Hlavní navigace

Některé testy Radeonu RX 480 hlásí přetížené napájení na PCIE. Bude oprava

1. 7. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

Nejvýznamnější hardwarovou událostí tohoto týdne (a vlastně asi i měsíce) se stalo vydání prvního 14nm Radeonu, karty RX 480. Tomu (zejména novým zlepšením a funkcím architektury Polaris) jsme věnovali tento článek, nicméně něco se nám do něj nevešlo a k tomu se kolem karty „vynořily nové skutečnosti“, jak se říká.

 

Kontroverze s napájením

Po vydání vzbudilo asi největší
kontroverze zjištění webu Tom's Hardware, podle nějž jejich
vzorek karty při zátěži odebíral vyšší příkon skrze slot
PCI Express, než je 75 W, na nějž by měl být podle
specifikací PCI SIG navržen. Spotřeba byla v průměru zhruba
o 11 W vyšší, špičky zasahovaly výše. Toto zjištění
vyvolalo obavy (nepochybně částečně živené i řevnivostí
mezi fanoušky obou táborů), zda toto přetěžování nemůže
přinést problémy. Web WCCFtech dokonce už „akčně“ přinesl
údajná svědectví lidí, kteří hlásí na sociálních sítích
poškození či zničení desek. Ovšem ta nejsou potvrzená, zatím bych je asi bral s rezervou.

Proudové zatížení slotu PCI Express s Radeonem RX 480 (Zdroj: Tom's Hardware)
Proudové zatížení slotu PCI Express s Radeonem RX 480 (Zdroj: Tom's Hardware)

Je otázka, zda by vyšší proudy ve slotu desku skutečně dokázaly odpravit během
nanejvýš několika hodin provozu s novou kartou. Už totiž
bylo poukázáno na měření také z Tom's Hardware, podle
nichž například jedna z GeForce GTX 960 od Asusu (provedení
Strix) přešvihává limit slotu také, ale nikdo si toho za
nějaký rok v podstatě nevšiml a nezdá se, že by byly
dokumentované případy, kdy tato GeForce odpálila desku.

Proudové zatížení slotu PCI Express s GeForce GTX 960 Strix od Asusu (Zdroj: Tom's Hardware)
Proudové zatížení slotu PCI Express s GeForce GTX 960 Strix od Asusu (Zdroj: Tom's Hardware)

Pokud se podíváte na způsob, jakým
sloty PCI Express napájení kartám poskytují, tak by určité
rozumné přetížení zas tak nebezpečné být nemělo. Slot
poskytuje standardní napětí 12 V a 3,3 V,
která „tečou“ ze standardních větví napájecího zdroje
skrze 24pinový konektor ATX (za předpokladu, že na desce nemáte
posílení pomocí přídavného molexu). Po cestě neprocházejí
skrze nějaké regulátory napětí, které by nadlimitní proudy
mohly přetěžovat či nadměrně zahřívat. Konverze na provozní
napětí GPU a GDDR5 probíhá až na kartě samotné. Utrpět by teoreticky mohly kontakty ve slotu, nicméně i u těch bych obvykle proti specifikacím očekával nějaké rezervy.

Ony zprávy o zabitých deskách
mimochodem hovoří například o deskách Asus Sabertooth 990FX
a ASRock 970 Extreme4. Čili ne o levných deskách, kde by
se dalo čekat, že je nedostatečná rezerva a nějaký problém
by mohl vyvstat. Zejména u té „šavlozubky“, což má dle
výrobce být robustní spolehlivý model, bych si tedy dovolil
o vině Radeonu RX 480 pochybovat, dokud někdo věc nějak
solidně neprokáže.

Měření spotřeby Radeonu RX 480 v adaptéru do slotu PCI Express v recenzi webu Golem.de
Měření spotřeby Radeonu RX 480 v adaptéru do slotu PCI Express v recenzi webu Golem.de

 

Případy se prý vyšetřují

Toto téma bylo vzneseno v dotazech,
které lidé mohli pokládat v tzv. „AMA“ na Redditu, díky
čemuž máme už cosi jako oficiální reakci. Robert Hallock zde
sdělil, že firma je v kontaktu s recenzenty, kteří na
překročené limity narazili a bude se snažit nalézt příčiny.
Karta ale podle něj kromě interního testování prošla standardním ověřením a certifikací
u konsorcia PCI-SIG, které by mělo bezpečnost zaručit. Je
tedy možné, že karty trpící obžerstvím jen vykazují anomálii
či možná nějaké selhání v řízení spotřeby. Na druhou stranu, úplně vzácná asi nebude, jelikož nadlimitní proudy zaznamenal speciální test webu PC Perspective (ten doporučuji prohlédnout), zaměřený přímo na tento problém.

 

Podle vyjádření AMD by se na tento problém asi mohly
zaměřit nějaké aktualizace ovladačů a potažmo
firmwaru/mikrokódu. Podobná oprava se totiž už do aktuálních
ovladačů prý dostala (má údajně snižovat o jednotky wattů
spotřebu mimo zátěž, která v některých testech vyšla
vyšší než u jiných srovnatelných grafik). Doufejme tedy,
že se správa spotřeby dočká nějakých zlepšení. Skutečnou
povahu problému či míru problematičnosti nebo rozšíření asi
také budeme moci posoudit až časem.

Přetěžování desek by se
ale mohlo potvrdit jako skutečný problém. Více opatrnosti
by asi mělo být namístě, pokud byste používali CrossFire
s referenčními šestipinem napájenými kartami. A zejména asi při přetaktování, které bych osobně v současné nejistotě moc nepokoušel, dokud se nevyjasní, jak běžný problém je a zda se neobjeví nějaká oprava. Hodnoty proudu při něm totiž dále rostou. Dnešní hardware by sice vzhledem k všudypřítomnností přetaktovávání měl s přetěžováním napájení počítat (i když se zde bavíme o kartě ve výchozím stavu), ale opatrnost asi přece jen nezaškodí. V případě pochybností asi budete muset počkat na nereferenční kartu, která by měla napájení osmipinem nebo dvěma šestipinovými konektory.

Vyjádření v AMA na Reddit (Zdroj: Reddit)

Vyjádření v AMA na Reddit (Zdroj: Reddit)
Vyjádření v AMA na Redditu (Zdroj: Reddit)

 

Aktualizováno (2. 7. 2016):
Objevilo se další vyjádření z AMD, podle kterého se skutečně pro karty má obejvit softwarová oprava. Problém „v nastavení GPU“ prý bude opraven změnou (nejspíš ve firmwaru), distribuovanou s aktualizací ovladače. Tento hotfix je už údajně hotový a firma jej testuje, více by mělo být sděleno v úterý (či pro nás možná ve středu, vzhledem k časovému posunu). Při manipulaci se spotřebou (pokud nepůjde jen o změněné rozdělení odběrů ze slotu a z kabelu zdroje) je nicméně možné, že dojde k nějakému dopadu na výkon, doufejme malému.

"As you know, we continuously tune our GPUs in order to maximize their
performance within their given power envelopes and the speed of the
memory interface, which in this case is an unprecedented 8 Gbps for
GDDR5. Recently, we identified select scenarios where the tuning of some
RX 480 boards was not optimal. Fortunately, we can adjust the GPU's
tuning via software in order to resolve this issue. We are already
testing a driver that implements a fix, and we will provide an update to
the community on our progress on Tuesday (July 5, 2016)."

Zdroje: VideoCardz,
WCCFtech

Byl pro vás článek přínosný?