Nvidia GeForce GTX 880M: evoluce high-endu pokračuje (test)

0

MSI GT70, GeForce GTX 880M a pár slov k testování

MSI GT70

České zastoupení MSI nám zapůjčilo novou verzi svého špičkového herního notebooku – MSI GT70. Recenze se brzy dočkáte, ačkoli v ní nejspíše nebude mnoho šokujících novinek. Oproti modelu GT70, co jsme testovali minule, se novinka liší jen kosmeticky designem, procesorem a pamětmi, a zejména novou grafickou kartou. Tou je Nvidia GeForce GTX 880M, nejvýkonnější grafika dneška. Jako obvykle přinášíme novinku ve zvláštním testu.

Nvidia GeForce GTX 880M
MSI GT70

Minulý test MSI GT70 s GeForce GTX 780M najdete zde:

Plnohodnotnou recenzi notebooku vám přineseme během pár málo dní.

Nvidia GeForce GTX 880M

GeForce GTX 880M není tak docela novinkou. Nvidia už potřetí použila v notebookové nejvyšší třídě stejný grafický čip. Mezi GeForce GTX 680M, 780M a 880M je rozdílů dost málo:

  • GeForce GTX 680M: jádro GK104, 1344 shaderů, takty 720/3600 MHz, 4 GB GDDR5
  • GeForce GTX 780M: jádro GK104, 1536 shaderů, takty 823/5000 MHz, 4 GB GDDR5
  • GeForce GTX 880M: jádro GK104, 1536 shaderů, takty 954/5000 MHz, 8 GB GDDR5

Oproti starší GeForce GTX 780M se tak nová GTX 880M liší hlavně takty, dále také tím, že se v základu osazuje neskutečnými 8 GB paměti VRAM – což na výkon nemá velký vliv. Takt jádra by měl kartu o dost popohnat, jenže úzkým hrdlem zde zůstávají paměti na 256bitové sběrnici. Reálně se výkonový rozdíl pohybuje kolem 10 %, což je obvykle dost na překonání Radeonu HD 8970M.

Nvidia GeForce GTX 880M

V testech jsem kvůli nevelkému, ale jednoznačnému výkonovému rozdílu mezi GTX 780M a 880M byl leckdy na vážkách. Občas se stalo, že starší pomalejší karta tu rychlejší předehnala, v jednom případě dokonce o 5 %. I přes opakované měření se mi nepovedlo reprodukovat smysluplný výsledek, proto jsem nechal výsledky, jak jsou. Pokud bych srovnával obě grafiky s identickým hardwarem, softwarem a ovladači, zřejmě by vše dávalo větší smysl. Kvůli GPU Boostu závisí vše i na tom, jak dobře je přilepen chladič. Faktem zůstává, že GeForce GTX 880M by měla být rychlejší vždy.

Novinkami v řadě GeForce 800M jsou Battery Boost (delší výdrž při hraní na baterce), Shadowplay (nahrávání videí ze hry s prakticky nulovým dopadem na výkon) a Game Stream (streamování her na konzoli Nvidia Shield).

Testování

Jak jsem již říkal, testoval jsem na notebooku MSI GT70 s následujícími komponentami:

  • Procesor: Intel Core i7-4800MQ, 4(8) × 2,7-3,7 GHz, architektura Haswell
  • RAM: 32 GB pamětí DDR3L 1600 MHz v zapojení 4×8
  • Úložiště: 3×128GB SSD v RAID0

Výsledky ostatního hardwaru pocházejí z Goldmaxu X3 (GeForce GTX 780M) Lenovo IdeaPadu Y500 (SLI GeForce GT 650M), Goldmaxu Scorpius (SLI GeForce GTX 680M a CrossFireX Radeonů 7970M) a Goldmaxu Neptune (GeForce GTX 580M a Radeon HD 6990M). Vesměs jsou měřeny se čtyřjádrovým čipem Haswell, Ivy Bridge nebo Sandy Bridge, alespoň 8 GB RAM a hybridním diskem či SSD. Procesor v grafech vždy uvádím.

GeForce GTX 880M je testována s aktuálními ovladači verze 332.35, ostatní grafiky se staršími ovladači, výkon se tak může mírně lišit.

 

Opět jsem udělal drobné úpravy v metodice. Nově jsem měřil výkon v:

  • Bioshock Infinite
  • Crysis 3

Starší hry zůstávají, ačkoli výsledky z Crysis 2 jsem musel od minulého testu GeForce GTX 770M anulovat. Origin začal totiž distribuovat zřejmě o něco pozměněnou verzi hry, která s naším Adrenaline benchmarkem podává výsledky, které nejsou kompatibilní se staršími měřeními z verze 1.9. World in Conflict se mi v klasickém režimu nepodařilo spustit, nainstaloval jsem proto hru aktuálnější verze, ta ale nemá srovnatelný benchmark.

Každá grafika získává procenta coby podíl oproti GeForce GTX 880M, která má 100 %. Pokud výsledek chybí, procenta se nepočítají. World in Conflict není procentuálně hodnocen. Výsledný průměrný výkon počítám ze všech procentních skóre z her nezatížených použitím PhysX (Metro: Last Light a Mafia II pouze bez PhysX), z 3DMarku Fire Strike, 3DMarku 11 a GPU Score 3DMarku Vantage.

3DMark Vantage (29 notebooků v testu)

3DMark Vantage

3DMark Vantage z roku 2008 na rozdíl od staršího 3DMarku 06 umí reflektovat skutečný výkon celkem realisticky, použitým API je hlavně DirectX 10, Shader Model 4.0. Podporována je i technologie PhysX, kterou ovládají všechny GeForce od řady 8000, a která u starších verzí přinese extrémní nárůst CPU Score. Test fyziky je totiž míněn jako test procesoru, u GeForce výpočty ale akceleruje grafika. Do celkového průměru jsem proto počítal pouze GPU Score, nikoli celkové body, které jsou výrazně ovlivněny právě proprietární akcelerací PhysX.

Používám základní nastavení v profilu Performance (výsledek tedy odpovídá skóre Pxxxxx), rozlišení 1280 × 1024 px.

 

3DMark 11 (32 notebooků v testu)

3DMark 11

Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

 

Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.

3DMark (21 notebooků v testu)

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

3DMark: Ice Storm

Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony.

3DMark: Cloud Gate

Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows.

 

 

3DMark: Fire Strike

Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je ale Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Aliens vs. Predator je v naší metodice nový, máme tu tedy jediný výsledek, který s příštím testem highendové grafiky doplníme a srovnáme. Momentálně můžete na srovnání mrknout třeba do recenze GeForce GTX 780 na ExtraHardware.

 

 

Battlefield 3

Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.

Nastavení jako vždy – maximální hodnoty, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.

Minimální fps:

  • GeForce GTX 880M + Core i7-4800MQ: 37 fps
  • GeForce GTX 780M + Core i7-4930MX: 35 fps
  • SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 18 fps
  • GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 12 fps
  • CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 69 fps
  • SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 50 fps
  • Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 34 fps
  • GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 26 fps
  • GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 18 fps
  • Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 17 fps

BioShock Infinite, Crysis 2

BioShock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps).

Rozlišení 1920 × 1080 px, nastavení Ultra DX11 (bez DDOF).

 

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

 

 

Crysis 3, Far Cry 2

Crysis 3

V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.

Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.

 

Far Cry 2

Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.

V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1920 × 1080 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.

Mafia II, Metro: Last Light

Mafia II

Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).

Rozlišení 1920 × 1080 px, 2× SSAA (zapnutý anti-aliasing ve hře), maximální detaily a APEX vypnuto, resp. na střední hodnotu. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.

Ja je vidět, fyzikální model APEX s celou situací značně zamíchá. Pokud ale nechátě GeForce počítat fyziku, výkon vám zůstane poměrně slušný.

Metro: Last Light

Nové Metro: Last Light vypadá na maximální detaily s nejvyšší úrovní teselace opravdu dobře, ale co se požadavků na výkon grafické karty týče, je to opravdu zabiják. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku z originální hry, v rozlišení 1920 × 1080 px, quality very high, tesselation very high, SSAA 4×, AF 16×. Ve druhém testu jsem zatrhl i položku Advanced PhysX.

Metro je zde opět pouze informativně, do průměru jej nemám jak započítat, budu si muset počkat na více nového hardwaru na trhu.

 

 

Na Radeonu by mělo zapnutí PhysX efektů dopad mnohem radikálnější, tady ale můžeme říct, že když ten či onen detail o něco snížíte, můžete hrát i s PhysX, a to je u takto náročné hry co říct.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.

V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1.  Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1920 × 1080 px s 4× MSAA.

Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.

Závěr, zhodnocení, souhrnný výkon

Závěr

Nvidia se snaží z Kepleru vyždímat skutečně maximum. Příští top-model GeForce už bude pravděpodobně stavět na architektuře Maxwell. GeForce GTX 880M není sice revoluce, ale se stejným jádrem ve stejném notebooku přináší přibližně o 10 % výkonu víc než GTX 780M.

Náš test v průměru vychází pouze na šestiprocentní nárůst, který je ale zapříčiněn nahodilými a polosystematickými chybami, kdy občas díky jiným ovladačům a dalším proměnným zvítězila o vlásek GeForce GTX 780M – což samozřejmě nedává smysl. Obě karty jsou fyzicky téměř identické, nová osmsetosmdesátka má jen 8 GB VRAM a mírně vyšší takt jádra.

Průměrný výkon je počítán z výsledků benchmarků a her: 3DMark Vantage GPU Score, 3DMark 11, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs. Predator, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Crysis 2, Crysis 3, Far Cry 2, Mafia II, Metro: Last Light a S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat.

 

K dnešnímu datu je GeForce GTX 880M 8GB nejvýkonnější grafickou kartou pro notebooky na trhu.

Nvidia GeForce GTX 880M
Nvidia GeForce GTX 880M

Za zapůjčení notebooku MSI GT70 děkujeme společnosti MSI. Recenze vás čeká brzy.

Nvidia GeForce GTX 880M: evoluce high-endu pokračuje (test)

Ohodnoťte tento článek!