Nový ovladač pro Radeony: lepší výkon ve hrách a podpora víc jak 8 karet v PC pro horníky

24

AMD dnes vytroubilo do světa vydání nového ovladače Radeon Software pro své stejnojmenné grafické karty. Ten přináší některá zlepšení výkonu v aktuálních hrách, ale zároveň také nějaké neherní přídavky. AMD před pár dny aktualizovalo linuxovou větev ovladačů o speciální verzi pro horníky kryptoměn, a podobně obsahuje báňský aspekt i tento jinak běžný, uživatelský ovladač pro Windows.

 

Podpora pro nové hry a Fall Creators Update

Nová verze Radeon Software nese jméno a číslo Crimson ReLive 17.10.2. Tento ovladač by měl mít stabilní status a jako první položka v seznamu změn je podpora pro nově oficiálně vydanou verzi Windows 10 Fall Creators Update. Ovladač má tedy mít speciální úpravy pro sestavení 1709, dosud byla tato podpora jen v beta ovladači. I když by snad nemělo jít o nějaké radikální rozdíly.

Hráče bude zajímat pravděpodobně hlavně výkon her, který údajně zvedá podpora pro některé nové (či na vydání čekající) hry. Má to být Wolfenstein II: The New Colossus, kde se výkon zlepší až o 8 % na Radeonech RX Vega 56 a o 4 % na 8GB Radeonech RX 580. Dále pak Destiny 2, kde stejné karty zrychlí prý až o 43 % (RX Vega 56) a 50 % (RX 580). Třetím a posledním explicitně uvedeným titulem je pak Assassin’s Creed Origins, kde výkon Vegy 56 údajně jde nahoru až o 16 % a RX 580 až o 13 %.

Tyto procenta pocházejí z interního testování AMD a jsou pro rozlišení 2560 ×1440 s výjimkou úplně posledního údaje (RX 580 na Assassin’s Creed Origins), tam je to pro 1920 × 1080 bodů. Zlepšení jsou počítána proti předchozímu ovladači (17.10.1), podrobnější údaje o sestavě a nastavení jsou v poznámkách k vydání.

Nahoře Radeon RX Vega 56 s referenčním chladičem, pod ním limitovaná RX Vega 64 (Foto: HardwareCanucks)
Nahoře Radeon RX Vega 56 s referenčním chladičem, pod ním limitovaná RX Vega 64 (Foto: HardwareCanucks)

Výpočetní režim a a až 12 GPU v PC

Jak už bylo řečeno, tímto ovladačem si přijdou na své i horníci. AMD totiž zvýšilo limit počtu grafických karet v systému, na který už začínaly narážet speciální „báňské“ desky s nestandardním počtem slotů PCI Express (viz tento ASRock nebo Asus). Doposud zvládal ovladač mít v systému jen osm karet, nyní jich lze mít dvanáct – těžko říct, proč nebyl limit posunut výš, ale alespoň něco, jak se říká. Dvanáct karet lze mít, pokud jde o Radeony na bázi architektury Polaris (RX 400/500) nebo Vega a běží na systému Windows 10. Pro ostatní konfigurace tato podpora tedy asi nebyla přidána, nebo alespoň oficiálně.

Demo těžení s osmi GPU na desce ASRock H110 Pro BTC+
Demo těžení s osmi GPU na desce ASRock H110 Pro BTC+

Pro těžbu by mohla být užitečná ještě jedna novinka. V aplikaci Radeon Settings (přesněji v sekci globálních nastavení) je nyní nový přepínač, kterým lze přepínat systém mezi režimem „Gaming“ a „Compute“. Tento přepínač by měl aktivovat různé optimalizace pro hry či pro neherní výpočetní zátěže. Druhý režim bude pravděpodobně dnes používán zejména pro těžbu kryptoměn, pokud ji uživatelé provádějí ve volném čase na počítači, na němž normálně hrají.

Ovladač také opravuje některé dříve odhalené chyby, nicméně jako každý kus softwaru má zase jiné. Mezi známými problémy, které se zřejmě nepodařilo odchytit a vyřešit před vydáním je možná nestabilita při použití oněch nových výpočetních funkcí, tedy při běhu s 12 kartami nebo při přepínání mezi režimem Compute a Gaming (tam prý dělá problémy, pokud je aktivní CrossFire, doporučuje se ho před přepnutím na režim Compute deaktivovat).

Zda tyto ovladače přidávají i opravu výkonu při těžení Etherea (odstraňující problém s pomalu klesající hashrate při postupujícím DAG), která se objevila v srpnu, uvedeno není. Dávalo by ale smysl, aby byla začleněna, jinak by uživatelům možnost těžit na 12 kartách poněkud zhořkla. Pokud tedy AMD rychle nevydá opět další speciální těžní verzi, která bude stavět na základě verze 17.10.2. Mimochodem, zvláštní ovladač pro výpočetní (a naopak ne pro herní) použití nebo těžbu vyšel minulý týden i pro Linux, jde o verzi AMDGPU-Pro Beta Mining Driver 17.40. Měly by v ní být podporovány velké stránky paměti. Další konkrétní změny prospívající těžařům známé nejsou, ale výkon OpenCL údajně v některých případech stoupá.

Nový ovladač pro Radeony: lepší výkon ve hrách a podpora víc jak 8 karet v PC pro horníky

Ohodnoťte tento článek!

24 KOMENTÁŘE

  1. na nový ovladač jsem čekal docela netrpělivě, konečně nepadá Doom a SS pod Vulkanem a drží nastavené podvoltování. Nicméně na jednu chybku jsem už přišel – při pokusu o přetaktování vram mě to po použití vždy shazovalo na základ – než jsem si všimnul že v reálu tak frekvence je nastavená jen rozhraní se tváří že je na defaultu. Co mě zaráží že už vůbec není dostupný ovladač pro W8.1 jen na staré Sedmy.
    Mimochodem, koukal jsem na nároky nového Wolfa a tam prý dokonce Radeony na W8.1 nebudou podporovány, ale historické 7 ano….

    • No teď jsem to nainstaloval…poslední drivery jsem měl 17.7.2. Mám R9 380X tak rozdíl asi jen tak nepoznám.
      Co mě spíše krká jsou pády Ghost Recon Wildlands…bez varování, bez erroru. Prostě obraz párkrát zaškube a buch do plochy.
      Hra se mi vcelku zalíbila, mám rád velké volné prostředí. Ale tohle to docela mrví…kor když je člověk uprostřed mise 😀
      Kdyby někdo věděl jak z toho ven, budu rád 🙂

      • Aké su to hry a v akých rozlíšeniach ?

        Ďakujem!

        …bez rýpania, len letmo som pozrel 6-7 posledných testov computerbase a „V 56 dosahuje v niektorych hrach vykon gtx1080“ som videl v jednej, slovom jednej hre.

        Tak som zvedavý na tie pecky 😀

          • Hmmm, tak to je super dokým som si neprečítal:
            „s podvoltovanou a OC vegou? lebo to je must-be“

            Ako vážne, OC a podvoltovaná Vega a porovnávame z ref. GTX1080, to už je aký alibizmus 😀

            Bral by som to keby to napíšeš hneť na začiatku ale ty najprv napíšeš že „V 56 dosahuje v niektorych hrach vykon gtx1080“ a teraz už z teba vypadne že to musí byť s OC/undervolt 😀

          • a co je na tom? keby si sledoval vydanie vegy,(aspon jeden clanok) tak by vedel, ze ta karta nebola dobre pripravena, a tymto tweakom sa dosiahne optimalny vykon
            a tvoje smajliky k tomu ziadnu pridanu hodnotu nedaju

          • neviem preco mas taky pocit, ze si ma pri niecom nachytal. nepisem o tajnych informaciach, ale o vseobecne znamych veciach.
            Ano, VEGu 56 musis undervoltovat a dostanes +5% vykonu navyse.. a mozes OC a dostanes vykon v NIEKTORYCH hrach ako gtx1080.
            Myslel som ze tieto informacie tunajsia uderka pozna 🙂

          • 1. smajliky vyjadrujú že tvoj koment mi vyčaril úsmev na tvári

            2. „nepisem o tajnych informaciach, ale o vseobecne znamych veciach.“ to je pravda, len o nich treba písať hneť na začiatku že „OC a udervolt. 56ka dorovnáva aj GTX1080“ a nie že „V56 dorovnáva GTX1080“ a potom už tá úprava že ty si vlastne mysle OC a že to je samozrejmosť…

            …skaven321 nalejme si čistého vína, keby som ja napísal to isté v opačnom garde na GTX1070 („GTX1070 dosahuje v niektorych hrach vykon Vega 64“ a potom argumetoval že to som samozrejme myslel 2100MHz OC 1070 vs ref. vzduchová Vega 64 ) na „D“ weboch tak by ma miestny zožrali takže pomaly z tou “ tunajsia uderka „

          • usmev ti moze vycarit 🙂 takyto smail, ale 😀 takyto skor znamena ze pohrdas tym co som napisal
            ako kludne to mozes napisat, je to pravda. to ale neznamena ze moj prvy koment na Vlka nebol pravdivy, a Vlkov koment nebol nadhod na flamewar 🙂

          • skaven321: V tomto súhlasím s Maťkom. To, že ide o undervolt s OC treba napísať na začiatku lebo inak vzniká dojem, že hovoríš o základnej V56. Väčšina ludí ju totiž bude používať tak, ako ju kúpi. Málokto sleduje takéto diskusie a púšťa sa do podobných zmien v nastaveniach. Preto bolo prvotné tvrdenie zavádzajúce. BTW vo Forze sa po posledných ovládačoch zdvihol a zlepšil ziteľne výkon GTX kariet. Stále platí, že je OC V56 v tejto hre na úrovni základnej GTX 1080?

          • stale si myslim ze o „zakladnej“ a „OC“ Vege by sa dalo rozpravat a v case, ked budu nejake nereferencne vegy vonku. proste o referencnych vegach je zname ze sa musia podvoltovat/a urobit OC.
            ad forza, netusim. pretoze prisiel fall creator update, a ten vela veci zmenil na vsetkych hrach/vsetkych kartach

          • Ked už musíš kartu podvoltovať a nataktovať, tak už ide o custom Vegu. Nie referenčnú. A práve tieto custom úpravy robí malá menšina ľudí. Väčšina ludí GPU používa v takom stave, ako si ju kúpi. Preto ak si na karte urobil vlastnú úpravu, tak to treba dať vedieť pri jej výsledkoch. To je celé.

  2. Trochu OT. Všimli ste si, že Fall Creators update pre Windows 10 celkom pekne navýšil výkon v hrách? Trochu som to testol a výkon išiel tak o 15 – 20% nahor. Skúšali ste to už aj iní? Čítal som tiež, že problém bol v prvom Creators update a tento iba opravuje jeho chyby. Že Aniversary was as quick as actual Fall Creators update. Viď článok a diskusiu tu:

    http://www.dsogaming.com/news/windows-10-fall-creators-update-completely-fixes-forza-motorsport-7s-stuttering-issues/

      • Mne to zdvihlo aj priemerné FPS. Teraz napríklad môžem s OC GTX 1080 dať Zaklínača 3 alebo posledného Deus Ex na plné detaily v 4K nad 30 FPS (s G-Sync stačí čokoľvek nad 30). Čo som doteraz nemohol. Citeľný nárast výkonu alebo aspoň zlepšenie priebehu FPS som videl v podstate vo všetkých hrách čo som po aktualizácii na chvílu vyskúšal.