Nintendo Switch prý používá GPU architekturu Maxwell, Pascal přišel pozdě

0

V březnu nového roku má Nintendo vypustit na trh svůj nový trumf v konzolové válce, zařízení Switch, které se rozkročí nad oběma oblastmi, v kterých se Nintendo doposud činilo: jak hraní v obýváku, tak tom mobilním a přenosném. Už delší dobu jsme měli zprávy o tom, že Switch bude poháněn čipem Nvidia Tegra, respektive nějakým jejím na míru uzpůsobeným derivátem. Nvidia ani Nintendo se ale při uvedení nepochlubili, jakou architekturu používá integrované GPU. Tato skromnost zdá se mohla být způsobená tím, že nejde o architekturu úplně nejnovější, tedy aktuální a velmi úspěšný 16nm Pascal.

Web Venturebeat přišel ve středu s informací, že Switch má čip založený ještě na grafické architektuře Maxwell, která byla použita v 28nm grafických kartách z roku 2014 a 2015, ale v mobilní verzi se dostala i na 20nm proces (Tegra X1). Právě ten by asi podle Venturebeatu mohl být použitý i pro čip v konzoli Switch, ovšem nevím, zda jde o ověřenou informaci a nikoliv jen úvahu. To, že má grafika v konzoli Switch architekturu Maxwell, ale již prý potvrzeno je, údajně to nezávisle na sobě sdělily dva zdroje.

Nintendo odhaluje konzoli Switch
Nintendo Switch

 

Pokud by toto skutečně byla pravda, znamená to asi, že výkon čipu bude o něco nižší, než co by se dalo při stejném TDP (jenž u mobilního čipu tvoří tvrdý limit) realizovat s architekturou Pascal; tento efekt asi bude jen posílen, pokud Nintendo kvůli nákladům volí 20nm výrobní proces místo nákladnějšího 16/14nm FinFETového.

Použitá architektura Maxwell ovšem nebude zcela stejná jako ta na desktopu. Pokud je SoC odvozený od Tegry X1, pak patrně bude podporovat shadery s poloviční přesností (FP16) při dvojnásobném výkonu proti jednoduché přesnosti FP32, čímž se při vhodném využití bude dát výkon až zdvojnásobit za cenu nižší kvality (hodnoty FP16 mají sníženou přesnost a větší riziko akumulace chyb ze zaokrouhlování). Tegra X1 má v FP16 udáván výkon 1 TFLOPS a podle Venturebeatu na tom na zakázku vyrobený SoC pro Nintendo bude lépe. Hrubým výkonem ale téměř jistě nepřekoná třeba Sony PlayStation 4 (1,84 TFLOPS v FP32), která má také podstatně větší propustnost pamětí. PlayStation 4 Pro, která sama podporuje FP16 s dvojitým výkonem, bude proti Switchi mnohem dál (FP32: 4,2 TFLOPS, FP16: 8,4 TFLOPS).

Nvidia Tegra X1
Nvidia Tegra X1 (vizualizace Nvidie k vydání)

 

Na Pascal nebyl čas

Důvod, proč bude příští rok Switch uveden se starší architekturou, přestože Pascal bude už tři čtvrtě roku na trhu, pokud jde o dedikované karty, je zřejmě hlavně časový. Nintendo bylo (spolu s Nvidií) nuceno použít ještě architekturu Maxwell, neboť SoC byl patrně v přípravě delší dobu a obrazně řečeno mu „jel vlak“ dříve, než byl Pascal hotov a k mání. Nvidia bude verzi architektury Pascal pro mobilní (i když dnes možná spíše již embedded) čipy Tegra teprve uvádět na trh (jde o Tegru Parker) a je možné, že i případný zakázkový SoC pro Nintendo by měl podobné zpoždění.

 

Podle Venturebeatu každopádně šlo o čekání, které si Nintendo nepřálo – jednak proto, že potřebuje nepříliš úspěšné Wii U nahradit spíše dřív než později (viz velmi rychlé ukončení výroby). Údajně ale také ze strachu, že by zdržení mohlo překazit úspěch kombinovaného konceptu, pokud by se mezitím změnily poměry na trhu, nebo podobný nápad dostal někdo další. Navíc chtělo Nintendo údajně dát vývojářům více času na přípravu titulů, jež by byly na prodej v den vypuštění konzole. K tomu Maxwell pomohl, protože vývojářský hardware mohl SoCy konzole Switch předem emulovat pomocí již dostupných Teger X1.

 

Více informací o Nintendu Switch by Nintendo snad mělo sdělit v lednu na CES 2017 nebo po něm, takže bychom se detailů o hardwaru mohli dozvědět více. Ovšem je třeba říci, že Nintendo se specifikacemi nikdy nechlubilo a třeba u Wii U jsme s k nim dostali v podstatě reverzním inženýrstvím. Myslím tedy, že případná odhalení se budou týkat spíše možností vstupu – zda bude LCD dotykové, jaké je rozlišení, a tak podobně. Architektura GPU by ale snad sdělena být mohla, i kdyby počty shaderů a dalších jednotek zůstaly tajné.

Zdroj: Venturebeat

Nintendo Switch prý používá GPU architekturu Maxwell, Pascal přišel pozdě

Ohodnoťte tento článek!