Nvidia GeForce RTX 3090 vydána a otestována. Výkon jen o 10–14 % lepší než RTX 3080

205

Druhý model generace Ampere už je v obchodech. Je RTX 3090 spíš Titan a o kolik je ve hrách lepší než GeForce RTX 3080, která stojí méně než polovinu?

Minulý týden vydala Nvidia definitivně první grafiku generace Ampere, GeForce RTX 3080 (zde jme psali o tom, jak dopadla v recenzích). Nyní o týden později se začal prodávat druhý model, který se postaví na cenovou pozici nad ní.

Není to ovšem jako v minulosti, kdy například GTX 1080 a GTX 1080 Ti byly dva odlišné čipy, tentokrát jsou RTX 3080 i RTX 3090 založené na stejném GPU, GA102, a snad proto jsou si výkonově blíž. Ovšem cenově se naopak vzdálily nejvíc v historii…

Skoro plná palba (proud?) herního Ampere

V kartě GeForce RTX 3090 je čip GA102 téměř plně odemčený a poskytne tedy lepší výkon – jaký přesně, to teď ukázaly recenze. 628mm² čip GA102 má v této kartě místo 8704 rovnou 10496 shaderů (ze 10 752 možných), 328 tensor a 82 RT jader (čip má aktivních 82 bloků SM místo jen 68 v RTX 3080). GPU má stanoven takt 1395 MHz v základu a boost je oficiálně 1695 MHz. TDP je ovšem zatím nejvyšší, jaké Nvidia u jednočipové karty kdy dopustila: 350 W.

Proti RTX 3080 má RTX 3090 širší (plně aktivní) paměťovou sběrnici o 384 bitech. Na té je osazen dvojnásobek čipů na kanál (čipy GDDR6X jsou i z druhé strany PCB), což dohromady dodává vysokých 24 GB kapacity. Nvidia mírně zvýšila takt na 19,5 GHz efektivně, takže spolu s širší sběrnicí je propustnost výrazně vyšší – 936 GB/s, o 23 % víc než 760 GB/s u RTX 3080.

PCB GeForce RTX 3090 Founders Edition 1600
PCB GeForce RTX 3090 Founders Edition

Je tu ještě jedna odlišnost. V čipu GA102 a obecně Ampere se počet rasterizačních jednotek odvíjí od počtu aktivních bloků GPC. RTX 3090 jich má aktivních všech sedm a díky tomu je vyzbrojená 112 jednotkami ROP. RTX 3080 má aktivních jen šest bloků GPC, takže jen 96 ROP.

Tip: Architektura a detaily GPU Nvidia Ampere/GeForce RTX 3000 a čipů GA102 a GA104

GeForce RTX 3090 se začala prodávat v pátek za cenu 1499 $/1499 €, v ČR oficiálně 40 999 Kč (uvidíme, zda ceny nestoupnou kvůli propadajícímu se kurzu koruny). Cena je tedy více než dvojnásobná než překvapivě nízká částka, kterou chce Nvidia za GeForce RTX 3080. Jak hned uvidíme, poměr cena/výkon je kvůli tomu celkem nevýhodný.

Výkon v recenzích: náskok před RTX 3080 jen něco přes 10 %?

Z webů, které pro tyto účely sledujeme a citujeme, zatím stihly publikovat recenzi Tom’s Hardware (Founders Edition od Nvidie), techPowerUp (dokonce čtyř různých verzí karty: Asus Strix OC, Gigabyte Eagle OC, MSI Gaming X Trio, Zotac Trinity, která má referenční takty) a německý ComputerBase (dvě nereferenční karty a výsledky pro referenční takty).

Tom’s Hardware uvádí, že GeForce RTX 3090 mu vychází jen o 10,5 % rychlejší než RTX 3080 ve starších hrách a rozlišení 4K (a jen o 8 % ve 1440p), byť v sadě novějších her s raytracingovými efekty a DLSS se pak náskok proti RTX 3080 v rozlišení 4K zvýšil na 14,4 %.

Výkon Nvidia GeForce RTX 3090, FPS, rozlišení 4K Tom's Hardware Zdroj: Tom's Hardware

TechPowerUpu vyšel nárůst výkonu 10 % v 4K a 6 % v 1440p, dokonce jen 4 % v 1080p, na které asi karta nemá moc smysl. Web ComputerBase rovnou testoval jenom v 4K a uvádí, že RTX 3090 má o 11 % lepší výkon než RTX 3080. Neboli obráceně, RTX 3080 má 90 % výkonu této 1499$ karty.

Výkon Nvidia GeForce RTX 3090, FPS, rozlišení 1440p Tom's Hardware Zdroj: Tom's Hardware

Mezigeneračně proti kartám Turing je novinka podle Tom’s Hardware rychlejší o 43 % proti Titanu RTX (Nvidia při odhalení uváděla 50 %, což není daleko, některé hry v mixu takové zrychlení mít budou). A o 50 % rychlejší proti GeForce RTX 2080 Ti. Podle techPowerUpu je RTX 3090 rychlejší než RTX 2080 Ti o 32 % (1440p) až o 45 % (4K).

ComputerBase uvádí ve 4K také 45% zrychlení proti RTX 2080 Ti (ale ta byla v OC verzi Fouders Edition). Ve hrách s raytracingem v 1440p pak je zrychlení 48 %, ve 4K s použitím upscalingu DLSS je RTX 3090 o 49 % rychlejší než RTX 2080 Ti.

Na hraní se karta kvůli ceně prakticky nehodí

Vzhledem k o 50 % zvýšené ceně (1499 $ × 999 $) tedy vlastně je poměr cena/výkon skoro stejný, ne-li horší jako u GeForce RTX 2080 Ti generace Turing. Výhodnost ale hlavně vypadá velmi špatně v porovnání s atraktivně oceněnou GeForce RTX 3080, proti níž tento superhighednový model stojí o 114 % více, ale výkon má přinejlepším o 10–14 % lepší. Na hraní tedy GeForce RTX 3090 nelze doporučit, rozdíl v ceně proti v podstatě podobně rychlé RTX 3080 je prostě příliš velký.

Ovšem bez ohledu na to je GeForce RTX 3090 teď nejvýkonnější herní grafikou (a může jí být po celou tuto generaci). Dvociferné navýšení proti RTX 3080 není zanedbatelné a čistě technologicky se Nvidii musí započítat do vysvědčení.

Asi by se to dalo jednoduše shrnout tak, že proti GeForce RTX 3090 není moc co vytknou (možná ještě trochu tu spotřebu) a jako nevýhodu má právě skoro jen tu cenu. Jenže rozměr té cenové nevýhody je takový, že se z jediné nevýhody stává nevýhoda fatální. Samozřejmě ne úplně pro každého, asi se najdou hráči, kterým je cena zcela jedno (a třeba už si minule na hraní/chlubení pořídili Titan RTX).

350W spotřeba sedí, ovšem zdroj raději s rezervou

Spotřeba je skutečně při hraní 350 W, podobně jako RTX 3080 se tedy karta svého TDP drží. Energetická efektivita vyšla například ComputerBase při hraní ve 4K o 12 % (1,12× lepší) než u RTX 2080 Ti Founders Edition generace Turing.

Spotřeba karty Nvidia GeForce RTX 3090 Toms Hardware Zdroj: Tom's Hardware

Pozor je nicméně asi dobré dát na zdroj a raději ho mít značně předimenzovaný. Karty totiž obvykle mají špičky příkonu vyšší, než je jejich průměrná spotřeba, a GeForce RTX 3090 není výjimkou. Ovšem vzhledem k poměrně velkému TDP jsou také celkem vysoké tyto špičky. Podle recenze igor’sLAB vychází průměrná herní spotřeba na 358 W. Ale během špiček trvajících 1–5 ms údajně naměřil okamžitý příkon až 430 W a pro kratší než 1ms špičky až 573 W.

Toto jsou jen kratičké výkyvy, které se zprůměrují na oněch 350 W s okamžiky, kdy je zase odběr nižší. Ale je asi ideální i s těmito špičkami aspoň trochu počítat při dimenzování zdroje, aby jste se třeba nesetkali s tím, že velmi agresivní ochrana proti překročení proudových limitů sepne. Neměli byste tedy například kalkulovat s tím, že když si zbytek vašeho PC vezme jen pod 150 W, tak se takováto karta „nějak vejde“ do dobrého 550W zdroje. Igor’s Lab doporučuje zvolit výkon zdroje tak, aby pro grafiku bylo jakoby rezervováno 460 až 500 W.

Maximální špičky spotřeby u karty Nvidia GeForce RTX 3090 igorsLAB Zdroj: igor'sLAB

Toto ovšem platí obecně, nejen pro RTX 3090. Nvidia ve specifikacích uvádí, že GeForce RTX 3090 vyžaduje 750W zdroj, pod tuto hodnotu byste asi vzhledem k předchozímu jít neměli.

Pohlídejte si ECC při zvyšování frekvence pamětí

Přetaktování bude asi podobně omezené jako u RX 3080, dejme tomu o 50–100 MHz. Paměti se zdá se opět dají přetaktovat víc, až někam na 20,5 GHz. Ovšem při jejich točení si dejte pozor na to, že mají určitou formu detekce chyb, která způsobuje opakované přenosy. Od určité frekvence, kdy začínají chybovat, tedy neuvidíte hned nestabilitu, ale nová technologie pamětí GDDR6X potichu opakuje transakce, takže vyšší frekvence už nezvyšují skutečnou propustnost a ta může dokonce klesat na horší hodnoty, než by měla bez OC.

Nvidia také upozorňuje, že ochrana nemusí zabrat vždy, takže někdy může k pádu nebo poškození dat, s kterými GPU pracuje, přece jen dojít. Při taktování pamětí tedy kontrolujte, zda vám nezačíná propustnost stagnovat/klesat (respektive výkon se přestává zvyšovat úměrně k vyšší frekvenci), což signalizuje, že jste se dostali do pásma, kde nastávají chyby a spouštějí korekci.

Nvidia GeForce RTX 3090 karta
Nvidia GeForce RTX 3090 (Zdroj: Nvidia)

Má se RTX 3090 chápat jako Titan?

Vysoká cena se občas omlouvá (minimálně by to tak marketing Nvidie chtěl vysvětlovat) tak, že jde o kartu třídy Titan. Ve srovnání s Titanem RTX za 2499 $ by karta najednou vypadala „levně“, ovšem toto srovnání není myslím tak docela na místě. Z určité části sedí – a touto částí je paměť, která také pro určité profesionální a výpočetní aplikace půjde využít. Nicméně karta zůstává fakticky zařazená ne mezi Titany, ale herní karty GeForce.

Nvidia GeForce RTX 3090 v DaVinci Resolve: zde RTX 3090 (ale do určité míry i RTX 3080) ukazuje svou výpočetní sílu Zdroj: Tom's Hardware

Má totiž úplně běžné ovladače, Nvidia pro ni nezpřístupnila speciální funkce a optimalizace řady Quadro, takže pokud přijde na nějaký software, který na nich závisí, bude výkon uměle omezený.

Nvidia GeForce RTX 3090 v SPECviewperf: zde je vidět, jaký rozdíl dělá poloprofi ovladač Titanu RTX, který GeForce RTX 3090 nemá Zdroj: Tom's Hardware

U velikosti paměti jinak možná také ona výlučnost 24 GB brzy padne, jestli Nvidia vydá (a vypadá to, že vydá) 20GB verzi GeForce RTX 3080 – v tom momentě se nadstandardní kapacitou stane 48 GB a pokud by RTX 3090 opravdu měla být ve skutečnosti Titan, měla by mít spíš tuto kapacitu (která ale bude realizovatelná až příští rok s příchodem 16Gb čipů GDDR6X).

Ono srovnávání s Titanem je tedy asi spíš třeba brát s velkou rezervou jako marketingovou taktiku. Reálně spíš nastalo to, že Nvidia opět zdražila nejvýkonnější herní highend (z 999$ GeForce RTX 2080 Ti je to dokonce o 50 %), zřejmě proto, že neočekává konkurenci, proti níž by cenu musela hájit. Toto je nicméně můj osobní dojem/interpretace. Jak přesně to Nvidia myslí, ví jenom její šéfové.

Galerie: Výkon Nvidia GeForce RTX 3090 ve světových recenzích

Zdroje: Tom’s Hardware, techPowerUp (1, 2, 3, 4), ComputerBase

Nvidia GeForce RTX 3090 vydána a otestována. Výkon jen o 10–14 % lepší než RTX 3080
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92.22%) 18 hlas/ů

205 KOMENTÁŘE

    • a kdo je blíže k realitě? Crha, nebo snajpr, redmarx, co tam plácali pod ním? Ale kopl sis, to se počítá … tvoje rádoby chytré bojové pokřiky znějí čím dál trapněji … kdysi ty tvoje komenty dávaly alespoň nějaký smysl, teď jen kopeš do mrtvol … 😀

            • ako chytrolín tu teraz vystupuješ ty … chcel si zamachrovať, urobil si pravý opak … teraz to len obkecávaš, aby si nevyzeral ako úplný trulo … za to zase nemôžem ja …

        • Gogov1963i to prostě nevysvětlíte. Každý průměrně inteligentní člověk chápe že slova Pan Jaroslav Crha „vzpamatuj se, RTX3080 bude dávat 4k 90 FPOS s raytracingem jako nic“ jsou přestřelená. Argumentace screenshotem z Minecraftu je cokoliv jenom ne „dávat jako nic 90 FPS“.
          Vy máte pravdu. Lidé jako Pan Jaroslav Crha a Gogo1963 to ale asi nikdy neuznají. Přejme jim to jejich „vítězství“ které prosadí jenom osočováním, řevem a lží.

          • kdybys tomu alespoň trochu rozuměl, věděl bys, co jsou tzv. „chlapské řeči“, co je nadsázka a co realita … malej ohníčku …
            pak po svém dalším „zajebání“ si nezapoměň stěžovat, že byl na tebe někdo sprostý …

            • „kdybys tomu alespoň trochu rozuměl“ – jaj, „krásný“ argumentační faul v nejčistší formě 🙂

            • vrať se do předcházejících diskuzí a čti, co psal a čím argumentoval …
              teď, místo aby vytáhl grafy, že 3080 nedá s rt 90 fps v žádné hře, vybrekává jako malé děcko

            • já na hřiba … každému co jeho jest …
              a taky bys věděl, že co jako faul vypadá, faul být nemusí 😀

            • gogo1963 28.9.2020 at 9:35
              Nemám potřebu si na někoho stěžovat. S lidmi Vašeho ražení si vždy vyřizuji účty sám. To že minulou debatu smazali mne hodně mrzí protože tam bylo krásně vidět jaký jste nadutý neurvalec.

              Děkujte moderátorovi, že ta Vaše ostuda tam už nevisí. Pochopte když používáte expresiva tak není problém si takové příspěvky vyhledat a následně smazat i pro moderátora diskuse.

            • jó hřibe, tak sis to semnou vyřídil, kvůli tomu určitě nebudu spát 😀 … zaráží mě jen ten vysoký stupeň pokrytectví amd fans … ty v jednom postu použiješ hned několik tzv. „argumentačních klamů“ a jsi v pohodě, já jeden a jsem „persekvován“ 😀 Ne, že by mě to nějak bralo, zvykl jsem si, ty ale musíš mít hodně těžký život, pokud se tyto praktiky snažíš prosazovat i v reálném životě … protože po kterémkoliv z tvých „emočních“ výstupů v reálu dostaneš v lepším případě po tlamě, v horším končíš na policii (udáváš). V diskuzi, to je jiná .. široká ramena, velká huba, naoko slušné vystupování, to je tvoje krédo … a že mám někomu děkovat za editaci? Ani náhodou, protože zmizel „důkazový materiál“ k tomu, jaký jsi „expert“ na fyziku …

            • gogo1963 28.9.2020 at 10:56

              A Terepin se od Vás nikdy omluvy nedočká. Že?

            • za co bych se mu měl omlouvat? 😀 Pokud se všem tady omluvíš ty a řekneš, že za co, co předvádíš může příroda, omluvím se Terepinovi za něco, co teprve vymyslím …

              ps … Terepin je Slovák, nesesype se a nebrečí po každém náznaku problému …

            • No nic jenom jsem chtěl vidět jestli máte vůbec nějakou sebereflexi. Takže nic.
              Jdu se raději věnovat lidem co mám rád než mlátit tuhle prázdnou slámu. Končím a přeji pěkné sváteční odpoledne.

    • Klasika lež jako věž. Všude je RTX3080 okolo 90FPS, ale pán si myslí že tady nejsu a nebudu se bránit.
      U některých starších her, které nepodporují všechny technologie ten rozdil je menší, to přiznávám, ale pořád je RTX3080 labutí píseň oproti AMDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD: “ Počkejte si ! “
      Například Control je nová hra se všemi technologiemi a naprostá ukázka RT efektů a tam RTX3080 splňuje všechno s rezervou.

        • Aha, takže když se čeká na AMD produkty, tak je to fajn, protože jim lidé trhají ruce a nestihají dodávat a je to skvělé a nereferenčky příjdou po dvou měsících protože AMD na ostatní firmy kašle a napřed prodává pod svou značkou tak je to fér.
          Ale když nVidia vydá produk za který jí opravdu lidé trhají ruce, jsou vyprodané během chvilky tak je to špatně???? Najednou je nVidida špatná že nestíhá dodávat???? Nvidia je najednou špatná když s officiální verzí jsou na trhu zároven i nereferenční tak je to špatné a fuj a nefér.
          😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆

            • Bože ty jsi mimo… jedna karta z celé palety nejde koupit a hned je to selhání nVidie, kvůli kterému by měla zbankrotovat, že ?

            • Kde píšu o selhání NV? Kde píšu o bankrotu NV? Já jsem akcionář Nvidie ty trole…
              Žádná karta z trojkové řady nejde koupit a všechny starší karty (NV i AMD) přestaly dávat smysl, protože se staly prakticky neprodejné.

            • Ale řeč je o současnosti a ne o spekulovaných slevách. Kupovat za aktuální ceny starší karty je naprostá šílenost, zvlášť když za 2 týdny přijde 3070 a 3060Ti.

            • Chápeš to? On napíše že nVidia je „počkejte si“ a pak tu píše že vydáním nových karet se staré staly neprodejnými. To mi hlava nebere.

            • ceny jdou dolů, u nás pomaleji, protože koruna klesá, ale stačí se podívat na fóra, kde se řeší nákup a tu „praktickou neprodejnost“ sebereš zpátky … pokd prodejci nejsou blbí, dají ceny níž, protože když se dostupnost 30x zlepší, budou muset s Turingem o hodně víc dolů …

            • Takže „počkej si“… ale tupý trol Crha se tomu bude furt divit..

            • ony ty ceny pomalu lezou dolů … na czc 2070 super i s dárky za 11500 …

            • HonzaH se jen snaží o vyvolávat flame, „počkejte si“ znamená, že nikdy AMD nevydá kartu, která by byla lepší než u nVidiie.
              Tudíž jeho příměr o tom že nVidia je nyní v pozici „Počkejte si“ je nelogický, protože nVidia karty představila a některé už lidem dodala. Evidentě absolutně nechápe, že AMD tu už několik let hraje divadlo a přitom pořád tahá za kratší konec ačkoliv to chyba fanoušků nVidie není, to AMD by mělo začít poslouchat své fanoušky.

            • „Počkej si“ znamená, že tu máme novou řadu NV, která ale nejde koupit. Takže čekáme.. nyní i na to, až výrobci překopou ty nešťastně zvolené kondíky.

  1. Jj, RTX 3090 neni zadnej Titan, to je jen obycejna RTX 3080 doplnena o pamet a funkcni chladic. NVidia uz to malinko prehani, ovsem pokud AMD konecne nevyda herni grafiku a nejen nejake sumitko, tak to budeme muset zkousnout. Ach jo.

    • Zas az take zle to nieje. Posledne grafiky AMD celkom vysli. Len AMD si aj v grafikach potrebuje postupne vylepsit meno.
      Posledne karty od AMD potrebuju adekvatnych naslednovnikov, co si myslim, ze sa dockame.
      Z pohladu AMD by som 3090 neriesil a nech si NVIDIA kludne ma najvykonnejsiu grafiku. Podstatne je mat vo vsetkych inych segmentoch dobru alternativu.

            • však to je v pořádku, já se ptám na něco jiné … aznohh píše o většině místních fanatiků, ty mu přitakáváš, když se zeptám kdo, kolik jich je, děláš mrtvého brouka … co tady poslední týdny čtu, snad jeden člověk mluvil o 3090 jako o titanu a nebyl to nikdo z „místních fanatiků“ …

            • Tak ja jsem odpovidal na trochu neco jineho. Mrtveho brouka..to uplne ne, treba takovy Komplik a mas hned druheho 😉
              Jinak problem neni 3090 (ta je jak pise Matko, na vytahovani penez) ale spis pady 3080. Vypada to, ze cast tech veci jde za uspechanycm/chybnym designem nekterych custom karet.
              https://www.youtube.com/watch?v=x6bUUEEe-X8&app=desktop

            • možná blbě čtu, pravda … tombo už klasicky odbočuje jinam … jinak ano, pády problémem jsou … pokud to budou opravdu, jak se píše, kondenzátory, pak ta dostupnost bude horší, než jsem čekal …

            • Pády AIB karet jsou pro NV dobré.. aspoň prodá víc svých FE, na kterých má větší profit. 🙂 Akcie jdou zase pěkně nahoru. 😉

            • proc si myslis ze odbocuji Gogo? Pridal jsem ti dalsiho, ktery tvrdi vsude, ze 3090 je nahrada Titana..nejsi spokojeny? A nebo si potrebujes tradicne zarypat. Ja jsem nidke netvrdil, ze tady chodi 100vky lidi, kteri to maji za titana. Ale konkretne treba jeden, ktery se hadal i se mnou, ze jsem „tulpas“ ktery neumi anglicky..pritom evidentne vyznamy v anglictine nechapal on sam.
              Problem padu custom karet je pruser, halvne pokud je problem v HW. Je to sice odbocka, ale dulezita, protoze lidi co si to prectou aspon neudelaji chybu, aby si tyhle karty koupili. Nevim, ale nekdy mi ty tvoje prispevky pripadaji, ze nic jineho krome rypani nemaji za ucel.

            • Že tady ještě vůbec něco píšete? Co RX 480 pod Koduri taktovkou, která měla milion funkcí a ze startu gigantickou spotřebu a až po půl roce teprve přišli opravné ovladače, které některé funkcionality zprovoznily, jako třeba úspora el.energie aby to nežralo jak tank, na to jste tady hodně rychle zapoměli. A také spoustu funkcionalit, které AMD nikdy do dnes nezprovoznila a už ani nezprovozní. Ne nezapoměli, jen se vám to nehodí do typického hejtovacího algoritmu na nVidii. Protože jak by se asi vyjmalo vedle problémů při uvedení nových karet to, že AMD prodávala polokartu typu DODO, DOdělej si DOma. Stateční chrabří rytíři zase obhajují čest své královny AMDD, před destihlavou saní v podobě nVidie byť by tím odradili jen jediného kupce RTX, ta oběť za to stojí.

              Směju se vám a směju se všem co to tady čtou a v diskuzích na ty lži tady reagují. Nereagujte na ně, nemá to cenu, oni nemají na čem hrát, AMDD jim dodnes nedodala kartu na které by mohli něco hrát tak tu otravují v diskuzích. Zbytečně mrháte svým časem v této diskuzi. AMD fanoušky nepřesvědčíte o tom že žijí v bludech. To naopak oni vám otravují život místo toho aby jste hráli. Třeba já si teď jdu na své fuj fuj GTX1080 zahrát FarCry5 na rozlišení 3440×1440 a kašlu na ty keci tady.

            • ach jo .. rýpat jsi tady začal ty, nepřekvapivě, teď jsi sám potvrdil, že „odbočka“ … ale já jsem padlý na hlavu …

            • me se ta karta libi, na hry je to overkill ale ma svoje vyuziti, nicmene to umely omezeni od nvidia to dost kazi, kdyz uz z toho nechteli udelat quadro, tak alespon ty titan featury mohli nechat

            • Crha, v te dobe AMD krachovalo .. to sice neni omluva, ale vysvetluje to hodne, jak to vysvetlis u nVidia ktera je v nejlepsim veku?

            • @mittar
              oni mozna nejaky Titan vydaji. Nidke nerekli ze ne. Quadro se pry uz testuje a z toho je jen ‚skok‘ k Titanu..teda pokud NV bude chtit.

            • mittar: Co mám vysvětlovat? nVidia kraluje a může si dělat co chce a zavádí si RT bez toho aby poslouchala fanoušky konkurence a AMD jen smutně kouká, na svuj Mantle a Vulkán….

            • Crha: AMD ze smutne kouka? Dyt ted bude vydavat bezpochyby velmi uspesnou generaci, takze urcite jen smutne nekouka, ale maka

            • Smutně kouká jak lidé kupují nVidie s RT…

              Jedinej kdo čeká na sovu vysněnou kartu jaou fanoušci AMD.

            • Crho, Crho, co to tu zase meles?

              Alza.cz:

              Libovolná RTX 3080
              „Cena nebyla stanovena Těšíme se“

              V prekladu to znamena, kdyz se zadari, tak tu kartu budeme mit za pul roku skladem.

              Takze lidi kupuji leda velke hovno.

            • „V prekladu to znamena, kdyz se zadari, tak tu kartu budeme mit za pul roku skladem.“
              Jako tak bych to nedramatizoval, ta výrobní mašinerie všech výrobců to podle mě zasytí do pár-několika týdnů podle poptávky.
              Pořáíd je třeba pamatovat, že ten nedostatek může být hlavně tím, jak pozdě (krátce před vydáním) začala masová výroba.

            • Honzo, kdy pominu Asus, tak RTX 3080 jsou od vyrobcu nejvic odflakle karty, co jsem kdy videl.
              NEBO to neni tak, ze to odflakli, ale ze vubec nemeli cas, to poradne z ohledem na dane parametry navrhnout.

              Takze si nejak tak myslim, ze prijdou i nejake revize i co se tyka designu a s ohledem na to si nejsem jist, ze uz ted linky jedou a plni sklady, aby bylo na vanoce co prodavat.

            • Redmarx, tento rok bude pravdepodobne poptavka prevysovat nabidku ale kdo bude chtit urcite kartu do vanoc sezene, treba uz ve chvili jak se ustanovi cena s cekanim par tydnu, ale dostane ji, proste jak budes mit vyhlidlou tu svoji a bude mozno ji objednat, tak tak ucin a dostanes ji urcite do vanoc

      • Marketing – nemarketing, je to „normálna“ grafická karta do PCI slotu, dostupná bude v hafo nereferenčných verziách za enormnú cenu. To ako si to nazve nVidia je myslím u prd__e.

        …a už len preto to nie je „Titan“ lebo ten ak ma pamäť neklame nebol nikdy dostupnú v nereferenciách.

        nVidia proste ešte viac podojí ľudí čo chcú herné PC a peniaze pre nich (skoro) nič neznamenajú.

        • „…a už len preto to nie je „Titan“ lebo ten ak ma pamäť neklame nebol nikdy dostupnú v nereferenciách.“
          Myslím, že nebyl, ale zrovna to si dokážu představit, že by Nvidia u nich mohla připustit (a v době těch radiálních chladičů bylo i trochu divné, že to neudělala – nevím jestli byl jiný důvod než že se jim nechtělo pouštět tu část marže).

          • Ako, mne išlo len o to že Titan bol len referenčý, 3090ka je priamo v nereferenciách teda ani v tomto pohľade mi nepasuje ako náhrada za Titana…

            nVidia prosto zatiaľ berie Titan ako svoju exkluzivitu… už pár rokov…

      • Vůbec, dostal jsem unBAN díky Tombominovi od Radka na příkaz vedení Mladé fronty dnes.

        Bohužel to znamená, že Tombomina nezaBANují, je to jejich miláček. Je mi líto. Olšan s Václavíkem jsou AMD fanoušky, nejraději by z toho tady udělali druhej DD word.

        Tombomino je Stach, protože na DD wordě nemá svůj nick. Přitom Tynýt a Weňdák mají účty všadě.

        • Tombo je Stachan, to je jasná vec,,,, V parkovacím boxu ten zúfalec takto ohodnotil najvýkonnejšiu desktopovú kartu :

          “ Závěr – RTX 3090 je nezajímavá karta
          za mizernou cenu s mizernou dostupností. “

          Pritom RTX 3090 neni len najvýkonnejšia herná grafika, ale exeluje i výpočtovým výkonom, mimoriadnym výkonom v editácii videa a určite testy preukážu bezkonkurenčný výkon v AI. K tomu 24GB pamete a to všetko za cenu o minimálne 1000 EUR nižšiu proti Titanu RTX…Takže nemocnému truhlíkovi nepomôžu lživé, puberťácke ohováračky, tie karty sa budú predávať v ohromných množstvách….

        • „Vůbec, dostal jsem unBAN díky Tombominovi od Radka na příkaz vedení Mladé fronty dnes. “

          Nevím jestli vám to dochází, ale kvůli tomu, že jste před rokem (nebo kdy to bylo) obtěžoval mailama vedení Mladé Fronty, jste byl právěže tehdy zabanován (jinak by k tomu IMHO nedošlo) + asi ty vulgární výhružky Lukášovi, pravda. Nebo to bylo až po tom banu coby vaše snaha urovnat spory (už nevím)? 🙂
          Teď když jste jim zase psal, tak „to chtěli nějak řešit“. Na příkaz to nebylo. Radek vás pokud vím pustil zpátky proto, že 1) jste byl úplně jediná položka na indexu 2) aby byl pokoj. Holt to zkusil po dobrém.

          Bavili jsme se o tom jinak v redakci, mimochodem tam padlo něco jako že „dostane šanci, když to ****** tak zas sbohem“. Takže minimálně už nepruďte na MF. Protože jestli pokoj nebude, tak padá ten důvod vás odbanovat, že…

          • 1) BAN jsem dostal protože jsem měl narážky na Tombomina a vy jste mu vyšli vstříc aby jste to tady urovnali.
            2) Jediná položka a kde je Maudit?
            3) Výhružnej dopis to nebyl bylo to varování, protože si chlapeček myslel, že do Prahy nedojedu a nevyříkáme si to z očí do očí. Bylo to od něj sprosté, protože mě jste zabanovali a Tombomina jste tu nechali.
            4) Příkaz přišel ze shora protože vím komu jsem psal, tak tady nedělej ramena. Tombomino je Váš miláček, chcete z toho tady udělat druhej DD world a ředitelovi je to zatím jedno, ale vyzkoušel jsem si že to jde, takže OK dejte mi NEOPRÁVNĚNÝ BAN, a budu vašeho šéfa otravovat každej den.
            PS: A vůbec mě to nezajmá co je tady v diskuzi, klidně si mě zaBANujte, protože stejně je to tady žumpa.

            • 1) Není pravda. Když jste začal psát několika lidem z vedení vydavatelství (už nevím, co přesně jste chtěl, mám pocit že jste chtěl abychom zakročili proti nějakým jiným diskutujícím, ale jestli to bylo jako teď problem s Tombominem, to už si teď nepamatuju), tak se nás Z MF ptali „co to je za divnost“ a LV se naštval a zabanoval vás. Myslím se souhlasem ostatních. Vy jste mu pak poslal sprostý mail, nevím jestli bych to ještě našel (viděl jsem ho), což se sice stalo až po banu, ale Lukáše to nejspíš utrvdilo v tom, že správné řešení 🙂
              2) Zabanovajen není, akorát sem nechodí nebo nekomentuje (nebo má nový účet?). Naposled byl tady https://www.cnews.cz/xbox-series-x-architektura-gpu-amd-rdna-2-akcelerace-ray-tracing/#comment-233165
              3) no comment – (pro přihlížející: tohle byla asi dobrá ilustrace, o co tu šlo, řekl bych 🙂
              4) Takhle fakt ne.

              Vtipný je, že mě jste v diskusích nikdy nevadil v tom smyslu, že bych vás chtěl vyhnat (i když se mi vasše způsoby třeba nelíbily), akorát jsem vám párkrát smazal nějakou sprosťárnu IIRC, od mě byste ban nedostal, pokud byste se realizoval jenom v komentářích a nezačal s těma mailama, viz výše, kde jste holt narazil u ostatních …
              Tady plně platí, že jste sám svého štěstí strůjcem.

            • ad 3) docela síla.. psychiatrické vyšetření by myslím bylo na místě..
              Taky tu občas tro(t)lům nadávám apod., vždy u toho počítám s banem a že bych někde jezdil a s adminem si to vyříkával no lol to je představa! Co to musí být za pošuka, když to někdo bere takhle vážně…

              Bohužel i tací mají volební právo.

            • Tak teď jsem si to dohledal –
              1) nejdřív mě přišla slušná žádost mailem, že má být smazaný nějaký příspěvek, co se vám nelíbil, asi Tombomin tedy, počítám. Ohodnotil jsem to po kouknutí tak, že to na moderování není. (Edit: tak ne, oprava. V historii redakčního chatu jsem našel, že jsem ten příspěvek, co Crhovi vadil, opravdu smazal – ale asi k tomu došlo až potom, co začal ten mailovej cirkus – takže na mě odpovědnost myslím fakt není, holt jen nemůžu na všechno reagovat okamžitě).
              2) Crha si našel na webu maily různých lidí z MF a všem poslal nějakou takovou žádost…
              3) zbytek jak popsáno, ti lidi se ptali, o co jde, Lukáš dal ban, Lukáš dostal sprostej dopis (našel jsem si screenshot, publikova to nemůžu vzhledem k tomu, že soukromá komunikace, ale víceméně to už Crha popsal)…

            • Pro pobaveni je to dobry, ale citim se za nej trapne, pricemz trapne by se mel citit spis on. Ani ho nebudu jmenovat nebo si to taky se mnou prijede vyridit. 😀

            • Pane Olšane, děkuji že jste právě potvrdil má slova, že Tombomino je váš kámoš, kterému sprostá slova tolerujete, ale u mě jsou nežádoucí. Tento dvojí metr je vidět hodně. A pokud to budete dál zapírat, tak semka mohu postnou veškerou korespondenci se záznamy příspěvků kde Tombomino mluví sprostě a dodnes jsou tady na serveru k dohledání a dodnes nejsou smazaneé či jakkoliv opravené. Takže tady je krásně vidět jak uplatňujete dvojí metr. (to abych vysvětlit ten bod č.3 )
              A Lžete dál o tom že Lukáš dostal sprostej dopis, dostal až po mém zabanování, protože stylem jak mi odepsal na vysvětlení mého BANu, nepatří do této společnosti.
              A ten mail jsem chlapečci laskavě posalal redakci, protože na Vás kontakty tady nejsou. To jsem chtěl taky napsat Radkovi, že prý když budu mít problém mám psát jemu. Ale jak mám vědět koho a na jakým mailu kontaktovat když tady v tom úžasným wordpresu nic není? Ani žádná hiearchie ani strom. Furt mluvíte o nějaké redakci, v životě jsme ji neviděli. To se dozvím až napíšu na vedení MF ? Proč tady nemáte kontakty veřejně k nahlednutí? Jak mohu vědět jaký mail kdo z Vás má?
              na HonzuH nereaguji, protože to bude také nějaký alter nick…

            • Co se sprosťáren týká, tak tam je to hlavně o tom, že ne všech příspěvků si všimneme, občas to necháme projít s tím, že to je v tom postu sice použité, ale není to urážka míněná na spoludiskutujícího… občas je to zahrabané na spodku diskuse a za tím je hodně následných komentů, které nechceme sestřelit s tím.

              Obecně je to tak, že hrubosti a vulgarismy jsou důvodem ke smazání komentu, ale není garantované, že ten koment bude opravdu smazaný. Někdy třeba jenom zeditujeme, někdy na to nejsou síly. Někdy se to vám zdá přes čáru, a ale nám to ještě nepřijde tak hrozné, abychom sáhli k „násilí“…

              Maily na autory jsou pod články u jejich jména. Psal jste nám na ně tehdy, takže jste o nich asi už i věděl, ne?

            • Jan Olšan 26.9.2020 at 22:02

              Vskutku obdivuji jakou máte trpělivost s „Pan Jaroslav Crha“. Myslel jsem si donedávna, že tolik sebestředné hlouposti jako u jednoho zdejšího diskutéra už nemohu potkat. Musím uznat, že mne „Pan Jaroslav Crha“ vyvedl z omylu. A hluboce se omlouvám tomu zdejšímu diskutérovi.

            • 😀
              Ale tak čtenost bude dobrá. 🙂 C.k. Bača a Crha pohromadě, to bude každá diskuse pěkně zatapetovaná kravinama. 😀

            • Aznohh 26.9.2020 at 23:13
              Ještě stačí ať se vrátí i maudit a plně souhlasím s tím co tu pan crha napsal je tu z toho dokonalá stoka. Že si tu tolik nechávají nasrat na hlavu nechápu, ale budiž je to jeich věc…
              To se dějě zde v diskusích se snad už děje jen na PCT i když mám dojem že i tam se to uklidnilo a není to tak katastrofální jako zde…
              Nicméně chtějí to tu takové mít tak to takové mají… Rozhodně tady už neočekávám, že bych zde mohl vést nějakou plodnou duchaplnou diskusi… bohužel…

            • KOCHREN: Ty aby ses nepřidal, ta stoka tu byla celou dobu i když jsem tady nepsal, tak to teď laskavě nesváděj na mě. Si myslíš že jsem ot tady nečetl?
              Ty sprosťárny tady psal hlavně Tombomino, kterej je z vašeho tábora rudých, takže být tebou bych se sklidnil, kdo tady z toho dělá stoku.
              Olšan: Já jsem zakopal Válečnou sekeru. Otázka kdo ji znovy vykope.

            • 2Olšan: Jé hele, tady někomu vadí sprosté dopisy, ale ta na českém internetu nevídaná žumpa co tu vyrábí Trombo a spol. vám tu několik let nevadí. Humory 🙂

            • To se ale fakt nedá srovnávat, tam byly fakt regulérní výhružky násilím a sprosťárny úplně v jiný lize.

            • Pan Jaroslav Crha 27.9.2020 at 12:59
              Prosim vyhledejte nejakeho psychologa a promluvte si o tom. Myslim, ze tim prospejete hodne lidem, vcetne sebe a zamezite tak pripadnemu nestesti. Dekuji.

  2. Za mlcici a slusnou vetsinu: Je mi z vas spatne vy potrefene husy. Jenom znecistujete diskusni prostor na ICT webech. Nechte si napsat nejake dobre prasky na palici. Kdo ma ty vase blaboly cist. Kdyz uz tak prispivejte odborne, kultivovane a ozdrojovane. Meli by vam vsechny ty internety zakazat.

  3. Jinak miláčci moji zlatí, dohrávám teďka FarCry 5 a protože mám skvělou kartu od nVidie, a nemusím čekat až někdy nějaká karta výjde a bude úplně nejlepčejší na světě, mohl bych Vás poprosit o rozřešení, kterou z následujících her si mám zahrát dál?
    FarCry 3
    Prey
    Alien Isolation
    Děkuji

        • Tak gtaV taky samozrejme, ale ten engine tvoji gpu nepotrapi.
          Rdr2 je hra, kde neexistuje pc co by to dalo na ultra.
          Napocital jsem celkem 42 polozek polozek v grafickem menu.
          Ja hraji jen ve fhd.
          Gpu mem 5,5gb
          Ram 8,5gb
          Detaily 1920×1200 – high/ultra (stiny travy nemam vubec-to nema nikdo)
          A tocim prumer 51fps.
          Ale hodne dlouho jsem studoval kazdou volbu v menu (i googlil) abych nastavil co nejhezci grafiku a aspon kdyz ne dobre, tak jakz takz hratelne fps.
          Hra je to uzasna. Ja jsem cekal az bude levnejsi a az budou taky patche na pc verzi. A koupe nelituji.
          Pro me je rdr2 druhy uzasny šok po witcher 3.
          Ta je hra je: MUST HAVE titul.
          Doporucuji.

          • Ano, to znie rozumne, takže zhrnuto :
            – herný top level klasicky mimo AMD, najlepšia Radeonka bude čichat výfuky nVidie RTX 3090
            – aplikačný výkon slabota, CUDA nemá chybu
            – výkon AI zrejme zúfalý, proti Tensor Cores bez šance
            – ovladače ??

            No vypadá to kadejak, len nie dobre…

            • Big Navi jen 200W spotřeba? No nevím jak bych s tím přes zimu vytopil barák, raději zůstanu u Nvidie.

            • no … při těch slibovaných frekvencích by to byla opravdu moc hezká spotřeba … uvidíme, řekl slepej …

            • Tem 200W se mi nejak nechce verit, to by se fakt narust efektivity musel blizit 100%. Ale uvidime, treba to tak bude a AMD bude mit lepsi nabidku…a nebo taky ne… 🙂

            • @Aznoh
              presne, taky bych si tpnul na chip, ale i tak by to mohlo vychazet treba pri stejnem vykonu -50/60W oproti NV. Pokud by to dali jako TBP s 250W tak by to byla celkem slusna pecka.

            • i kdyby byl ten výkon něco nižší jako 3080, ale tahle spotřeba a 16GB paměti, byla by to dobrá alternativa k nvidii …

            • @aDDmin, hráči chcú výkon +/- 15% spotreby nehrá žiadnu rolu….
              Radeonka na RTX 3090 nedosiahne, zostáva sa modliť, aby sa priblížila RTX 3080 aspon v tých hrách…

            • @Aznohh: To je mozne, jenze ve stejne tabulce ma Navi 10 uvedeno 180W, a Navi ma 21 200W-238W, nevim no, ale nezda se mi to…a uz vubec neverim tomu, ze pri dorovnani vykonu RTX 3080 to bude zrat mene, to by opravdu muselo dojit k mnohem vyssimu nez 50% narustu efektivity (tem odpovida tech cca 238W).

            • @leppard
              ten cil 1,5x o kterem AMD mluvi neznamena, ze nemuze byt lepsi. Pred uvedenim Zen taky mluvili verejne o zvedani IPC oproti Buldozer architekture a pak z toho vylezlo, ze je vyssi. Docela bych se nedivil, kdyby pouzili podobnou ‚taktiku‘ i tady a rekneme vysledna efektivita bude treba 1,6. Takze nejaka procenta nahoru muzou naskakat i dky tomu.

            • @tombomino
              Ano, a treba to muze byt 1,8x…nebo jeste vic, AMD vubec nema poneti, jak na tom jsou, kdyz napise do slide +50%, tak to vlastne vubec nemysli vazne… Ja bych si pockal, uz to neni tak daleko k vydani, a navic vychazim z toho, co samo uvedlo AMD.
              Btw – kdyby to bylo tech 1,6x, udela to rozdil 15W (mene oproti tem uvedenym 238W).

            • marsalek, hraci chcou vykon, ale jen par 3090, zbytek radeji pojede kazdej rok na novym temer highendu za polovic, tech co vysoli 50k kvuli hrani fakt moc neni

            • @mittar
              Souhlas, 3090 si „jen“ hrac urcite nekoupi, vyjma jedincu, pro ktere tato investice az tolik neznamena.

            • @mittar, nejde len o topku RTX 3090, ale pre hráčov hlavne RTX 3080…preto som DeDečku písal ať se modlí, aby sa AMD priblížilo výkonu RTX 3080 a vydali funkčné/stabilné ovladače…Ak to i tentokrát poserú, prídu o kus koláča trhu. Však víme, jak za krátku dobu im nVidia otočila tretinu tržného podielu…..AMD má pravdepodobne poslednú šancu, na budúci rok vstupuje na trh dedikovaných grafík tretí hráč….

            • Presne tak, navic tam uvadeji takty o 25% vyssi nez ma stavajici generace, je to cele nejake divne.
              Pokud to tak bude, tak samozrejme velke plus pro ne, ale tohle zni az prilis dobre na to, aby to melo nejake realne zaklady.

            • jenže ty se stále držíš předpokladu, že do Navi jen nacpali 2x 5700XT….

            • ne úplně … zelené mužíky tam nenacpali a že by „dvojka“ byla řádově lepší, asi ne … ale kdo ví, že 😀

            • Tak prsili se, že RDNA2 je „konečně“ podle jejich představ, respektive že nebyli zásadně omezeni financema a časem. Pokud by to měla být jen 2x5700XT, dávalo by přece smysl ji mrsknout k Navi1. Další vodítko, že půjde o něco jiného, jsou průsaky o nižších modelech, které budou nahrazovat právě 5700XT.

              Je samozřejmě nutné všechno brát jako neověřené informace, ale já bych tomu AMD zase aspoň trochu věřil…

  4. Hustej flamewar tady 😀

    Za mě rtx3080 super karta za super cenu. Už jsem ji zvažoval s tím, že amd nemá šanci, ale počkal jsem (a teď rtx ani nekoupím :-)). Jsem na AMD zvědav. Poslední leak (z ovladačů – takže už se nejedná o rumour) hovoří o 80cu a 22TF s 16GB Ram. Pokud to bude stát 600 USD, tak by to byla pecka.

    Jsem zvědav a vypadá to, že se amd přiblíží highendu mnohem vice než minule roky. To je dobře pro nás všechny – cena, konkurence.

      • Aspoň jde vidět že nereferenční karty nejsou mnohdy lepší svou konstrukcí, v tomto případě některé karty nedosáhly ani základních parametrů předepsaných NV. Počítám že úspora, kterou výrobcům použití levnějšího řešení přineslo, se jim moc nevyplatila.

        • To z toho myslím nevyplývá, je to zřejmě čistě tím, že jejich výrobci neměli čas na otestování (podle zatím nepotvrzených zvěstí je snad problém v tom, jaké s použily kondenzátory – kdyby jim dala Nvidia dost času, přijde se na to před odesláním karet do prodeje*). Jinak v testech TPU měly neref. karty lepší teploty, lepší hlučnost (současně). Ono taky mají tři ventilátory proti dvěma, to se pozná.

          * samozřejmě měli možnost pozdržet vydání… ale byli pod tlakem Founders Edition karet, no. Podle zatím nepotvrzených informací se to týká i referenčního PCB od Nvidie (ne toho v FE kartách), kde prý snad byly v návrhu snad přípustné různé konfigurace kondenzátorů a některé se ukázaly nebýt až tak vhodné, ale prostě se to nestihlo odhalit včas, protože až do konce srpna výrobci nemohli na GPU ani pustit hru, neměli ovladač.

            • V těch recenzích od TPU měřili dB a vyšlo jim to tak. Samozřejmě ne všechna provedení jsou stejně dobrá. Některé karty byly stejně hlučné ale chladnější, některé o dost tišší a taky chladnější. Asi se objeví i nějaké karty, kde to udělají na co nejnižší náklady a už to vyjde hůř než FE, teď do recenzí samozřejmě poslali ty lepší chladiče (ale IIRC tam byly karty i se stejnou cenou jako FE/doporučená částka).

              Vzhledem k tomu, že FE chladič vypadá, že si s ním dala Nvidia hodně práce, tak tipuju, že je skutečně efektivní (problém by u něj mohlo ovšem být namačkání VRM k pamětem), jenom ho holt ty nereferenčky předbíhají tím, že mají ten třetí ventilátor, kdežto u FE je část plochy uprostřed nevyužitá. Jen dvouventilátorové nereferenčky by Nvidia pomocí toho optimalizovaného airflow designu třeba porážela.

        • „Mnohdy“ nejsou nereferencni karty lepsi svou konstrukci, ovsem musime si take vysvetlit termin „mnohdy“. Konkretne „mnohdy“ v tomto pripade znamena poprve za dobu existence referencnich a nereferencnich karet se to stalo u (chvile napeti) RTX 3000 rady.

          A vyrobci karet si do toho vseho drze stezuji, ze jim NVidia nedala cas na finalni navrh jejich karet a usili to na zaklade papírové šablony od NVidie.

          Takze ted to muzou vyrobci vsechno zahodit a zacit znovu. Protoze navrhy karet jsou proste spatne.
          No uvidime, jak se k tomu nakonec postavi. Taky muzou dal prodavat ty smecka, co vydali, proste jen poladi frekvence smerem dolu. Tim by RTX 3000 rada ziskala dalsi prvenstvi. Poprve se karty vyrobcu budou prodavat podtaktovane. 😀

            • Vzhledem k tomu, ze problem je i v ramci referencniho navrhu NVidie pro vyrobce, tak je myslim docela zrejme, ze ty papirove podklady, ktere dostali od NVidie byly proste chybne.

              Musis si uvedomit, ze NVidia sama si vytvorila pro sve karty FE tentokrat nereferencni navrh. Nekdo by i mohl rict, ze je to cele dost podivne, ale nezabihejme do nejakych konspiraci.

              Dalsi vec, ze problem maji uplne vsichni, pricemz nejlepe je na tom snad Asus, ktery tam snad mel na posledni chvili udelat nejake zmeny. Tohle opravdu vypada na problem te casove tisne, do ktere vyrobce dostala NVidia.

              Tim to ale take nechci hazet vyslovene na NVidii, nakonec vzpomen na karty od AMD, jak je vyrobci bezne prasi. Tam se rikalo, ze proste AMD neumi nabidnout vyrobcum karet ten komfort (pomoc), na kterou jsou zvykli od NVidie. Co kdyz proste tentokrat si NVidia rekla, ze si to vlastne chce prodavat hlavne sama a vyrobcum proste dodala jen zaklad a starejte se.

              Vysledek je bez ohledu na mozne priciny tak jako tak tristni.

            • jaký problém je v referenčním návrhu? Tristní tady není nvidie, ale to, jak ty hledáš důvody, proč nekoupit …

            • Ono asi nejde o příkon ve wattech a asi ani ne o maximální proudy, to by si asi dokázali ohlídat. Půjde tam asi o nějaké chování při změnách proudu a podobné situace, pokud je pravda, že ta nestabilita vzniká kvůli zvoleným kondenzátorům.

            • Rede, kterou diskuzi máš na mysli? O čem se ty bavíš? Že dnes a denně blábolíš o tom, jak si něco koupíš, pak zase jak jsi to chtěl koupit a pak půl roku meleš o tom, jak sis to nekoupil a proč sis to nemohl koupit? To není diskuze … a když jsme u toho odkazu, kde se v tom článku píše, že má stejný problém founders edice? Plevele …

            • Nema to smysl, kdyz umis psat, tak musis umet cist, bud teda nectes a trolis nebo nechapes smysl psaneho slova, pak je kazda diskuze marna.
              Ja nic o FE nepisu, pisu o referencnim navrhu a NVidia tentokrat referencni navrh sama na svou kartu nepouzila. Referencni navrh neznamena, ze to vyrobci okopiruji z karty od NVidie, to je proste to, co NVidia posle vyrobcum na papire a tam byla zjevne chyba.

            • moment, ty jako myslíš, že nvidie posílá aib skici plošáku, jak by to mělo vypadat a pokud to nedodrží, na vině je nvidie? 😀 Evidentně jsi ještě hloupější, než jsem si myslel … najdi si definice „reference design“ a studuj, prominentní magore … chyba je ZJEVNĚ ve tvé hlavě

            • … když tak si ještě dej do googlu „rtx 3080 reference design“ … podle tebe je celý svět banda debilů a ty jsi reklama na inteligenci … dej sem pak obrázek „referenčního dizajnu“ té karty …

            • Nebudu se s tebou uz vybavovat, protoze jses blazen.

              Nicmene teda posledni komentar v reakci na tebe v tomto vlakne:

              NVidia schvaluje vsechny PCB i ty nereferencni. Tudiz, pokud NVidia rekla vyrobcovi, ze je to ok a potom to zacne umirat, jde to za ni!

            • Nečetl jsem tu vaši přestřelku, možná mluvíte každej o něčem jiným, ale F.E. není referenční design. Dále není zatím jisté zda ty kondíky výrobci skutečně ošidili, nebo je problém už v referenčním návrhu od NV, viz ten článek na VC:
              „AIBs need to follow NVIDIA guidelines to use either POSCAPs or MLCCs. A combination of both is also possible and actively used on many cards (including Founders Edition). The under-specified guidelines could also be a culprit of the problem“

            • red se nebude vybavovat, protože red … součástí každého referenčního návrhu jsou i referenční frekvence … mám to rozebírat dál? Zbytečné …
              Aznohh … ano, doporučení nvidie bylo ty, nebo ty, nebo obojí, dle uvážení … taky se v těch komentech i na igorově labu píše, že i průměrně vzdělaný návrhář desek nedá jen ty levné kondíky na vysokofrekvenční kusy, že je to chyba vyloženě aib partnerů … asus, jak je u něj zvykem, nic neponechal náhodě a spolehl se na vlastní lidi …

          • Mělo by to být na nějakou menší revizi/výměnu kondenzátorů, IMHO to nebude taková hrůza, akorát že se jim vrátí karty z první várky, což se při delším testování nemuselo stát.

    • Ja by som sa radsjej zameral na sidenie suciastok (konkretne kondenzatorov) Nvidie, ako vyuzitie VRAM v 4K:
      – Jay2Cents vravi a ukazuje vo videach s 3080, ze EVGA ma shity kondenzatory,
      – Gigabyte fail hned najhorsie kondenzatory, evga mala jeden drahy 5 shit, FE edicia priamo od nvidie mala 4 zle a 2 dobre,
      – MSI bolo good, jak founders edition, 2 dobre a 4 zle kapacitatory,
      – 3090 od Nvidie ma tiez 2 dobre a 4 zle kondenzatory.
      Ak za toto nemoze samotna Nvidia, tak uz asi nikto…btw kazdy vyrobca dava nejake lacnejsie suciastky, aby ustetril, to je jasne, ale tieto prve revizie by som od ziadnych vyrobcov nekupil ani za zlate prasa, tak pan polni marsalek, chce byt asi beta tester? 😀

      • jak za tohle může samotná nvidie? Asus použil jen lepší kondenzátory, taky si je nechá zaplatit … MSI tak napůl, při vyšších frekvencích s vodním chlazením může nastat problém … founder tak napůl, ale frekvence nižší, boost nejde přes 2ghz … Zotac a další no comment

        • Tu niekto tlacil na pilu a neodtestoval to poriadne…btw staci si o tom precitat na forach: pouzili SP-CAPy kondenzatory, ktorym vlastne kazdy teraz hovori POSCAP kondenzator (ten by mal byt drahsi a kvalitnejsi + ma pracnejsie pajkovanie…).
          Tu len hodim otazku do vzduchu, co by sa stalo, keby nespechali a pockali s vydanim mesiac/dva? Vobec nic, takto ludia i tak cakaju a karty nemaju.

          • ano, někdo tlačil na pilu … nvidia do svých founders vybírá nejlepší čipy, aib pak vybírají z toho, co zbylo … „binning“ teď evidentně nestíhali … že neměli čipy k dispozici dříve, je jen jejich chyba, neumí držet „NDA“ … přežijí to oni, i zákazníci … nejvíc nadávají ti …

      • Vyrobci tam proste dali to, co jim NVidia nadiktovala. Pak melo prijit na radu testovani grafik a za dva mesice seriova vyroba, v te dobe tam byl porad prostor zjistit, ze ty horsi kondenzatory nestaci a zmenit to. Jenze misto toho prisla NVidia a rika, vydavame to v pulce zari, zacnete s vyrobou, to bude dobry, my uz to mame testnute. 😀

        A nepsal bych dobre a shit kondenzatory, proste drazsi a levnejsi, pritom ty drazsi maji pro zamysleny ucel lepsi parametry. Podivej se do minulosti, nikdy se neosazovaly jen ty drahe kondenzatory, to bychom se nikdo nedoplatili. Vzdycky to bylo jako ted, akorat nikdy v minulosti nesla NVidia s vykonem tak na hranu jako ted, proto tam asi v dalsich revizich budou muset dat jenom ty drazsi jako to ma Asus nebo jit dolu s vykonem. Gigabyte, kterej jedinej to osadil jenom tema levnyma kondikama je dobrej odpad, jenze i jim to proste NVidia dovolila.

        • Zle som sa proste vyjadril, nazval som to shit kondenzatormi, kedze mam ELE vzdelanie, tak ja som teda zvedavy na ten Asus, vzdy tam maju riadny priplatok resp. nejaku tu marzu za znacku ROG, TUF atd. no z Giga by som okrem Aorusky asi do nicoho moc neisiel, i ked maju stale prijatelnejsie ceny.

        • Většina nestability je údajně v oblasti boost taktů, které již nejsou garantované. Takže výrobci postižení tímto nedostatkem vydají nové verze BIOSu s bezpečnými hodnotami taktů stále ještě splňující specifikace s nimiž byly karty prodány (víc nemůže kupující nárokovat). Nakonec karty byly změřeny s výkonějším BIOSem takže o nic nejde. Zda vzniknou nové revize GK je otázkou. Možná to jen využijí na výkonovou/cenovou separaci dalších modelů.

        • dej sem nějaký link který pojednává o tom, že nvidia diktuje, schvaluje aib výrobcům, jaké součástky mají použít? Pokud vím, referenční návrh obsahuje oba druhy kondenzátorů a „stavitel“ desky určí, které kde a kdy napájet … nvidia do founder taky použila oba a nemá problém … alespoň podle igor labs pády u ní způsobili ovladače, ne kondenzátory …