Nvidia chystá grafiku s plně aktivním čipem GA102, 10 752 shadery. Ale s pamětí GDDR6

18

Nvidia chystá grafiku Ampere potenciálně ještě výkonnější než GeForce RTX 3090. Bude mít v provozu všech 10 752 shaderů a rovnou 48 GB paměti. Ale GDDR6…

Na začátku tohoto měsíce odhalila Nvidia tři grafiky Ampere: GeForce RTX 3070, RTX 3080 a RTX 3090. Ovšem ani jeden z modelů neukazuje vlastně „reálnou sílu“ úplně jak se říká plnotučného čipu. Protože i v GeForce RTX 3090 je použitá GPU GA102 částečně ořezaná o nějaké jednotky – aby se z výroby vytěžilo větší množství funkčních/použitelných kousků křemíku, protože i kusy s nějakým defektem mohou jít do RTX 3090.

Ovšem teď máme informaci, že Nvidia vydá i úplně 100% plnou palbu tohoto GPU, která přinese 10 752 shaderů či jak Nvidia preferuje říkat „Cuda jader“. Nepůjde ovšem o GeForce (byť takový model by Nvidia ještě také mohla vydat později, jako GeForce RTX 3090 Ti nebo Super), tato konfigurace se údajně chystá pro profesionální kartu Quadro.

GA102 v plné palbě

Informace o této kartě přinesl youtuber Moore’s Law Is Dead na Twitteru a třebaže máme k těmto zdrojům typicky spíš opatrnou pozici, zde byla ukázána fotka LCD se specifikacemi. I ta se přirozeně dá zfalšovat, ovšem pokud by se toto ukázalo, asi by se tím zmíněný youtuber dost znemožnil (pravda, také mu fake materiál může zaslat anonym, či se na to lze vymluvit). Každopádně ale tato zpráva vypadá poměrně reálně, i když jako každý únik ho ji musíte brát s rezervou.

Jak se tento plnotučný Ampere bude jmenovat, není ještě jasné, předchůdce byl označen Quadro RTX 8000, zde by to mohlo tedy být třeba RTX 8100, pokud Nvidia nevymyslí nějaké nové schéma, například indikující architekturu Ampere (Quadro RTX A8000?).

Nvidia Quadro s GPU GA102 a 10 752 shadery
Nvidia Quadro s GPU GA102 a 10 752 shadery (Zdroj: Moore’s Law Is Dead)

Karta bude mít jak již bylo řečeno 10 752 shaderů, o 256 více, než GeForce RTX 3090. Všechny jednotky z 84 bloků SM fyzicky přítomných na čipu GA120 (viz článek o architektuře Ampere s informacemi o parametrech GPU) by tedy měly být aktivní. Frekvence je podle uniklého snímku 1860 MHz, respektive to je takt boostu. Ale těžko říct, zda přímo tato hodnota bude ve specifikacích, nebo jde o interní maximum, ale ne to, co je ve specifikacích vedeno jako „Boost Clock“. RTX 3090 totiž má oficiálně boost jen 1695 MHz (také uváděno jako 1,7 GHz).

Pokud by toto Quadro ovšem mělo více shaderů i o 165 MHz vyšší typický takt, byl by výkon hodně vysoký (10 % nad RTX 3090). Normálně byste čekali, že to povede ještě k vyšší spotřebě než 350 W, pokud by Nvidia nepoužila nějaké speciálně vybinované čipy běžící na sníženém napětí. To ale zřejmě bude dělat (nebo bude reálný takt nižší), protože TDP je prý jenom 300 W.

Schéma čipu GA102 v GeForce RTX 3090
Schéma čipu GA102 v GeForce RTX 3090. Quadro s 10 752 shadery bude mít aktivní i červené bloky vypnuté u RTX 3090 (Zdroj: Nvidia, via techPowerUp)

Galerie: Architektura a detaily GPU Nvidia Ampere GA104 a GA102

GDDR6 místo GDDR6X

Toto Quadro má zajímavou odlišnost v pamětech. Je zachovaná 384bitová (plná) sběrnice, ale není na ní navěšená 19GHz paměť nového typu GDDR6X. Místo toho je použitá jenom GDDR6, ale s dvojnásobnou kapacitou 48 GB.

To je asi důvod. Podle informací o GDDR6X totiž nyní Micron vyrábí jenom 1GB (8Gb) čipy. Ty v clamshell konfiguraci s 24 čipy (dva na každý 32bitový kanál řadiče) dávají u RTX 3090 24 GB. Micron chystá i 2GB (16Gb) čipy GDDR6X, ale ty ještě nejsou dostupné, začnou se vyrábět až příští rok. Nvidia proto musela použít jen GDDR6, jinak by karta nemohla nést 48 GB paměti.

Tip: GDDR6X: nové pamětí Micronu v GeForce RTX 3000 Ampere

Galerie: Paměti GDDR6X od Micronu

Ampere GA102 podporuje 16,0GHz GDDR6

Propustnost je kvůli tomu nižší, jen 768 GB/s, jelikož jsou použité 16GHz čipy. Toto nám tedy zároveň ukazuje, že řadič čipu GA102 stejně jako GA104 podporuje i paměti GDDR6 včetně této vyšší frekvence.

Vydání začátkem října?

Tato grafická karta by asi mohla být vydána 5. října. Nvidia totiž bude virtuálně pořádat akci GTX Online, kde se asi bude soustředit na různé oblasti profesionální grafiky, pracovních stanic, AI a výpočetního využití GPU. Quadro RTX 8100(?) by mohlo být uvedeno během tohoto „eventu“.

Chlazení bude konvenční s blowerem

Mysleli jsme si původně, že provedení karty by asi mohl vycházet z Founders Edition verze GeForce RTX 3090, ale zdá se, že nebude. Nvidia použije chladič typu blower, tedy s jedním radiálním ventilátorem profukujícím průběžný pasiv (a ženoucí teplý vzduch venku ze skříně záslepkou). Tato fotka má být přímo z karty. Radiální vetrák bude mít pod sebou otvor v PCB, takže bude nasávat vzduch z obou stran karty.

Chladič karty Quadro s plným čipem Ampere
Chladič karty Quadro s plným čipem Ampere (Zdroj: Moore’s Law Is Dead)

Ovšem na prodej bude možná až později. Quadra se totiž často oznamují „papírově“, v předstihu. Cenu ještě žádný zdroj neuvádí, ale bude patrně celkem vysoká. V generaci Turing stálo Quadro RTX 6000 s 24GB pamětí oficiálně 6300 $ a Quadro RTX 8000, což byla verze se 48 GB paměti, vyjde dokonce 10 000 $.

Zdroje: Moore’s Law Is Dead, VideoCardz

Nvidia chystá grafiku s plně aktivním čipem GA102, 10 752 shadery. Ale s pamětí GDDR6
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 8 hlas/ů

18 KOMENTÁŘE

    • Doteď šlo v pohodě 250W a vlastně i víc když se 1080Ti přetaktovala, 300W není tak moc navíc, k tomu nasávání vzduchu z obou stran, navíc pro to profi použití lze akceptovat i vyšší hlučnost, tedy i otáčky toho fanu, protože v nějakém kancelářském prostředí to stejně nebude patrné

        • 1080Ti jsem neměl, měl jsem 1080. Dokud jsem jel na vodě byl to pro mě randál, ale teď co mám grafiku na vzduchu, tak bych ten blower klidně snesl. Současné GamingXTrio je u 2070S nejtichší provedení na trhu a stejně o ní spolehlivě vím stejně jako jsem věděl o té 1080 když tam byl founders chladič a to i při OC pokusech, kdy do té karty šlo přes 200W. Teď si dokážu představit že bych to klidně snesl, těch pár dB rozdíl člověk fakticky nerozliší, tišší zvuk může díky charakteristice člověk vnímat jako hlasitější než ve skutečnosti hlasitější zvuk s jinou charakteristikou. U toho hraní mi to nevadí, vadí mi pokud o počítači vím když je v klidu nebo při nenáročné činnosti, to je pak ta situace kdy slyším i to „klapání“ PWM regulace. Ale v klidu ten blower fakticky slyšet nejde.

          • Zelený trol, který vysvětlí vše, i to, že je Země placatá. 😀 V jednom příspěvku píše, že koupí 3080 aby mohl hrát hry s pasivním fanem, že to je zásadní selling point, ve druhém zas píše, že mu hluk u hraní nevadí a že by to klidně snesl, že blower je vlastně príma. 😀 😀

            • Taky teď na to koukám jak puk, prostě se objevil doktor Jekyll a pan Hyde 😀
              Aby ostatní věděli, tak Komplík napsal ve vedlejším vlákně:
              „pokud bych kupoval novou tak s výrazně vyšším výkonem a to jen proto abych mohl hrát hry při pasivním chlazení případně s fany na otáčkách kde nepůjdou slyšet“

            • Jste si jistí, že píše mu hluk nevadí? Já v jeho příspěvku čtu, že vodník nebo dnešní moderní chlazení nvidií je na stejné úrovni. Tudíž je jedno jestli má vodníka nebo vzduchový chladič.

            • vodnik ma smysl samozrejme jen custom, dost nechapu kdo dobrovolne jde do tech parodii na chlazeni CPU kdy to je hlucnejsi nez velka Noctua a stoji baj voko stejne ci vic s tim, ze to casem zoxiduje, hotovej vodnik na GPU bude trpet stejnyma problemama jako na CPU, za mne zbytecnost az chyba, pokud vodu tak opravdu custom loop, kvalitni pumpu a nesetrit na radiatoru, ja mel 3×120 6cm med a to se dalo pak chladit pekne tise, ale ta pravidelna udrzba je nutna

            • Já mám 120mm AIO na přetaktovaném 8700K a funguje už pár let bez problémů a potichu. Velký vzduchový chladič tam nedám, mám case velikosti krabice od bot. Navíc tohle řešení mi nevyhřívá vnitřek, ale přes radiátor jde teplo ven.

    • Shaderov je len o 2.44 % viac ako u 3090, co je uplne nic a pamati pomalsie. Pochybujem, ze by v hrach mala vyssi vykon, skor naopak. Ostatne u tej 3090 je najskor uz limit skor odber a teplo a pridatie tych dvoch chybajucich SM blokov by akurat znamenalo znizit adekvatne takty.

  1. Jediná polehčující okolnost pro blower je, že to není pro domácí použití (a vlastně bych to nechtěl ani do kanceláře) – do U-Racku asi jediná možnost, tam hluk nevadí a teplo prostě musí ven z karty přes záslepku.
    Nicméně 1/3 průduchu je navíc uzavřená držákem ventilátoru, to při vyšších teplotách (a otáčkách) musí být jak turbína a možná to bude i hvízdat jak vysavač – známe to z AMD referenčních karet

  2. Ampere údajně podporuje SR-IOV, ale dle zástupců NVIDIA nebude u řady Geforce povolen v driverech. Škoda, při energetických nárocích RTX 3080(90) by jejich split pro HostOS a GuestOSy(VMs) byl zajímavou náhradou 2 a více fyzických GK. Pokud snad bude SR-IOV povolen u Quadro řady, asi nikdo si nebude moci z této řady finančně dovolit výkonný model hodný splitu (nejrychlejší Turing based Quadro RTX 8000 stojí 10000US$). 🙁