NEC: widegamut monitory jsou o kázni při užívání

0

V. Hruška NEC
Vladimír Hruška
pracuje pro NEC Displays Solution Europe GmbH od roku 2007, jeho hlavní
pracovní náplní je kontakt se zákazníky a partnery v České a Slovenské
republice a posilování povědomí o značce NEC.

1.      
Vysvětlete
nám prosím, jak je to s těmi řadami NECu. MultiSync, SpectraView, MDView,
jak se tyto monitory liší a jak je to také s hardwarovou kalibrací a
příslušným softwarem…

V. Hruška: Multisync řady 90 nebo řada PA jsou
profesionální monitory s technologií panelu jinou než TN Film, zpravidla IPS nebo P-IPS.

Monitory
řady Spectraview Reference mají navíc stínítko, kalibrační SW SpectraView
Profiler pro HW kalibraci monitoru, garanci 0 vadných pixelů a subpixelů,
protokol o proměření displeje na 25 místech na barevnou uniformitu a
rovnoměrnost podsvitu displeje.

Monitory NEC MDView mají v balení SW GammaComp
MD pro HW kalibraci monitoru s možností protokolování výsledků kalibrací,
což je důležité zejména v diagnostice.

2.      
Co si myslíte
o důležitosti 10bitového zobrazení každé barevné složky (RGB)? Je přínos
v nějaké praktické činnosti oproti 8bitovému (16,7 milionu barev) skutečně
citelný?

V. Hruška: Ano, při 10bitovém zpracování
obrazu panelem jsou barevné gradienty přesné a plynulé, nejsou vidět „schody“.
Monitor zobrazí 1024 odstínů barvy na rozdíl od 256.

Pokud se vám gradient zobrazí na monitoru jako schody, grafik má tendenci je vyhladit a nadělá ještě větší škody. Těch 10 bitů je potřeba i v medicíně u náhledových displejů, o diagnostických nemluvě. Tam ty dva bity dělají divy! Vemte si, že i digitální zrcadlovky pracují napří. s 14bitovým formátem RAW.

3.      
Nedávno
jsme recenzovali váš 27″ MultiSync PA271w. Ten má obsahovat nativní 10bitový
panel. Co přesně to znamená? O jaký panel z nabídky LG Display se jedná
(zajímalo by nás přesné typové označení)? A jaký je rozdíl (je-li nějaký)
oproti monitorům, které dva bity nad těch osm dopočítají pomocí A-FRC?

V. Hruška: Nativní 10bit panel P-IPS je v modelech
PA241W, PA271W, PA301W, SpectraView Reference 241, SpectraView Reference 271 a
SpectraView Reference 301. Celá cesta distribuce signálů je z VGA karty
10bitů, displejportový kabel 10bitů a panel 10bitů.  Tyto nové P-IPS panely mají na rozdíl od
konkurenčních výrobků opravdové 10bitové zpracování obrazu s funkcemi jako
Digital Uniformity Control a Backlight Aeging Correction. Tyto technologie přímo
vyvíjí naše NEC R+D oddělení, proto bych nehledal podobnosti se stejnými
úhlopříčkami.
V prozraní konkrétního typu mi brání slib mlčenlivosti.

4.      
Je
opravdu poptávka a ekonomická výhodnost formátu 16:9 taková, že se prakticky už
ani nové modely s jiným poměrem stran neuvádějí?

V. Hruška: Formát 16:9 výhodný je, ale až od úhlopříčky 27“ kde je na výšku 1440
bodů. Menší úhlopříčka má jen 1080 bodů na výšku, což není důvod k upgrade
například z 20“ a 21 (1200 řádků).  Jinak ale stále modely ve formátu 16:10 vyrábíme, v nabídce máme 26 modelů (vč. barevných provedení) ve formátu 16:10. Platí to i pro novinky jako E201W (16:10).

5.      
Co dělá NEC
proti problému bzučících/pískajících napájecích zdrojů (myslíme těch
v monitoru a zejména při sníženém jasu)?

V. Hruška: NEC je nemontuje do svých displejů. Tento jev souvisí zejména s kvalitou
a případným kolísáním napětí v síti. Nehovoříme však jen o případném kolísání
napětí ale rovněž frekvence v síti. „Pachateli“ těchto problémů jsou
většinou frekvenčně závislé součástky.

6.      
Jak se
stavíte k 3D obrazu? Proč nemáte na trhu 120Hz modely? Připravujete nějaké,
nebo preferujete pasivní směr a polarizovaný obraz? A co autostereoskopie? Už
jsme viděli, že Eizo 3D displej bez potřeby brýlí ohlásilo (cenu, ani
dostupnost zatím ne) a jsme zvědavi, zda i další výrobci vidí tuto cestu jako
nadějnou.

V. Hruška: NEC představil celou řadu
produktů reagujících na 3D trend, nicméně ne všechny se prodávají na evropském
trhu. Na evropský trh jsme uvedli například nové Public displeje NEC P551,
který je 3D 120Hz a další budou následovat. V současné době jsme se
zaměřili zejména na cenově dostupné řešení. Máme v nabídce osm modelů 3D
projektorů, kde nejlevnější stojí včetně 3D a SW brýlí 9900 Kč i s DPH. To
je velmi zajímavá alternativa k drahým 3D LCD TV. Aby byl 3D efekt správně
zobrazen je třeba také dodržet určitou velikost úhlopříčky a pozorovací
vzdálenost a úhel.

7.      
Jsou v plánu
(relativně) levné modely vybavené DisplayPortem? Ptáme se kvůli Eyefinity,
technologii AMD umožňující už s docela levnou grafickou kartou připojit
tři a někdy i více monitorů.

V. Hruška: Celá řada
našich produktů je již DP vybavena a NEC byl jedním ze spolutvůrců tohoto
standardu, takže DisplayPort není pouze výsadou profesionálních monitorů řady
PA, Spectraview. DP je například také v modelu NEC E201W 20″ (3800 Kč). Otázkou je, kdy bude Eyefinity
uznána výrobci jako standard.

 

8.      
U koho si
necháváte vyrábět panely? U Samsungu, Sony, LG, AUO, nebo nějaké vyrábíte i
sami? Jak (případně) taková objednávka probíhá – můžete něco specifikovat, nebo
jen vyberete z nabídky vyráběných panelů (a máte uvnitř panel, který může mít i
jiná firma)?

V. Hruška: Mrzí mne, že nezmiňujete
korporaci NEC jako výrobce matric LCD panelů. Zákazníci ví, že korporace  NEC je jedním z největších výrobců
širokého portfolia panelů na světě. Stačí se podívat do vašeho automobilu,
mobilního telefonu, či PDA nebo navigace, LCD panelu atd. Jsme vázáni smluvní
mlčenlivostí, takže vám bohužel nemůžeme poskytnout informace pro koho
korporace NEC vyrábí matrice panelů – někteří by byli překvapeni!

9.      
Určitě máte
od těchto výrobců dobré informace. Pracuje se na nějaké nové matrici
kombinující výhody všech dosavadních základních? (odezva TN, úhly a gamut IPS,
kontrast VA)

V. Hruška: Ano, korporace NEC pracuje na
nových technologiích, které bude používat především pro své potřeby, později je
nabídne i OEM výrobcům, jak je u nás obvyklé. Konkrétnější být u ještě oficiálně neuvedených záležitostí nemohu.


IPS má výhodu v pozorovacích úhlech, VA zase kupříkladu ve vyšší kontrastu. Zdroj: LG Displays

10.   Teď trochu do budoucna. Troufnete si předpovědět,
co začne nahrazovat (stále docela nedokonalou) technologii LCD, podobně jako ta
kdysi vytlačila CRT? A v jakém časovém horizontu? Bude NEC mezi pionýry,
nebo zůstanete raději opatrní?

V. Hruška: Zde je
třeba oddělit technologické trendy, takzvané Hi-Tech a řešení pro každodenní
použití – cenově senzitivní. Naše NEC R+D oddělení pracuje v tuto chvíli na
průlomových technologiích, které budou nejprve použity u projektorů NEC. Dále
se můžeme těšit na novinky i u LCD panelů. NEC půjde tradičně cestou kvality,
nikoliv ceny na úkor zobrazení.

11.  
Očekáváte, že
se na trhu zabydlí LED (OLED, AMOLED…) obrazovky ve větších úhlopříčkách?
Spolupracuje třeba NEC na jejich vývoji?

V. Hruška: V této
otázce je nutné rozlišit co je technologie výroby podsvitu a technologie výroby
matrice panelu. Trendem ve smyslu podsvitu je použití LED technologie s možností
polarizace bílé barvy, díky manageovatelným RGB složkám. Toto je pomyslný etalon
určující trend u profesionálních monitorů. Ostatní technologie podsvitu spíše
reagují na cenovou válku výrobců.

U technologie výroby matric převládá snaha
nabídnout u profesionálních LCD panelů větší barevný gamut s precizní
reprodukcí skutečné škály jedné miliardy barev. Technologie typické pro mobilní
zařízení PDA, MDA jako OLED, AMOLED zatím nelze očekávat u větších úhlopříček,
zejména z důvodů ceny. Kromě jiného sledujeme i jiné technologie jako RGB
LED, Unipixel, Elnk a další.

12.  
Co si myslíte
o problematice sRGB a wide gamutu (řekněme 100 %
AdobeRGB) na dnešních počítačích a
operačních systémech? Máme na mysli hlavně přepálené barvy sRGB obrázků na
widegamutových monitorech, či naopak vybledlé barvy fotky upravené na
widegamutu a zobrazované na sRGB a potom samozřejmě také složitost dobrání se
k plně widegamutové cestě (od pořízení, úpravy, přes systém, aplikaci pro
zobrazení a zobrazovadlo). Je správným řešením emulace sRGB na widegamutových
monitorech (profil v monitoru), nebo třeba funkce ColorRemapping, jak ji
prezentovala AMD?

V. Hruška: Celá problematika se
odvíjí od kázně uživatele a obeznámení se s problematikou
ColorManagementu. Záležitosti jako operační systém a použité prostředí se dají
snadno zvládnout. Bohužel u některých uživatelů není jednoznačná preference
mezi standardem barevného prostoru (například sRGB) a snahou o dosažení co
možná nejvěrnějšího zobrazení. Optimálních hodnot každého zvlášť lze dosáhnout
velmi snadno takřka „na tlačítko“.

Nicméně nalezení optimálního „kompromisu“ je
věcí názoru. Myslím, že se vaši čtenáři již  přesvědčili u modelu NEC P221W nebo obecně u řady „90 a PA“, případně SpectraView, že umíme nejen sRGB barevný
prostor emulovat velmi přesně díky 14bit
3D LUT tabulce s 16bit ICC profily přímo na monitoru za předpokladu
dostatečně velkého barevného gamutu monitoru.

Předpokladem správného použití je
ovšem rovněž správné pochopení celé problematiky Color managementu. Bohužel někteří uživatelé tuto problematiku
podceňují. Obecně: „Ano“, pokud pracujeme s barevně kritickými aplikacemi,
měli bychom se snažit využívat prostředky pokrývající pokud možno co největší
barevný prostor. Tolik teorie…. Vždy se díváte přes barevný prostor monitoru do
pracovního prostoru vaší aplikace (práce) a mělo by být v zájmu uživatele,
aby udělal maximum pro jeho věrné zobrazení v plné hloubce a šíři. NEC
k tomuto účelu nabízí celou řadu nástrojů a produktů.  Widegamutový monitor je jedním z mnoha
vhodných prostředků a je na uživatelích, zda ho použijí odpovídajícím způsobem.

13.  
S jakými
překážkami se musíte utkat, aby bylo možné u monitoru stáhnout jas pro noční
práci opravdu hodně dolů a přitom necítit nějaké blikání, neslyšet zdroj a
hlavně nepřijít úplně o kontrast?

V. Hruška: V současné
době, díky použití LED podsvitu, je možné snadné dosažení ideláního kontrastního
poměru i při nízké svítivosti. Běžně lze na našich monitorech dosáhnout
kalibrovatelný jas pod 50 cd/m². Minimální jas pak 5–8cd/m² bez vámi
zmíněných neduhů.

14.  
Jak pracuje
vaše technologie pro zlepšení rovnoměrnosti podsvícení (uniformity)?

V. Hruška: V prvé řadě je nutné říci, že naše
technologie nezlepší pouze homogenitu podsvitu, ale rovněž barevnou
uniformitu.  Naše technologie kontroly a
zlepšení rovnoměrnosti a barevného „nádechu“ podsvitu DUC (Digital Uniformity
Controler) pracuje na základě zpětnovazební kontroly panelu a podsvětlovacích
prvků. Díky technologii DUC lze dosáhnout kompenzace, kdy odchylka od ideální
homogenity vykazuje rozdíl v řádu jednotek cd/m². Co se týče barevné
„věrnosti“ lze dosáhnout hodnot, kdy měřitelná odchylka činí Delta E pod 1.

Ohodnoťte tento článek!