Nvidia chystá kryptotěžní kartu se 7nm čipem GA100. Prý bude 2× rychlejší než vše ostatní

47

Šílenství kolem kryptoměn vyprodukovalo další kuriozitu: Nvidia prý pro těžaře chystá speciální karty s jejím nejvýkonnějším GPU Ampere, 7nm čipem GA100, který je jinak vyhrazený čistě pro servery a sektor HPC.

Fenoménu těžení kryptoměn má asi většina z čtenářů se zájmem o herní PC a grafické karty už plné zuby, ale zdá se, že teď aspoň nastane případ, kdy budou „těžaři“ vysávat hardware někomu jinému. Když Nvidia oznámila, že bude ve firmwaru a ovladačích karet omezovat rychlost těžby kryptoměn, aby byly karty GeForce pro hráče, zároveň s tím také odhalila speciální portfolio karet bez obrazových výstupů určených zase jen pro těžbu.

Ty byly z většiny tvořené starými GPU Turing. Teď ale prý Nvidia chystá naopak kartu, která by dostala to vůbec nejmodernější, co Nvidia má a co se ani do grafik GeForce – které jsou vyráběné o něco horším 8nm procesem Samsungu – nedostalo: její 7nm GPU GA100, které se prodává jen jako výpočetní akcelerátor (a hodně draho).

Tato informace pochází zatím z neověřeného zdroje, takže je jako obvykle třeba brát ji s rezervou. Ovšem zdrojem je leaker Kopite7kimi, který má dost slušné skóre a mimochodem jako první prozradil plán Nvidie na omezovač rychlosti těžby Etherea, takže se asi vyplatí mu naslouchat.

Tento leaker nejdříve tweetnul, že „A100 je těžební monstrum“, ale poté rovnou uvedl, že se na trh chystá speciální karta pro kryptoměny založená na čipu A100. Tato karta má patřit opět do stejné řady krypto akcelerátorů CMP HX, kterou Nvidia oznámila současně s oznámením omezovače pro GeForce. Bude z těchto modelů ale suverénně nejvýkonnější a určitě také nejdražší, běžně se A100 prodává za tisíce dolarů.

Kopite7kimi neuvedl výkon, podle jiného leakera by ale měl být někde okolo 210 MH/s (patrně Etherea). Model by podle něj prý měl mít označení CMP 220HX a cenu okolo 3000 dolarů. Nevíme, ale jak důvěryhodná tato část je a zda nejde o spekulaci. 7nm GPU by s těmito čísly bylo víc jak dvakrát výkonnější proti doteď nejvyššímu modelu CMP 90HX, který má podle Nvidie výkon 86 MH/s.

Specifikace GPU pro těžbu kryptoměn Nvidia CMP
Specifikace GPU pro těžbu kryptoměn Nvidia CMP. První tři modely jsou založené na čipech Turing, mělo by jít zhruba o ekvivalenty GTX 1660, RTX 2070 a RTX 2080 Ti. Čtvrtý model 90HX má 8nm čip Ampere GA102 a je variantou GeForce RTX 3080 (Zdroj: Nvidia)

Je třeba říct, že pro extrémní „hashrate“ by GPU GA100 z akcelerátoru A100 mohlo opravdu mít potenciál. Čip má 6144bitovou sběrnici s pamětí HBM2, což dává teoretickou propustnost 1,8 TB/s. Vzhledem k tomu, že GeForce RTX 3090 s čipem GA102 (jenž pohání CMP 90HX) má propustnost 936 GB/s, mohla by skutečně hashrate GA100 být zhruba dvojnásobná. Právě od propustnosti pamětí se nejvíc odvíjí těžební výkon kryptoměny Ethereum.

Tip: Nvidia Ampere je tu: obří výpočetní GA100, 8192 shaderů. Architektura jde i do GeForce

Akcelerátory A100 nepoužívají ovšem sběrnici naplno. Mají z výroby jednu z šesti vrstvených pamětí HBM2 deaktivovanou, takže jejich sběrnice je jenom 5120bitová a propustnost se uvádí 1,519 TB/s (existuje ovšem i výkonnější verze A100 80GB s propustností rovnou 2,0 TB/s). Zatím nevíme, jak by to bylo u těžební verze. Bylo by pikantní, kdyby Nvidia seriózním vědeckým a enterprise uživatelům dodávala částečně deaktivovaný produkt a kryptokopové dostali exkluzivní plnotučnou verzi. Je proto pravděpodobné, že těžební verze GA102 spíš bude nějak osekaná. Nvidia by se naopak mohla snažit zbavit se skrze ní těch kusů křemíku, které se pro standardní akcelerátor A100 nedaly použít.

Nvidia A100 PCIe 1600
Nvidia A100 v provedení pro slot PCIe (Zdroj: Nvidia)

Kdy tato těžní grafika (respektive spíš negrafické GPU) vyjde, není zatím známo. Také těžko říct, zda se bude prodávat na běžném trhu, Nvidia by ji mohla prodávat jen ve velkém různým velkotěžařům. Nicméně kdyby nastalo prasknutí kryptobubliny, tak by se pak některé možná mohly dostat na aukční eBay/Aliexpress a podobně a třeba by mohly být zajímavé pro experimenty s touto architekturou, na kterou si normální nadšenec do PC jinak nesáhne.

Schéma GPU Ampere GA100 Zdroj: Nvidia

Galerie: Nvidia Ampere je tu: obří výpočetní GA100, 8192 shaderů. Architektura jde i do GeForce (Fotogalerie)

Zdroj: Kopite7kimi, I_Leak_VN

Nvidia chystá kryptotěžní kartu se 7nm čipem GA100. Prý bude 2× rychlejší než vše ostatní
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 10 hlasů

47 KOMENTÁŘE

      • Ano máte pravdu.
        1. Ale já spíše měl na mysli že by vysoká cena ve spojení s vysokým výkonem mohla těžaře finančně vyčerpat a neskupovali by tolik herní karty.
        2. Také jsem si říkal, že by mohli tímhle vytěžit hodně bitconů a tím, že by následně stupala spotřeba elektřiny na jednotku těžby a tak by se tolik nevyplácela těžba. A tak by zase by neměli tolik peněz na koupi herních grafik.

            • Psal jsi o těžení Bitcoinu, ten se těží na ASIC minerech, ne na graf. kartách. Najednou píšeš obecně o kryptoměnách. Sorry, ale napřed si v tom udělej jasno, na internetu máš asi milion zdrojů.

              Klesla by el. na jednotku těžby minerům kupujícím těžební A100, pokud má dělat 200MHs při 400W. Pokud jsi to myslel jinak, tak jsem tvou myšlenku nepochopil, vzhledem k tomu, že plácáš páté přes deváté…

            • 1. To není pravda. Psal jsem o kryptoměnách. Bicom jste použil Vy a nyní mi to „vkládáte“ do úst. Navíc jste mi neodpověděl jste mi na otázku.
              2. Ale já se Vás ptám na “ A jak jste přišel na to, že vytěžováním se sníží spotřeba energie na těžbu?“ Odpovídáte mi na otázku kterou jsem Vám nepoložil.

              Naučte se prosím rozumět textu a neutíkat od tématu.

            • Lžeš… sry, já tu troluju jen ostatní troly a nebo fanatiky… s idioty tu ztrácet čas nebudu, takže dědo čau.

              DedekHrib 26.3.2021 at 10:05:
              „Také jsem si říkal, že by mohli tímhle vytěžit hodně bitconů“

              btw: ani Bicom ani bitcon dědo.. je to Bitcoin

            • Obecně jsem psal o kryptoměnách a tady mi to jednou uniklo to musím uznat. Omlouvám se a beru to zpět. Rozhodně to ale nebylo jak jste psal „Všechno špatně…“

              A proto se budu opakovat. Zase jste mi zase neodpověděl. “ A jak jste přišel na to, že vytěžováním se sníží spotřeba energie na těžbu?““ A jak se říká lidem co odpovídají na něco jiného? Není to od Vás ono obviňování z trolelí a lhaní pověstné zloděj křičí chyťte zloděje?

              Doufám že zbaběle neutečete a stejně jako já si nasypete popel na hlavu.

            • Už jsem ti na to jasně odpověděl v předchozím příspěvku.
              Mimochodem Hříbku, jen pro ilustraci jak mimo jsi… ETH hash rate je momentálně cca 466 THs, tj síla cca 13 milionů průměrných grafik. Kolik myslíš, že by těch těžebních A100 by musela NV vyrobit, aby se to alespoň trochu projevilo na změně obtížnosti těžby… ? A kolik jich vůbec stihne vyrobit, když 1.prosince pravděpodobně ETH těžba nadobro skončí přechodem na PoS a ty miliony grafik zaplaví ostatní coiny a profit z těžby na grafikách se tak masivně skokově sníží…

            • Neodpověděl jste mi. jenom tady manipulujete.
              Není pravda jak jste napsal „Všechno špatně…“

              A. U první mojí věty je vše pravda „1. Ale já spíše měl na mysli že by vysoká cena ve spojení s vysokým výkonem mohla těžaře finančně vyčerpat a neskupovali by tolik herní karty.“

              B. Udělal jsem jedinou chybu, když jsem slovo kryptoměna následně přepsal slovem „bitconů“. Poukazoval jsem na to že s vytěženou měnou klesá účinnost jejího získávání. Faktem ale je, že o tímhle se těží a dá se těžit i když neefektivně Bitcoin. Kdybych se choval jako Vy tak Vás budu obviňovat ze lži. Vy manipulujete tyhle moje věty „2. Také jsem si říkal, že by mohli tímhle vytěžit hodně bitconů a tím, že by následně stupala spotřeba elektřiny na jednotku těžby a tak by se tolik nevyplácela těžba. A tak by zase by neměli tolik peněz na koupi herních grafik.“ k tomu, že tenhle produkt je efektivnější v těžbě o čemž nepíši ani to nezpochybňuji.

              C. Pošklebujete se mým překlepům. Svádíte řeč na nepodstatné aspekty diskuse s cílem oponenta zostudit.

              D. Neochota se omluvit a přiznat chybu je další signifikantní znak neseriózního diskutérei. Opravdu o Vaši omluvu opravdu nestojím. Jenom jsem si Vás otestoval bohužel pozitivně na neserióznost.

              Víte, seriózní diskutér slušně upozorní na chybu a nemusí k tomu používat manipulace a nepravdy jak jste učinil právě Vy. Jendou moudro říká že když pes mňouká, pije mlíko a loví myši tak je to kočka. Ve Vašem případě bych řekl, že když seriózní diskutér dělá věci které jsem uvedl pod písmeny A až D tak seriózní diskutér opravdu není.

            • Mam pocit, ze jeden o koze, druhy o voze.
              DedekHrib mluvi obecne o poklesu efektivity teziciho zarizeni s kazdou vytezenou bitovou minci, zatimco Aznohh mluvi o efektivnejsim zarizeni, ktere kdyz Nvidia vyda, cryptotezari vykoupi (bezne gpu dnes dava neco kolem 30MHs za 150W spotreby, zatimco nove gpu by melo zvladat cca 7x vice za mene nez trojnasobnou spotrebu). Otazkou ale je, jestli to Nvidia stihne vyrobit a dodat na trh 😉

            • Jen škoda dědo, že nejsem seriózní diskutér a nikdy jsem jím ani být nechtěl. 😀

              Takže ty spackáš celou myšlenku, viz „Také jsem si říkal, že by mohli tímhle vytěžit hodně bitconů“, takže je z toho naprostej nesmysl, ze kterýho se toho nedá nic pochopit, ale za všechno můžu já? 😀 😀 A teď tu budeš ještě demagogciky tvrdit, že na gpu se dá těžit Bitcoin, i když neefektivně. 😀 Lmao…
              Prakticky s každým dalším příspěvkem píšeš další nesmysly, teď např. „Poukazoval jsem na to že s vytěženou měnou klesá účinnost jejího získávání.“ – to u ETH, které se primárně na gpu těží vůbec neplatí. Ty jsi typyckej šáša, co někde něco zaslechl a plácá pátý přes devátý, jen aby něco napsal, i když tomu vůbec nerozumí. 🙂

            • A mimochodem i to A) máš blbě, $3000 není vysoká cena. Když výkonem je nad dvěma 3080 s cenou 2k, přitom má o 40-50% vyšší efektivitu (úspora nákladů za el. + nižší nároky na chladící jednotku při stejném hashrate) a zároveň ušetří místo v rigu na další kartu..

            • No jo zase nůška něčeho o čem jsem nepsal točení se kolem jedné mé chyby abyste zastřel ty svoje. Asi si tady potřebujete něco kompenzovat.

              Tady máte něco o těžbě Bitcoinu oběma způsoby https://medium.com/@lukekemeny/asic-vs-gpu-mining-in-2020-whats-better-4f44f3202065. Takže Tahle Vaše věta jak jsem Vám již psal není pravda „Psal jsi o těžení Bitcoinu, ten se těží na ASIC minerech, ne na graf. kartách.“ Opakováním nepravd ze lží pravdu neuděláte.

            • Vždyť ten článek potvrzuje co jsem ti napsal. Že BTC se těží na asic a na gpu těžíš jiné coiny. Ty jsi snad na fetu nebo co, to snad jinak není možný.. takhle natvrdlej nikdo v reálu nemůže bejt.

            • Bože to potřebujete vyjádřit jinak jinak tak tady je jasně napsáno že k těžbě bitcoinu potřebujete GPU nebo ASIC.
              https://www.investopedia.com/tech/how-does-bitcoin-mining-work/
              viz „You need either a GPU (graphics processing unit) or an application-specific integrated circuit (ASIC) in order to set up a mining rig.“
              Dříve uvedený článek srovnává =činnosti obou metod.

              Jenom mi dokazujte, že tahle diskuse je nad Vaše mentální schopnosti a nad moji trpělivost.

            • V tom okýnku jsou jen obecné informace o těžbě.. „By mining, you can earn cryptocurrency…“

              Vždyť to máš všechno popsaný i v tom tvým debilním zdroji…
              https://www.investopedia.com/terms/b/bitcoin-mining.asp
              „Today, bitcoin mining is so competitive that it can only be done profitably with the most up-to-date ASICs. When using desktop computers, GPUs, or older models of ASICs, the cost of energy consumption actually exceeds the revenue generated.“

              Těžit můžeš klidně na programovatelné kalkulačce, pokud rád pálíš elktřinu. Vytěžit jeden BTC na gpu by tě vyšlo asi na 400 milionů korun. Jo dědo, běž do toho! Dávám si sám sobě facku, že ztrácím čas s debilem…

            • No ale to neznamená že není možné bitcoin těžit na GPU. Říkají, že je neefektivní. A Vy jenom manipulujete když tady Aznohh 26.3.2021 at 11:32 tvrdíte, že „Bitcoin se na grafikách netěží,…“
              Pravdivý výrok je Bitcoin se na grafikách sice těží ale neefektivně. Což stále nejste schopen pochopit.

            • 😀 😀 😀 Řekl bych, že tu manipuluješ akorát ty dědo. Aneb nejde ti přes hubu přiznat, že jsi celou dobu mlel kraviny..
              Já nikdy netvrdil, že to nejde, já psal jaká je realita, tedy že „Bitcoin se na grafikách netěží“ a tu neokecáš a můžeš se třeba tisíckrát snažit…

              Bitcoin můžeš počítat i ručně, stačí tužka a papír… ale proč by to někdo dělal… stejně tak proč by někdo těžil na grafice, když je to hovadina. 😀

              Sbohem a šáteček…

            • Víte že lhát se nemá? 😉

              Aznohh 26.3.2021 at 11:32 „Bitcoin se na grafikách netěží,“
              Aznohh 26.3.2021 at 14:49 „Psal jsi o těžení Bitcoinu, ten se těží na ASIC minerech, ne na graf. kartách.“
              Aznohh 27.3.2021 at 11:33 „A teď tu budeš ještě demagogciky tvrdit, že na gpu se dá těžit Bitcoin, i když neefektivně.“
              Aznohh 28.3.2021 at 23:06 „Že BTC se těží na asic a na gpu těžíš jiné coiny. “
              ….

              A to jste o mně tvrdil , že jsem lhář a trol od Vás (který má s pravdou takové problémy) je to pro mne pocta.

            • Ano, Bitcoin se na grafikách netěží.. pokud to nechápeš tak ti není pomoci a můžeš se vztekat jak je libo… faktem je, že každej kdo si tohle přečte vidí, že ses jako blbec usvědčil svým vlastním zdrojem. 😀

              Naopak tu lžeš téměř v každém tvém dalším příspěvku, viz:
              „DedekHrib 29.3.2021 at 14:54
              Pravdivý výrok je Bitcoin se na grafikách sice těží ale neefektivně.“
              A já říkám, že lžeš, protože Bitcoin nikdo na grafice netěží a můžeš zkusit prokázat opak..

            • Když tvrdíte, že „Bitcoin nikdo na grafice netěží „. Tak mi řekněte jak tohle víte když kontrolu nad všemi grafikami světa nemáte? Nebo kontrolujte všechny grafiky světa?

              Prostě nemáte pravdu.

            • Proč bych já měl něco dokazovat, ty jsi byl první kdo tu prohlásil, že se Bitcoin na grafikách těží, tak to prokaž. 😀 Já tvrdím, že kecáš a pokud mi ukážeš ty lidi co těží Bitcoin na grafikách, tak já je osobně půjdu navštívit, každýmu věnuju 589 XRP a vysměju se jim do xichtu. 😀

              A nebo uznej, že se tu celou dobu jen potupně vymlouváš, což stejně každej vidí. Volba je na tobě. 😀

            • Vaše prostota spočívá v tom, že si neuvědomujte kolik lidí nevědomky těží na svých počítačích měny včetně Bitcoinů tím že jim někdo nakazí počítač. Neuvědomujte si kolik lidí pod vlivem zpráv rozjede těžbu bez znalosti jak je to pro ně neefektivní.

              Nechápete a nerozumíte problému stejně jako jste nepochopil klesající efektivitu těžby následných Bitcoinů.

              Mám Vaše slova chápat jako slib, že když si rozjedu Bitcoinů tak mne navštívíte a věnujete mi 589 XRP. Nebo to je další Vaše lež? Rád se domluvím i se sousedy. To je nabídka co se neodmítá. :-)))

            • Viry těží na CPU a to coiny jako Monero apod ty trotlíku… kdyby ten virus dokázal těžit na GPU, tak by těžil ETH nebo podobný coiny, kde by výdělek pro tvůrce viru byl asi 1000x takový jak nějaké těžení BTC. 😀 Další příklad toho, jak plácáš o věcech, o kterých vůbec nic nevíš.

              Ano, já ničemu nerozumím jak říkáš, proto si tu můžeš na cnews dohledat moje příspěvky z 2017, když jsem provozoval farmu na ETH. 😀

              Nikdo bez znalosti žádnou GPU těžbu Bitcoinu nerozjede, opět lžeš, lžeš a lžeš, protože o tom víš úplné howno… 😀
              Dědo, rozjeď Bitcoin mining na GPU, ukaž nám to jak to umíš zprovoznit, to jsem opravdu zvědav. 😀

            • Q: What happened to CPU and GPU mining?
              A: Their efficiency makes them irrelevant in the bitcoin mining world today and the author has no interest in supporting alternative coins that are better mined by these devices.

              😀 😀 Další tvůj vlastní zdroj, který tě potopil. 😀

            • Můj zdroj mne nepotopil. Dokázal, že je to možné.
              Narážím Na Váš slib “ Já tvrdím, že kecáš a pokud mi ukážeš ty lidi co těží Bitcoin na grafikách, tak já je osobně půjdu navštívit, každýmu věnuju 589 XRP a vysměju se jim do xichtu. 😀“

              Viz Aznohh 29.3.2021 at 20:30

            • A kde je máš? Nikde, protože to nefunguje. 😀 Nedokázal jsi vůbec nic. Dokázal jsi jen ve 30ti příspěvcích okecávat ten tvůj fail, kde sis z totální neznalosti myslel, že se Bitcoin těží na GPU. 😀 😀

              Ale tak aspoň jsi se na starý kolena něco novýho dozvěděl, tak snad to mělo nějakej smysl. 😀

            • sidey 29.3.2021 at 22:33

              Víte přečíst diskusi nestaří potřeba je ji pochopit. 😉

            • Aznohh 29.3.2021 at 22:28

              S člověkem co mění názory nebo má problémy s pochopením textu mne opravdu nebaví diskutovat. nakonec jste to sám o sobě řekl „Jen škoda dědo, že nejsem seriózní diskutér a nikdy jsem jím ani být nechtěl. 😀“

              I kdybych si tu těžbu zprovoznil tak ty Vaše sliby byste nesplnil a manipuloval byste dál. Budu se věnovat raději něčemu smysluplnějšímu než dále provozovat tohle házení hrachu na zeď.