Nvidia GeForce GTX 860M: nejsilnější Maxwell z notebooků (test)

0

Maxwell, GeForce GTX 860M a metodika

Na recenzi máme tentokrát Eurocom Monster 4.0. Drobný 13,3″ notebook má displej s fantastickým rozlišením a překvapivě silný hardware. Jaká je Nvidia GeForce GTX 860M, nejvýkonnější mobilní grafika architektury Maxwell?

Nvidia GeForce GTX 860M
Eurocom Monster 4.0: Nvidia GeForce GTX 860M v 13,3″ balení

Maxwell vs. Kepler: v noteboocích najdete obě generace

GeForce GTX 860M není sice nejvýkonnější grafickou kartou od Nvidie, síly má ale na rozdávání. Na rozdíl od GeForce GTX 870M a 880M, které mají stále jádro GK104 s architekturou Kepler, staví GTX 860M už na GM107 a architektuře Maxwell.

Maxwell se oproti Kepleru opět výrazně zlepšil v poměru výkon/watt, což je zrovna u notebooků důležité. Zatímco spotřeba GeForce GTX 860M by měla být přibližně 70 W, taková GTX 870M už spolkne přes 100 W. Nárůst výkonu je ale mnohem menší. Není proto divu, že se nám slabší grafika líbí podstatně více – při už dost vysokém výkonu nabídne stále rozumnou spotřebu.

Nvidia GeForce GTX 860M
Nvidia GeForce GTX 860M

Podobnou situaci jsme tu měli i s Fermi a Keplerem, kde GeForce GTX 660M s jádrem GK107 Kepler nabídla jen mírně nižší výkon, ale masivně sníženou spotřebu oproti GTX 670M a GTX 675M (GF114 Fermi).

Čtěte také:

Nové jádro GM107 obsahuje 640 stream procesorů, TDP je někde kolem 60–80 W. Na GPU jsou připojeny 2 B pamětí GDDR5 přes 128bitovou sběrnici. Takt jádra je na notebook velmi vysokých 1029 MHz, VRAM běží na 5000 MHz efektivně. Nvidia tvrdí, že díky vylepšené L2 cache by Maxwellu měl stačit menší datový tok, než na jaký jsme zvyklí, i tak je ale propustnost VRAM dost vysoká.

Nvidia GeForce GTX 860M

Testovací sestava a metodika

Testovaná sestava zahrnuje procesor Intel Core i7-4810MQ, tedy čtyřjádrový Haswell na 2,8–3,8 GHz, 16 GB RAM a 120GB SSD – Crucial M500. Ostatní grafiky v testu byly testovány v jiných strojích. Procesor je v každém grafu uveden, RAM bylo vždy minimálně 8 GB a úložiště by nemělo mít na výsledky velký vliv (téměř vždy alespoň hybridní disk).

Používali jsme ovladače ve verzi 337.88 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.

Průměr je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:

  • 3DMark 11
  • 3DMark: Fire Strike
  • Aliens vs Predator
  • Battlefield 3
  • Bioshock Infinite
  • Crysis 2
  • Crysis 3
  • Far Cry 2
  • Mafia II
  • Metro: Last Light
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
  • World in Conflict

 

Pokud některý výsledek chybí, není do výsledného průměru započítáván, tedy výsledek neovlivňuje. Výsledky s použitím proprietárních technologií (PhysX) započítány nejsou. 3DMark Vantage, který obvykle používám také, se nepodařilo absolvovat kvůli technické chybě, s výsledky z něj tak tentokrát není počítáno vůbec.

3DMark 11 (37 notebooků v testu)

3DMark 11

Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

 

Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.

3DMark (25 notebooků v testu)

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

3DMark: Ice Storm

Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony.

3DMark: Cloud Gate

Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows.

 

 

3DMark: Fire Strike

Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je ale Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Aliens vs. Predator je v naší metodice nový, máme tu tedy jediný výsledek, který s příštím testem highendové grafiky doplníme a srovnáme. Momentálně můžete na srovnání mrknout třeba do recenze GeForce GTX 780 na ExtraHardware.

 

 

Battlefield 3

Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.

Nastavení jako vždy – maximální hodnoty, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.

Minimální fps:

  • GeForce GTX 880M + Core i7-4800MQ: 37 fps
  • GeForce GTX 780M + Core i7-4930MX: 35 fps
  • SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 18 fps
  • GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 12 fps
  • CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 69 fps
  • SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 50 fps
  • Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 34 fps
  • GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 26 fps
  • GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 18 fps
  • Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 17 fps

BioShock Infinite, Crysis 2

BioShock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps).

Rozlišení 1920 × 1080 px, nastavení Ultra DX11 (bez DDOF).

 

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

 

 

Crysis 3, Far Cry 2

Crysis 3

V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.

Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.

 

Far Cry 2

Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.

V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1920 × 1080 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.

Mafia II, Metro: Last Light

Mafia II

Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).

Rozlišení 1920 × 1080 px, 2× SSAA (zapnutý anti-aliasing ve hře), maximální detaily a APEX vypnuto, resp. na střední hodnotu. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.

Metro: Last Light

Nové Metro: Last Light vypadá na maximální detaily s nejvyšší úrovní teselace opravdu dobře, ale co se požadavků na výkon grafické karty týče, je to opravdu zabiják. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku z originální hry, v rozlišení 1920 × 1080 px, quality very high, tesselation very high, SSAA 4×, AF 16×. Ve druhém testu jsem zatrhl i položku Advanced PhysX.

Metro je zde opět pouze informativně, do průměru jej nemám jak započítat, budu si muset počkat na více nového hardwaru na trhu.

 

 

Na Radeonu by mělo zapnutí PhysX efektů dopad mnohem radikálnější, tady ale můžeme říct, že když ten či onen detail o něco snížíte, můžete hrát i s PhysX, a to je u takto náročné hry co říct.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.

V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1.  Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1920 × 1080 px s 4× MSAA.

Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.

World in Conflict

World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.

 

Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1920 × 1080 px s 4× MSAA.

 

Spotřeba, závěr

Spotřeba

Zásuvkovým wattmetrem jsem změřil přibližnou spotřebu notebooku. Baterie se nenabíjela a obraz byl posílán do externího monitoru. Pro srovnání uvádím hodnoty v klidu, při hraní Crysis 2 a při burn-in 1080p benchmarku aktuální verze Furmarku:

  • příkon notebooku v klidu: 17 W
  • příkon při hraní Crysis 2: 106 W
  • příkon při Furmarku 1.13: 102 W

 

Závěr

Rozdíl mezi GeForce GTX 860M a 840M je propastný. Silnější grafika má kromě většího GPU i rychlé paměti na relativně široké sběrnici, což výkonu pomáhá snad ještě více. Výkon ve Full HD je tak více než dvojnásobný.

Nvidia GeForce GTX 860M
Nvidia GeForce GTX 860M

GeForce GTX 860M dále významně překonává model GTX 765M a dorovnává GTX 770M. V některých hrách srovná novinka krok dokonce i s GeForce GTX 680M. To vše s mnohem nižší spotřebou.

Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Crysis 2, Crysis 3, Far Cry 2, Mafia II, Metro: Last Light, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a World in Conflict.

Na rozdíl od GeForce 840M musím GTX 860M pochválit nejen za relativně nízkou spotřebu, ale za skutečně vysoký výkon. Ve Full HD můžete hrát většinu her na max. detaily, ani ve vyšších rozlišeních (Eurocom Monster 4.0 má 3200 × 1800 px, IdeaPad Y50 pak dokonce 4K) se pak úplně neztratí.

 Nvidia GeForce GTX 860M
V Eurocomu Monster 4.0 si GeForce GTX 860M musí poradit s rozlišením 3200 × 1800 px

Recenzi notebooku vám přineseme brzy.

Ohodnoťte tento článek!