Nvidia GP100 s architekturou Pascal prý bude mít 4096bitovou sběrnici a HBM2

0

Začátkem června se objevily zprávy, že Nvidia provedla tape-out prvního GPU nadcházející architektury Pascal. Ačkoliv firma v posledních generacích jako první uváděla menší herní GPU (GK104, GM107, GM204), v tomto případě se údajně mělo jednat o nejvyšší highendový model, tedy „velký Pascal“ zaměřený i na výpočetní nasazení (HPC) a profesionální grafiku. Zda byly tyto informace pravdivé, zatím stále není jasné, nyní se ovšem objevily další střípky toho, jak má ono nové GPU vypadat.

Podle webu WCCFtech se GP100 má dostat na trh příští rok (což je asi nesporné) a vyrobené má být v TSMC na 16nm procesu. Podle WCCFtechu má být nasazeno jak v profesionálních kartách a modelech Tesla pro výpočty GPGPU, tak i jako klasická herní grafika GeForce. Obě verze mají ovšem používat paměti HBM2 a údajně mají mít stejnou šířku paměťové sběrnice jako GPU Fiji v Radeonu R9 Fury X (a R9 Fury), tedy celkem 4096 bitů. Tím pádem budou mít na pouzdru integrovány čtyři čipy, neboť HBM2 také používá pouzdra se 1024bitovým rozhraním.

Takto by mohlo podle Nvidie vypadat GPU generace Pascal s HBM2 (modul pro servery)
Takto by mohlo podle představ Nvidie vypadat GPU generace Pascal s HBM2 (modul pro servery)

Podle WCCFtechu má být HBM2 na těchto kartách taktována na 1 GHz, i když mi není jasné, zda se míní reálný, nebo efektivní takt. Tuto efektivní frekvenci má mít už první generace HBM (reálný přenosový takt 500 MHz + režim DDR). Podle dosavadních informací má mít ale HBM2 efektivní takt dvojnásobný (2 GHz), čehož by mohlo být dosaženo buď zvýšením reálného taktu, nebo použitím režimu QDR, tedy že by se za takt přenášely čtyři bity místo dnešních dvou. Pokud by každopádně efektivní takt byl 2 GHz, pak by GM200 mělo obří paměťovou propustnost 1024 GB/s.

To by byl velký skok proti propustnosti dnešních karet, takže bych osobně čekal, že budou použity spíše jen dva čipy (512 GB/s). 4096Bitová sběrnice je ovšem s HBM2 zajímavá ještě z jednoho důvodu. HBM2 má používat čipy, v nichž jedna vrstva DRAM má kapacitu 1 GB a počet těchto vrstev má být buď čtyři, nebo osm (plus jedna další s obslužnou logikou). Podle WCCFtechu mají karty GeForce založené na GP100 používat ony čtyřvrstvé čipy, zatímco Quadra a Tesly osmivrstvé. Ve výpočetních a profesionálních grafikách by tím pádem bylo 32 GB paměti a herní GeForce by měly celých 16 GB.

U pamětí HBM2 má pouzdro 4 nebo 8 vrstev DRAM (4 nebo 8 GB) a propustnost 256 GB/s
U pamětí HBM2 má pouzdro 4 nebo 8 vrstev DRAM (4 nebo 8 GB) a propustnost 256 GB/s

To by byl velký pokrok proti GeForce GTX 980 Ti s 6 GB, navíc propustnost by narostla třikrát. Proto bych se osobně nedivil, kdyby měla herní verze karty s GP100 šířku paměťové sběrnice ořezánu na 3072 nebo 2048 bitů, aby mezigenerační skok nebyl tak masivní (a zbyl prostor pro navýšení výkonu v budoucnosti). Na druhou stranu, pokud už s takto širokou sběrnicí a čtyřmi čipy dnes existuje Radeon R9 Fury X, pak možná v příští generaci oba výrobci takovýto nárůst výkonu a kapacity pamětí přece jen učiní, byť to hrozí silnou „devalvací“ předcházejících modelů.

 

Zda budou paměti HBM2 použité také na dalších než jen highendových kartách, zatím nevíme. U AMD se zprávy v tomto duchu už stihly objevit, zatím bych je ale bral s rezervou. U nižších karet by špatná dostupnost paměťových čipů byla velkým problémem, neboť tato GPU se prodávají ve větších počtech. V levnějších kartách bude zároveň na obtíž cena interposeru a náklady na pokročilé pouzdření „2.5D“ čipů. Jelikož pro Nvidii bude Pascal první generací karet s HBM, lze čekat, že bude konzervativnější a aplikuje nové paměti na menší škálu modelů.

Zdroj: WCCFtech

Ohodnoťte tento článek!