Hlavní navigace

GeForce RTX 3080 Ti prý vyjde v dubnu. Specifikace se změnily, bude mít jen 12 GB

8. 2. 2021

Sdílet

Zdroj: Nvidia
Dobrá zprávy pro ty, kterým vadí jen 10GB paměť u GeForce RTX 3080: silnější, ale také asi dražší verzi RTX 3080 Ti prý Nvidia vydá v dubnu a kapacita bude zvýšená. Ovšem méně, než se dřív uvádělo.

Už dlouhou dobu se očekává, že Nvidia by mohla vydat ještě jednu grafiku mezi GeForce RTX 3080GeForce RTX 3090. Tato karta by jednak měla přetrumfnout Radeon RX 6900 XT od AMD, jednak také reagovat na kritiku, že 10GB paměť u RTX 3080 je příliš malá.

O grafice, která by se mohla jmenovat GeForce RTX 3080 Ti, už máme zprávy docela dlouho, mluvilo se o ní například na začátku listopadu. Před pár týdny ale přišla novina, že kvůli současným problémům s dostupností a kapacitou výroby hardwarových komponent Nvidia vydání této grafiky odložila na neurčito. Naštěstí to vypadá, že teď už je její příchod zase v plánu a měli bychom se jí dočkat na jaře.

Nový termín je duben

Web VideoCardz nyní píše, že Nvidia aktuálně plánuje vydání GeForce RTX 3080 Ti někam na duben (apríl pro mezinárodní čtenářstvo). Už tedy neplatí, že by byla odložená na neurčito a zase už se začalo pracovat na jejích vydání. Jak se bude blížit, mělo by to být provázeno dalšími úniky karet a snad bychom se měli dozvědět definitivní specifikace.

VideoCardz upozorňuje, že datum se ještě zase může změnit, neboť roadmapy, z kterých bylo zjištěno, už Nvidia několikrát změnila, toto by měl být třetí posunutý termín. Není proto vyloučeno, že dojde k dalšímu opoždění. Buď kvůli špatné situaci se zásobováním a kapacitou výrobních linek, nebo ze strategického rozhodnutí.

Podobně jako se měnilo plánované datum, kdy chtěla Nvidia tento protiútok rozproudit, se zdá se také měnily a možná i dále mohou měnit specifikace, které karta dostane. Dříve jsme psali, že by tato mohla mít 10 496 shaderů, což by jí dávalo hrubý výkon velmi blízký GeForce RTX 3090 (i když ten by mohl být o něco zhoršený tím, pokud by RTX 3080 Ti měla nižší TDP).

PCB grafiky GeForce RTX 3080 Founders Edition s GPU Ampare GA102 PCB grafiky GeForce RTX 3080 Founders Edition s GPU Ampere GA102. RTX 3080 Ti bude mít zřejmě dva čipy GDDR6X navíc (Zdroj: Nvidia)

12 GB GDDR6X

Leaker Kopite7kimi, který toto původně odněkud ze zákulisí vynesl, teď uvádí, že se firma rozhodla pro o něco slabší (ale na výrobu levnější) konfiguraci. Teď by prý GeForce RTX 3080 Ti měla mít o něco méně shaderů – „jen“ 10 240, což je 80 bloků SM (zajímavé je, že to bude stejný počet výpočetních bloků jako u Radeonu RX 6900 XT). Zda se změnily třeba i frekvence a TDP, nevíme.

Co ale bude určitě odlišné, jsou paměti. Karta nebude vybavená 20 GB paměti, o kterých se mluvilo, místo toho je teď v plánu jenom 12 GB. Bude to ovšem pořád to potřebné navýšení. Je možné, že zatímco 12 GB ještě vypadá jako kapacita, která ještě budí určité pochybnosti o dostatečnosti, 20 GB už by zase bylo zbytečně moc (AMD má výhodu, že s 256bitovou sběrnicí může nasadit kapacitu 16 GB, která je přesně mezi).

https://twitter.com/kopite7kimi/status/1357936741403955202

Tato 12GB paměť by byla pořád typu GDDR6X. Toto osazení, které Nvidia zvolila, má proti 20GB kapacitě i jednu výhodu. 20 GB by znamenalo, že se využije 320 bitů paměťové sběrnice. Ale 12GB paměť používá plnou šířku 384 bitů. Karta by proto mohla mít výrazně vyšší propustnost – místo nějakých 760 GB/s, které dosahuje RTX 3080, by to mohlo být přes 900 GB/s, podle zvolené frekvence.

Jde tedy o kompromis – dokud bude 12GB kapacita dost velká na to, aby se do ní vešlo všechno, co hra potřebuje, bude výkon profitovat z lepší propustnosti. V momentě, kdy už paměť nebude dost velká, mohou nastat propady výkonu, které by s 20GB kartou nehrozily. V průměru to asi může ve dnešních hrách pro 12GB variantu dnes vycházet líp, za 1–2 roky těžko soudit.

Jak bylo už řečeno, není jisté, zda tyto parametry budou definitivní a Nvidia si to nerozmyslí znovu. VideoCardz ale uvádí, že údaje od Kopite7kimi zhruba ve stejné době získal i od svých vlastních informátorů, takže by snad mohly být ověřené ze dvou zdrojů (otázka je, jestli nezávislých).

Alespoň teď v současném stádiu příprav tedy asi 10 240 shaderů a 12 GB/384bitové paměti platí. Ale například u GeForce RTX 3060 se prý na poslední chvíli měnila referenční frekvence pamětí a počet shaderů byl také asi původně jiný, což by se mohlo opakovat…

Galerie: Představení grafik Nvidia GeForce RTX 3090, RTX 3080, RTX 3070 a architektury GPU Ampere

Zdroj: VideoCardz

Byl pro vás článek přínosný?