NEC: widegamut monitory jsou o kázni při užívání

0

V. Hruška NEC
Vladimír Hruška pracuje pro NEC Displays Solution Europe GmbH od roku 2007, jeho hlavní pracovní náplní je kontakt se zákazníky a partnery v České a Slovenské republice a posilování povědomí o značce NEC.

1.       Vysvětlete nám prosím, jak je to s těmi řadami NECu. MultiSync, SpectraView, MDView, jak se tyto monitory liší a jak je to také s hardwarovou kalibrací a příslušným softwarem…

V. Hruška: Multisync řady 90 nebo řada PA jsou profesionální monitory s technologií panelu jinou než TN Film, zpravidla IPS nebo P-IPS.

Monitory řady Spectraview Reference mají navíc stínítko, kalibrační SW SpectraView Profiler pro HW kalibraci monitoru, garanci 0 vadných pixelů a subpixelů, protokol o proměření displeje na 25 místech na barevnou uniformitu a rovnoměrnost podsvitu displeje.

Monitory NEC MDView mají v balení SW GammaComp MD pro HW kalibraci monitoru s možností protokolování výsledků kalibrací, což je důležité zejména v diagnostice.

2.       Co si myslíte o důležitosti 10bitového zobrazení každé barevné složky (RGB)? Je přínos v nějaké praktické činnosti oproti 8bitovému (16,7 milionu barev) skutečně citelný?

V. Hruška: Ano, při 10bitovém zpracování obrazu panelem jsou barevné gradienty přesné a plynulé, nejsou vidět „schody“. Monitor zobrazí 1024 odstínů barvy na rozdíl od 256.

Pokud se vám gradient zobrazí na monitoru jako schody, grafik má tendenci je vyhladit a nadělá ještě větší škody. Těch 10 bitů je potřeba i v medicíně u náhledových displejů, o diagnostických nemluvě. Tam ty dva bity dělají divy! Vemte si, že i digitální zrcadlovky pracují napří. s 14bitovým formátem RAW.

3.       Nedávno jsme recenzovali váš 27″ MultiSync PA271w. Ten má obsahovat nativní 10bitový panel. Co přesně to znamená? O jaký panel z nabídky LG Display se jedná (zajímalo by nás přesné typové označení)? A jaký je rozdíl (je-li nějaký) oproti monitorům, které dva bity nad těch osm dopočítají pomocí A-FRC?

V. Hruška: Nativní 10bit panel P-IPS je v modelech PA241W, PA271W, PA301W, SpectraView Reference 241, SpectraView Reference 271 a SpectraView Reference 301. Celá cesta distribuce signálů je z VGA karty 10bitů, displejportový kabel 10bitů a panel 10bitů.  Tyto nové P-IPS panely mají na rozdíl od konkurenčních výrobků opravdové 10bitové zpracování obrazu s funkcemi jako Digital Uniformity Control a Backlight Aeging Correction. Tyto technologie přímo vyvíjí naše NEC R+D oddělení, proto bych nehledal podobnosti se stejnými úhlopříčkami.
V prozraní konkrétního typu mi brání slib mlčenlivosti.

4.       Je opravdu poptávka a ekonomická výhodnost formátu 16:9 taková, že se prakticky už ani nové modely s jiným poměrem stran neuvádějí?

V. Hruška: Formát 16:9 výhodný je, ale až od úhlopříčky 27“ kde je na výšku 1440 bodů. Menší úhlopříčka má jen 1080 bodů na výšku, což není důvod k upgrade například z 20“ a 21 (1200 řádků).  Jinak ale stále modely ve formátu 16:10 vyrábíme, v nabídce máme 26 modelů (vč. barevných provedení) ve formátu 16:10. Platí to i pro novinky jako E201W (16:10).

5.       Co dělá NEC proti problému bzučících/pískajících napájecích zdrojů (myslíme těch v monitoru a zejména při sníženém jasu)?

V. Hruška: NEC je nemontuje do svých displejů. Tento jev souvisí zejména s kvalitou a případným kolísáním napětí v síti. Nehovoříme však jen o případném kolísání napětí ale rovněž frekvence v síti. „Pachateli“ těchto problémů jsou většinou frekvenčně závislé součástky.

6.       Jak se stavíte k 3D obrazu? Proč nemáte na trhu 120Hz modely? Připravujete nějaké, nebo preferujete pasivní směr a polarizovaný obraz? A co autostereoskopie? Už jsme viděli, že Eizo 3D displej bez potřeby brýlí ohlásilo (cenu, ani dostupnost zatím ne) a jsme zvědavi, zda i další výrobci vidí tuto cestu jako nadějnou.

V. Hruška: NEC představil celou řadu produktů reagujících na 3D trend, nicméně ne všechny se prodávají na evropském trhu. Na evropský trh jsme uvedli například nové Public displeje NEC P551, který je 3D 120Hz a další budou následovat. V současné době jsme se zaměřili zejména na cenově dostupné řešení. Máme v nabídce osm modelů 3D projektorů, kde nejlevnější stojí včetně 3D a SW brýlí 9900 Kč i s DPH. To je velmi zajímavá alternativa k drahým 3D LCD TV. Aby byl 3D efekt správně zobrazen je třeba také dodržet určitou velikost úhlopříčky a pozorovací vzdálenost a úhel.

7.       Jsou v plánu (relativně) levné modely vybavené DisplayPortem? Ptáme se kvůli Eyefinity, technologii AMD umožňující už s docela levnou grafickou kartou připojit tři a někdy i více monitorů.

V. Hruška: Celá řada našich produktů je již DP vybavena a NEC byl jedním ze spolutvůrců tohoto standardu, takže DisplayPort není pouze výsadou profesionálních monitorů řady PA, Spectraview. DP je například také v modelu NEC E201W 20″ (3800 Kč). Otázkou je, kdy bude Eyefinity uznána výrobci jako standard.

 

8.       U koho si necháváte vyrábět panely? U Samsungu, Sony, LG, AUO, nebo nějaké vyrábíte i sami? Jak (případně) taková objednávka probíhá – můžete něco specifikovat, nebo jen vyberete z nabídky vyráběných panelů (a máte uvnitř panel, který může mít i jiná firma)?

V. Hruška: Mrzí mne, že nezmiňujete korporaci NEC jako výrobce matric LCD panelů. Zákazníci ví, že korporace  NEC je jedním z největších výrobců širokého portfolia panelů na světě. Stačí se podívat do vašeho automobilu, mobilního telefonu, či PDA nebo navigace, LCD panelu atd. Jsme vázáni smluvní mlčenlivostí, takže vám bohužel nemůžeme poskytnout informace pro koho korporace NEC vyrábí matrice panelů – někteří by byli překvapeni!

9.       Určitě máte od těchto výrobců dobré informace. Pracuje se na nějaké nové matrici kombinující výhody všech dosavadních základních? (odezva TN, úhly a gamut IPS, kontrast VA)

V. Hruška: Ano, korporace NEC pracuje na nových technologiích, které bude používat především pro své potřeby, později je nabídne i OEM výrobcům, jak je u nás obvyklé. Konkrétnější být u ještě oficiálně neuvedených záležitostí nemohu.


IPS má výhodu v pozorovacích úhlech, VA zase kupříkladu ve vyšší kontrastu. Zdroj: LG Displays

10.   Teď trochu do budoucna. Troufnete si předpovědět, co začne nahrazovat (stále docela nedokonalou) technologii LCD, podobně jako ta kdysi vytlačila CRT? A v jakém časovém horizontu? Bude NEC mezi pionýry, nebo zůstanete raději opatrní?

V. Hruška: Zde je třeba oddělit technologické trendy, takzvané Hi-Tech a řešení pro každodenní použití – cenově senzitivní. Naše NEC R+D oddělení pracuje v tuto chvíli na průlomových technologiích, které budou nejprve použity u projektorů NEC. Dále se můžeme těšit na novinky i u LCD panelů. NEC půjde tradičně cestou kvality, nikoliv ceny na úkor zobrazení.

11.   Očekáváte, že se na trhu zabydlí LED (OLED, AMOLED…) obrazovky ve větších úhlopříčkách? Spolupracuje třeba NEC na jejich vývoji?

V. Hruška: V této otázce je nutné rozlišit co je technologie výroby podsvitu a technologie výroby matrice panelu. Trendem ve smyslu podsvitu je použití LED technologie s možností polarizace bílé barvy, díky manageovatelným RGB složkám. Toto je pomyslný etalon určující trend u profesionálních monitorů. Ostatní technologie podsvitu spíše reagují na cenovou válku výrobců.

U technologie výroby matric převládá snaha nabídnout u profesionálních LCD panelů větší barevný gamut s precizní reprodukcí skutečné škály jedné miliardy barev. Technologie typické pro mobilní zařízení PDA, MDA jako OLED, AMOLED zatím nelze očekávat u větších úhlopříček, zejména z důvodů ceny. Kromě jiného sledujeme i jiné technologie jako RGB LED, Unipixel, Elnk a další.

12.   Co si myslíte o problematice sRGB a wide gamutu (řekněme 100 % AdobeRGB) na dnešních počítačích a operačních systémech? Máme na mysli hlavně přepálené barvy sRGB obrázků na widegamutových monitorech, či naopak vybledlé barvy fotky upravené na widegamutu a zobrazované na sRGB a potom samozřejmě také složitost dobrání se k plně widegamutové cestě (od pořízení, úpravy, přes systém, aplikaci pro zobrazení a zobrazovadlo). Je správným řešením emulace sRGB na widegamutových monitorech (profil v monitoru), nebo třeba funkce ColorRemapping, jak ji prezentovala AMD?

V. Hruška: Celá problematika se odvíjí od kázně uživatele a obeznámení se s problematikou ColorManagementu. Záležitosti jako operační systém a použité prostředí se dají snadno zvládnout. Bohužel u některých uživatelů není jednoznačná preference mezi standardem barevného prostoru (například sRGB) a snahou o dosažení co možná nejvěrnějšího zobrazení. Optimálních hodnot každého zvlášť lze dosáhnout velmi snadno takřka „na tlačítko“.

Nicméně nalezení optimálního „kompromisu“ je věcí názoru. Myslím, že se vaši čtenáři již  přesvědčili u modelu NEC P221W nebo obecně u řady „90 a PA“, případně SpectraView, že umíme nejen sRGB barevný prostor emulovat velmi přesně díky 14bit 3D LUT tabulce s 16bit ICC profily přímo na monitoru za předpokladu dostatečně velkého barevného gamutu monitoru.

Předpokladem správného použití je ovšem rovněž správné pochopení celé problematiky Color managementu. Bohužel někteří uživatelé tuto problematiku podceňují. Obecně: „Ano“, pokud pracujeme s barevně kritickými aplikacemi, měli bychom se snažit využívat prostředky pokrývající pokud možno co největší barevný prostor. Tolik teorie…. Vždy se díváte přes barevný prostor monitoru do pracovního prostoru vaší aplikace (práce) a mělo by být v zájmu uživatele, aby udělal maximum pro jeho věrné zobrazení v plné hloubce a šíři. NEC k tomuto účelu nabízí celou řadu nástrojů a produktů.  Widegamutový monitor je jedním z mnoha vhodných prostředků a je na uživatelích, zda ho použijí odpovídajícím způsobem.

13.   S jakými překážkami se musíte utkat, aby bylo možné u monitoru stáhnout jas pro noční práci opravdu hodně dolů a přitom necítit nějaké blikání, neslyšet zdroj a hlavně nepřijít úplně o kontrast?

V. Hruška: V současné době, díky použití LED podsvitu, je možné snadné dosažení ideláního kontrastního poměru i při nízké svítivosti. Běžně lze na našich monitorech dosáhnout kalibrovatelný jas pod 50 cd/m². Minimální jas pak 5–8cd/m² bez vámi zmíněných neduhů.

14.   Jak pracuje vaše technologie pro zlepšení rovnoměrnosti podsvícení (uniformity)?

V. Hruška: V prvé řadě je nutné říci, že naše technologie nezlepší pouze homogenitu podsvitu, ale rovněž barevnou uniformitu.  Naše technologie kontroly a zlepšení rovnoměrnosti a barevného „nádechu“ podsvitu DUC (Digital Uniformity Controler) pracuje na základě zpětnovazební kontroly panelu a podsvětlovacích prvků. Díky technologii DUC lze dosáhnout kompenzace, kdy odchylka od ideální homogenity vykazuje rozdíl v řádu jednotek cd/m². Co se týče barevné „věrnosti“ lze dosáhnout hodnot, kdy měřitelná odchylka činí Delta E pod 1.

NEC: widegamut monitory jsou o kázni při užívání

Ohodnoťte tento článek!