Nový Kepler a MSI GeForce GTX 650 Ti PE: další rekord v hlučnosti padl

0

Nvidia GeForce GTX 650 Ti: Představení a parametry karty

Právě uvedená GeForce GTX 650 Ti je druhým modelem postaveným na novém 28nm grafickém čipu GK106 s architekturou Kepler.

Jde o „odlehčenou“ variantu GTX 660. Karta má aktivní čtyři z pěti SMX, karta tedy má 768 stream procesorů, 64 texturovacích jednotek a 16 rasterizačních jednotek (plnohodnotné jádro GK 106 u GTX 660 má 960 SP, 80 TMU a 24 ROP). Paměťová sběrnice je oproti GTX 660 o třetinu užší, smrskla se na 128b. A jako by to bylo málo, spolu s tím klesly i takty pamětí na 5400 MHz efektivně. Výsledkem je bezmála poloviční propustnost 86,4 GB/s oproti GTX 660 se 144,2 GB/s.

Základní takt je jádra 925 MHz. A je to u jádra také jediná udávaná hodnota – přestože u GTX 660 jádro GK106 GPU Boost podporuje, u GTX 650 Ti se nevyužívá. Ocení to jedinci, kterým se čipová „loterie“ s GPU Boost nelíbí. Nevrlé reakce majitelů karet s méně vydařenými čipy ale nejsou důvodem, proč „turbo“ schází, tím by měla být s ohledem na cílový segment významná úspora výrobních nákladů.

Referenční plošný spoj by snad už ani nemohl být kratší, na to už by se karta musela strkat do slotu PCIe ×8 nebo PCIe ×4.

Nvidia GeForce GTX 650 Ti Nvidia GeForce GTX 650 Ti Nvidia GeForce GTX 650 Ti

Do redakce jsme dostali k otestování model GTX 650 Ti Power Edition od MSI.

Karta je už od výrobce přetaktovaná z referenčních 925 na 993 MHz, 1 GB paměti GDDR5 už ale běží na standardních 5400 MHz efektivně.

MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition

V příslušenství najdete obvyklou výbavu – redukci z DVI-I na analogový D-Sub, redukci z HDMI na mini HDMI a redukci pro přídavné napájení ze dvou diskových čtyřpinových molexů na šestipinový napájecí konektor, a samozřejmě rychlé instalační příručky a médium s ovladači.

Obdobně jako u GTX 660 Ti s Borderlands 2 by k některým modelům měli výrobci přidávat zdarma poukazy na připravovaný Assassins Creed III.

Detaily karty, chladiče, osazené součástky

MSI pro kartu použilo vlastní návrh plošného spoje, který je podstatně delší než je tomu u převážné většiny referenčních karet s architekturou kepler včetně mnohem výkonnější GTX 670. Delší plošný spoj ale obvykle není na škodu, pokud to nemá výrazně negativní vliv na cenu a máte dostatek místa ve skříni.

Jako by 23 cm na délku bylo na GTX 650 Ti málo, výrobce ještě orientoval konektor přídavného napájení směrem dozadu, musíte tedy počítat s dalšími 1–2 cm za kartou.

MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition

Přitom se přímo nabízelo natočení konektoru do strany, pasiv totiž přesahuje plošný spoj o bezmála tři centimetry a konektor přídavného napájení zapojený zboku by už ničemu nepřekážel.

 

Chlazení je dvouslotové a jde o starý známý firemní chladič Cyclone druhé generace, který na kartách s nižší spotřebou dosahuje vynikajících výsledků.

Základ tvoří masivní hliníkový pasiv podobný boxovým chladičům intelu. Z jeho základny ale navíc odvádí dvojice 6mm heatpipe teplo do dvou bloků s paprskovitě uspořádaným žebrováním okolo ventilátoru.

MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition

 

Na kartě je 9cm ventilátor s „propeller blade“ – kratšími rovnými lopatkami, design, který MSI v současnosti používá u převážné většiny chladičů. Těch 9 cm je jen hypotetických, u axiálních ventilátorů se totiž rozměry obvykle počítají i s rámečkem, který v případě chladiče Cyclone II schází. Průměr samotného rotoru je 85 mm.

 

Na záslepce už na rozdíl od výkonnějších modelů z řady GTX 600 schází DisplayPort. Kvůli tomu se zdá, že se výstupy neliší od minulé generace GTX 500. Nenechte se zmást, doznaly hned dvou významných změn, jedné k horšímu a jedné k lepšímu.

 

Tou horší je, že redukci na analogový D-sub zapojíte už jen na jeden z konektorů DVI, druhý už je čistě digitální DVI-D (na rozdíl od Radeonů ale oba stále podporují Dual-Link).

Tou změnou k lepšímu je, že karta obdobně jako jiné modely s architekturou Kepler podporuje zapojení tří monitorů do Surroundu, zatímco u jednoproceosorových GTX 500 bylo možné současně provozovat jen dva.

Na plošném spoji není konektor pro SLI, osobně to kvituji s povděkem. Na slabších kartách to s ohledem na microstuttering nemá význam.

 

Referenční GTX 650 Ti má TDP 110 W, takže si nevystačí s napájením ze slotu PCI Express a vyžaduje přídavný šestipin. U přetaktované karty by měla být spotřeba ještě o pár wattů vyšší.

Na stejné fotce si ještě můžete všimnout čtyřpinového konektoru pro ventilátor, znamená to podporu regulace PWM a monitoring otáček.

 

Karta je osazená paměťovými čipy Hynix H5GQ2H24AFR-R0C. Jde o 6,0Gb/s paměti (při 1,6 V).

 

O řízení napájecího napětí jádra se stará NCP5395G R1220G od ON Semiconductor.

 

Podporuje až čtyři napájecí fáze (na kartě jsou osazené všechny čtyři).

Pro zbytek karty je vyhrazena další fáze.

Testovací sestava, metodika

Nová metodika

Karta je testovaná na nové testovací sestavě, kterou jsme dali nedávno dohromady a na řadě nových her. V metodice ještě nemáme všechny hry, které bychom tam měli mít a počítáme s tím, že z podzimní záplavy novinek ještě něco přidáme. Proto je testovaný na menším množství titulů, i tak je jich ale dost a více, než kolikrát najdete v řadě normálních recenzí.

Testovací sestava

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Gelid Darkforce

Karty pro srovnání

Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích.

GeForce GTX 660 Ti a GTX 680 SOC od Gigabyte jsou testované na betaverzi ovladačů 305.37.

U Radeonů 7970 pro CrossFire jsem měl k dispozici „pouze“ referenční HD 7970, přetaktovanou HD 7970 OC od Sapphire a GHz edition, zvolil jsem zlatou střední cestu – referenční HD 7970 jsem přetaktoval na takty karty od Sapphire a nasimuloval tak CrossFire dvou přetaktovaných Radeonů.

 

Všechny karty jsou testované jen na ještě zánovních ovladačích – v případě Radeonů šlo o neveřejné ovladače Catalyst 12.7 beta přímo od AMD a u HD 7970 OC v CrossFire už o veřejnou betu. GeForce GTX 690 je testovaná na betaverzi ovladačů označené 304.79, starší modely jsou testované na betaverzi 304.48. Verze ovladačů je uvedena i v grafech.

Ve srovnání najdete GeForce GTX 680 a GeForce GTX 670 v referenčním provedení. Dále je v něm původní novinářský sample Radeonu HD 7970 v referenčním provedení, bohužel právě ten s lepší teplovodivou pastou, který se u nás po toulkách po světě zase na chvíli zastavil.

Přetaktované HD 7970 zastupuje model HD 7970 OC do Sapphire s dvojicí ventilátorů na výkonnějším 1000MHz  profilu, a čtvrtým Radeonem nedávno testovaná HD 7970 GHz edition.

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

Battlefield 3

Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.

Crysis Warhead, Crysis 2

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Crysis 2

V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.

 

Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.

DiRT Showdown

DiRT Showdown

Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL

Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.

U dvouprocesorové GTX 690 se podivné chování Dirtu dostává na novou úroveň – u dvou ze tří okruhů se výkon karty propadá pod výkon jednoho čipu. Nepomohlo ani opakované měření. Soudě dle nárůstu výkonu v prvním z testů SLI funguje, ale na jiných okruzích už něco zlobí.

Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.

Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.

Za poskytnutí hry do testu děkujeme společnosti ConQuest entertainment

Conquest entertainment

 

 

 

Max Payne 3, Metro 2033

Max Payne 3

Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..

Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.

 

 

Metro 2033

Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.

Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.

Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark

Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Spotřeba (příkon), teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost

Spotřeba sestavy s grafickou kartou

Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce procesoru (navíc přetaktovaného). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.

Spotřeba v úsporném režimu monitoru

Tady Radeony vítězí zásluhou technologie ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože s přibývajícími kartami a při rozdílech mezi Radeony je zřejmé, že se všechny Radeony do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.

Spotřeba MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition

Hlavně spotřeba v zátěži vás asi více než jen potěší, byla lepší než u přetaktovaných HD 7770, které jsou výrazně pomalejší.

Svou zásluhu na tom nejspíš budou mít i výrazně nižší teploty jádra.

Následuje spotřeba počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému.

V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně vůbec dá dostat.

Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.

Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, bývají rozdíly menší. Obzvlášť to platí, když grafickou kartu brzdí procesor.

Zejména 28nm Radeonům příliš nesvědčí vyšší teploty, na které se karty v testovací scéně v Crysis zahřívají, počítejte s tím, že při běžném hraní, kde takovou scénou jen proběhnete, na tom budou ve srovnání s Geforce líp.

Některé karty už jsou bohužel rozebírané, takže už nemají původní pastu. Konkrétně jde o GeForce GTX 690, i v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.

V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.

Teploty

Teploty bez zátěže měřím při okolní teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách zatížení grafické karty náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, jde o zátěž, na kterou se můžete dostat ve výjimečně náročných scénách a situacích. Do jisté míry supluje zátěžové testy jako je Furmark či MSI Kombustor, jen s tím rozdílem, že nejde o umělý test stavěný speciálně na abnormální vytížení grafického čipu, ale je přímo z praxe.

Pamatujte na to, že se u daného údaje spoléháme jen na to, co na sebe sama grafická karta požaluje a nikde není uvedeno, nakolik údaj z čidla odpovídá realitě. U komponent se běžně stává, že jádro hlásí nižší teplotu, než má vzduch, který jej chladí.

Proto nedoporučuji srovnávat teploty u různých modelů karet, rozumně porovnávat se dají snad jen karty se stejným grafickým čipem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.

Teploty MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition

Chladič je s ohledem na spotřebu karty až šíleně výkonný. V zátěži se teplota jádra zvedla jen na 55 °C. Mimo jiné to znamenalo, že se mohl chladič i v zátěži poflakovat na minimálním výkonu.

Na tomto místě mám jenom malou poznámečku k výše zmíněné nepřesnosti čidel – nízká teplota mě motivovala k dalšímu zkoumání. Reálná teplota jádra byla pravděpodobně o něco vyšší (ale také nikterak vysoká). Kartu jsem ještě potrápil MSI Kombustorem, se kterým se teplota jádra podle diagnostiky dostala na 60 °C. Na heatpipe jsem totiž současně IR teploměrem naměřil 58 °C a na PCB nad jádrem 62,5 °C.

V zátěži patří karta mezi ty chladnější, a to i přesto, že jde o přetaktovaný model s vyšší spotřebou, otáčky ventilátorů jsou nízké a chladič je velmi tichý.

Otáčky ventilátoru

Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání daných hodnot valný význam. Údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti.

Ještě dodám, že obecně jsou radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se běžně používají u výkonnějších referenčních karet, výrazně hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.

Karty s jedním ventilátorem bávají při stejných otáčkách tišší než karty se dvěma obdobnými ventilátory – důvodem nemusí být jen vyšší průtok vzduchu, ale i interference obou ventilátorů, kvůli níž mohou otáčky ventilátorů i hluk kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.

Hlučnost MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition

Ventilátor v režimu bez zátěže běží na nízkých 1080 otáčkách.

Co mě šokovalo tak, že jsem to několikrát kontroloval, byly otáčky ventilátoru v zátěži. Po zatížení GPU se totiž rychlost ventilátoru zvedla jen o nějakých 60–90 ot./min a monitoring osciloval mezi 1140 a 1110 ot./min.

Hlučnost MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition

Ani nevím, jestli se vůbec v případě této karty dá o jejím zvukovém projevu mluvit jako o hlučnosti. Zkrátka a dobře, rekord v hlučnosti u aktivně chlazených karet opět padl.

I na krátkých 20 cm se chladič plácá na spodní hranici toho, co lze vůbec hlukoměrem naměřit a co lze slyšet, a to nejen bez zátěže, ale i v zátěži.

Šance, že byste po sluchu poznali, že se ventilátor točí, je snad jen u jinak pasivně chlazených PC podle předoucího motorku. Záměrně ani nemluvím o vrčení, motorek identifikujete snad jen v noci, když důkladně zavřete okna, schováte elektrické budíky či hodiny (ty mechanické), které jinak do toho ticha nehorázně třískají, povypínáte vše s výjimkou PC a v něm odstavíte všechno, co se hýbá kromě ventilátoru grafiky.

Cena a shrnutí výkonu

Cena

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.

Přesnou cenu testované karty zatím neznáme. Do grafů s poměrem cena/výkon jsem vybral cenu karty od Gigabyte, která má dokonce ještě o něco vyšší takty.

S ohledem na to, že je GTX 650 Ti Power Edition od MSI vybavená výrazně větším chladičem ale čekám, že bude o nějakou stokorunu dražší.

 

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.

Rozlišení 2560 × 1600 bodů je pro tuhle kategorii nepodstatné, máme ho tu jen kvůli zpětné kompatibilitě s metodikou.

A ještě jedna drobnost ke srovnání s HD 7770, jde o jeden z nejvýrazněji přetaktovaných modelů (jádro je přetaktované o 100 MHz a paměti o 700 MHz efektivně), zatímco u testované GTX 650 Ti má jen navýšený takt jádra o 68 MHz.

Pro zajímavost ještě doplním i odkazy na výsledky se započtením Dirt Showdown, pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.

Poměr cena/výkon

V rozlišení 1920 × 1080 bodů, které budou už i v této kategorii majitelé asi používat nejčastěji, má karta se stávající sestavou poměr cena/výkon blízký přetaktované HD 7770 a dokonce je srovnatelný s dvougigovou HD 7850. Připomínám ale, že zatím nemáme otestovanou HD 7850 s 1 GB paměti, která je oproti 2GB verzi podstatně levnější a jen o málo pomalejší.

A opět ještě výsledky při započtení Dirt Showdown prostřednictvím odkazu pro rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1600 bodů.

MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition: závěrečné shrnutí

Mezi původními Radeony HD 7770 a 2GB HD 7850 je obrovská mezera jak ve výkonu, tak v ceně. Shora ji trochu zužují gigabajtové HD 7850, které vznikly v režii výrobců.

Nvidia se elegantně vyhnula přímému souboji s Radeony HD 7770 i s Radeony HD 7850 a kartu posadila cenou i výkonem někam mezi ně. Zejména ve srovnání s běžnými 2GB HD 7850 je GTX 650 Ti výrazně levnější (samozřejmě že i pomalejší).

Ani v prezentaci ke kartám moc nesnažila o konfrontaci s kartami konkurence, spíše zdůrazňovala, jaký přínos má po uživatele případný upgrade ze starších modelů z obdobné cenové kategorie, jako byly GeForce 9500 GT nebo GTS 450.

Jediná karta, o které se snad dá za stávajících podmínek mluvit jako o blízkém soupeři pro GTX 650 Ti, je paradoxně jiný model od MSI, Radeon HD 7850 s 1 GB GDDR5. Ten je při ceně kolem 3900 Kč výrazně levnější než jiné 1GB HD 7850 s cenou kolem 4300–4500 Kč, jenže jeho cena zatím poskakuje jak na houpačce.

Během uplynulého měsíce už se v CZC prodával za 4200, aby následně zdražil na 4900 Kč a zase zlevnil až na současných 3890 Kč s DPH. Také ještě není jasné, jestli se už u nás do posledního poklesu cen Radeonů promítly slevy, které měli plánovat výrobci grafických karet.

Co se s Radeony bude dít dál, tedy uvidíme, nic to ale neznemění na tom, že je u nás momentálně k mání skladem byť jediný model HD 7850, který při o něco vyšší ceně nabídne výrazně lepší poměr cena/výkon než GTX 650 Ti.

Ale jako tomu bylo obvykle u jiných GeForce, které jsme v poslední době testovali – na definitivní ortel je zatím brzo, nějaký čas se proslýchá, že dochází k úpravám cen konkurenčních modelů a ještě pár dní potrvá, než se po příchodu nového modelu nějak urovnají ceny.

Samotná GeForce GTX 650 Ti od MSI mě opravdu potěšila provozními vlastnostmi. Testovaný model už si snad v ničem nezadá s pasivně chlazenými grafickými kartami.

MSI GeForce GTX 650 Ti Power Edition

+ nízká spotřeba bez zátěže i v zátěži
+ nízké zahřívání karty
+ neslyšné chlazení bez zátěže i v zátěži!
+ někde výrazně rychlejší než HD 7770

+ přívětivý poměr cena/výkon
+ chladič má obrovskou rezervu
+ podpora tří monitorů bez DisplayPortu

− o málo levnější než 1GB HD 7850

Ohodnoťte tento článek!