PCB GeForce GTX 1660 Ti vyfoceno, i s čipem TU116. Nový Turing je o hodně menší

20
nvidia gefoce gpu graficka karta notebook cip bga ilustrace 1600
GPU Nvidia (ilustrační foto)

Tento týden jsme vám už ukazovali fotky karet GeForce GTX 1660 Ti, které předčasně protekly na internet (zejména zásluhou webu VideoCardz). Nyní ovšem máme jeden nový zajímavý střípek do postupně se plnícího puzzle. Na internet se totiž dostaly snímky obnaženého PCB jedné GeForce GTX 1660 Ti, které zároveň ukazují v plné kráse její čip TU116. Definitivně máme potvrzeno, že jde o zcela nový křemík a žádnou deaktivovanou variantu Turingu TU106, i když fotky také nové otázky kladou.

Snímky opět publikoval osvědčený web VideoCardz. Je na nich karta GeForce GTX 1660 Ti od MSI v provedení Ventus – což je linie levnějších nereferenčních provedení s dvouventilátorovým chladičem navazující na karty dříve označené Armor. Konkrétně je na fotografiích ale provedení Ventus XS, které prý sdílí PCB s dražší variantou od MSI nazvanou Gaming X. Kromě toho má existovat ještě karta Ventus bez přívlastku XS, která bude mít podle VideoCardz jiné, asi levnější PCB. Aktualizováno: zdá se, že VideoCardz to omylem prohodil a Gaming X má naopak jiné PCB, takže vyfocená deska by mohla být spíš ona levnější verze.

Výrazně menší čip

Čip TU116, který si můžete prohlédnout v galerii, má klasický zelený substrát a stejně jako TU106 postrádá ochranný kovový rámeček okolo. Popisek uvádí jako použitou variantu TU116-400, což asi implikuje, že jde o plnotučnou verzi s maximální konfigurací (pokud Nvidia nezměnila zvyky).

Nvidia TU116 GPU VideoCardz
Čip TU116 (Zdroj: VideoCardz)

Křemík samotný je zdá se výrazně menší než u TU106, což je čip se slušnou plochou 446 mm² (viz článek o architektuře Turing). Jen z fotky se to špatně odhaduje, ale plocha bude pravděpodobně zhruba dvoutřetinová, pravděpodobně i o něco menší (280–290 mm²?). To je dáno jednak nižším počtem stream procesorů, ale nevím jistě, zda by to samo o sobě stačilo. Patrně tedy vidíme fyzický doklad toho, že tato varianta Turingu má odstraněná RT jádra. Zda chybí i tensor jádra, je zatím otevřeno. Zdálo by se to logické, ale v některých uniklých specifikacích se objevil údaj, že jich na GPU stále je 192. Karta by pak podporovala upscaling/antialiasingovou metodu DLSS. Nicméně tento údaj také mohl být chybný – nejpozději za týden se to ale vyjasní.

PCB počítá s 256bitovou sběrnicí?

Uniklé PCB GeForce GTX 1660 Ti používá k přídavnému napájení osmipinový konektor a napájecí kaskádu tvoří 4+2 fáze. Všimněte si, že model má čtyři výstupy – moderní kombinace s třemi DisplayPorty a jedním HDMI. Chybí sice USB-C (VirtualLink), ale pořád bohatší výbava než měly dosud uniklé karty s jedním ventilátorem.

Vůbec nejzajímavější jsou ale na kartě paměti. Dle očekávání je vidět šest čipů GDDR6 (192 bitová sběrnice, 6 GB). Ale na PCB jsou ještě dvě další volné pozice. Proč, to je záhada. Deska evidentně počítá s tím, že by se na ni osadily další čipy – že by bylo TU116 pinově kompatibilní s TU106 a na tomto PCB by se teoreticky dala postavit levná karta RTX 2070 s 256bitovou pamětí (rozměr pouzdra BGA je zdá se stejný)? Nebo má 256bitovou sběrnici přímo TU116?

Ještě je asi také možná varianta, že přídavné dva čipy by fungovaly v režimu clamshell s dvěma z prvních šesti a karta by tak mohla nést 4 nebo 8 GB paměti, ale s jednou třetinou běžící jen na 64bitové efektivní šířce (a dvěma třetinami na 192 bitové). Takové hybridní konfigurace Nvidia kdysi měla, například u GeForce GTX 660, ale už se delší dobu neobjevily. I zde bude zajímavé vidět, zda uvedení přinese nějaká vysvětlení.

MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS PCB VideoCardz
PCB karty MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS (Zdroj: VideoCardz)

Galerie: GPU Nvidia TU116 a PCB karty GeForce GTX 1660 Ti (MSI Ventus XS)


Pro připomenutí: GeForce GTX 1660 Ti má jít na trh 22. února a dosavadní úniky ji přisuzují cenu 279 dolarů, což s 21% DPH vychází asi na 7700 Kč nebo 299 €. Grafika bude mít 1536 stream procesorů generace Turing na referenční frekvenci 1500 (základ) až 1770 MHz (boost). Ponese 6 GB paměti GDDR6 na frekvenci 12,0 GHz a se 192bitovou sběrnicí. Celé dosud známé specifikace jsme probírali zde.

PCB GeForce GTX 1660 Ti vyfoceno, i s čipem TU116. Nový Turing je o hodně menší
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (95.45%) 22 hlas/ů

20 KOMENTÁŘE

    • Já jsem to převzal podle toho, jak to psal VideoCardz, ale je možné, že to napsali špatně. Teď mají fotky dalších karet včetně Gaming X a skutečně to vypadá, že je tam jiné PCB.
      (Díky za upozornění!)

  1. přísně limitována na fHD na víc nemá paměť. 1060tka byla ve svém vydání vybavena solidně, tohle je další utažení šroubů. Hlavní konkurent je RX 590, jenže ten má 2GB navíc a tudíž jde i 1440p rozlišení a lepší textury. Ale suverénně je na tom nejhůř RTX 2060 s 6GB a výkonem GPU na úrovni 1070Ti. Evidentně NV počítá s tím že tahle generace je jen přechodná takže možná už na podzim vydají refresh s dvojnásobkem VRAM a budou lákat na to že 6GB je naprosto nedostatečných…

    • Vieš nám ukázať nejakú hru, kde 6GB spôsobuje prepad výkonu v rozlíšení vyššom ako FullHD? Ak myslíš hry o 2-3 roky neskôr, tak 6 GB môže robiť problém tejto karte, ale vtedy už ani ten výkon nebude mať, aby si mal hrateľné FPS v danom rozlíšení.
      Táto karta by mala byť výkonom mierne pod GTX1070 a ~15% nad RX590.
      Pokiaľ nebude dôvod na také množštvo Vram, tak Nvidia určite nebude robiť refresh s 2x Vram, keď im to len zníži zisky.

    • “Evidentně NV počítá s tím že tahle generace je jen přechodná takže možná už na podzim vydají refresh s dvojnásobkem VRAM”

      jasné, samozrejme, a teraz nám prosím ukáž aspoň 1 ďalšieho človeka čo verí tomu že v Q4 2019 nVidia alebo aj AMD vydá mainstream kartu s 12GB pamäte 😀

      …a v Q4 2019 by to bolo už isto pomerne drahých GDDR6 či ani nehovorím HBM

      PS: https://www.youtube.com/watch?v=pfnzHA3-MhM nezaškodí ti zopakovať si…

      • GDDR6 míří do mainstreamu, drahé jsou HBM. A ano už starším titulům nedělá problém na 1440p sežrat 5GB+. Na ty letos vyšlé jsou mnohdy těsné 8GB. Kvalitní textury už si něco vezmou, vývojáři konečně berou ohled na velké videopaměti které už nebudou jen na okrasu. V důsledku si hráči se 6 GB zahrají nejvíc na mix medium-high a prémiové karty mají opět smysl.

        • Kedy nám už konečne ukážeš nejaký dôkaz, že na 6GB kartách musíš znižovať kvalitu nie z dôvodu výkonu gpu ale nedostatku Vram? Nemôže to byť také ťažké, veď píšeš, že už teraz uvedené hry spotrebúvajú tesne pod 8GB dát, takže taká GTX1060 6GB musí byť drvená konkurenčnou RX580 s 8Gb Vram.

        • Já třeba hraji s 1080Ti ve 1440p a docela sleduji spotřebu VRAM a zatím jsem narazil na málo her, které by dokázaly jít přes 6GB. Navíc onen údaj např. z GPU-Z je alokace VRAM a ne všechna je pak reálně využitá, viz. např. nedávné testy od HW Unboxed.

          Je pravda, že z loni vydaných větších her jsem zatím hrál jen Subnauticu, KC:D a Vermintide 2, každopádně ani jedna z nich se přes 6GB nedostala a to především KC:D pěkně té 1080Ti zatopilo.

          Největší použití VRAM jsem měl u Ark: Survival Evolved, kde se to dostává až někam k 8GB, ale to je hodně specifická a špatně optimalizovaná hra, kterou na takové 2060 půjde sotva hrát 1080p/ultra, natož 1440p.

          Jinak z dalších náročných her, které jsem hrál, tak DOOM na Vulcanu bere kolem těch 6GB, Ghost Recon Wildlands se vešly do cca 5,5GB, Dishonored 2 bral většinou kolem 4,5-5GB, ale byla tam jedna specifická lokace, kde to sežralo asi 9GB, ale to bude spíš nějaký bug lokace.
          No a třeba takový Witcher 3 (už starší hra, ale grafika i v perspektivě roku 2019 špičková) bere 1440p-ultra-hairworks jen 2,5-3GB.

          Samozřejmě, toto je jen moje osobní zkušenost. Z nedávno vydaných her si teprve chci zahrát třeba Shadow of the Tomb Rider (ještě jsem teda nehrál ani Rise) a tam co jsem četl jde spotřeba VRAM i k 8GB. Dál jsem ještě neviděl benchmarky na nové Metro (plánuji ho určitě i hrát, ale až se k tomu dostanu 😀 ), kde bych ji taky čekal vysokou.

          Na druhou stranu: hry které budou přicházet v příštích letech už budou tak náročné i na GPU, že stejně 2060, natož 1660Ti nebude absolutně stačit na 1440p-ultra-60fps+, čím dál čatěji ani při 1080p. Takže poukazovat na budoucí hry je problematický argument.

          Takže můj názor je, že ač u 2060 je 6GB méně, než by bylo ideální (stejně tak je to u 2080 s 8GB), tak to zase není takový průšvih, jak někteří tvrdí. A u 1660Ti je to podle mě vyloženě OK, zvláště s tou lepší paměťovou kompresí, která sice nedělá zázraky, ale byla testy potvrzená.

        • Jinak souhlasím s tím, že cena GDDR6 by neměla být nějak diametrálně vyšší než GDDR5 a v budoucnu bude nejspíš klesat.

          A ještě znovu zdůrazním ten testy potvrzený fakt, že hra většinou alokuje více než potřebuje. Tedy např. u hry, která dokáže “sežrat” 7GB podle GPU-Z ještě 6GB karta nemusí být pamětí vůbec omezující a až třeba u 4GB je znatelný vliv na fps nebo se může objevit micro-stuttering, apod.

          • tady jde o princip – 6GB je už dnes na hraně, nové hry jako Resident Evil 2 zaberou celou 8GB paměť a ještě je to zhruba na cca 85% veškerého nastavení detailů. A rozhodně nejde o fake alokaci – při překročení prostě hra spadne . A obávám se že třeba Division 2 na tom bude podobně. Přichází NG hry, ale bez humbuku, karet s 8GB a více je na trhu víc než dost a ti co dají deset tisíc za RTX 2060 spláčou nad výdělkem pokud mají vyšší než fHD rozlišení a to zřejmě už do “roka a dne”. Už nejde říci že cokoli nad 4GB stačí, po dlouhé době se stav rozvrstvení grafik s nastavením kvality vrací k normálu, DX12 hry jsou zlom. A mimochodem, i staré FC4 dovede pokořit 5GB hranici s vyhlazováním, Doom 2016 zrovna tak – na 1440p. Na druhou stranu spousta hráčů radši vezme fHD rozlišení v kombinaci s rychlým 75Hz+ panelem takže to není zas takový problém, ale specificky pro NV karty je pak problémem při 6GB zajistit fungování RTX efektů a DLSS – nestačí paměť pak ani na to fádní fHD.
            Rozhodně nejsem sám kdo smýšlí o TU grafikách jako krajně nezajímavých – čísla z prodejů potvrzují že těch lidí je dost a citelně to zasahuje zisky NV.

            • Ok, třeba máš pravdu, jak říkám nehraju všechno co vyjde a je pravda, že teď začínají najednou např. vycházet hry, které dokáží využít více jader, než bylo dlouho obvyklé, takže třeba bude uspíšení i ve využívání VRAM, uvidíme.
              Já jsem za 11GB u 1080Ti rád, ale jak říkam, zatím jsem zaznamenal při tom 1440p rozlišení maximální využítí (resp. alokaci) na hranici oněch 8GB.

              Jinak s tou frekvencí souhlasím. Proto mám 1440p 144Hz monitor, přestože má grafika je považovaná za dostatečnou i na 4K. A pokud bych měl mainstreamovou grafiku, tak bych dost možná měl jen 1080p 144Hz monitor. 🙂

            • Stačí sledovat, jak se postupně zvětšují texury (ono to je vidět hlavně na velikosti instalací her). Jistě se dá “optimalizovat” tak, že se u grafik s méně než 6GB použijí horší textury, ale to jde zase proti zvětšujícímu se rozlišení, takže třeba taková GTX2060 nakonec skončí s mázlými texturami.
              První ty her, kde se to projeví, budou ty openworld. Korirdorovky pak zase poslední, protože tam lze průběžné načítání textur řídit docela úspěšně.

            • ani u “openworld” to nefunguje tak, že by se načetly textury celé hry, mapy …

            • Pokud prijde 2020 nova generace konzoli, ktera zvysi dostupny vykon cca 2-3x oproti stavajici generaci, da se celkem dobre ocekavat postupny kvalitativni skok ve vizualni strance i v PC. S tim poroste i narocnost vyuziti grafik i po strance VRAM. Takze onech tech 6GB zacne byt minimem pro kvalitnejsi zobrazeni a stavajici “standard” 4GB prestane platit.