
S vydáním GeForce RTX 4090 vydala Nvidia nové ovladače grafik 522.25. Ty obsahují podporu pro tento první model architektury Ada, ale také jedno překvapení: optimalizace, které zlepšily výkon všech grafik GeForce, i těch starších.
Včera se začaly prodávat první grafické karty Nvidia nové generace Ada Lovelace (model GeForce RTX 4090) a firma pro ně vydala také nový ovladač. Ten však podle všeho neobnáší pouze podporu pro novou architekturu a model grafiky. Nvidia s tímto vydáním spojila aktualizaci komponent ovladačů svých GPU, která výrazně zvedá výkon obecně – i pro starší karty.
Podobné globální navýšení výkonu jsme tu měli nedávno u grafik AMD, kde byl vylepšen výkon v OpenGL a DirectX 11 používajících hrách, za čímž asi stálo přepsání nějaké zásadní součásti ovladačů zodpovědné za výkon. Něco takového teď zřejmě provedla i Nvidia: nový ovladač GeForce verze 522.25 má přinášet zlepšení výkonu napříč velkou skupinou her současně.
Podle Nvidie se jedná o optimalizace na různých místech kódu a týkají se pro změnu her používajících API DirectX 12 (režimy DirectX 11, Vulkan a OpenGL tedy asi ovlivněny přímo nejsou). Změny byly provedené například v kompilátoru shaderů a Nvidia uvádí, že snížila režii ovladače ve smyslu výkonu (času) procesoru, který spotřebovává. Toto je důležité, mnoho her je totiž na výkonných grafikách limitováno ne samotným GPU, ale výkonem CPU. Pokud ho ovladač na každý snímek spotřebuje méně, může pak hra dosáhnout vyšší snímkové frekvence.
Tip: GeForce RTX 4090 vydána, testy venku. Obří mezigenerační skok, byť slibovaných 2–4× to není
Nárůsty od 5 % až do 24 %
Nárůsty výkonu budou hra od hry různé, jak už tomu bývá. Nejčastěji to zřejmě budou střední až vyšší jednociferná procenta: Nvidia uvádí zlepšení výkonu o 5 % až 9 % u her Shadow of the Tomb Raider, Tom‘ Clancy’s The Division, Far Cry 6, Red Dead Redemption 2, nebo třeba Control.

Ale jsou případy, kde tyto optimalizace budou mít větší význam, například ve hře F1 22 jsou nové ovladače až o 17 % rychlejší, v Cyberpunku 2077 až o 20 % a největší zlepšení naměřila Nvidia v Assassin’s Creed Valhalla, kde údajně může výkon stoupnout až o 24 %.
Nicméně mějte na paměti, že tato konkrétní „až“ čísla mohou platit pro konkrétní rozlišení nebo model grafiky, zatímco u dalších by to třeba mohlo být vlivem všech možných okolností trošku jiné. Zde jsou výsledky, které Nvidia uvádí jako příklad:
- Assassin’s Creed Valhalla: až o 24 % lepší výkon (1080p)
- Battlefield 2042: až o 7 % lepší výkon (1080p)
- Borderlands 3: až o 8 % lepší výkon (1080p)
- Call of Duty: Vanguard: až o 12 % lepší výkon (4K)
- Control: až o 6 % lepší výkon (4K)
- Cyberpunk 2077: až o 20 % lepší výkon (1080p)
- F1 22: až o 17 % lepší výkon (4K)
- Far Cry 6: až o 5 % lepší výkon (1440p)
- Forza Horizon 5: až o 8 % lepší výkon (1080P)
- Horizon Zero Dawn: Complete Edition: až o 8 % lepší výkon (4k)
- Red Dead Redemption 2: až o 7 % lepší výkon (1080p)
- Shadow of the Tomb Raider: až o 5 % lepší výkon (1080p)
- Tom Clancy’s The Division 2: až o 5 % lepší výkon (1080p)
- Watch Dogs: Legion: až o 9 % lepší výkon (1440p)
Pokud tedy jedete na grafice GeForce, je doporučeno tento ovladač nainstalovat, protože byste měli ve hrách běžících nad DirectX 12 dostat o trošku lepší FPS zadarmo (doufejme bez nějakých nežádoucích účinků).

Ovladač 522.25 obsahuje i některé optimalizace, které nejsou globální – jde o přidání podpory (a s ní specifických optimalizací) pro některé nové hry (Scorn, Gotham Knights, A Plague Tale: Requiem, ale také pro Uncharted: Legacy of Thieves Collection, což je shodou okolností hra, kterou teď AMD nabízí jako bonus zadarmo k procesorům Ryzen).

Pro další hry pak byly přidány profily pro funkci Resizable BAR, které by měl zajistit, že její aktivace bude mít přínos – to potkalo hry Forza Horizon 5 a F1 22 (poznámka: přínos z této optimalizace PCI Resizable BAR by měl zřejmě být zahrnutý ve výše uváděných procentuálních zlepšeních). Tato část zlepšení výkonu se tedy samozřejmě týká jen těch, jejichž počítač „ReBAR“ umí (a má ho zapnutý).
Zdroj: Nvidia
Jak zlepšili 1660 GTX?
Tak to abych už přešel z ovladače 47x.xx
Otázka je jak to bude v aplikačním výkonu, ten herní mě až tak nezajímá xD xD
Když jsem to před rokem testoval, tak ten starý ovladač na mojí RTX2080ti měl největší výpočetní výkon
Úkol který se počítal 3 hodiny, tento ovladač zkrátil o cca 10 minut
Mimochodem, taky si všímáte jak ty ovladače bobtnají ? Před pár lety to mělo 300MB pár roků na to už 450MB
a nevím jak teď, ale už to musí mít aspoň 600MB,
takového balastu, ještě pár let a bude to mít 1GB, měli by zaříznout podporu starších grafik nebo udělat separátní větev pro RTX grafiky
Nebo konečně přestat cpát opravy her do ovladačů.
V release notes sa píše „This Game Ready Driver also includes
significant DirectX 12 performance optimizations which can dramatically improve performance for GeForce 30 Series GPUs.“ A na obrázkoch sú tiež iba RTX 30xx karty. Takže ktovie, aký je reálny dopad na staršie karty.
A ten ovládač má dnes rovných 800MB.
Je to samozřejmě dobře, ale zároveň trochu překvapení, že jsou tam stále takhle velké skryté rezervy ve výkonu, které jim trvalo tak dlouho vychytat.
To je úplně normální, si zkus psát low level driver.
Tady tohle není už asi tak low level, ty optimalizace výkonu přes kompilátor shaderů do binárky, kterou zpracovávají jednotky už jsou o toršku vyšší vrstva. Ale je to teda ohromně rozsáhlá a sofistikovaná vrstva…
Edit: asi je dobrý si v tom kontextu představit kompilátory jako GCC na jedný straně a na druhý straně optimalizace v asembléru/intrinsics na úrovni jednotlivých aplikací. Ty GPU ovladače pro hry víceméně dělají oboje.
A v kompilátorech (normálních programů, pro CPU) práce nikdy nekončí. A většina programů taky není optimalizovaná jednou definitivně, vždycky by se dala tunit dál.
Chtěl jsem, aby si dokázal představit, jak komplexní ta kompilace může být.
Koukám, že finewine už dorazilo i k zeleným! Tak na zdraví! 😁
BOMBA!!! NVIDIA JE NEJLEPŠÍ!!!
20% výkon nahoru úplně zadarmo, prostě skvělé!!!!!!
Pak jsem si přečetl, že ten nový driver definitivně odstraňuje z ovladačů LHR a tim pádem to navýšilo výkon i mnohým hrám. ZABÍT MÁLO!!!!!!!!!!!!
Ako suvisi LHR s hrami? Pri hrach sa predsa nevyuzival. 🙂
Netušim, prý ale na potvoru ovladač odstraňující LHR zvýšil výkon her. 🙂
Otázka zní jinak. Snížil se na LHR kartách výkon oproti non LHR? A zvedl se teď výkon i na non LHR kartách?
Na první otázku asi odpověď známe. Tudíž ne, nesnížil.
Na druhou otázku budeme znát odpověď, až to někdo otestuje.