Nedostupnost hardwaru a čipů skončí až v půli roku 2022. V roce 2023 už nadbytek a nižší ceny?

30

Nedostatek čipů a nestíhající továrny vedoucí k drahému hardwaru, skončí podle nových odhadů až někdy v polovině roku 2022. V roce 2023 ale už prý bude výrobních kapacit naopak přebytek, takže by mohly ceny zase jít dolů.

Začalo to nenápadně loni, ale letos už šlo o fenomén, asi nejvíc poznamenávající tvář hardwarového světa: nedostatek komponent, zejména čipů, a výrobních kapacit. Postihl konzole, procesory a nejvíc asi grafické karty, kde došlo k fatálnímu souběhu s kryptoměnovou bublinou. Ale mimo počítače také třeba automobilky. Teď tu máme čerstvé odhady k tomu, kdy by tak asi mohl skončit a jak se podmínky na trhu budou vyvíjet v budoucnu.

Analytická firma IDC zveřejnila zprávu o stavu polovodičového průmyslu, podle níž je stabilizace ještě poměrně daleko, ale aspoň už je víceméně vidět, kdy k ní dojde, takže už nejsme ve fázi „a kdoví jestli“.

IDC uvádí, že letos trh s polovodiči naroste o 17,3 % proti roku 2020, zatímco rok 2020 znamenal 10,8% nárůst proti roku 2019. Tento nárůst tržeb firem je obrazem jednak zvýšené produkce kvůli různým dopadům pandemie COVIDu a dalším faktorům (třeba i té kryptohorečky), jednak vyšších cen, které kvůli nedostatku čipů na trhu stoupaly. Můžete tedy vidět, že tento boom poptávky po křemíku byl v roce 2021 ještě silnější, než loni. Podle IDC ho živil hlad po čipech pro mobily, notebooky, servery, auta, herní zařízení, nositelnou elektroniku i takzvanou chytrou domácnost.

Provoz a prace v cleanroomu tovarny firmy Intel v Hillsboro 13
Provoz a práce v cleanroomu továrny firmy Intel v Hillsboro  (Zdroj: Intel)

Q4 2021: Zmírňování nedostatku

Pokud jde o to, jak bude tato prekérní situace pokračovat, mohly bychom se už pomalu nacházet za tím nejhorším a byť ještě problémy dlouho neskončí, teď by pomalu už mělo začínat nebo probíhat zlepšování. Čtvrtý kvartál roku podle IDC totiž už má být ve znamení postupného zmírňování dosavadního nedostatku výrobních kapacit a čipů. To znamená, že by se teď již měla zlepšovat dostupnost a ceny různých komponenta a firmy by měly mít menší problémy s jejich sháněním a se získáváním výrobních kapacit.

To se samozřejmě nemusí hned projevit na koncové ceně výrobků, ta může začít klesat až se zpožděním a tudíž by zdražování některé elektroniky v obchodech ještě za vrcholem být nemuselo. Zvlášť to asi platí o grafických kartách, jejichž nedostatek se neřídí jen touto celkovou situací na trhu, o níž IDC hovoří, ale separátně ho u nich zhoršuje onen faktor spekulativní bubliny kryptoměn a jejich těžby.

Ačkoliv se situace začíná lepšit, továrny na čipy TSMC, Samsung, GlobalFoundries a UMC budou až do konce roku údajně vytíženy prakticky na 100 % a ceny jejich služeb budou stoupat – při objednávkách tedy fabless výrobci čipů za jeden vyrobený wafer platit víc než dřív. Toto začalo už v první polovině roku. Objevila se například informace, že TSMC zdražilo výrobu pro všechny své klienty, byť ti největší (například Apple) tímto byli stiženi relativně méně a nejvíce budou doplácet menší firmy.

Výroba čipů v továrně (zdroj: AMD)

Konec problémů: až léto 2022

Rovnovážného stavu, kdy výroba čipů dožene manko z posledních dvou let a přestane být nedostatek čipů a výrobních kapacit, má podle nynějšího odhadu IDC nastat asi za tři čtvrtě roku, kolem poloviny roku 2022. Toto by asi mohlo platit pro trh v celkovém průměru, některé firmy se do bodu, kdy už nebudou nestíhat, dostanou asi dříve a některé později. Například Intel nedávno uvedl, že některé jeho produkty nemusí být optimálně dostupné po celou dobu roku 2022 a nedostatky budou v jeho případě úplně pryč až v roce 2023.

Každopádně by nyní najíždějící nové výrobní kapacity by měly postupně zvýšit výrobu a někdy po oné druhé polovině roku 2022 už bychom se tedy snad měly překlopit do normálního stavu. Ovšem ještě nějakou dobu poté asi poběží výroba naplno, aby se obnovily vyčerpané skladové zásoby součástek a rezervy pro další výkyvy do budoucna.

Rok 2023: opak dneška a zlevňování hardwaru?

Podle IDC se teprve v druhé polovině roku 2022, tedy až po onom bodu normalizace, dostanou do provozu některé nové výrobní kapacity o poměrně velkém objemu. Takže poté by naopak polovodičový průmysl už měl být vybaven lehce nad své potřeby, což je ale asi ideální. Když mají továrny určitou rezervu, jsou schopné vykrýt náhlé nárůsty poptávky, což teď nezvládaly, ale také mezi sebou soutěží o zákazníky (takže se snižují výrobní náklady).

Vlivem těchto nově spuštěných výrobních kapacit by podle IDC takovýto nadbytek výrobních kapacit mohl zavládnout v roce 2023, v němž by tedy mohla tak trošku přijít opačná situace proti nynějšku. Jak už jsme řekli, taková konstelace na trhu znamená, že se výrobní náklady elektroniky a počítačů mohou zase snižovat oproti zdržování, na které jsme si museli zvyknout poslední léta. Týkat by se to mohlo jak součástek, tak snad i služeb výroben čipů, tedy cen za wafer na určitém konkrétním výrobním procesu. V této době by tedy mohly nastat zase trochu lepší časy na nákup hardwaru. Výrobci (a akcionáři) firem, které teď profitují, sice nebudou mít takové žně, ale naopak budou benefitovat zákazníci/kupující. Doufejme tedy, že se to vyplní…

Fotogalerie: Výroba čipů v cleanroomu polovodičové továrny Intel

Zdroje: IDC, Tom’s Hardware

Nedostupnost hardwaru a čipů skončí až v půli roku 2022. V roce 2023 už nadbytek a nižší ceny?
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.29%) 14 hlasů

30 KOMENTÁŘE

  1. Upřímně nemyslím si, že by to nějak zázračně kleslo. Inflace se rozjíždí jak sviňa, Bitcoin poleze nahoru a ostatní kryptoměny to více či méně bude táhnout nahoru taky.
    Navíc masírky typu „potřebuješ nový 5G smartphone“, „potřebuješ nový fitness náramek“, „potřebuješ elektroauto s hromadou kravin“ apod. jedou na plné obrátky. V každé kravině jsou dneska čipy, a to čím dál složitější, protože si lidi myslí, že je potřebujou.

  2. on je nedostatek a nedostatek, nektere oblasti nedostatkem cipu netrpej, jine ktere se snazili za kazdou cenu setrit a pouzivali male mnozstvi extremne zastaralych cipu ma tezky nedostatek, stejne jako segment kde se naopak pouzivaji ty nejnovejsi velke a vykonne drahe cipy

    ve zkratce, IT a automotive ma problem a maj nedostatek cipu, svet mobilni techniky ten problem az tak velkej nema

    a nesmysl s tim ze za nedostatek cipu muze tezba je nesmyslnou ohranou pisnickou a ze by zakaz counu vedl k lepsimu stavu je tezce nesmyslnou hodne naivni predstavou, ta nejvice diskutovana tezba je na Asic minerech (BTC), tedy cipech specializovanych a v relativne malych objemech „pestovanych“ na jinych starsich linkach nez na kterych se „pestuji“ treba dnesni moderni GPUcka, pro Antiminery Bitmainu se pouzivaji „pestirny“ 28nm, a u GPUcek je nedostatek dan nejen tezbou, ale i extremnim zajmem GPU do HPC a VFX, tam kde tezari objednavaji desitky tisi ckaret, tam posledni 2 roky VFX a AI sektor objednava stovky tisic karet, za psoledni 2 roky se tezce zvysil odbyt karet prave pro sektor reklamy a filmu v oblasti realtime renderingu na UE, nebo jeste vic v odvetvich zabyvajicich se Ai a autonomii, a jen v blbe facebookove skupine Unreal Engine: Virtual Production je prez 15 tisic lidi, co maj na svoji praci doma stroj vybaveny 4 grafikama RTX3xxx, povetsinou 8 a 9, a to jsou vetsinou freelanceri, ne firmy, proste normalni domaci pracovni servry pro virtualni produkci , a tam kde pred 5 lety jeste frcel rendering na renderfarmach vetsinou stavenych hlavne na CPU, tak dnes ma takovou mensi farmu doma lepsi freelancer za doslova setinove ceny

    jen pro ukazku naseho maleho studijka, kde jeste pred 5 lety jsme na rendering pouzivali cca 100 procesoru 4-6 core, vetsina Xeony, dnes mame kazdy doma normalni malej servr se 4 kusama RTX3090, vykon se nam posunul asi 20-30x, spotreba tech stroju klesla na petinu a cena tak na desetinu toho co staly ty puvodni CPU rendernody, a duvod tohohle rychleho presunu je jednoduchej, Coronakrize, proste desitky a mozna stovky tisic lidi z odvetvy VFX se z kancelari presunulo du homeoffice a nez aby si domu porizovali nesmyslny CPU rendernody, tak dnes porizuji jiz GPU servry, a ja dodneska lituju ze minulej listopad jsem neporidil server ktery me byl nazizenej za tehdy smesnych 380 tisic, ktery mel 10x RTX3090 a byl urceny pro uceni AI a byl idelani prave jako rendernod pro realtime rendering

    a to z ena tom tezime kdys neni potreba pocitat nejaky vizualni vystup, no tak proste dany stroj vyuzivame na maximum, to se proste v podnikani dela

    • Tak tenhle Váš příspěvek jsem si se zájmem přečetl a to hned dvakrát. Je tam několik správných postřehů a navíc je i pěkným rozšířením rozhledu o rendering který je mi hodně skrytý. Díky.

      • DedekHrib, nenechte se od Saman přesvědčit, tak to není!

        Nebudu se rozepisovat, co je za nedostatkem čipů pro aut. průmysl apod., ale je to podle mě obecně velmi zvýšená poptávka a nestíhající výroba a doprava.
        Grafické karty skupují opravdu těžaři kryptoměn (nejde zdaleka jen o Bitcoin), tím jsou ceny grafik dnes tak vyšponované (ano, je také problém s dopravou a další okolnosti způsobené Covidem), počet grafik na rendering je proti tomu naprosto zanedbatelný.
        Obhájců kryptoměn je velké množství, také proto, že jsou na ně cíleny kvalitní dezinformace o „výhodách“ kryptoměn proti běžným měnám a komoditám, skutečnost je podle mě taková, že celá mánie okolo kryptoměn je opravdu „letadlo“, kde vydělává úzký okruh nejbohatších a ti co naletěli a neprohlédli (často v kryptoměnách utopí celý svůj majetek), ti jim to vše zaplatí.

        • Víte nepochybuji, o tom že asi těžaři skupují nejvíce karet. Bohužel k tomu nejsou statistiky. Hodně lidí si neuvědomuje, že ne jen těžaři ty karty potřebují (proto mne ten příspěvek hlavně zaujal).

          Mám pocit, že těžaři to odnášejí za všechny protože nikdo pořádně neví a také proto, že jsou jistě ochotni zaplatit nejvíc.

            • Díky za odkaz. Docela mne překvapilo, že jenom 25%. Faktem je že tohle je nějaký odhad na základě nějakých čísel a předpokladů. Jaká je skutečnost je otázkou.

              Došlo tady ale ve skutečnosti k synergii několika faktorů. Tedy vydání nových konzolí, potřebě AMD přesunout kapacity k procesorům na kterých pravděpodobně nejvíce vydělávají. K tomu má problémy s výrobou Intel ale i Samsung. Většina prostých lidí z toho že nejsou grafiky viní jenom těžaře. Ti k tomu že za všechno mohou přišli jak slepý k houslím.

            • Od zaciatku covidu a lockdownov jasne stupol dopyt po roznej elektronike nakolko ludia ostali vacsinou doma a este k tomu peniaze co nemohli minut na sluzbach a cestovani minuli na elektronike. Na redite bolo vidno jasny trend s tisicami topicov kde si ludia kupili svoj prvy PC, alebo PC po 10 rokoch resp novu konzolu. K tomu sa este pripojilo tazenie a problem sa hned este znasobil. Ako sa aj branila Nvidia na takyto enormny dopyt proste nebola priprave ani nikto iny nemohol byt. Preto sa aj konzoly tesia rekordnym predajom a po roku su stale nedostupne a hned ako pridu na trh sa vypredaju.

            • Ano na covid na ten jsem zapomněl ve výčtu synergií. Stačí vzpomenout jak nebyly kamery a to bylo jasně čistě covidový dopad protože lidi se chtěli také vidět při komunikaci v počítači na dálku.

            • ono to bude asi jedno s druhým … šaman rád plží, nezklamal ani dnes … on říká, že na kartách těží 10 lidí, pak sem Aznohh hodí linky se statistikami milionů těžících graf karet … tuhle situaci skvěle využili i prodejci hotových sestav, jakékoliv grafické karty seženete v křápech od alza, czc, lynx, hal300 a mnoho dalších … ti se ke kartám dostanou jako první a v hotovém compu rozprodají roky ležící šrot, lowend základní desky, a vlastně všechny „ležáky“ a pokud koupíte comp s kvalitními komponenty, je statečně předražen … do přímého prodeje se pak dostane jen pár kousků, aby se neřeklo

        • Nejvtipnější je, že o letadle mluví často tzv. IT experti, tj lidé, kteří mohli být díky svému zaměření mezi early adoptery a mohli vlastnit BTC doslova za pakatel proti dnešním cenám. Ten vlak jim ale už ujel a tak je v nich ta zahořklost proti kryptu o to víc znásobena. 😀

          • Jasné každý z nás sa už zamyslel nad tým, že si mohol zaobstarať pár bitcoinov keď bola ich cena „pár šupov“ (úvodzovky môžu mať pre niekoho hlbší zmysel). Ak však chce človek pochopiť kryptomeny musí sa zamyslieť nad tromi vecami: 1, Aký je vo všeobecnosti dôvod nákupu za reálne $ 2, Aký je vo všeobecnosti dôvod držať – vlastniť tieto coiny 3, Aký je vo všeobecnosti dôvod predať tieto coiny. Takže ak si daný človek zodpovie aspoň relatívne správne na tieto tri otázky tak by sa mu mohlo podariť zamyslieť nad štvrtou skrytou otázkou: Existuje vôbec niekto kto by si na tieto tri otázky odpovedal inak ? A ak má ešte dostatok neurónov nezaťažených inými blbosťami, tak vtedy by malo dôjsť k tomu momentu pochopenia čo to ta kryptomena vlastne je a na čo vo vlastnej majorite slúži. A od toho všetkého si môže ešte odpočítať poplatky správcov kryptoburz a virtualwalletov a dostane pomer rizika na možný zisk alebo stratu 😉