a jas. Byly nadšené o to víc, protože na běžné knihy jim zrak již nestačil.

Vidíte u e-knih i nějaké další výhody? Co třeba práce s multimédii? Je u e-knih v oblasti obrázků a videa vůbec potenciál nebo zabírají zbytečně moc kapacity?

Co se multimédií týče, tak nevidím problém. Nese to samozřejmě určitá specifika, ale dovedu si do budoucna představit úžasné multimediální knihy nebo bohaté obrazové a fotografické přílohy vzdělávacích publikací, které nám už nebudou zabírat poličky. Hlavní výhodou e-knih však je, že u nich odpadají náklady na skladování, kompletní logistiku, tisk. A přesto stále máte čtivo. Tento zejména ekonomický aspekt považuji za velice důležitý a mnohdy opomíjený. Velkou roli totiž hraje tradice. Čtenáři chtějí papír, jeho vůni a pocit, že knihu fyzicky vlastní.

Vraťme se ještě ke knize Moudré z nebe, s kterou jste uspěli na Startovači a která je tištěná. Je to výjimka, nebo se Backstage Books chce probojovat i na neelektronický trh?

Je pravda, že Moudré z nebe bude první tištěná kniha, kterou vydáme. Další ovšem budou hned následovat. Vždy jsme chtěli uspět i v tomto segmentu, jen jsme pečlivě zvažovali, na jakou kartu vsadíme – a Richard Skolek napsal krásné vyprávění z perspektivy mladého chlapce a jeho světa. Knihu jsme právě poslali do tisku, tak se těšíme a rád bych zde ještě jednou poděkoval všem, kdo nás na Startovači podpořili.

Martin Toman
Martin Toman

Co dalšího Backstage Books chystá?

Aktuální novinkou je již zmíněná Google poezie. Dále vedle Moudrého z nebe připravujeme fantasy knihu Katky Havlíkové, známé z knih o Urbexu. Po ní přijde na řadu sbírka povídek z pera Luboše Polívky a pak novela Vojty Žáka.

Nakladatel e-knih: Český trh je ve srovnání se zahraničním pozadu [rozhovor]
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů