Nový mozek Nvidie pro AI auta: Drive Atlan má next-gen jádra CPU/GPU a výkon 1000 TOPS

5

Nový procesor Nvidie s next-gen architekturou GPU a jádry ARM dodá samořídícím autům až 4× výkon pro umělou inteligenci. Pod kapotami má být v roce 2025.

Psali jsme již tento týden o plánu vyrábět ARM procesory pro servery, který Nvidia oznámila na GTC 2021. Není to však jediný Jen-Hsun Huangem tam odhalený procesor. Nvidia má i linii ARM procesorů či SoC pro automobily, které vzešly z mobilních čipů Tegra. Poslední generace Orin je na 7nm procesu s jádry ARM Cortex-A78, teď ale Nvidia oznámila mnohem výkonnějšího následníka.

Procesor Drive Atlan, jak se jmenuje, je zatím ve vývoji a ještě pěknou chvilku bude trvat, než přijde na trh (Nvidia tyto automobilové SoC vždy oznamuje poměrně dlouho dopředu). Atlan má dosáhnout výkonu 1000 TOPS (tedy operací neuronových sítí za sekundu, jde o obdobu TFLOPS pro celočíselné hodnoty INT8). Bude tedy mít až 4× vyšší výkon než Orin.

V Čipu bude integrovaná nová architektura CPU a nová architektura GPU spolu s různými dalšími akcelerátory pro „počítačové vidění“. Současně bude integrovaná i funkcionalita SmartNIC síťovky Nvidia BlueField neboli jednotky DPU, jak je Nvidia nazývá. DPU se bude starat o komunikaci, bezpečnost a další úlohy, jeho komunikační část bude podporovat rychlost až 400 Gbps. Přítomen má být i bezpečnostní blok ASIL-D. Na bezpečnost má být kladen vysoký důraz (kvůli spolehlivosti, kterou si použití v autech žádá).

Nvidia Drive Atlan slajd
Nvidia Drive Atlan (Zdroj: Nvidia, via VideoCardz)

Hopper/Lovelace?

Nvidia zatím neprozrazuje architekturu hlavních výpočetních elementů. GPU má používat architekturu „Ampere Next“, jinými slovy GPU architekturu, která bude přímo následovat po Ampere (viz tuto roadmapu). Protože Nvidia zatím neprozradila kódové označení, nevíme, zda je to Hopper, nebo možná Lovelace. Tato architektura by se měla v samostatných GPU objevit v roce 2022.

Nvidia Drive Atlan 1
Nvidia Drive Atlan (Zdroj: Nvidia)

Zajímavá je část CPU (mimochodem, na schématickém/simulovaném snímku čipu, který Nvidia ukázala, to trochu vypadá, jako by jádra CPU a GPU byla prohozená). Procesorová jádra údajně budou mít architekturu „Grace Next“, což by mělo znamenat, že půjde o následníka jader, které budou v procesoru Grace, tedy ještě o jednu generaci novější technologii. Nvidia ale uvádí, že procesory Grace půjdou na trh až v roce 2023 a „Grace Next“ až v roce 2025, takže není úplně jisté, jestli nejde o chybu.

Procesory Grace mají používat serverová jádra ARM Neoverse nějaké příští generace (možná N3 nebo V2?), takže pokud v čipu Atlan by mohlo opět jít o nějaká budoucí licenční jádra linie Neoverse.

Roadmapa GPU procesorů a DPU Nvidia pro servery HPC a datacentra Zdroj: Nvidia

Galerie: ARM procesor Nvidia Grace

Atlan bude mít poměrně nezanedbatelnou spotřebu, minimálně na poměry těchto SoC, které původně začínaly na poměrně nízkých TDP. Zatímco předešlá generace Orin má TDP 65 W, u Atlanu už Nvidia uvádí 150 W. Spotřeba naroste, ale výkon víc, takže energetická efektivita bude podle Nvidie 2× vyšší. Atlan také má umožňovat i nižší spotřeby, při 100 W má pořád zvládat 800 TOPS a při 50 W 400 TOPS.

Zatím ještě daleko

Použití procesorových jader, která budou v serverových CPU až v roce 2025, vám asi napovídá, že tento produkt je ještě dost vzdálený. Ostatně, i Orin, „uvedený“ v roce 2019 (a poprvé prezentovaný ještě o rok dřív) má reálně jít na trh v automobilech až v roce 2022. Čip Drive Atlan má být dostupný ve formě prvních ES vzorků v roce 2023 a reální komerční dostupnost nastane v roce 2024. V prvních automobilech se podle Nvidie objeví v roce 2025.

Zdroje: Nvidia, ComputerBase (1, 2)

Nový mozek Nvidie pro AI auta: Drive Atlan má next-gen jádra CPU/GPU a výkon 1000 TOPS
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 4 hlasů

5 KOMENTÁŘE

  1. Co se té nVidii stalo, že nás začala krmit tak vzdálenými produkty?
    Navíc si nejsem moc jistý, že ten vyšší výkon AI v autech je potřeba. Asi v pohodě stačí to, co mají ta auta dneska, spíše jsou potřeba lepší senzory, než vyšší výkon neuronové sítě.

      • Jednak a taky protoze ze AMD/Intel zbroji a Nvidia i kdyz ted neni pod tlakem se pod nim muze ocitnout. Intel maka na Saphire Rapids a Aurore (nebo jak se ten superstroj jmenuje) a pokud se Aurora na prelomu 2021/22 bude hodne probirat v tisku nekomu by mohlo dojit, ze to muze jit i be NVidie (kdyz uz to jde v pripade AMD) — a to pro zadnou spolecnost neni dobra znamka. NV tedy musi byt aktivni…

    • No tak predevsim ty AI auta, to jsou zatim je takova siditka na dalnici nebo na zaparkovani. Vize je jasna. Zvednu mobil, privolam si auto (poskytovatele) a auto prijede, odveze mne a pak odjede za svym cilem.
      Tam jeste nejsme a potrebujem na to vykon. Cidla uz celkem jdou, ale AI pokulhava a to i kvuli omezenemu vykonu platforem.

      • To bych právě neřekl. Problém s tou AI je o jejím trénování, nikoliv o tom, že by byla nevýkonná na vyhodnocování. Že AI pokulhává je o tom, že nejsme schopni ji efektivně natrénovat.
        Dám vám takové historické srovnání. Když jsem před více než 20 lety programoval na diplomovou práci neuronovou síť, tak její vyhodnocení trvalo řádově milisekundy. Její trénování trvalo dny (na stejném hardwaru). A to byla síť jednoduchá. Čím je síť složitější, tím se ta propast mezi dobou trénování a vyhodnocování ještě více zvětšuje, jednak proto, že se netrénuje na pár stech vzorech, jako jsem tu svoji trénoval já, ale na miliardách vzorů.
        Tedy pokud chce udělat nVidia auto, co se samo učí, tak bych chápal, že se snaží udělat co nejvýkonnější čip. Pokud se ale auto bude učit hromadně na nějakém superpočítači, tak si myslím, že ten výkon neuronové sítě není potřeba. A k tomu, že bude bezpečnější nenechat AI v autě se učit samotnou, dospěly firmy zabývající se samořiditelnými auty už v počátcích výzkumů. Je to totiž krajně neefektivní, jak z hlediska spotřeby energie, kdy se miliony aut učí totéž, tak z hlediska toho, že samotné jedno auto má na to učení hrozně málo dat.