Nvidia GeForce GTX 780M: špičkový výkon v interaktivních grafech

0

MSI GT70, GeForce GTX 780M a něco k testování

MSI GT70

Zastoupení MSI nám minulý týden na recenzi zaslalo novou konfiguraci známého herního děla GT70, a tentokrát je označení dělo opravdu přiléhavé. NDA na procesor i grafickou kartu skončilo teprve před pár dny – najdete tu nejvýkonnější mobilní čip architektury Haswell a nejvýkonnější grafickou kartu Nvidie. Jinými slovy to nejsilnější, co můžete mít, navíc v kombinaci s bleskurychlými SSD v RAIDu. Dnes vám přinášíme to nejdůležitější, herní testy notebooku a srovnání s grafikami minulé generace.


MSI GT70

 

Plnohodnotnou recenzi notebooku vám přineseme během pár málo dní.

Nvidia GeForce GTX 780M

Napřed jen drobný úvod – co je GeForce GTX 780M zač a čím se liší od modelu GTX 680M?

Nvidia GeForce GTX 780M
Mnohé nám prozradí screenshot z GPU-Z, i když samozřejmě není naprosto přesný. Obě karty jsou v základu identické, liší se v podstatě jen elektronicky. Obě mají 28nm jádro GK104, ale zatímco GeForce GTX 680M měla jen sedm z osmi SMX bloků aktivních, nová GeForce má aktivních všech osm. To znamená nárůst počtu CUDA jader z 1344 na plných 1536.

Obě karty mají 4 GB pamětí GDDR5 na 256b sběrnici, ale výrazně se liší v taktech. Nominálně pracuje jádro v GTX 680M na 720 MHz a v GTX 780M na 823 MHz, a zapracovalo se hodně právě i na propustnosti pamětí. Zatímco starší karta měla paměti na 3600 MHz efektivně a musela si vystačit s propustností 115,2 GB/s, nová GeForce GTX 780M má na palubě VRAM hned na rovných 5 GHz a paměti tak může jádro plnit až rychlostí 160 GB/s.

Řada GeForce 700M podporuje navíc GPU Boost 2.0. Více si o novinkách můžete přečíst zde:

Testování

Jak jsem již říkal, testoval jsem na notebooku MSI GT70 s následujícími komponentami:

  • Procesor: Intel Core i7-4930MX, 4(8) × 3,0-3,9 GHz, architektura Haswell
  • RAM: 16 GB pamětí DDR3 1600 MHz v zapojení 8+8
  • Úložiště: 3×128GB SSD v RAID0

Výsledky ostatního hardwaru pocházejí z Lenovo IdeaPadu Y500 (SLI GeForce GT 650M), Goldmaxu Scorpius (SLI GeForce GTX 680M a CrossFireX Radeonů 7970M) a Goldmaxu Neptune (GeForce GTX 580M a Radeon HD 6990M). Vesměs jsou měřeny se čtyřjádrovým čipem Ivy Bridge nebo Sandy Bridge, alespoň 8 GB RAM a hybridním diskem. Procesor v grafech vždy uvádím.

GeForce GTX 780M je testována s ovladači Verde 311.27, ostatní grafiky poté s o několik měsíců staršími, nicméně víceméně aktualizovanými drivery, na výkon by rozdíly neměly mít velký vliv.

 

Naše testovací sestava je na testování highendu hned v několika bodech už dost slabá. Musel jsem ji ale použít, abych měl srovnání s minulými generacemi. S pár výjimkami ovšem:

  • vyřadil jsem 3DMark 06, starý benchmark už nedovede přesně řadit výkon grafických karet a je značně ovlivněn procesorem
  • vyřadil jsem hru ArmA II, výkon grafik se při daném nastavení prakticky náhodně pohyboval kolem hodnoty 25-27 fps, engine je už dosti starý a neoptimalizovaný, navíc měl obraz artefakty
  • doplnil jsem 3DMark
  • doplnil jsem hru Aliens vs. Predator
  • doplnil jsem hru Metro: Last Light

Průměrný výkon tedy počítám z výsledků: 3DMark Vantage GPU Score, 3DMark 11, Battlefield 3, Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a World in Conflict.

Lenovo IdeaPad a obě dvě konfigurace s GeForce GT 650M mají průměr počítaný bez účasti výsledku z World in Conflict (hru se mi tehdy na Windows 8 nepodařilo spustit).

Pro budoucí doplnění do průměru je zde Metro: Last Light a Aliens vs. Predator, možná i nový 3DMark. Vyřazena naopak bude Far Cry 2 a zřejmě Mafia II. Jinak jsou zde nové hry uvedeny jen k přibližnému pohledu, jak hra na daném hardwaru pojede.

3DMark Vantage (32 notebooků v testu)

3DMark Vantage

3DMark Vantage z roku 2008 na rozdíl od staršího 3DMarku 06 umí reflektovat skutečný výkon celkem realisticky, použitým API je hlavně DirectX 10, Shader Model 4.0. Podporována je i technologie PhysX, kterou ovládají všechny GeForce od řady 8000, a která u starších verzí přinese extrémní nárůst CPU Score. Test fyziky je totiž míněn jako test procesoru, u GeForce výpočty ale akceleruje grafika. Do celkového průměru jsem proto počítal pouze GPU Score, nikoli celkové body, které jsou výrazně ovlivněny právě proprietární akcelerací PhysX.

Používám základní nastavení v profilu Performance (výsledek tedy odpovídá skóre Pxxxxx), rozlišení 1280 × 1024 px.

 

Nvidia GeForce GTX 780M
3DMark Vantage

Jako u takřka všech testů, GeForce GTX 780M zde od předchozí generace obrací výsledek boje AMD vs. Nvidia silně ve svůj prospěch.

3DMark 11 (30 notebooků v testu)

3DMark 11

Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

 

Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.

Nvidia GeForce GTX 780M
3DMark 11

Stejná situace, GTX 680M < HD 7970M << GTX 780M.

3DMark

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Nvidia GeForce GTX 780M

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

3DMark: Ice Storm

Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony.

Nvidia GeForce GTX 780M
3DMark: Ice Storm

3DMark: Cloud Gate

Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows.

 

Nvidia GeForce GTX 780M
3DMark: Cloud Gate

 

3DMark: Fire Strike

Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je ale Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.

Nvidia GeForce GTX 780M
3DMark: Fire Strike

Výsledky jsou velmi úzké a nevypovídající, zatím z nich proto nemám co vyvodit. Je jen zajímavé vidět, že 3DMark na rozdíl od starších verzí benchmarku škáluje výkon o hodně prudčeji.

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Aliens vs. Predator je v naší metodice nový, máme tu tedy jediný výsledek, který s příštím testem highendové grafiky doplníme a srovnáme. Momentálně můžete na srovnání mrknout třeba do recenze GeForce GTX 780 na ExtraHardware.

 

Nvidia GeForce GTX 780M
Aliens vs. Predator

Battlefield 3

Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.

Nastavení jako vždy – maximální hodnoty, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.

Rozdíl mezi GeForce GTX 780M a GTX 680M je zde značný, a GTX 780M je opět nejvýkonnější grafickou kartou na trhu, i když hra obecně svědčí mnohem víc AMD.

Minimální fps:

  • GeForce GTX 780M + Core i7-4930MX: 35 fps
  • SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 18 fps
  • GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 12 fps
  • CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 69 fps
  • SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 50 fps
  • Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 34 fps
  • GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 26 fps
  • GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 18 fps
  • Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 17 fps

Crysis 2, Far Cry 2

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

Minimální fps:

  • GeForce GTX 780M + Core i7-4930MX: 16,8 fps
  • SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 7,9 fps
  • GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 5,2 fps
  • CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 20,8 fps
  • SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 17,4 fps
  • Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 18,1 fps
  • GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 13,3 fps
  • GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 3,8 fps
  • Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 5,0 fps

 

Far Cry 2

Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.

V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1920 × 1080 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.

Mafia II, Metro: Last Light

Mafia II

Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).

Rozlišení 1920 × 1080 px, 2× SSAA (zapnutý anti-aliasing ve hře), maximální detaily a APEX vypnuto, resp. na střední hodnotu. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.

Ja je vidět, fyzikální model APEX s celou situací značně zamíchá. Pokud ale nechátě GeForce počítat fyziku, výkon vám zůstane poměrně slušný.

Metro: Last Light

Nové Metro: Last Light vypadá na maximální detaily s nejvyšší úrovní teselace opravdu dobře, ale co se požadavků na výkon grafické karty týče, je to opravdu zabiják. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku z originální hry, v rozlišení 1920 × 1080 px, quality very high, tesselation very high, SSAA 4×, AF 16×. Ve druhém testu jsem zatrhl i položku Advanced PhysX.

Metro je zde opět pouze informativně, do průměru jej nemám jak započítat, budu si muset počkat na více nového hardwaru na trhu.

 

Nvidia GeForce GTX 780M
Metro: Last Light


Nvidia GeForce GTX 780M

Metro: Last Light, Advanced PhysX

Na Radeonu by mělo zapnutí PhysX efektů dopad mnohem radikálnější, tady ale můžeme říct, že když ten či onen detail o něco snížíte, můžete hrát i s PhysX, a to je u takto náročné hry co říct.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.

V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1.  Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1920 × 1080 px s 4× MSAA.

Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.

Nvidia GeForce GTX 780M

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

World in Conflict

World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.

Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1920 × 1080 px s 4× MSAA.

Závěr, zhodnocení, souhrnný výkon

Závěr

Je pěkné vidět, že architektura Kepler toho má ještě spoustu co říct a i při zachování výrobní technologie se našly rezervy a v notebooku můžeme mít výrazně silnější grafiku. Průměrně je GeForce GTX 780M zhruba o 25 % rychlejší než GeForce GTX 680M, a to je velký rozdíl, který bez problému stačí na smáznutí jakýchkoli pochybností, který z výrobců grafik má ten nejvýkonnější model.

Plnohodnotné jádro GK104 na vyšším taktu s rychlejšími pamětmi s sebou nese sice trochu vyšší TDP, nicméně se spotřebou jsme u tohoto 28nm jádra neměli problémy, a hlavně je grafika pochopitelně přepínatelná přes Optimus. Co se provozních vlastností, výdrže a ostatně úplně všeho ohledně samotného notebooku MSI GT70, týče, zásobíme vás bohatě informacemi pravděpodobně v pondělí.

 

K dnešnímu dni je Nvidia GeForce GTX 780M jednoznačně nejvýkonnější grafickou kartou pro notebooky na trhu, výkonově ji překonáte jen spojením dvou karet do SLI nebo CrossFireX.

Za zapůjčení notebooku MSI GT70 děkujeme společnosti MSI.

Nvidia GeForce GTX 780M: špičkový výkon v interaktivních grafech

Ohodnoťte tento článek!