Nový highendový Radeon příští měsíc? AMD má prý v prosinci uvést kartu RX 490

24

Během letošního roku se několikrát objevovaly zprávy o tom, že by se od AMD ještě letos mohla ukázat výkonnější grafika nové FinFETové generace, než je mainstreamový Radeon RX 480 s čipem Polaris 10. Ale ani dohady o dopředu posunutém uvedení GPU Vega 10, ani naděje vzbuzené zmínkami o Radeonu RX 490, se nevyplnily. Přesto tento příběh odmítá umřít a tento týden se vynořil opět. Je možné, že by AMD ještě letos přece jenom něco rychlejšího než RX 480 vydalo?

Web WCCFtech opět oživil „kauzu“ oné karty RX 490, která se v létě omylem objevila v různých seznamech Radeonů. AMD tehdy oficiálně sdělilo, že šlo o chybu, nicméně podle WCCFtechu má RX 490 přece jenom přijít. Údajně má v tomto směru „nové potvrzující informace“, podle nichž má být model oficiálně oznámen v prosinci a ve stejný den s odhalením má proběhnout i tvrdé (nepapírové) vydání karty na trh.

Snímky čipu Polaris 10 z Radeonu RX 470 (autor: Fritzchens Fritz)
Snímky čipu Polaris 10 z Radeonu RX 470 (autor: Fritzchens Fritz)

Podle WCCFtechu má být Radeon RX 490 highendovou špičkovou kartou, které má údajně konkurovat GeForce GTX 1080 a asi mít podobnou cenu. Jenže Vega 10, tedy nové highendové GPU vyráběné 14nm procesem, bylo opakovaně potvrzeno jako produkt s vydáním až v roce 2017. Tudíž prosincové vydání by se mohlo uskutečnit jen tehdy, pokud by RX 490 byl dvojčipovým modelem založeným na čipu Polaris 10, tedy čímsi jako Radeonem RX 480 X2 či CrossFire ze dvou RX 480. Takové modely jsou vždy problematičtější než jednočipová karta a ne ve všech hrách mají plný výkon. K duhu by jim snad mohlo jít jedině míření na hry ve virtuální realitě, neboť stereoskopie je přirozenou příležitostí k uplatnění CrossFire dvou GPU.

Osobně bych s touto zprávou ale byl velmi opatrný. Prosinec je už totiž skoro tady a nezdá se mi příliš pravděpodobné, že by se AMD mohlo podařit přípravu stoprocentně utajit, jak tvrdí WCCFtech. Nějaké tři–čtyři týdny před ostrým uvedením by už totiž karta musela být ve výrobě, odkud se informace prakticky vždy vynesou na internet. K možné existenci dvojčipového Polarisu 10 ale doposud panovalo naprosté ticho, což dle mého názoru svědčí spíš proti možnosti, že by zde WCCFtech mohl mít pravdu.

Radeon RX 490 na webu AMD (Zdroj: VideoCardz)
Radeon RX 490 na webu AMD (Zdroj: VideoCardz)

 

 

Duální novinka byla zvěstována i před rokem

Mimochodem, je jedna věc, kterou je dobré u této zprávy vzít v potaz. Není bez zajímavosti, že tentýž WCCFtech vlastně psal téměř to samé loni v listopadu. Tehdy tvrdil, že má specifikace dvojčipové karty založené na GPU Fiji s HBM a že tento Radeon má vyjít do měsíce, tedy v listopadu nebo začátkem prosince 2015. Také tehdy šlo o „exkluzivní zprávu“ prý na základě vlastních zdrojů tohoto webu. Nicméně jak si asi pamatujete, dvojčipový Radeon na bázi Fiji nikdy nevyšel, AMD ho uvedlo jen jako poloprofesionální kartu Radeon Pro Duo oficiálně určenou pro tvůrce VR obsahu. A bylo to až v dubnu.

 

Vůbec bych se nedivil, kdyby tehdy redaktoři prostě vařili z vody nebo z hodně nezaručených drbů a spekulací a prostě si spočítali, že pravděpodobnost uvedení duálního Fiji je tak vysoká, že se vyplatí vydat vlastní predikci jako „únik“ a pak se tvářit, že šlo o exkluzivní zdroj (nebo ani to ne, návštěvnost by článek nasbíral dávno předtím, než by se mohl potvrdit). Parametry duálního Fiji byly totiž logicky dovoditelné a už od léta jsme věděli, že ho AMD chystá. A nebýt toho, že AMD tenkrát změnilo plány, takový kalkul by vyšel.

Radeon s dvěma GPU Fiji (Zdroj: AnandTech)
Radeon s dvěma GPU Fiji, oficiálně ukázaný v červeneci 2015 (Zdroj: AnandTech)

 

A co na to VideoCardz?

Vůbec bych se nedivil, ani kdyby teď WCCFtech zkoušel totéž a prostě zase jen tipoval a doufal, že pak bude vypadat jako prorok, nebo mu to v případě neúspěchu lidé rychle zapomenou. Všimněte si, že třeba web VideoCardz – který sice tu a tam nějaký „rumor“ taky od kolegů převezme, ale jinak se vcelku drží zpátky a jeho zprávám se dá věřit víc než dalším zdrojům – od WCCFtechu zatím tento drb o kartě RX 490 nepřetiskl.

A to přesto, že už prý má být blízko k vydání nebo odhalení oné grafiky. Pokud by ale měla být jen dejme tomu měsíc vzdálená, pak by o ní právě tento server asi už nějaké informace měl a podělil by se o ně. Jeho mlčení tak dle mého názoru nasvědčuje spíš tomu, že žádná RX 490 nebude. Tedy alespoň ne teď.

Zdroj: WCCFtech

Nový highendový Radeon příští měsíc? AMD má prý v prosinci uvést kartu RX 490

Ohodnoťte tento článek!

24 KOMENTÁŘE

    • Tak jeste aby to neprebiraly. Vzdyt jeden z tech „konkurencnich“ webu nenavidi Intel, Microsoft a Nvidii a tak pise o AMD same prikraslene clanky bez jedineho naznaku kriticnosti (o tech ostatnich publikuje kazdou spinu, i tu neoverenou). Ten druhy web zase vede clovek s nekolika psychickymi poruchami, ktery falsuje testy grafik ve prospech AMD a nedavno jako snad jediny na svete oznacil podil AMD v grafikach jako 57% (zbytky nechal Intelu a Nvidii), pritom tvrdosijne odmita dat jediny odkaz na zdroj (to bylo v dobe, kdy vsichni ostatni informovali o rekordni trzbe a zisku Nvidie a jejim rostoucim podilu).

      S takovymi experty se neni cemu divit myslim.

      • Zdroj náhodou vím: http://www.legitreviews.com/400-million-gamers-using-radeon-graphics-new-study_188127

        Což vychází z http://gfxspeak.com/2016/11/16/balance-power-gaming/

        Je to nějaká studie/odhad JPR, která bere v potaz hráče jedoucí na herních PC, a konzolích. Těch 57 % je uvedené v aktualitce, kterou z toho udělali LegitReview, v jedné z těch tabulek. Měl by to být odhadovaný tržní podíl teď za rok 2016 do kterého se jako herní zařízení/PC počítají i konzole (v kterých je aktuálně všude Radeon). Zdá se, že potom, co to převzali LR, byl ten zdroj upraven a v tabulce má 50,8 % místo 57 %.

        • ono je to hlavne vtipne, kdy ti lide co tohle radi zdeluji se v jednom clanku obouvaj do konzoli jak nicek PC herni grafiku, a o par textu vedle uvedou ze ma AMD 57% podil v hernich grafikach a rozplyvaj se nad tim i presto ze to je odhad vcetne tech hernich kozoli 😀

        • Cela pointa je, ze je to hoax. PS4 se prodalo od jejich uvedeni v roce 2013 celekem 40 milionu, ne 400 milionu. Xboxu se prodalo jeste o neco mene. To te taky mohlo trknout, ze na tech cislech neco smrdi. Pak uz se staci podivat na gfxspeak a na ty data a je vse jasne. Ty hodnoty pro konzole nejsou totiz vubec za rok 2016, ale ve skutecnosti jsou to kumulativni data, tzn. kolik se prodalo GPU ve svete v jednotlivych kategoriich, od jednotlivych vyrobcu, od roku 2010 (vlastne jeste pred 2010, podle te tabulky). Pak najednou ta cisla zacinaji sedet. Tak trochu schyzofrene je na zacatku uvedeno, ze chteji sledovat jen x86 systemy, ale konzole jsou v tom uvedene vsechny (AMD ma v roce 2012, jeste pred uvedenim PS4/Xbox One uvedeno 194M prodanych konzoli).

          Pak tahle kumulativni data kombinuji s install base – aktivnimi GPU v desktopech (tzn. nekumulativni hodnotou), coz je logicky nesmysl. Ale nemaji jinou moznost jak AMD „poplacat po zadech“, protoze neco jako Steam statistiky pro konzole neexistuje.

          Takze v zadnem pripade ten clanek nerika, ze by AMD melo v roce 2016 50% podil. Jde o znacne nesmyslny podil aktivnich desktopovych GPU v roce 2016 sectenych se vsemi konzolovymi GPU za mnoho let zpet, dokonce jeste pred rokem 2010 (protoze AMD ma u 2010 uvedeno 155M, Nvidia 46M).

          Skutecnost je takova (a z tech dat to je videt), ze:
          – desktopovych uzivatelu s AMD GPU za posledni rok 15 milionu ubylo. Nvidia i Intel si svuj podil vicemene udrzeli.
          – Nvidia ma 164 milionu aktivnich desktopovych GPU, kdezto AMD jen 101 milionu (z toho navic znacna cast budou integrovane grafiky v APU), takze 80% podil Nvidie v desktopu odpovida realite (a Steam statistikam)
          – pokud bychom pocitali opravdu jen GPU v x86 konzolich, tzn. Xbox One/PS4 a pouzili pridali je k desktopovym grafikam, tak se sily mezi AMD a Nvidii sotva vyrovnaji

          Co je ale jeste zajimavejsi, je ten graf hodnoty PC a konzoloveho hardware trhu. Konzole maji hodnotu jen 1/3 PC trhu. A tady je jasne, proc sef Nvidie rikal, ze se jim konzole nevyplati. AMD sice za svou historii (dle tech tabulek hlavne v jejich lepsich casech) prodalo relitvne hodne konzolovych GPU, zrejme na nich ale nic nevydelalo.

          • Ano počítají dohromady veškeré dodané „new gen“ konzole (tj cca od roku 2005). Jen tak ze srandy jsem to přepočítal a vychází to, že xboxů 360, wii a wii U bylo dodáno 199 milionů. Tj podle jejich čísel (308 mil konzolí na konci tohoto roku) – čili na konci roku by mělo být prodáno cca 109 mil. PS4 a Xbone, což je možná optimistické (poslední číla co jsem našel PS4 – do konce září do obchodů dodané 47,4m a Xbone – ´do ledna 2016 prodáno 18-19 mil).

            A i u výpočtu podílů u počítaču to dost smrdí. Podle jejich tvrzení (i za použití Steam survey) došli k výsledku – 101 mil AMD, 164 mil. Intel a 144 mil. NVidia. Ale Steam survey ukazuje podíly 57,8% NVidia, 23,8% Radeon a 17,9% Intel.

            Na tom průzkumu je také zajímavé (když si zvětšíme obrázek z legitreviews – http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2016/11/radeon-gamers.jpg , tak dole je to malými písmeny napsáno), že tuhle studii si u JPR objednalo AMD.
            Jo a to jak se z 50,8% (gfxspeak – původní zdroj) stalo 57% (legitreviews) je vtipné.

            Takže bych to shrnul – AMD si zaplatilo průzkum, u něhož byl požadavek aby měli přes 50% procent u používaných herních GPU (viz „More gamers play o Radeon then Intel and Nvidia combined“). A JPR zadání ochotně splnilo. Jako děvka.

            • Jo vidis, ze je to placene AMD jsem si pred tim ani nevsiml. Ale dava to smysl. Nejspis proto tak nesmyslne scitaji vsechny moderni konzole, co byly kdy prodany, dohromady s install base jen za rok 2016 😀

              Kazdopadne jak jsem psal, tak tohle co pises, viz: „A i u výpočtu podílů u počítaču to dost smrdí. Podle jejich tvrzení (i za použití Steam survey) došli k výsledku – 101 mil AMD, 164 mil. Intel a 144 mil. NVidia. Ale Steam survey ukazuje podíly 57,8% NVidia, 23,8% Radeon a 17,9% Intel.“ dava smysl. Ale musi se brat v potaz, ze vetsina Intel GPU a velka cast AMD GPU se nikdy na Steam nedostane, protoze jde jen o integrovana GPU v procesoru. A ta se vetsinou nepouzivaji k hrani, ale jen jako zobrazovadlo. Nvidia integrovana GPU nema, takze pro ni se tim podil mezi skutecne hernimi GPU razantne zvedne.

              To je mimochodem dalsi vtipna polozka – aby si AMD zvedlo podil vuci Nvidii, museli zahrnout i integrovane grafiky, cimz doslo nutne k tak absurdni situaci, ze oznacili Intel GPU za herni 😀

            • no jestli ma AMD penize na takovehle pociny zoufalstvi, tak to se maj asi dobre 😀

      • „ktery falsuje testy grafik ve prospech AMD“…

        Ale no, veď objektívnosti a nestrannosti ostal verný aj naposledy, pri jeho poslednom teste XFX 480ky, kapitola cien grafík kde má v popise, to je dôležité, píše: „…ceny testovaných verzí grafik, typické běžné ceny, nikoliv nutně nejnižší, ale ani nejvyšší“ no pritom…

        za XFX Radeon RX 480 RS má uvedenú úplne NAJNIŽŠIU nájdenú cenu – 7600kč
        ale za Asus Strix 1060ku už čuduj sa svete nemá uvedenú najnižšiu nájdenú cenu – 8900kč z overeného obchodu ale rovno 9500kč – asi prehliadol no 😀

          • Situácia AMD: Fury X/Nano, AMD udaná cena 650USD, ceny rastú koli nedostupnosti cez 800USD, AMDWorld v článku informuje:
            „AMD v tuto chvíli není schopno dodat více grafik. Ceny rostou. …všech FIJI grafik mělo být asi necelých 40 tisíc kusů pro letošní rok. Výsledkem tak je, že ceny rostou ještě výše a karet není dost ani pro ty, kteří ji za ty peníze chtějí“

            Situácia nVidia: GTX1070, cena nereferencie 379USD, AMDWorld ale vezme českú cenu 14 000kč a prepočíta ju na doláre (bez komentára) z čoho mu vyjde že 1070ka je o 100USD drahšia než je odporúčaná cena od nVidie, reakcia ?
            „když řeknu oficiálně že karta bude stát 349 a stojí minimálně o více jak 100 dolarů víc, nejde to omluvit ani tím, že je to nové zboží“

            HWSpeedy, no vidíš, zase príklad ako sa zachoval objektívne a ty len útočíš – si tak hlúpy ?

            Čo nevidíš že v prípade AMD je o 150USD vyššia cena preukázateľne vysvetliteľná malou dostupnosťou a tým že je to nová karta no v prípade nVidie je o 100USD vyššia cena u rovnako novej GTX1070 už neospravedlniteľná?*

            *len sa musí použiť „AMD koeficient“ kde +150USD k AMD GPU je OK no +100USD pri nVidii je zlodejina výsledok brzdenia trhu konzolami a lenivými programátormi 😀

  1. jeste by to mohla byt 480X (jako 7970 GHz edice, treba…) stejnej cip, mozna lepsi pamet, vyssi takty…
    nebo 480×2, karta co v nekterych hrach bude konkurovat 1080, v nekterych 1070 a v nekterych 1060 😀