Hlavní navigace

Nové ovladače AMD Radeon Software jsou tu. S kopou novinek a zlepšení

25. 11. 2015

Sdílet

Zdroj: Redakce

Začátkem listopadu jsem informovali o plánovaném uvedení velké aktualizace grafických ovladačů AMD, které se z Catalystů přejmenují na Radeon Software a přinesou novou obslužnou aplikaci Radeon Settings. Ovladače Radeon Software Crimson Edition, první z této nové větve, vydalo AMD oficiálně včera a již je můžete stahovat. Podstatné je, že kromě výměny „kontrolního centra“ Catalyst obsahuje první verze Radeon Software nakonec také velkou řadu novinek a vylepšení v samotném ovladači, minimálně srovnatelných s přínosy loňského velkého vydání Catalyst Omega.

 

Ovladače skutečně obsahují nový nástroj Radeon Settings – respektive „Nastavení Radeon“, pokud používáte český systém. Po orientační zkušenosti na jednom PC můžu potvrdit, že rychlost jeho spouštění i rozhraní je diametrálně lepší než u těžkopádného CCC. Jeho podobě jsme se nicméně věnovali již minule, takže jen připomenu, že jde o zcela novou aplikaci, místo .NET napsanou nad frameworkem Qt. Týká se nicméně jen Windows, operační systém Linux používá zatím původní (odlišný) nastavovací nástroj.

Radeon Settings v české verzi
Radeon Settings v české verzi

Kromě aplikace Radeon Settings bylo změněno také menu v oznamovací oblasti, které obsahuje jen nejnutnější odkazy (na desktopu otevření Nastavení, změnit profil pro video a 3D). Ovšem úplně kompletní tento redesign uživatelského rozhraní není. Část složitějších nastavení (zejmén atýkajíích se monitorů), byla ponechána v jakési mini verzi Catalystu s původním rozhraním, kterou Radeon Settings vyvolá po kliknutí na možnost „Další nastavení“.

 

Novinky v samotném ovladači

Při předběžném oznámení ovladače Crimson AMD zmiňovalo hlavně novou nastavovací aplikaci a konec značky Catalyst, ale hlavní přínos je rozhodně v jejich jádře. Možná překvapivé, ale vítané je, že řada zlepšení či „splacených dluhů“ se týká her na starém ale stále velmi využívaném rozhraní DirectX 9. Hry běžící pod tímto API konečně mohou využívat FreeSync ve CrossFire, a také technologie Frame Pacing a Framerate Target Control.

Zajímavě zní zlepšení, hlášené v tzv. „Flip Queue“, tedy frontě snímků čekajících na zobrazení. AMD bohužel přesně neprozrazuje, v čem přesně spočívá (i když by se nabízelo omezení její délky), výsledkem má ale být nižší latence obrazu od vašeho vstupu, tedy od chvíle, kde je registrován pohyb myši nebo stisk kláves. Odezva by se údajně měla značně zlepšit, aniž by utrpěla plynulost (kvůli té je fronta používána). I tato funkce kromě aktuálních titulů funguje též v API DirectX 9 (a 10).

Optimalizace fronty snímků by měla snížit latenci kurzoru a vstupu
Optimalizace fronty snímků by měla snížit latenci kurzoru a vstupu

 

Shader cache

Ovladač Crimson přidává funkci ukládání zkompilovaných shaderových programů, což je funkce, kterou už by měly mít ovladače Nvidie a tedy svého druhu dluh. Kód pro shadery se při běhu her musí pro GPU vždy překládat. Cachováním přeložených shaderů si ovladač může tuto operaci uspořit – pokud už kopii má uloženou, prostě ji načte z cache. Touto optimalizací se tedy sníží zátěž CPU při hraní, což by mohlo mít větší dopad, pokud hra kontinuálně zavádí velké množství různých shaderů.

Shader cache sníží zátěž CPU, zrychlit by mohla hlavně načítání hry a úrovní
Shader cache sníží zátěž CPU, zrychlit by mohla hlavně načítání hry a úrovní

Obvykle se asi cachování projeví hlavně během nahrávání hry či jednotlivých úrovní. Zrychlení obecného běhu údajně není příliš významné. Pomáhat to má například v Bioshocku: Infinite a Star Wars Battlefront, ale zase například v Battlefieldu 4 nebo Crysis 3 dle webu AnandTech měřitelné rozdíly nenastaly.

 

Zlepšený omezovač FPS a spotřeba

Další z oblastí, v nichž firma hlásí zlepšení, je spotřeba karet v určitých situacích. První je ta, kdy při hraní není potřeba plného výkonu GPU. AMD pro tyto účely zavedla už dříve funkci Framerate Target Control a v rámci ovladačů Crimson přidala její vylepšenou verzi. Ta má mnohem větší rozsah, v němž můžete cíl nastavit. Lze zvolit hodnotu od 200 až po 20 FPS, a například 30 FPS by mělo například na noteboocích už značně uspořit baterii u her, kde není třeba plná rychlost. Zároveň s tím bylo vylepšeno řízení taktů a napětí, které se sníží, aby spotřeba byla co nejnižší. Na stejných FPS tak úspory nyní mohou být podstatně vyšší než dříve – alespoň dle interního testování AMD.

Framerate Target Control by měla díky optimalizacím lépe snižovat spotřebu, roszah je nyní 20-200 FPS
Framerate Target Control by měla díky optimalizacím lépe snižovat spotřebu, rozsah je nyní 20-200 FPS

Dále by měla být omezena spotřeba při přehrávání videa, kde došlo k vyladění používaných taktů. Podle webu AnandTech například s R9 Fury klesla spotřeba při přehrávání z 83 W (Catalyst 15.11.1) na 78 W (Crimson 15.11), a to v PC, kde zcela klidová spotřeba je 76 W.

 

Kvalitnější videa

V přehrávání videa prý také bylo dosaženo určitých zlepšení kvality. Na Radeonech R9 380 a lepších (a kromě nich čtyřjádrových APU Carrizo) má být vylepšen filtr adaptivního kontrastu, který se bude přizpůsobovat povaze přehrávaného filmu a předcházet ztrátě detailů ve tmavých oblastech. Radeony s čipem Fiji (R9 Fury/Fury X, R9 Nano) zase dostaly kvalitnější škálování videa z rozlišení 1080p na 4K/UHD, pro nějž budou používat adaptivní směrový filtr. Ten by měl vyhlazovat hrany a předejít aliasingu (viditelné pixelizaci) šikmých linií.

Vylepšení videa: kvalitnější adaptivní kontrast
Vylepšení videa: kvalitnější adaptivní kontrast

Vylepšení videa: adaptivní směrový filtr pro upscaling na 4K
Vylepšení videa: adaptivní směrový filtr pro upscaling na 4K

Zlepšena by měla být také kvalita obrazu na APU A10-8700P a FX-8800P (a nejspíš i jejich Pro verzích), u nichž AMD aktivovalo pokročilejší post processing týkající se vylepšení detailů a pohybu (který by měl být více plynulý a méně rozmazaný – zde úplně nevím, čeho se toto má týkat, mohlo by jít o kvalitnější převod z 24 na 60 snímků za vteřinu). Tyto pokroky se ale konají jen tehdy, pokud má APU TDP nastaveno na 35 W a aktivní dvoukanálové zapojení pamětí. Což je problém, většina notebooků je stavěna s 15W TDP, takže si jejich uživatelé tyto vymoženosti neužijí. Na druhou stranu, pokud na „vylepšování“ videa různými filtry nevěříte, můžete v klidu spát – a nebo zkusit raději třeba vykreslovač MadVR.

 

 

Pro monitor: Vylepšené FreeSync i na nízkých FPS

Jak bylo zmíněno, FreeSync s ovladačem Crimson začne fungovat s CrossFire v DirectX 9, to ale nebude jediné zlepšení této technologie. Jak možná víte, její současnou slabinou je chování v situaci, kdy se snímková frekvence dostane pod minimální hodnotu, podporovanou monitorem. V těchto situacích se FreeSync vypne, takže dostanete klasicky neplynulý pohyb (a s vypnutým V-sync ještě roztrhané snímky).

Zlepšení FreeSync
Zlepšení FreeSync

Radeon Software Crimson Edition zavádí pro FreeSync vylepšení LFC (Low Framerate Compensation), které tuto situaci u části monitorů vyřeší. Pravděpodobně (AMD přesnou podstatu neprozradilo) by mělo fungovat tak, že v situaci, kdy se GPU dostane s rychlostí pod minimální frekvenci, ovladač počet snímků uměle znásobí jejich opakováním. Tím se zpohledu LCD frekvence dostane zpět do normy a FreeSync může zůstat aktivní a pohyb plynulý bez trhání snímků.

Velká změna ve FreeSync. Funkce LFC obejde limit minimálních FPS u monitoru
Velká změna ve FreeSync. Funkce LFC obejde limit minimálních FPS u monitoru

Je zde ale jedno logické omezení – aby se tento trik dal použít, musí být rozsah dostatečně velký, LCD tedy musí mít maximální frekvenci alespoň 2,5krát vyšší než svou minimální frekvencí. U některých LCD tohle bude jak se říká Smolíček Pacholíček, existují totiž například monitory s rozsahem 48–75 Hz, jimž LFC nepomůže. Zde by rozsah musel být například 30–75 Hz, nebo 48–120 Hz. Na druhou stranu, pokud má monitor dostatečný rozsah, bude mu LFC fungovat automaticky, není třeba žádná změna firmwaru ani elektroniky. Vše je tedy plně kompatibilní s existujícími modely.

 

Vlastní rozlišení konečně bez oklik

Další novinka týkající se monitorů opět umazává určitý dluh. V dialogu „další nastavení“ dostupném z Radeon Settings (to je ta extra nabídka ještě ve starém vzhledu) lze nyní oficiální cestou monitoru vnutit vlastní rozlišení či obnovovací frekvenci, kterou sám od sebe nedává k dispozici. Tato funkce Radeonům tak docela nechyběla, dřív byla ale dostupná jen skrze neoficiální nástroje. Jde přitom o docela šikovnou věc – byť nabízenou bez záruky. Použít se dá například k vynucení frekvence 71,928 nebo 47,952 Hz pro přehrávání filmů, pokud váš monitor nepodporuje nativních 23,976 Hz.

 

 

Virtuální realita, virtuální rozlišení

Ovladač Crimson má také již aktivní podporu pro technologie z SDK LiquidVR, určené pro běh her či aplikací na stereoskopických VR brýlích jako Oculus Rift. Hry pro tyto zařízení tak nyní s ovladači Radeon Software budou moci využívat zlepšováky pro virtuální realitu jako Latest Data Latch, Affinity Multi GPU nebo Direct to Display.

Poměrně zvláštní funkce se dostala do technologie Virtual Super Resolution. Pokud máte monitor s alespoň 150 DPI (dojde tedy asi hlavně na notebooky) a Windows 10, budete nyní moci VSR aktivovat nejen pro hry, ale také v pracovní ploše Windows. Na monitoru s rozlišením 1920 × 1080 můžete takto zobrazit plochu o rozměru 2560 × 1440 bodů, samozřejmě ne úplně ideálně. Teoreticky by se to mohlo hodit v situacích, kdy se nějaká aplikace nechce vejít na monitor a nepočítá s posouváním nebo zoomem.

Virtual Super Resolution na pracovní ploše
Virtual Super Resolution na pracovní ploše

 

Výkon, minulost a budoucnost

Ovladač Crimson by měl i zvyšovat výkon, zejména v nejnovějších titulech, které ještě moc optimalizovány nebyly (AMD jmenuje vyšší nárůsty v 4K u Ashes of the Singularity, Fable Legends, Call of Duty: Black Ops 3, Rainbow Six Siege a Star Wars Battlefront). Většinou by ale nárůsty výkonu významné být nebyly, většina obsažených optimalizací totiž už byla v posledním beta ovladači. Ovladač Crimson je tedy hlavně ve znamení nových funkcí a vylepšených vlastností.

 

Čas dát Radeonům HD 5000/6000 pá pá. VLIW architekturám končí podpora

S příchodem Radeon Software také AMD podniklo jedno méně příjemné opatření – přesunulo do „legacy“ režimu podpory starší GPU z doby před příchodem architektury GCN. To se týká Radeonů HD 5000 a HD 6000, případně v lowendu jejich přeznačených pozdějších verzí (například nesmrtelné 40nm čipy Caicos). Nejde ale jen o samostatná GPU, ale také o APU, která architekturu VLIW používala – tedy Brazos/Zacate, Llano, Trinity a Richland. Pro tyto APU je dnešní ovladač finální verzí, po níž už nové optimalizace a funkce nebudou dostávat.

Pozitivní na tom je, že se na ně alespoň dostalo s novou aplikací Radeon Settings a vymoženostmi nevyžadujícími čip GCN, ovšem AMD pro VLIW4/VLIW5 grafiky listopadový ovladač „Crimson“ uvede jen v režimu beta. Posledním ovladačem s certifikací WHQL tak pro tato GPU a APU zůstane předchozí verze Catalyst 15.7.1 ještě se starou aplikací Catalyst Control Center.

AMD Radeon HD 6990
AMD Radeon HD 6990. Ode dneška je „legacy"

Volba, které ovladače na počítačích s těmito grafikami používat, už je na vás. U ovladače Crimson si AMD tak trochu myje ruce a vyhlašuje, že jej pro VLIW architektury poskytuje „jak je“, bez nějakých záruk kvality. Nemusí to ale automaticky znamenat nestabilitu. Podpora těchto starších GPU už byla delší dobu stabilizovaná, takže šance, že nové funkce něco rozbily, asi není tak velká.

 

Důraz na stabilitu

Pokud jde naopak o plány do budoucna, mělo by podle AMD v příštím roce vycházet více (tj. častěji) stabilních verzí s certifikací WHQL, těch je plánováno až šest, tedy jedna zhruba co dva měsíce. K tomu pak samozřejmě budou vycházet beta verze s aktuálními optimalizacemi her. Má také být (opět) zvýšen důraz na stabilitu a kontrolu kvality. Proti stavu z minulého roku prý nyní AMD provádí dvojnásobný objem automatických testů regresí a o čtvrtinu více manuálních testů, a to na o 15 % více různých konfiguracích.

Mimochodem na závěr: V prezentačních slajdech se také zmiňuje, že se firma (mimo jiné i ve vydání Crimson) zaměřuje s prioritou na opravy těch nahlášených chyb, na které si uživatelé nejvíc stěžují – pokud se ozývají na správných místech. Pakliže tedy nějakými problémy trpíte(me), máte(me) je hlásit na www.amd.com/report a šance, že budou opraveny dříve, bude možná vyšší.

AMD Radeon Software Crimson Edition: zlepšování kvality
AMD Radeon Software Crimson Edition: zlepšování kvality

Zdroje: AMD (1, 2), AnandTech

Byl pro vás článek přínosný?