Hlavní navigace

Nechci se zastávat českých operátorů, ale… (komentář)

28. 2. 2019

Sdílet

Je těsně před volbami, takže drahá mobilní data jsou opět velkým politickým tématem. Podle ministryně Novákové by sice stačilo, kdybychom tolik nepoužívali Wi-Fi, ale tohle vtipné řešení nemá podporu ani ve zbytku kabinetu. Sám premiér Andrej Babiš řekl, že Novákové (nominované za ANO) nerozumí a s jejím výrokem nesouhlasí. Se svým týmem připravil konkrétnější kroky, jak zlevnění dosáhnout. Ještě před ním podobný návrh připravili Piráti a po něm jej připraví i Top 09.

Zastavil bych se u návrhu Babiše (sám vystupuje jako předkladatel), ten je totiž v legislativním procesu nejdál. Vláda totiž na včerejším zasedání jeho návrh zrychleně odsouhlasila a předá jej předsedovi sněmovny, aniž by nejdřív prošel připomínkováním v mezirezortním řízení.

Babišova novela zákona o elektronických komunikacích upravuje čtyři „prospotřebitelské“ body. Zajišťují tzv. one-stop shop, snižují/ruší pokuty při přerušení úvazku, zkracují dobu přenesení telefonního čísla a zvýhodňují i tzv. mikropodniky.

Čtyři hlavní novinky

One-stop shopem se myslí to, že k novému operátorovi budete moci přejít, aniž byste museli kontaktovat toho současného. Veškeré operace (technické i smluvní) zajistí nový operátor, podobně jako lze dnes změnit banku.

Při předčasném ukončení smlouvy sjednané na dobu určitou byste neplatili pokutu v případě, že smlouva běžela už alespoň tři měsíce. Pokuta při přerušení úvazku v prvních třech měsících by činila nanejvýš 5 % ze zbývajících plateb. V současnosti se platí pokuta až 20 % výše zbývajících paušálů, do roku 2014 to mohlo být až 100 %. (Pokud operátor jakkoliv změní podmínky, smlouvu můžete zrušit bez pokuty.)

Babiš chce dále zkrátit lhůtu pro přenos čísla z 10 dní na 2 dny.

A nakonec úpravou terminologie chce zákonem chránit nejen spotřebitele, ale i drobné podnikatele a živnostníky s méně než 10 zaměstnanci a obratem do dvou milionů eur. Pro ně doposud výhodné přerušování závazných smluv neplatilo.

V roce 2017 se přeneslo jen 479 tisíc čísel z 14,5 milionu V roce 2017 se přeneslo jen 479 tisíc čísel z 14,5 milionu (zdroj: ČTÚ)

Všechny body posilují práva spotřebitele a zjednodušují možnost rychle změnit operátora. Předkladatel věří, že to pomůže konkurenčnímu prostředí, protože lidé dnes nejsou ochotni operátora měnit a operátoři pak nemají důvod upravovat ceníky. Především to ale bude silný vzkaz pro potenciálního čtvrtého operátora, který by letos mohl přijít a kterého chce ministerstvo průmyslu nalákat.

Příležitost by měl přitom ideální. ČTÚ jej zvýhodní v aukci frekvencí a zároveň by díky novele mohl lépe lákat zákazníky. Bude totiž mít prostor nabídnout nižší ceny (když současní operátoři jsou nejdražší v EU) a zákazníky nebude přechod tolik bolet.

Operátoři neprávem biti?

Zmíněné body opravdu hrají ve prospěch spotřebitele, mohou se nepřímo podílet na snížení cen i nalákání čtvrtého operátora. Body 1 a 4 jsou sympatické. U trojky jsem měl obavy, že nebude možné přenos tak rychle provést, ale přehled na Wikipedii mě uklidnil. V Česku operace po technické stránce trvá 4 dny, ale ve světovém měřítku je to spíš pomalé. V řadě zemí to zvládnou za dva dny, jeden den, v Kanadě dokonce do 20 minut. Potud všechno fajn, ale musí říct i něco nepopulárního.

Doba přenosu mobilních čísel
Země Trvání
Česko 4 dny
Slovensko 4 dny
Polsko 1 den
Rakousko 3 dny
Německo 6 dní
Británie 1 den
Francie 3 dny
Itálie 1 den
USA 20 minut
Kanada 2 hodiny

Problém mám s druhým bodem. Úvazek je od toho, že je závazný. Dobrovolně podepíšu smlouvu a zavážu se na 24 měsíců k pravidelné platbě a operátor mi na oplátku nabídne levnější tarif. U českých operátorů se tak v závislosti na tarifu dá ušetřit od 100 do nějakých 500 Kč měsíčně. Je na mě, abych se rozhodl, jestli do úvazku jít a dlouhodobě ušetřit, nebo vzít volný tarif s tím, že třeba za pár měsíců přejdu jinam.

Babišův návrh úvazky de facto zničí. Pokud po třech měsících budu moci odejít bez trestu a v prvních třech měsících jen s 5% pokutou, tak je to sice velká výhoda pro mě, ale nepřiměřený „trest“ pro operátora. Vedlejším efektem může být to, že operátoři úvazky zruší a všechny tarify rovnou zdraží. Když tak učiní všichni, zákazníci stejně nebudou mít kam odejít. To by byl nejčernější scénář.

Vodafone má nejvyšší úvazkové slevy ze všech
Tarif Vodafonu Cena s úvazkem Cena bez úvazku Rozdíl
Start 500 minut 477 Kč 596 Kč 119 Kč
Start neomezeně 549 Kč 1090 Kč 541 Kč
Red Naplno 5 GB 777 Kč 971 Kč 194 Kč
Red Naplno 10 GB 1077 Kč 1346 Kč 269 Kč
Red Naplno 20 GB 1777 Kč 2221 Kč 444 Kč

Za roky mizerného pokrytí 3G a drahých služeb se operátorů rozhodně nechci zastávat, ale tohle je tak velký zásah do zavedeného systému, že nechápu, proč se kolem toho nevede diskuze. Jak zmiňuji v úvodu, Babišův návrh díky výjimce ministra spravedlnosti a legislativní rady vlády nemusí jít do připomínkového řízení, nebude se k němu vyjadřovat ČTÚ ani další povolané úřady.

Jiné nespravedlnosti

Pro uspěchané předání do sněmovny přitom není důvod. Drahé služby tady máme odjakživa, měsíční zdržení by už neuškodilo. Operátoři stejně budou mít povinnost se novými pravidly řídit až po šesti měsících od zapsání ve sbírce zákonů. Nehledě na to, že novela je sice zacílená na mobilní operátory, ale zároveň se dotkne i poskytovatelů internetu, televize apod., kde se žádná politická válka nevede.

Je samozřejmě možné, že ve sněmovně už návrh projde kritičtějším pohledem a dojde k úpravám. Operátoři navíc mají silné lobbisty, kteří již v minulosti ohýbali zákony. Pořád si ale myslím, že takový bod neměl co dělat ani v prvotním návrhu. Je fér mluvit o výši pokut, nikoliv jejich faktickém zrušení.

A naopak lze debatovat o ještě vyšších pokutách za nedodržování zákonů za strany operátorů. Český telekomunikační úřad pravidelně řeší, jak si T-Mobile, O2 či Vodafone vykládají zákony po svém a znevýhodňují spotřebitele. Ti se ani nemůžou jednoduše bránit, ale musí komplikovaně reklamovat faktury právě u ČTÚ. Tady je pořád velký prostor, jak operátory zkrotit.

Bavme se o tom, proč virtuální operátoři pořád nedostávají takové velkoobchodní nabídky, aby mohli konkurovat velkým síťovým operátorům a jejich cenám. Mluvme také o tom, že v Česku jsou drahá nejen data, ale dle analýzy Evropské komise máme mizerné i hlasové tarify. Nebo že nabitý kredit může propadnout, že se hovory účtují po celých minutách, že se nespotřebované jednotky nepřevádějí do dalšího měsíce…

Byl pro vás článek přínosný?