Nový Panasonic Toughbook CF-54 je vybavený tenký notebook, který vydrží vše

0

Panasonic představil nástupce středně odolného notebooku Toughbook pod označením CF-54. Předchozí odolný, ale těžký notebook CF-53 s průměrným výkonem a hodně nadprůměrnou cenou se v novince dočkal řady vylepšení a letošní model se konečně začal líbit i nám: dočkali jsme Full HD IPS a SSD v tenkém a lehkém těle.


 Představení nového Toughbooku se odehrálo v továrně Porsche v Lipsku


 
 

Mark Thorne z Panasonicu po odhalení demonstroval nízkou hmotnost – skoro jako by držel nějaký ultrabook.

Stačí se podívat na obrázky z případových studií – nikdo zde nesedí v kavárně. Ale když si jej po práci vezmete právě tam, nebudete vybočovat z řady. Na pohled totiž nejde o žádný škaredý pracovní nástroj.


 Typické scénáře, kde se použití odolného notebooku hodí nejvíce
 

Přestože je Toughbook určen do provozu, například pro diagnostiku automobilů, a také všude tam, kde vám v terénu může lehce spadnout. Odolnost zajišťuje šasi z hořčíkové slitiny, které vydrží pád z výšky 76 centimetrů pod šesti různými úhly. Klávesnice je vybavena odtokovými kanálky a má utěsněný displej.

Toughbook splňuje normu IP5x a armádní standard MIL-STD 810G. Na klávesnici můžete vylít dvě deci vody a (pokud to sami vydržíte) lze s ním pracovat v teplotách −10 až +50 °C. Kdybyste potřebovali ještě více, už by to chtělo Fully-Rugged Toughbook, který ovšem nevypadá zdaleka tak civilně. Nové CF-54 má v konfiguraci s lepším displejem 2,1 kg a 29 mm na tloušťku.

Toughbook CF-54 je trochu skládačka


 

Tři portová místa na bocích lze osadit různými moduly s různými porty, místo optické mechaniky lze dát druhou baterii či čtečku karet. Úplně na přání vám Panasonic jeden kus zřejmě neposkládá, pokud se bude vaše představa hodně odlišovat, ale jako firemní zákazník se nějak dohodnete.

 

Standardní 14″ úhlopříčka se v nejlevnější konfiguraci stále potýká s velmi nízkým rozlišením 1366 × 768 px, ovšem Panasonic konečně nabízí také Full HD a technologii IPS, a to v dotykové (kapacitní) i nedotykové variantě. Antireflexní povrch má mít svítivost až 1000 cd/m², což se zdá trochu nadhodnocené. Jakkoliv není rozdíl v ceně malý, nejlevnější verzi s TN a 1366 px nechcete, věřte nám. Předchozí modely měly také jen 1366 × 768 px a je trochu škoda, že Panasonic přeskočil dobře použitelné rozlišení 1600 × 900 px. Full HD je ovšem na 14″ rozměru dobře použitelné.

Novinka využívá procesory Intel Core vPro 5. generace. Standardně jde o Intel Core i5-5300U vPro na frekvenci 2,3 GHz, ale lze mít i Core i7. Můžete si vybrat i verzi s dedikovanou grafickou kartou AMD FirePro M5100, která by měla poskytnout dvakrát takový výkon, než integrovaný čip od Intelu. S grafikou od AMD je ovšem potřeba osadit jiný zadní kryt, se kterým je Toughbook o něco tlustší. Operační paměť zahrnuje dva klasické SO-DIMM sloty.


 

 

Kulatý port na třetí fotce je ve sutečnosti USB, jen s jiným, odolnějším tvarem konektoru

Hlavní akumulátor o kapacitě 46 Wh se zasouvá z boku a vydrží podle výrobce 11 hodin. S druhým akumulátorem (32 Wh) umístěném v univerzálním slotu (u nemoderních notebooků v něm bývá optická mechanika) se výdrž prodlouží na 18 hodin. Do něj lze osadit také čtečku čipových karet, nebo další porty USB.


 Hlavní baterie, zasunuje se z boku

Konektivitu zajišťují kromě Wi-Fi standardu 802.11ac také další volitelné komponenty – gigabitová LAN či LTE, případně externí anténa přpojitelná na střechu automobilu. Operačním systémem je Windows 8.1 Pro s možností downgrade na Windows 7 Pro a také s budoucím upgrade na Windows 10 zdarma.


Slot na mSATA SSD | slot na plotnový disk
   

Model s rozlišením 1366 × 768 px je standardně dodáván s 500GB plotnovým diskem, Full HD pak využívají 128GB SSD, ke kterému můžete mít další 500GB pevný disk jako datový. Naše doporučení samozřejmě zní: SSD berte určitě.

Pevný disk je opatřen vyhříváním, takže i po vyndání z mrazáku bude okamžitě fungovat (což přímo na akci demonstroval Jan Kämpfer, šéf marketingu).


Vyhřívání disku

Víko displeje Toughbooku drží jednoduchá pevná západka a pro přenášení lze využít výklopné bytelné ucho. I tak stále vypadá poměrně civilně.


Dobře viditelný tvar „Honeycomb“ a tlustší kryt s dedikovanou grafikou

Dotykový displej lze ovládat i v obyčejných pracovních rukavicích. Přestože jde o kapacitní technologii, tak to jde, rukavice však nesmí být příliš tlusté. Po přepnutí v operačním systému bude displej registrovat prst v rukavici do vzdálenosti 10 mm od povrchu.

Volitelně nechybí ani podsvícená klávesnice s novým tvarem kláves, jež by měl trochu zabraňovat překlepům. Co jsem vyzkoušel, tak se na ní píše dobře, ač špičkových kvalit klávesnic některých modelů Lenova nedosahuje – ale o to ani nejde. Rozložení kláves je povedené, chválím oddělené šipky.


Podsvícená i nepodsvícená klávesnice, lze ji doplnit čtečkou otisků prstů

 

Závěr

Kvalitní hardware (Core i5, Full HD IPS, SSD) ve velmi odolném šasi při tloušťce 29,8 mm a hmotností pod dva kilogramy dělá z nového Toughbooku stroj, který může konkurovat i normálním neodolným notebookům. Kdyby tedy nestál dvojnásobek. Pro firmy, jejichž zaměstnanci potřebují skutečně pracovat i jinde, než ve vyhřáté kanceláři, jde o přijatelnou cenu, jen koncový uživatel si nový Toughbook zřejmě sám nekoupí.


 

Ceny začínají na 1544 € za model s obyčejným diskem a displejem s nízkým rozlišením a z těchto důvodů doporučujeme raději dražší model s Full HD a rychlým diskem, jehož cena začíná od 1792 €. Za dotykovou obrazovku se připlácí dalších 350 €.

Víko s prolisem ve tvaru včelí plástve pro rozložení hmotnosti

Na ceně se podepisuje řada prvků: tříletá roky záruka na hardware a pětiletá záruka na náhradní díly s provedením opravy do 96 hodin. Velkou část z ceny ovšem tvoří odolné šasi, konstrukce dovolující široké možnosti konfigurace a také fakt, že takový notebook si nekupují masy.

Zaměření Toughbooku je na pracovníky v automobilovém průmyslu, na stavbách, u servisních techniků. Cena je podle Panasonicu ospravedlněná také tím, že si za podobné pěníze sice koupíte možná i tři běžné notebooky, ale postupně je chtě nechtě rozbijete.

 

Model HD (bez dotykové obrazovky)

Model Full HD (s a nebo bez dotykové obrazovky)

  • Procesor Intel Core i5-5300U vPro 
  • Windows 8.1 Pro
  • 14″ HD (1366 ×768 pixelů) Active Matrix (TFT) LCD
  • Lehký a tenký design (přibližně 1,99 kg a 29,8 mm)
  • 4 GB RAM (max. 16 GB) a 500 GB HDD (volitelně 128/256 GB SSD)
  • Standardně 3x USB 3.0, 1x HDMI, 1x LAN a zásuvka pro kartu SD
  • Flexibilní konfigurační oblast* (DVD nebo 2. baterie nebo čtečka čipových karet nebo karta PC)
  • Flexibilní konfigurační port** (2. LAN nebo d-GPS nebo 4. USB 2.0 nebo odolné USB)
  • Baterie s dlouhou výdrží až 11 hodin s možností výměny baterie za provozu* a druhá baterie* (až 18 hodin)
  • True serial port**, VGA** a volitelně 4G LTE*
  • Provozní teplota od -10 °C do +50 °C (ohřívač HDD/SSD jako standard)
  • Robustní plášť se šestiúhelníkovou texturou ze slitiny hořčíku s rukojetí pro přenášení
  • Odolnost vůči pádu z výšky 76 cm***
  • Ochrana proti nárazům a vibracím při dokování ve vozidle
  • Standardní 3letá záruka
  • Procesor Intel Core  i5-5300U vPro 
  • Windows 8.1 Pro
  • 14″ IPS Full HD (1920 ×1080 pixelů) Active Matrix (TFT) LCD
  • Kapacitní dotyková obrazovka se zřetelným zobrazením při slunečním svitu a možností ovládání v rukavicích* (až 1 000 cd/m²)
  • Lehký a tenký design (přibližně 2,1 kg a 29,8 mm)
  • 4 GB RAM (max. 16 GB) a 128 GB SSD (volitelně 500 GB HDD / 256 GB SSD)
  • Standardně 3x USB 3.0, 1x HDMI, 1x LAN a zásuvka pro kartu SD
  • Flexibilní konfigurační oblast* (DVD nebo 2. baterie nebo čtečka čipových karet nebo karta PC)
  • Flexibilní konfigurační port** (2. LAN nebo d-GPS nebo 4. USB 2.0 nebo odolné USB)
  • Baterie s dlouhou výdrží až 11 hodin s možností výměny baterie za provozu* a druhá baterie* (až 18 hodin)
  • True serial port**, VGA** a volitelně 4G LTE*
  • Provozní teplota od -10 °C do +50 °C (ohřívač HDD/SSD jako standard)
  • Robustní plášť se šestiúhelníkovou texturou ze slitiny hořčíku s rukojetí pro přenášení
  • Odolnost vůči pádu z výšky 76 cm***
  • Ochrana proti nárazům a vibracím při dokování ve vozidle
  • Standardní 3letá záruka

Ohodnoťte tento článek!