Před akvizicí ARM do světa výkonných CPU nezasahoval, serverové procesory nechal vyrábět další. Nvidia ale zřejmě začne CPU nabízet i přímo pod vlastní značkou a přímo tak konkurovat Intelu a AMD.
Tento týden oznámila Nvidia oficiálně svou největší akvizici v historii (a i jedno z největších v IT obecně): koupí ARM a stane se tak vlastníkem těchto procesorových a dalších architektur a technologií. Vyrojily se okolo toho dohady nad tím, kam to povede a zda Nvidia dokáže hrát roli neutrálního poskytovatele pro všechny rozličné uživatele architektury ARM.
Firma sice uvádí, že chce v tomto zaběhnutém modelu pokračovat, ale změny se v něm evidentně stanou, protože teď Nvidia víceméně potvrdila, že kromě licencování bude také nabízet přímo vlastní verze procesorů ARM – a nemíní se tím podle všeho její dosavadní produkce čipů Tegra a Drive pro auta. Nvidia tedy z licenčního modelu ARMu přejde zároveň i na model Intelu či AMD a bude těmto firmám (ale i také značkám ARM procesorů) přímo konkurovat.
Toto poměrně přímo naznačil CEO Jen-Hsun Huang při brífinku ke koupi ARMU v odpovědi na otázky novináře Timothy Prickett Morgana (z webu The Next Platform). Ten se zeptal na serverová CPU, zda Nvidia nechce uvést vlastní implementaci poměrně slibné architektury ARM Neoverse pro servery. Ta je základem Gravitonu 2 od Amazonu nebo Ampere Altra a Altra Max, Nvidia ale zatím (před touto akvizicí) neprojevila zájem na ní vlastní čip postavit, byť by samozřejmě mohla – když to dokáží i téměř startupy.
Jen licencování Nvidii stačit nebude, bude nabízet i vlastní hotová CPU
Teď se to ale zdá se mění. Jen-Hsun Huang uvádí, že počítá se třemi způsoby, jak ARM procesory pro servery v budoucnu budou vznikat. Jednak si různé firmy budou moci jako dnes licencovat tuto architekturu a založit na ní vlastní procesor – jako běžný komerční produkt pro další zákazníky (Ampere), nebo pro vlastní potřebu (Amazon).
Vedle toho také Nvidia bude nabízet možnost, aby si takový klient procesor objednal u ní s tím, že bude možné architekturu pro tohoto klienta upravit. Toto by tedy fungovalo jako semi-custom divize AMD (slovo semi-custom Huang přímo použil). Nvidia by sice jako placenou službu prováděla vývoj, ale nakonec by čipy neprodávala pod svým jménem.

Ovšem Huang přímo uvedl, že jako třetí možnost bude, že s jádra ARM Neoverse bude přímo Nvidia prodávat vlastní procesory pod svou značkou, tedy něco jako „Nvidia GeForceon“ (čistě ilustrační příklad). Huang uvedl, že chce, aby na trhu bylo co nejvíce možností, a že všechny tyto tři cesty jsou možné a bude je chtít všechny využít.
Pokud tedy Nvidia dosud (nebo před započetím plánů na koupi ARMu) neplánovala vlastní serverové procesory ARM, nyní je už podle tohoto v roadmapě má. Výslovně oznámeno to sice nebylo, ale mezi řádky je to implikováno hodně silně. Za jak dlouho na tento trh Nvidia vstoupí, to ještě není jasné. Ale trh serverových ARMů je už relativně ustavený a rozjetý (byť tržní podíl není nějaký velký), takže cestička je poměrně prošlapaná.
Možná, že se serverového CPU Nvidia dočkáme už s příští generací architektury Neoverse (N2) nebo s tou přespříští. Nvidia tím bude mít docela silné serverové portfolio: výpočetní akcelerátory ústřední pro AI aplikace, síťování Mellanox (nyní už přejmenované na Nvidia Networks) a nyní i celý základ platformy v podobě procesoru. Bude tedy moci nabídnout kompletní sladěnou platformu podobně jako Intel.
Galerie: Serverová architektura ARM Neoverse N1, prezentace
Procesory Nvidia v PC a noteboocích?
Asi vás zajímá, zda vstup Nvidie do serverových CPU znamená i procesory pro PC, konkurující AMD Ryzenům a Intel Core. Zatím je asi pravděpodobnější, že Nvidia kouká hlavně po serverech kvůli vysokým maržím a o notebooky a desktopy asi zájem mít nemusí. V nich by bylo nutné bojovat s tím, že ekosystém her a aplikací počítá s procesory x86 a Nvidia/ARM by musela běžet s emulací. Trh PC také není tak rostoucí jako trh AI a serverů. Možná je pravděpodobnější, že před PC se Nvidia zkusí znovu vstoupit do mobilní oblasti zařízení Android.

Objevily se sice naděje, že by Nvidia mohla mít zájem i o PC a že by mohla dokonce být tou firmou, která skutečně prosadí platformu ARM ve světě zařízení s Windows, jako nyní Apple prosazuje ARM na své platformě. Ty jsou ale zatím asi trošku předčasné, zatím nejsou indicie, že by o to Nvidia měla zájem. I když… s jídlem roste chuť a koneckonců by Apple mohl sloužit jako inspirace.

Naproti tomu servery jsou asi trh, který je pro ARM již teď poměrně jednoduše přístupný (proti platformě Windows) a také připravený. Proto asi Nvidia zaútočí zde a asi je opravdu vysoce pravděpodobné, že to znamená nějaký mnohojádrový výkonný procesor, který se postaví Xeonům Intelu (a Epycům od AMD). Otázka je asi jen, jak brzo přijde a jak se povede.
Zdroj: Tom’s Hardware
Žádné Nvidia GeForceon, ale Nvidia Titanium! 😀
Takže to bude prakticky přesně jak jsem říkal – vlastní produkty nvidie implikují zdražení prodejů licencí a dost možná i uzavření budoucího vývoje, tj. zalicencovat ARM arch půjde, ale za vyšší cenu a pravděpodobně nepůjde o to nejvýkonnější, co bude k dispozici (to nebude buď vůbec, nebo se zpožděním). Tj. model „Founders Edition.“
Jsem už téměř přesvědčen, že tohle ARM platformu poškodí.
Z ARM jako otevrene platformy, jak ji zname dneska, do par let nezustane nejspis kamen na kameni.
Sorry ale toto bolo jasné pri predaji ARM investičnej banke.
Podľa mňa NV zachová rovnaké podmienky len sa bude viac angažovať vo vývoji v oblastiach superpočítačov a AI kde sú obrovské marže a prachy sa rýchlejšie vrátia domov.
Ja moc nevim co bylo jasne u Softbank, ale dovedu si predstavit nekolik scenaru
– NV zacne dodavat valstni serverova CPU a platformu => ze bude mit snahu konkurencni ARM serverova reseni postupne ‚eliminovat‘. Vysledek bude ‚Intel 2‘.
– NV ponecha v oblasti low power chipu vse pri starem a zvedne licencni poplatky. Pozitivni scenar.
– NV postupne zacne i v ramci low power reseni postupne prichazet s vlastnim resenim => coz povede postupne ke stejnemu vysledku, jako v pripade serveru. Ne hned, ale v horizontu treba 10 let
Minimálne bolo jasné že sa to strelí ďalej a o blaho ARM jej nepôjde je to investičná banka zisk je jej jedinou úlohou.
Podľa mňa cca 5 rokov v lowpower chipu nebude zmena ako to je doteraz ináč to neprejde cez regulátorov. A čo bude potom sa uvidí.
Keby to lúpil Samsung alebo Apple tak by to bolo rovnaké ako teraz alebo horšie.
Jasné že by najlepšie bolo aby to bolo konzorcium firiem ktoré by vlastnili ARM ale len v prípade keby tam boli aj menší výrobcovia lebo keby to bololen o silnej trojke NV+A+S tak to by nič neriešilo. Ale evidentne nemali ostatný záujem alebo sa nedohodli.
SoftBank ale status quo zachovala. Ten se změnil až s prodejem.
Pro nvidii je to samozřejmě v krátkodobém horizontu výhra. Jen mám obavu, že ona ARM jako nezávislou platformu jednoduše pohřbí.
Tombo: zvednutí licenčních poplatků se ale promítne do spotřebitelských cen, nejohroženější budou levné mobily a IoT typu Raspberry nebo Odroid (čím více obskurnější, tím pro ně horší). Já to jako pozitivní řešení moc nevidím. Navíc si nvidia dá IMHO moc dobrý pozor, aby konkurenční ARMy nedosahovaly na inhouse řešení.
Výsledek může být dvojí: trh tuto změnu a zdražení akceptuje, nebo se tím ARM „pohřbí“ a dostane se na úroveň třeba Sparc.
A čo mali urobiť však niesú technologická firma kúpili ich len pre točenie peňazí, však to aj teraz môže rovnako fungovať a len sa zmení to že v najvyššej triebe (marže) bude viesť vývoj smerom kam to potrebujú. Toto je dlhodobá investícia
Jasné že Softbank nebyla tech firma. Ten problém je ale jinde – v tom, že cena nákupu byla takto vysoká. Proto nvidia na skoro 100% neponechá ARM v současném stavu, ale bude se jej snažit zpeněžit.
Z pohledu dlouhodobosti, tady se bojím, že to jsou tekuté písky. ARM si získal renomé na tom, že nabídl „hotovou“ (byť ne jistě dokonalou) platformu všem, za malý peníz, a nechal ji prakticky otevřenou, tj. sis mohl dodělat vlastní procesor, vlastní grafiku, vlastní instrukce nad rámec specifik apod. Tohle nyní nejspíše končí. Firmy co si licencovaly celý Cortex, budou zřejmě platit víc. Firmy, které chtěly jen licenci na instrukční sadu – tam to asi bude zajímavé – budou zřejmě platit ještě víc a je otázka, jestli je nvidia nezacílila jako potenciální křeny, kteří jí zaplatí nákup. Myslím tím Apple, Amazon apod. I kdyby jim licenci prodloužila/prodala, zřejmě se bude svou platformu snažit uzavřít a pomocí taktiky zastarávání je ponechat na úrovni dnešní ARMv8, zatímco vlastní vývoj posune k hypotetické ARMv9 a tlačení svého řešení. To povede k rozbití dnes poměrně jednotného a těžce zkonsolidovaného trhu, byť zrovna ARM se svými „podvětvemi“ není úplně zářný příklad stabilní platformy. Tito zákazníci pak budou nuceni buď zůstat na v8, nebo zahájit svůj vlastní vývoj, případně přejít k „neodolatelné“ nabídce nvidie dodávat vlastní křemík.
Třeba se ale pletu…
Neviděl bych to tak černě. Nvidia v segmentu telefonů měla Tegru a spíš to vzdala. Její hlavní zájem je HPC sektor, AI, strojové učení apod což je byznys budoucnosti. A ARM severy zatím nikdo moc neudělal nějak pořádně. Licenční poplatky tak ani zvedat nemusí, protože je ten trh nezajímá. A nebo navrhnou i mobilní čip, který zašlape konkurenci a ta to časem vzdá. I gigant jako Samsung vzdal vlastní návrhy a bere Snapdragony.
Ale ARM je licenčně snad horší než x86. Tam je aspoň vícero hráčů s přístupem na trh.
Budoucnost bych chtěl něco jako RISC, opravdu něco otevřené bez licenčního babylonu.
co se kde promítne? Ty licenční poplatky jsou bezmála nulové, když telefon podraží o dolar, obskurní – neobskurní … další věc je, že to bude tragedie jen pokud nvidia ARM zařízne a nevytěží z toho nic pro „blaho všech“ …
Teď jsou nulové. Ale pro nvidii je taková konkurence, která si za dolar vyrobí vlastní čipy, nijak přínosná (spíše obtížná, protože prodá čipy, které mohla prodat nvidia), prostě jim nezaplatí těch 40 mld. Tohle není adventní koncert pro paraplegiky, kam Huang pošle malou částku, tohle je byznys o zaplacených miliardách dolarů, které se do firmy nějak musí vrátit…
Uvidíš – teď možná mají ideu, že vydělají na ARM serverech – ale budou mít konkurenci, nejen na x86 (Intel+AMD), ale i v ARM, takže by byl Huang hloupý, kdyby jim trochu nezatopil z pozice, kterou teď má.
ale jo, souhlasím … všechno je o penězích, snad nikdo nečekal nějakou charitu … podle mě to s ARM horší nebude …
To byl ten bod 5 v té Vaší minulé analýze. Přiznám se, že jsem ho také tipoval. To že jsem se trefil mi radost nedělá protože raději bych ze sebe udělal blbce tím, že jsme to neodhadl a sypal si nyní popel na hlavu. Škoda.
však se ještě nic neví … proč popel a kde co?
Ale ví https://www.nextplatform.com/2020/09/14/now-nvidia-is-armed-to-the-teeth/
ví co? Názor …
Aha tím mi asi chcete říci že Jen-Hsun Huang nic neví. Inu to je docela možné.
ale ne, zbytečně to komplikuješ … jako KOmplik 😀
Myslím, že si to komplikujete Vy sám osobně. Důkazy jsou všude a Vy je nechcete vidět nikde. Tedy přesně píšete že „nic se neví“. S tím Vám bohužel nemohu pomoci. No ale snažil jsme se.
jak se objevila prvni zprava ze Nvidia chce koupit ARM, tak me napadlo ze chteji vlastni CPU pro HPC a a AI segment, vesmes budou mit diky tomu temer vsechno pro stavbu celeho HPC, zbejvaj jen periferni zalezitosti typu uloziste a podobne, tedy idelani postaveni na to v tomto segmentu postupne ubirat podil Intelu a AMD
Na to, aby měli vlastní CPU i pro jiné oblasti (mimo těch, co pokrývají Tegrou), snad nemuseli ARM kupovat. A koupě je nijak nepopožene ve vývoji takovýchto čipů.
Naprostý souhlas. Tady se hraje jiná hra než na „vlastní CPU pro HPC.“
však hraje … asi je důvod nevěšet to všem na nos hned teď …
evidentně tomu rozumíš … asi víš víc, než „megaloman“ Jensen …
Zkuste popustit uzdu fantazii. Určitě přijdete i na jiné důvody, proč koupit ARM, než je ten, který komentuju.
Mně třeba daleko pravděpodobnější přijde ten, že nVidia chce dostat své grafiky do té miliard arm čipů. A asi nejen grafiky, ale i své AI akcelerátory. Pak by ani nemusela zvedat licenční poplatky za holá jádra, ale mohla by jen výrobcům arm čipů nabízet za příplatky i další funkční bloky.
tech duvodu maji spousty a toto je jeden z nich
já nemusím nic popouštět, mě je to jasné od samého začátku, resp. ještě před ním … ty tady vykládáš něco o procesorech … ano, já vím, že jen komentuješ, ale docela zbytečně …
Nenechte se otrávit já si ty Vaše komentáře rád přečtu.
on se nenechá, naopak 😀
Víte, že podobně reagují mentálně nezralí jedinci. Stále ryjí. Pak jednoho dne to ten přerývaný člověk zabalí (nechá toho, přestane ho to bavit, …) a oni se ještě diví jak je to možné. Hledají proč se tak stalo všude jenom ne u sebe.
Zkuste se zamyslet.
pokud nemuzes zasahovat do vyvoje takoveho CPU, tak nemuzes mit vlastni CPU ale pouze ruzne licencovane CPU
tady se hraje o to dostat se na trhy kde vladne Intel a na trhy ze kterych Intel Nvidii postupne vystipal 🙂 takze pro velke penize si pujdou do HPC , pro mensi pak do desktopu, laptopu, mozna i konzoli v prezpristi generaci
mimochodem je licence a licence, protoze licencni sady na ty ARM co zname z telefonu se plati celkove, kdesto licence na sady pro ty velke CPU/APU se plati objemove, tedy podstatne jine penize 😉 proto taky neni tech velkych ARM tolik 😉 v podstate by se Nvidii nevyplatilo zvazovat segment kde nema neco jisteho, a pokud jim klapne koupe ARM budou mit sakra velkou jistotu, protoze to bude jejich
Pokud chce výrobce čipů mít vlastní arm procesor, má dvě cesty, jak toho dosáhnout. Buď si licencuje nějaké armové jádro a na jeho základě postaví procesor, anebo si licencuje jen instrukční sadu, a může si postavit procesor přesně podle svých představ (tak to dělá v současnosti Apple).
Tedy vaše domněnka, že si firma nemůže udělat vlastní (nelicencovaný) cpu, je lichá.
no nevím, ty všechno vidíš, jak říká Tombo, takové černo-černé, přinejlepším černo-bílé .. těch cest je evidentně víc, třeba koupit a nelicencovat a dělat, o čem byznys je …
cokoliv co si licencujes neni tvuj procesor, je to jen procesor postaveny na zakladech licenci 😉 Nvidia tim ze koupi ARM bude vlastnik a bude moci zasahovat a jiste bude zasahovat do vyvoje a tedy smerovat danou archytekturu presne tim smerem ktery ji vyhovuje, v tu chvili to bude jeji procesor 😉
doted to je tak ci onak procesor ARM at si ho podle licenci „postavi“ Apple nebo Nvidia, ty zmeny tam nikdy nemuzou bejt nad ramec toho co snese rozsah licence a jisteho „zacileni“ ARM, 😉 pokud ale Nvidia zasahne do vyvoje treba tim, ze chceme aby soucasti bylo XYZ u vsech ARM, tak to muze udelat jen jako vlastnik vyvoje, us chapes kam tim mirim?
Přesně.
Tak uz nebulte, no. 😉 Procesorov je jak sraciek, a ak je tu nejaky monopol (s prizmurenim oka duopol), je to platforma x86, ci rovno Wintel. 😛
Tady nikdo nebulí. Jen asi sledujeme historický obrat ARMu k úpadku. 😀
jeden padá, druhý stoupá … vo tom to je …
Tak to, že se pro výrobce zhorší situace a skončí cosi jako „zlatý věk“ neznamená, že nastane úpadek. Může to pořád dál růst a získávat na rozšíření (a vytlačovat ostatní platformy), jenom už to nebude taková pohádka/idylka pro zúčastněné.
asi tak
Pozor Tynyt píše o úpadku ARMu a Vy píšete o úpadku výrobců. To je tak trochu rozdíl. Proto nevidím rozpor mezi Vašimi výroky a s oběma souhlasím.
Také si myslím, že ARM zažije úpadek a myslím s, že posílí AMD i Intel. Díky chipletům má větší šanci na tomto úpadku ARMu více profitovat AMD. Ano je to moje spekulace založená na reálném základu.
moment … jako že padne ARM jako produkt? To těžko … jméno firmy neznamená vůbec nic … jako kdysi „toshiba memory“, dneska kioxia …
Ano tak to myslím. Pro mne tento úpadek není zánik technologie. Je to pro mne vyklizení některých pozic ARMu jiným dodavatelům které jsem i jmenoval.
PS: Nesouhlasím protože že jméno firmy neznamená vůbec nic. Je to hodně cenná značka kterou si firmy chrání.
Tak tomu říkám hyperego. Ještě nemá souhlas antimonopolních úřadů a už na papíře dělá procesory. Je na tom vidět jaké komplexy měl a asi i dosud má Jen-Hsun Huang kdy vidí procesory od Intelu či AMD.
Jenom s říkám aby tato či další slova tohohle ega nakonec nevedla k zamítnutí dohody o prodeji ARM antimonopolními úřady .
Rofl ty jsi vůl. 😀
Za (nechtěný) trolling ti dávám plus.
Když jsem podle Vás vůl tak Vám jistě nebude dělat problém volovi napsat v čem se to moje volovství projevuje.
jedni mu vyčítají, že neříká nic, druzí, že už má na papíře hotovo … vyber si
No tedy nevím jak to souvisí s pochlebováním od Aznohh ale tvrdit, že Jen-Hsun Huang nic neříká to je opravdu na míle vzdálené realitě.
budeš prohlášen „hlavním dramatikem“ tady na serveru 😀
A pročpak?
Tak komplexy máš nejspíš ty a ne Kožeňák s jeho čistým jměním 11 miliard dolarů. 😀
17.9.2020 at 17:44
A proč si to myslíte?
Snad mi nenaznačujete, že peníze jsou sebevědomí?
Já si myslím, že to projde.
jako projde 3080 s 20GB paměti 😀 prý je to hotové … po big navi …
Ano asi to projde ale jak se říká neříkej hop dokud jsi nepřeskočil.
nikdo ještě neřekl „hop“ … všechno je jen nástřel nějakých plánů, pokud …
Opravdu? Ale Nvidia spřádá plány jako by byla transakce posvěcená antimonopolními úřady. Tím chcete říci, že už mají schváleno?
nechci, plány jsou plány … taky jsem plánoval dovolenou pro tři a jel jsem sám … za plány nikdo nic nedá, nic je nestojí, kromě trochy nervů …
na druhou stranu firma jako nvidie by se asi nehnala do podobných projektů, kdyby neměla dopředu „odlobováno“, takže my nevíme, jestli už není hotovo, akorát to není oficiální …
Nvidia spřádá plány? LOL! Novinář se zeptal Nvidia CEO co s ARMem zamýšlí a ten mu odpověděl. Nebo sis jako myslel, že kupujou firmu za 40 miliard dolarů a nemají ponětí co s ní budou dělat? Nebo by jsi chtěl, aby Huang raději lhal nebo co vlastně?
gogo1963 17.9.2020 at 18:05
Plánování dovolené je přece jenom něco jiného než plánování fúze dvou subjektů jako je ARM a Nvidia. Uvědomujete si to? Za opravdu dobré plány se platí vysoká cena. Za krach tohoto plánu může Nvidia zaplatit velkou cenu.
Aznohh 17.9.2020 at 18:17
No víte mám pocit že Jen-Hsun Huang propásl vhodnou příležitost na toto téma mlčet. Mohl zareagovat ve smyslu ještě jsme nepřeskočili a proto připravujeme jednání pro antimonopolní orgány. Jeho ego ale mělo potřebu vytroubit do světa jak je dobré (Jak to vše geniálně zřídil). Je potřeba přikládat pod kotlem aby šli akcie nahoru.
„,aby šly“ – podobnost četnosti hrubek s nejmenovaným blogem je čistě náhoDDná 😀
Aznohh 18.9.2020 at 14:57
Víte jsem mírný dyslektik. Jestli se mi za to chcete posmívat směle do toho ale věřte, že to od Vás pěkné není.
Asi ano ale jak se říká nikdy neříkej hop dokud jsi nepřeskočil.