
Technologie obsažené v televizoru pro vylepšení obrazu mají často opačný efekt. Dokonale hladký a kontrastní obraz s přesaturovanými barvami totiž vůbec nevypadá přirozeně. Dynamický režim, doplňování snímků pro zvýšení plynulosti, to všechno vylepšuje obraz po technické stránce, ale v kině to prostě z nějakého důvodu vypadá lépe. A není to jen velikostí plátna. Někdy stačí lépe nastavit televizor a ignorovat přednastavené „vylepšení“.
Asi nejhorší je tzv. telenovelový efekt, který má každá značka televizorů pojmenovaný jinak. I hollywoodský trhák s ním vypadá jako televizní inscenace z osmdesátých let. Proti tomu se ozval dokonce i Tom Cruise.
Dalším problémem jsou režimy obrazu. Přednastavený bývá Standard nebo Dynamický, ale správné barvy získáte spíše v režimu Kino/Cinema. Platí to pro sledování jakéhokoliv obsahu, jinak sledujete jiný obraz, než tvůrce obsahu zamýšlel. Z tohoto pohledu jsou kromě Kina vhodné jen režimy Sport a Hry (kvůli latenci).
Nyní se přidal i Netflix a ten má v televizním světě nějakou váhu – jeho dedikované tlačítko je přítomné skoro na všech dálkových ovladačích. Kromě toho, že se ve špičkových modelech televizorů od Sony objevil „Netflix Calibrated Mode“ zveřejnil doporučené nastavení pro většinu značek televizorů. Od těch zřejmých až po podrobnější.
Tři základní nastavení
- vypnutí funkce Motion Smoothing/Interpolace. U každého výrobce se funkce jmenuje jinak a způsobuje onen známý telenovelový efekt.
- nastavte barevnou teplotu na Normal. U teplých či studených barev budete mít spektrum posunuté do červena či do modra. Jen u některých modelů může tohle nastavení pomoci, ale spíše jen kvůli tomu, že výrobce má teplotu barev posunutou špatně už z výroby
- zapněte HDR. Tuhle technologii už má řada televizorů a pokud ji necháte deaktivovanou, nebo třeba připojíte přehrávač přes jiné HDMI, které HDR nepodporuje (od 2.0a výše), budete barevně ochuzeni. Zrovna Netflix patří mezi zdroje obsahu, kde HDR využijete
Obecné nastavení
Režim obrazu: Cinema nebo Film (ne Sports, Vivid, Dynamic apod.)
Ostrost: 0% (Tohle je důležité, přesto někdy u Sony znamená vypnuto 50 %)
Podsvícení: Obvykle 100 % během dne
Kontrast: 100 %
Jas: 50 %
Barvy: 50 %
Odstín: 0 %
Gamma: 2.2 (nebo 0, pokud televizor nemá rozsah 1.8 až 2.9)
Barevný nádech (G/R): 50 %
Samsung
Dynamický kontrast: Off
Tóny černé: Off
Flesh Tone: 0
Gamma: 0
Motion Lighting: Off
Digital Clean View: Off
Smart LED: Off
LG
Super Resolution: Off
Dynamic Color: Off
Clear White: Off
Motion Eye Care: Off
TruMotion: Off
Real Cinema: Off
Sony
Redukce šumu: Off
MPEG redukce šumu: Off
Redukce bodového šumu: Off
Reality Creation: Off
Smooth Creation: Off
Motionflow: Off
CineMotion: Off
Black Corrector: Off
Auto Light Limiter: Off
Clear White: Off
Živé barvy: Off
Vylepšení detailů: Off
Vylepšení okraje: Off
SBM: Off
A já kašlu na to, jak si autor toho oného filmu představoval, že to bude divák sledovat. Já to sleduji ve formátu, který se mně líbí a nenechám si ho kazit nějakou 25 fps mazanicí jen proto, že to někdo řekl. Všechny filmy sleduji s interpolací snímků, ať starý filmy z 60. let tak nový a žádný telenovelový efekt z toho nemám. O tom tlachají jen lidi, co viděli HFR 2 minuty a hned jsou chytří, jak je ta 25 fps mazanice to pravý ořechový. Ať koukaj lidi na filmy tak, jak oni chtějí, jak se jim to líbí a užívají si to, ne podle nějakých přiblblých tabulek nastavení podle nějakýho erudovanýho joudy ze Svatýho dřeva nebo odkud.
Přesně. Ať si Cruise s Netflixem trrhnou fuseklí, je to moje televize a můj obraz. Na ty jejich rozmazané výblitky nereflektuji.
Co to placas?
25FPS zadne sceny nerozmazava. Rozmazani zpusobuje az to spatne nastaveni televize, ktere kritizujes.
25FPS zpusobuje trhani obrazu pri rychlejsim pohybu kamery.
dopočítávání snímků z 23,97 na 60 mu rozmazává pohyb v obraze.
Aha, dik za vysvetleni. To je jina, samozrejme dopocitavat snimky, kde nejsou, ani jinak dopadnout nemuze.
Problém se vyřeší sám, až začnou filmaři točit filmy ve snesitelných snímkových frekvencích (60 Hz a výše). Interpolace v televizi jsou přítomny jenom proto, že filmový průmysl pořád jede v konvencích ze začátku minulého století (už němé filmy měly 24 Hz!).
tak tak, už je to nějaký rok co se u Hobita experimentovalo se 48fps ale opět to nějak vyšumělo a protlačuje se HDR jehož přínos je pochybný.
23,97 vládne všemu
Neplacej nesmysly.
HDR pokud to neni nejak zkriplene ale presne podle normy, ti zlepsi obraz v tmavych scenach na prvni pohled.
60FPS ti zase prinasi uzitek v rychlych scenach jako napriklad kamera se otaci v jedoucim automobilu nebo v helikoptere, obraz se netrha.
Oboji, jak 60FPS, tak HDR je stejne dulezite a technicky kvalitni film by mel umet obe.
Většina němých filmů byla údajně 16fps. U toho Hobbita těch 48fps způsobovalo prý nějakému procentu diváků problémy. Dvojnásobné náklady na rendering CGI asi producenty také nepotěší.
ale konečně by byl viditelný pokrok bez speciálních dalších přístrojů. Na starých obrazovkách to byl celkem fuk, ale na novějších fHD a víc je rychlý pohyb ve 24 snímcích hrozně “sekaný”. Hlavně že se vymýšlí přepaly jako HDR se kterých div neshoří sítnice…
Pouze spatna implementace HDR zpusobuje prepaly, ve skutecnoti se o zadne HDR nejedna. Skutecne HDR zadne prepaly nedela!
Ono to bude asi dáno také tím, že se zvětšil zorný úhel změny obrazu. Poměr úhlopříčky k pozorovací vzdálenosti se aspoň pro domácí sledování skoro zdvojnásobil, takže stejný 24fps materiál dnes poskakuje dvakrát více.
Interpolace snímků je sice fajn ale není dokonalá. V rychlých scénách si neví rady a buď vznikají artefakty nebo sekání. Proto jí mám vypnutou a přikláním se na stranu filmařů. Radeji přetrpím to sekání na které je můj mozek zvyklý než abych viděl nějaké chyby které interpolace občas vyplodí.
V každém případě by bylo nejlepší kdyby se filmy točily s vyssim FPS a divák by si užíval obraz bez sekání a artefaktů.
Crha na svém projektoru Panasonic PT-AT6000E který už se nevyrábí nastaví režim: Digital Cinema a nemusí se o nic jiného starat. Projektor se sám přenastaví po zapnutí filmu na 23,97, a přehrává ho v barevném nastavení podle hollywoodu, tak aby film vypadal jako v kině. (pro fajnšmekry mohu uvést, že obraz je mírně teplý a do brčálové zelené). Samozřejmě že jsem to nevydržel a zapnul jsem interpolaci. Na 60FPS je ale obraz příliš plynulý a v některých záběrech nevidím artefakty, ale lze vidět jak jsou scény poskládané. Nejvíc ve filmu Expendables 3, ke konci při tom útoku na tu nedostavěnou budovu doslova vidíte co byla kulisa, co bylo přidané digitálně a jak se vojáci mlátí/nemlátí. Takže jsem interpolaci stáhl na nějakých 33,97FPS a to je tak nejlepší hodnota, kdy se neseká obraz při pohybu a zároveň ten film není telenovelský. Nejvíc to bylo poznat v USS Indianapolis: Men of Courage jak loď vyplouvala a byl záběr na ní z vrchu z mostu.
A tu interpolaci má už ten projektor nebo používáš smooth video project nebo existuje ještě něco lepšího?
To má přímo ten projektor nějakým speciálním čipem to dělá, ale jak to se mě neptej.