Hlavní navigace

GeForce RTX 3060 je tu. Výkon mezi RTX 2060 Super a 2070 Super, 12 GB je plus pro RT

26. 2. 2021

Sdílet

Zdroj: Nvidia
Velmi očekávaná mainstreamová grafika generace RTX 3000/Ampere je konečně tady. Máme podrobnosti o čipu GA106, jak karta dopadla v recenzích a také se něco k tomu, zda má 12GB paměť smysl.

Minulý měsíc na CES 2021 oznámila Nvidia vydání GeForce RTX 3060, mainstreamové karty generace Ampere. Včera už se karta začala oficiálně prodávat a také vyšly první recenze, takže se můžeme podívat, jak to vypadá s výkonem.

V rodině Ampere je GeForce RTX 3060 první kartou založenou na mainstreamovém čipu GA106 se 192bitovou paměťovou sběrnicí (RTX 3060 Ti má ještě čip G104 z modelu RTX 3070). GPU GA106 si zachovává plné schopnosti architektury Ampere včetně podpory ray tracingu a tensor jader pro výpočty umělé inteligence (v praxi hlavně FPS zvyšující upscaling DLSS). Zůstává i podpora PCIe 4.0.

Specifikace už jsou plně vyjasněné

GeForce RTX 3060 má tyto specifikace: GPU obsahuje 3584 shaderů, což je 28 bloků SM, takže je přítomných také 28 RT jader (a 112 tensor jader). Plná konfigurace čipu GA106 je údajně 30 SM (3840 shaderů), což je rozděleno do třech klastrů GPC po 10 blocích SM – předpoklady, že by čip mohl mít 4 GPC po osmi SM a kulatých 4096 shaderů se tedy spletly. GA106 mimochodem obsahuje 12 miliard tranzistorů a jeho plocha je 276 mm² (Pro srovnání, GA104 měří 393 mm² a obsahuje 17,4 miliard tranzistorů).

Nová informace: GPU má nakonec aktivních 48 ROP (rasterizačních jednotek), zatímco dříve jsme očekávali 64. Je to právě proto, že čip má jen tři bloky GPC – na jejich počtu je konfigurace ROP závislá. Mimochodem, 48 ROP měla už GeForce GTX 1060, nicméně výkon zde trošku stoupl díky vyšším taktům.

Schéma čipu GA106 Schéma čipu GA106 (Zdroj: Tom's Hardware)

Referenční takty GPU jsou 1320 MHz v základu a frekvence Boostu se uvádí 1777 MHz. Ale karta opět v praxi poběží na vyšších taktech, což teď většinou u grafik GeForce je normou. Zdá se, že 170W TDP není příliš svazující (zatímco ostatní Ampere na své TDP typicky narážejí), takže karty často běží blízko nastaveným maximálním taktům: přes 1800 MHz, OC karty i přes 1900 MHz.

Výpočetní výkon uvádí Nvidia zhruba 12,8 TFOPS v FP32 (pro srovnání, RTX 3060 Ti má 16,2 TFLOPS). Výkon tensor jader pro neuronové sítě má být 102,4 TFLOPS.

Paměťová sběrnice je 192bitová. To znamená, že mohlo být osazeno 6 nebo 12 GB paměti. Můžeme s potěšením říci, že Nvidia zvolila druhou variantu, byť to vypadá kuriózně, když RTX 3070 má jen 8 GB a GeForce RTX 3080 jen 10 GB. Menší 6GB konfigurace zatím nebyla uvedená nebo oznámená, ale jsou už indicie, že by se mohla objevit později, asi jako levnější doplněk nabídky.

Frekvence pamětí nebyla ze začátku přesně sdělena a podle VideoCardz se prý měnila na poslední chvíli. Podle aktuálních údajů je referenční takt 15,0 GHz, což dává paměťovou propustnost 360 GB/s. Kvůli oné změně ze začátku část výrobců karet ve specifikacích svých RTX 3060 uváděla 15,0 GHz a část jen 14,0 GHz, nižší hodnota ale byla zřejmě jen omyl.

PCB karty Evga GeForce RTX 3060 12GB XC Zdroj techPowerUp GPU GA106 na PCB karty Evga GeForce RTX 3060 12GB XC (Zdroj: techPowerUp)

Spotřeba 170 W

TDP je stanovené na 170 W, což je o 30 W nižší, než jaké dosahuje RTX 3060 Ti, ale o 10 W více než u dva roky staré RTX 2060 (nemluvě o 120W GTX 1060, holt je tu trend ke zvyšování spotřeb). Napájení je řešeno jedním osminipinovým konektorem. Spotřeba podle recenzí sedí a skutečně je v zátěži maximálně okolo 170 W. Karty s továrním přetaktováním ale samozřejmě mohou mít spotřebu vyšší.

Nvidia prodává sama referenční kartu Founders Edition s vlastním návrhem chladiče, na trhu by měly být pouze nereferenční karty partnerských výrobců. Ty budou mít chladiče různých kapacit, existují dvou i tříventilátorové modely, ale i ekonomická provedení s jen jedním axiálním ventilátorem (a krátkým PCB, což je vhodné pro kompaktní skříně).

Nereferenční karty Nvidia GeForce RTX 3060 Nereferenční karty Nvidia GeForce RTX 3060 (Zdroj: Nvidia, via VideoCardz)

Omezený výkon při těžbě

Novinka u této řady je, že Nvidia uměle snížila výkon při tzv. těžení Etherea. Když grafika detekuje, že na ní běží těžící algoritmus, automaticky sníží výkon na zhruba polovinu. Jde údajně o opatření realizované v ovladačích a také firmwaru, přičemž karta vyžaduje podepsaný firmware, aby tato ochrana nešla snadno odstranit. Těžaři se asi budou snažit postih obejít tak, že se změní algoritmus, aby si firmware těžby „nevšiml“, nebo za tímto účelem přejdou na těžbu jiných kryptoměn. Jak úspěšné to bude, není zatím jisté.

Také je pravda, že při dnešních bublinových cenách kryptoměn se asi vyplatí těžit i s takto sníženým výkonem, takže je otázka, zda toto opatření není nedostatečné a nebude mít na těžaře jen málo účinný dopad.

Jak rychlý je mainstreamový Ampere?

Recenze už vydalo několik webů, například Tom's Hardware, ComputerBase (německy, dvě karty), techPowerUp, jenž má jako obvykle otestováno vícero karet najednou: Palit, Evga, Zotac, MSI. Je to trošku komplikované tím, že weby, jejichž souhrnné grafy máme pro znázornění nejraději, měly na recenzi již modely s továrním přetaktováním. Jen PC Perspective má kartu Evga GeForce RTX 3060 12GB XC Black, která by měla mít nereferenční takty (verze XC bez onoho Black je ale už přetaktovaná, pozor na záměnu). ComputerBase ale má čísla i pro simulované referenční takty, které tedy budeme brát jako přibližný ukazatel výkonu.

GeForce RTX 3060 je jinak první karta Nvidie, která bude mít zapnutou podporu pro PCI Resizable BAR a výsledky ComputerBase ho mají zahrnutý. Ovšem v grafech je pod označením „ohne rBAR“ i skóre bez této funkce (který vás bude zajímat, pokud máte starší desku a CPU, pro které se podpora nechystá). V průměru zdá se Resizable BAR dodává asi 1 % výkonu navíc v rozlišení 1080p. Není to sice v průměru moc navíc (protože zatím je zlepšení jen v některých hrách), ale každý bonus dobrý.

V rozlišení 1920 × 1080 vychází v sestavě her testovaných ComputerBase nová GeForce RTX 3060 jako o něco málo rychlejší, než GeForce RTX 2060 Super (o 5 %) a Radeon RX 5700 (o 3 %), ale už nestačí na Radeon RX 5700 XT (má jen 96 % jeho výkonu) nebo GeForce RTX 2070 Super (90 %). GeForce RTX 3060 má i s výhodou Resizable BAR jen 77 % výkonu GeForce RTX 3060 Ti, 68 % výkonu RTX 3070 a 62 % ve srovnání s Radeonem RX 6800.

Zapnutý ray tracing ve hrách, které ho podporují, stojí v průměru okolo 35 % výkonu. Karta má v hrách s těmito efekty 79 % výkonu GeForce RTX 3060 Ti a 69 % výkonu RTX 3070, výkon je ale o 9 % lepší než u GeForce RTX 2060 Super a o 29 % lepší než u RTX 2060, která z nějakého důvodu v testech ComputerBase výrazněji propadá. Možná to ukazuje nedostatečnost 6GB paměti.

Stará 12nm GeForce RTX 2070 Super ale už vychází v RTX o 8 % rychlejší než nová RTX 3060. Radeon RX 6800 od AMD je v raytracingu asi o čtvrtinu (+24 %) rychlejší. GeForce RTX 3060 má 81 % jeho výkonu, což je o dost menší rozdíl než ve hrách bez ray tracingu.

V rozlišení 2560 × 1440 bodů se karta řadí výkonem na zhruba stejné místo, je o 4 % a o 5 % rychlejší než Radeon RX 5700 a GeForce RTX 2060 Super. O trošku se zvětší skluz na vyšší modely: RTX 3060 má jen 94 % výkonu RX 5700 XT, 89 % výkonu RTX 2070 Super a 76 % GeForce RTX 3060 Ti; 66 % výkonu RTX 3070. Proti GeForce RTX 3090 dosahuje jen 48 % výkonu, mimochodem (a proti Radeonu RX 6800 pak 61 %).

V raytracingu s tímto vyšším rozlišením vypadá výkon podobně jako v 1080p: GeForce RTX 3060 má 77 % výkonu GeForce RTX 3060 Ti, 67 % výkonu RTX 3070, ale 80 % ve srovnání s Radeonem RX 6800. GeForce RTX 3060 v 1440p „rajtrajcuje“ asi o 7 % pomaleji než RTX 2070 Super, ale o 10 % rychleji než RTX 2060 Super.

12GB paměť se u ray tracingu ukazuje jako výhoda (a 8GB jako brzda)

ComputerBase v recenzi ukazuje jednu zajímavou věc: pokud by se v raytracingových hrách měřily ne průměrné FPS (předchozí čísla byla pro ně), ale čas 1 % nejhorších snímků, což je měřítko plynulosti hry, GeForce RTX 3060 dopadne o dost lépe a posune se v žebříčku až nad GeForce RTX 2070 Super, také má najednou 86 % výkonu RTX 3060 Ti a 79 % výkonu GeForce RTX 3070. Proti vypnutému ray tracingu už GeForce neztrácí 35 %, ale jen 29 % výkonu. Skluz na Radeon RX 6800 se ale tolik nezmenší (82 % výkonu).

Toto vede k závěru, že asi vidíme negativní dopad 8GB paměti u grafik GeForce RTX 2060 Super až RTX 2080 a u RTX 3060 Ti až 3070. Zatímco v rasterizačních hrách se to za moc velký problém nepovažuje, přidání ray tracingu zdá se zvyšuje paměťové nárok dost na to, aby se zhoršila plynulost, protože se výkon těchto karet zadrhává v momentě, kdy paměti není dost. GeForce RTX 3060 se svou 12GB pamětí není tímto postižená a proto vykazuje relativně vyšší plynulost, než by při svém výkonu měla mít. Pokud by vyšší modely také měly větší paměť, také by u nich asi plynulost vyšla o podobný (ne-li větší) kus lepší.

Galerie: Výkon Nvidia GeForce RTX 3060 12GB ve světových recenzích

Situace s dostupností obecně špatná

Když Nvidia GeForce RTX 3060 oznámila, byla oficiální cena 329 $ (bez DPH) a u nás s daní 329 € nebo 8800 Kč. Bohužel ale úřaduje těžní kryptohorečka a tak pravděpodobně v obchodech najdete karty buď za vyšší cenu, nebo vyprodané.

Vyprodání by asi nastalo i bez vlivu kryptoměnové bubliny, s jeho vlivem a navíc také obecnými problémy s nedostupností komponent i hotového hardwaru je teď vše horší. Je tedy dost ve hvězdách, kdy by tyto karty mohly být dostupné nějak běžně a civilizovaně.

Pokud bychom od tohoto odhlédli a mluvili jen o doporučené cenně, pak GeForce RTX 3060 stojí menší dolarovou částku, než za co před dvěma lety šla na trh RTX 2060, a má lepší výkon. Proti GeForce RTX 2060 Super už to nějaký moc velký posun pravda není (ale pořád platí, že se proti tehdejší doporučené ceně 399 $ se slušně zlepšil poměr cena/výkon). Pozitivem je ale samozřejmě i podpora nových technologií jako je HDMI 2.1 a podpora dekódování AV1. V praxi ale bude důležité, zda nebo asi lépe řečeno kdy tyto karty budete schopní někde sehnat za ceny, při kterých by toto hodnocení platilo.

Zdroje: Nvidia, Tom's Hardware, ComputerBase

Byl pro vás článek přínosný?