Nový standard videa H.266 VVC je tu: dvakrát menší soubory i šířka pásma

13
H.266 VVC
H.266 VVC
-
Zdroj: explica

Fraunhoferův institut dokončil standard H.266, neboli VVC (Versatile Video Codec). První softwarový enkodér/dekodér přijde na trh na podzim. Po několika letech vývoje mají být videosoubory (aka filmy) o polovinu menší. Vedle AV1 to ale bude mít těžké.

Tento nástupce kodeku H.265/HEVC bude využitelný u rozlišení od SD až po 8K a zvládne samozřejmě také HDR či 360° videa. Podle tvůrců mají být výsledkem o polovinu menší soubory a v případě streamovaného obsahu o polovinu menší potřebná šířka pásma (proti H.265) při stejné kvalitě obrazu.

Dodnes se ale výrazně nerozšířilo ani H.265. Pokud se podíváte třeba na produkci pirátské scény, tak H.264 stále převažuje (navíc často s příklonem k nižším rozlišením pro mobily). H.265 je tu už sedm let a třeba Apple jej za svůj přijal až relativně nedávno. I tento kodek zřejmě čeká k masovému rozšíření ještě dlouhá cesta, která ale právě začala.

Tip: Netflix přechází na AV1. Slibuje 20% úsporu dat

Nevýhodou nových formátů je například trhané přehrávání na starých počítačích. Proti otevřenému kodeku AV1 je u H.26x nevýhoda také v licencích, ale aktuální kodek má mít i zatím nespecifikované royal-free licence. H.266 zřejmě tvůrci využijí nejčastěji u videa v rozlišení 4K, možná ale až v době většího nástupu 8K.

Vyšší rozlišení sice nastupuje pomalu, ale u streamovaného videa tu poptávka po zlepšení byla už včera. Nárůst streamování je totiž v posledních letech obrovský a přenos videa zabírá podstatnou část dnešní kapacity sítí.

zdroj: Fraunhofer, 9to5mac, isize

Nový standard videa H.266 VVC je tu: dvakrát menší soubory i šířka pásma
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (91.76%) 17 hlas/ů

13 KOMENTÁŘE

    • Kéž nikdy H266 ani žádný jiný(H265) kodek zatížený licenčními poplatky již nezdomácní. A kéž máme dobrý otevřený kodek k mání, většinově rozšířený a hardwarově podporovaný. Amen 🙂

      • H265 zacal hardware podporovat asi 4 roky od vydani, AV1 zatim taky nepodporuje. Nevypada to ani na zadnou letosni grafiku a spekuluje se, jestli Zen 3, ale ja myslim, ze to taky nevyjde. Takze optimiste doufaji v produkty pristiho roku, u H266 nebude zcela jiste ani pristi rok nic. Takze v tuhle chvili zcela nezajimave.

      • Můžete se předvést a nějaký zadarmo vymyslet a naprogramovat. Zatím by bez těch licencovaných kodeků nebylo prakticky nic. Ty open kodeky vždycky jen převezmou myšlenky těch komerčních. Proto taky většinou stojej za starou bačkoru a přijdou až s křížkem po funuse, kdy už se prosadil nějaký ten komerční kodek.
        Jinak ty ceny licencí nejsou nijak příšerné. Taková podpora H.265 se většinou vejde do jednoho dolaru za jedno HW zařízení.

        • Problém je, že firmy co vydávají licencované kodeky mají nasyslené hromadu obecných patentů pro zpracování obrazu a vyvíjet free codecy je jak cesta minovým polem – musíte se těm patentům usilovně vyhýbat. Což má za následek složitější vývoj a nižší efektivitu.

  1. Pirátská scéna je u h264 z toho důvodu, že je jeho podpora široká v hw, mobily, settopboxy, různé filmové tablety apod. Jaký má smysl ušetřit pár bajtů na přenosu, když na přehrání je potřeba více energie, nebo to nepůjde přehrát vůbec. Slušný internet je dneska skoro všude, spousta se toho přenese po usb flashkách. Ještě nedávno se každý film dal sehnat i v divx/xvid avi souboru, zase kvůli nějaké skupině „zákazníků“ kteří nic lepšího prostě nepřehrají třeba v autě nebo různých přenosných dvd přehrávačích. Na zkouknutí a smazání je pro velkou skupinu lidí lepší hw podporovaný kodek (h264) pro skladování je lepší ten novější/úspornější pokud existuje vyzrálý encoder, který lze nastavit tak, aby neničil vizuální stránky a zároveň byl pořád úspornější. To, že markeťáci napíšou, že je o polovinu úspornější neříká nic o tom, jak toho dosáhli, kolik detailů a barev se ztratilo, první HEVC videa vypadala ke zblití proti H264