Netflix zveřejnil ideální nastavení obrazu televizorů

17
Netflix (Ilustrační foto)
Netflix (Ilustrační foto)

Technologie obsažené v televizoru pro vylepšení obrazu mají často opačný efekt. Dokonale hladký a kontrastní obraz s přesaturovanými barvami totiž vůbec nevypadá přirozeně. Dynamický režim, doplňování snímků pro zvýšení plynulosti, to všechno vylepšuje obraz po technické stránce, ale v kině to prostě z nějakého důvodu vypadá lépe. A není to jen velikostí plátna. Někdy stačí lépe nastavit televizor a ignorovat přednastavené „vylepšení“.

Asi nejhorší je tzv. telenovelový efekt, který má každá značka televizorů pojmenovaný jinak. I hollywoodský trhák s ním vypadá jako televizní inscenace z osmdesátých let. Proti tomu se ozval dokonce i Tom Cruise.

Dalším problémem jsou režimy obrazu. Přednastavený bývá Standard nebo Dynamický, ale správné barvy získáte spíše v režimu Kino/Cinema. Platí to pro sledování jakéhokoliv obsahu, jinak sledujete jiný obraz, než tvůrce obsahu zamýšlel. Z tohoto pohledu jsou kromě Kina vhodné jen režimy Sport a Hry (kvůli latenci).

Nyní se přidal i Netflix a ten má v televizním světě nějakou váhu – jeho dedikované tlačítko je přítomné skoro na všech dálkových ovladačích. Kromě toho, že se ve špičkových modelech televizorů od Sony objevil „Netflix Calibrated Mode“ zveřejnil doporučené nastavení pro většinu značek televizorů. Od těch zřejmých až po podrobnější.

Tři základní nastavení

  • vypnutí funkce Motion Smoothing/Interpolace. U každého výrobce se funkce jmenuje jinak a způsobuje onen známý telenovelový efekt.
  • nastavte barevnou teplotu na Normal. U teplých či studených barev budete mít spektrum posunuté do červena či do modra. Jen u některých modelů může tohle nastavení pomoci, ale spíše jen kvůli tomu, že výrobce má teplotu barev posunutou špatně už z výroby
  • zapněte HDR. Tuhle technologii už má řada televizorů a pokud ji necháte deaktivovanou, nebo třeba připojíte přehrávač přes jiné HDMI, které HDR nepodporuje (od 2.0a výše), budete barevně ochuzeni. Zrovna Netflix patří mezi zdroje obsahu, kde HDR využijete

Obecné nastavení

Režim obrazu: Cinema nebo Film (ne Sports, Vivid, Dynamic apod.)
Ostrost: 0% (Tohle je důležité, přesto někdy u Sony znamená vypnuto 50 %)
Podsvícení: Obvykle 100 % během dne
Kontrast: 100 %
Jas: 50 %
Barvy: 50 %
Odstín: 0 %
Gamma: 2.2 (nebo 0, pokud televizor nemá rozsah 1.8 až 2.9)
Barevný nádech (G/R): 50 %

Samsung

Dynamický kontrast: Off
Tóny černé: Off
Flesh Tone: 0
Gamma: 0
Motion Lighting: Off
Digital Clean View: Off
Smart LED: Off

LG

Super Resolution: Off
Dynamic Color: Off
Clear White: Off
Motion Eye Care: Off
TruMotion: Off
Real Cinema: Off

Sony

Redukce šumu: Off
MPEG redukce šumu: Off
Redukce bodového šumu: Off
Reality Creation: Off
Smooth Creation: Off
Motionflow: Off
CineMotion: Off
Black Corrector: Off
Auto Light Limiter: Off
Clear White: Off
Živé barvy: Off
Vylepšení detailů: Off
Vylepšení okraje: Off
SBM: Off

Netflix zveřejnil ideální nastavení obrazu televizorů
Ohodnoťte tento článek!
3.6 (71.09%) 92 hlas/ů

17 KOMENTÁŘE

  1. A já kašlu na to, jak si autor toho oného filmu představoval, že to bude divák sledovat. Já to sleduji ve formátu, který se mně líbí a nenechám si ho kazit nějakou 25 fps mazanicí jen proto, že to někdo řekl. Všechny filmy sleduji s interpolací snímků, ať starý filmy z 60. let tak nový a žádný telenovelový efekt z toho nemám. O tom tlachají jen lidi, co viděli HFR 2 minuty a hned jsou chytří, jak je ta 25 fps mazanice to pravý ořechový. Ať koukaj lidi na filmy tak, jak oni chtějí, jak se jim to líbí a užívají si to, ne podle nějakých přiblblých tabulek nastavení podle nějakýho erudovanýho joudy ze Svatýho dřeva nebo odkud.

  2. Problém se vyřeší sám, až začnou filmaři točit filmy ve snesitelných snímkových frekvencích (60 Hz a výše). Interpolace v televizi jsou přítomny jenom proto, že filmový průmysl pořád jede v konvencích ze začátku minulého století (už němé filmy měly 24 Hz!).

  3. Interpolace snímků je sice fajn ale není dokonalá. V rychlých scénách si neví rady a buď vznikají artefakty nebo sekání. Proto jí mám vypnutou a přikláním se na stranu filmařů. Radeji přetrpím to sekání na které je můj mozek zvyklý než abych viděl nějaké chyby které interpolace občas vyplodí.
    V každém případě by bylo nejlepší kdyby se filmy točily s vyssim FPS a divák by si užíval obraz bez sekání a artefaktů.

  4. Crha na svém projektoru Panasonic PT-AT6000E který už se nevyrábí nastaví režim: Digital Cinema a nemusí se o nic jiného starat. Projektor se sám přenastaví po zapnutí filmu na 23,97, a přehrává ho v barevném nastavení podle hollywoodu, tak aby film vypadal jako v kině. (pro fajnšmekry mohu uvést, že obraz je mírně teplý a do brčálové zelené). Samozřejmě že jsem to nevydržel a zapnul jsem interpolaci. Na 60FPS je ale obraz příliš plynulý a v některých záběrech nevidím artefakty, ale lze vidět jak jsou scény poskládané. Nejvíc ve filmu Expendables 3, ke konci při tom útoku na tu nedostavěnou budovu doslova vidíte co byla kulisa, co bylo přidané digitálně a jak se vojáci mlátí/nemlátí. Takže jsem interpolaci stáhl na nějakých 33,97FPS a to je tak nejlepší hodnota, kdy se neseká obraz při pohybu a zároveň ten film není telenovelský. Nejvíc to bylo poznat v USS Indianapolis: Men of Courage jak loď vyplouvala a byl záběr na ní z vrchu z mostu.