Někdy je blikající podsvícení pozitivum. LG má herní monitor s FreeSync a ULMB

0

Poslední tři roky se počítačové monitory určené speciálně pro hráče točí okolo systémů pro adaptivní obnovování, které eliminují neplynulost pohybu danou nesouhlasem snímkové frekvence s obnovovací frekvence LCD. Jak G-Sync, tak FreeSync se už u herních monitorů staly standardem, nicméně první mají často jednu volitelnou funkci, která u druhých nebývá – takzvaný režim ULMB. Monitor, kterým se budeme zabývat dnes, je ale zajímavý tím, že ji přináší v kombinaci s podporou FreeSync.

Co je ULMB?

ULMB neboli Ultra Low Motion Blur je technologie, která potlačuje projevy odezvy (rozmazání, artefakty) u panelů LCD. Provádí to jednoduchým trikem – místo neblikavého podsvícení, které jinak máme rádi, používá podsvícení, které bliká (tzv. Strobing Backlight). Podstatné je, že frekvence blikání je přesně synchronizovaná s obnovovací frekvencí panelu. Díky tomu LCD zhasíná obraz na začátku každého snímku, kdy se ještě pixely nepřizpůsobily, a rozsvěcuje až když je snímek ustálený. Sice tím padá velká ergonomická výhoda LCD, kterou nepřerušené zobrazení je, ale vedlejším účinkem je, že oko vidí jen víceméně dokonalý snímek bez přechodových artefaktů a mozek si z těchto bliků už složí normální pohyb prostý rušivých vlivů odezvy.

ULMB se objevuje na monitorech s G-Sync proto, že podporu pro tento režim Nvidia připravila do modulů používaných v LCD s G-Sync a tudíž je pro výrobce monitorů poměrně snadno realizovatelný. Ovšem přímo s technologií G-Sync nesouvisí, jde o alternativní režim. Pokud vím s G-Sync ani není kompatibilní, jelikož potřebuje fixní obnovovací frekvenci. Jinými slovy, s takovým monitorem si můžete zvolit buď ULMB, nebo adaptivní obnovování.

ULMB u monitoru s FreeSync

A tuto volbu (ale mezi ULMB a FreeSync) nyní bude skýtat hráčský monitor LG 24GM79G, jenž v těchto dnech směřuje na trh. Jde o model s úhlopříčkou 24 palců s rozlišením Full HD a technologií údajně TN. LG ale uvádí 5ms odezvu ve výchozím nastavení. To by k panelu TN moc nesedělo a některé zdroje uvádějí místo TN technologii IPS, takže specifikace udávané LG by teoreticky mohly být chybné. Panel má každopádně nativní obnovovací frekvenci 144 Hz a FreeSync, které dle webu AMD funguje v intervalu 48–144 Hz a tedy i s technologií LFC.

Ačkoliv je ale výchozí odezva uváděna jako 5 ms, umí LCD režim „1ms Motion Blur Reduction“, v němž je zredukována jen na 1 ms. A tento režim by podle webu TFT Central měl právě být ekvivalentní technologii ULMB a používat stmívání podsvícení neboli Strobing Backlight. Opět by ovšem platilo, že by jej nebylo možné použít současně s FreeSync, což užitečnost této technologie dost omezuje. Z obou alternativ je asi lepší zvolit si adaptivní obnovování, tedy FreeSync (nebo G-Sync).

Monitor má i další techniky herních LCD, jako je Dynamic Action Sync, jež má snižovat input lag, profily pro hry, zobrazení zaměřovače, nebo funkci pro zvýšení jasu v tmavých scénách. Panel má mít kontrast 1000:1, jas až 350 cd/m² (toto maximum je asi při vypnutém ULMB, blikání totiž jas snižuje), 8bitové barvy na a gamut sRGB. LG jej vyrábí s jednoduchým hranatým designem bez ozdob (až na čerstvě působící červené boky zezadu), ale s plnými možnostmi ergonomie, lze nastavit výšku, náklon i otočit panel vertikálně. Vstupy jsou dvojice HDMI a DisplayPort a integrován je také rozbočovač USB 3.0 s dvěma porty.

Podle TFT Central se monitor LG 24GM79G (respektive 24GM79G-B, což by mělo označovat černé provedení) měl začít prodávat v nejbližší době za doporučenou cenu 350 dolarů. U nás a s DPH by tomu odpovídala částka 10 600 Kč. Reálně to možná bude ještě o něco méně, první menší obchody, které LCD přidaly do ceníku, si totiž říkají jen o nějakých 10 000–10 100 korun.

Někdy je blikající podsvícení pozitivum. LG má herní monitor s FreeSync a ULMB

Ohodnoťte tento článek!