Nové GPU monstrum pro řízení aut od Nvidie: dvě „post-Volta“ GPU, spotřeba 500 W

10
Deska Nvidia Drive PX Pegasus

Nvidia nyní pořádá putovní sérii konferencí GTC. Bohužel si na nich moc nevezmeme mi uživatelé PC? Jelikož se většinou týkají enterprise spádů firmy v oblasti strojového učení a automobilů. Pro tuto oblast ale Nvidia uvedla jednu velkou novinku – výpočetní modul nové generace, který nahrazuje Drive PX 2 z loňského roku. Už u něj šlo trošku o „monstrum“ se spotřebou 250 W, dvěma GPU a dvěma procesory Tegra. Nová generace Drive PX Pegasus, již založená na technologii Volta, má ale výkonnostní ambice ještě vyšší.

Drive PX Pegasus by se mělo skládat ze dvou výpočetních GPU, které mají patřit do zatím nepojmenované nové generace (na jednom místě se objevilo označení „post-Volta“). Ta jsou instalovaná v modulech připomínajících povedení SXM2 pro výpočetní GPU; údajně také podporují propojení přes NVLink. Na hlavní základní desce je pak provází dva procesory Tegra coby hostitelská CPU – mělo by jít o osmijádrové čipy Xavier. Celý modul má mít údajně TDP (aktivní spotřebu při zatížení) 500 W, tedy dvojnásobek toho, co Drive PX 2. Přitom ale má být chlazený vzduchem, zatímco původní verze počítala s vodou.

Nvidia pro Drive PX uvádí výkon „320 TOPS“, což je patrně údaj pro operace běžící na specializovaných blocích, jako jsou Tensor Cores v GPU Volta, a nikoliv obecný výkon GPU, běžně udávaný v TFLOPS. Pro čip Xavier udává Nvidia podobně výkon 30 TOPS, takže po jejich odečtení má zřejmě každé z dvou použitých GPU mít teoretický výkon 130 TOPS. To je o něco vyšší než současná 12nm Volta V100, dost možná by už mohlo jít o čip na novém výrobním procesu. Na jedno GPU by měla připadat spotřeba asi 220 W, jelikož jeden Xavier má mít TDP 30 W.

O dalších parametrech toho moc nevíme, což je škoda, jelikož stejné GPU by se v budoucnu mohlo dostat i do herních grafik GeForce (i když jistě to říct nelze, vzhledem k přítomnosti Tensor Cores by mohlo jít o kartu mířenou jen na výpočetní segment). Nvidia udává paměťovou propustnost přes 1 TB/s, ale GPU na vizualizacích mají okolo sebe čipy typu GDDR5 nebo GDDR5X, snad s 384bitovou sběrnicí (6 čipů na jedné straně PCB). Tato hodnota tudíž asi bude součtem propustností obou GPU nebo i CPU.

Slajd k Drive PX Pegasus z konference GTC 2017 (Zdroj: AnandTech)
Slajd k Drive PX Pegasus z konference GTC 2017 (Zdroj: AnandTech)

Autonomní řidič

Drive PX Pegasus má podporovat zpracování dat z 16 kamer – z toho 6 lidarů – a podle Nvidie již má mít výkon dostačující k plně autonomnímu řízení auta (SAE „Level 5“). Zda se tento příslib skutečně splní a tento hardware bude schopen provozovat třeba robotaxík zcela bez řidiče (jaké chce mít třeba Uber, ačkoliv se nyní kryje tvrzením, že zprostředkovává spolujízdu), to ukáže budoucnost. Momentálně je totiž tento hardware jen na papíře a reálně zřejmě bude vyráběn a používán až za dlouhou dobu. Dokonce i vývojové kity emulující jej budou hotové až příští rok a kdy dorazí na trh sériová zařízení, není známo.

Jen pro ilustraci, jaká míra „papírovosti“ tu může být ve hře: Nvidia zmiňovanou Tegru Xavier „představila“ již loni v září, což tehdy vzbudilo dojem, že je nová generace procesoru a jeho architektura GPU Volta připravená o hodně dřív, než se čekalo. Nyní, rok poté, šéf firmy Jen-Hsun Huang sdělil, že Xavier už „skoro“ prošel tape-outem. Což je fáze, předcházející výrobě prvních zkušebních kusů v továrně, po níž obvykle následuje nejméně 9–12 měsíců, než jsou čipy připravené k uvedení. V tomto sektoru tedy Nvidia některý hardware ohlašuje ve velkém předstihu, což může být i tento případ a potřebná GPU ještě nemusí existovat.

10 KOMENTÁŘE

    • ani nie, co som to tak jedneho casu sledoval, 500W si moze standardne pytat multimedialny system, autonomny autopilot cez 2kW, je to uz sice nejaky ten piatok, ale aj tak
      …ja mam v prehistorickej e46 150Ah altik, takze mozu prist namontovat 😀

    • klimoska si vpohode sporada 2-3kW, imho i proto ma svuj vlastni kotouc se spojkou na remenu/retezu, lepsi audiomedialni systemy za ktere lidi radi utracej jen kvili nejakymu jmenu na repraccich v luxusnich vybavach si vpohode dokazou rict az o 1kW, vyhrivane sedaky a volant maji bezne mezi 0.5 az 1kW na cele auto, takze 0.5kW na autopilota je vpodstate prd

      • Na vyhrievaný volant 50- 80W, jedna sedačka 40W, čiže komplet bežné auto 250 – 300W. Samotné zadné okno okolo 200W. Spätné zrkadlo odhadujem na 5 – 15W podla veľkosti. Naopak klíma vie byť podla mňa aj náročnejšia, nečudoval by som sa aj 10kW.

    • Elon Musk v soucasnosti pouziva Drive PX2, take od Nvidie. Ze se nektera individua snazila sirit totalne nepodlozene a z prstu vycucane info o AMD u Tesly, je jejich problem.

      Nvidia narozdil od AMD ma hardware specificky pro AI. A po fiasku Vegy, ktera byla marketovana jako AI karta, aby byla za par dni zesmesnena 6x vykonnejsi konkurenci od Nvidie, snad nikdo pri smyslech temhle recem verit nemuze 😉

      • IMHO si myslim, ze v soucansoti nikdo nic nepouziva, protoze vsechny autonomni systemy jsou ve fazi „proof of concept“. Zatim nejvetsi hype je testovaci auta v poctu jednotek kusu (ze by 10?) v realnem provozu. Tudiz kazdy system at NV nebo kdokoliv jiny jsou zatim testovaci systemy. Co kdo a jak nakonec nekde uvizne je stejne prozatim ve hvezach.