nVidia: GPU PhysX pouze na GeForce

0

Před pár dny proletěla internetem zpráva o možném přepsání fyzikálního enginu PhysX do jazyka OpenCL. Igor Staněk nás však všechny vyvedl z omylu – sic to teoretický možné rozhodně je, do praxe má tento záměr hodně daleko. Dnes se Nvidia vytasila s důvody, proč na Radeonech nefunguje GPU PhysX a proč také zrušila donedávna možnou spolupráci Radeonu (3D rendering) a GeForce (počítání PhysX).

Prvním, nutno podotknout že velmi alibistickým tvrzením, je údajná nutnost vlastnění výhradně grafické karty GeForce v případě, kdy si chcete vychutnat kvalitní fyziku skrze GPU PhysX. Nvidia to komentuje jakýmsi spojením mezi 3D akcelerátorem a PPU jednotkou, kdy ideálního výsledku dosáhnete pouze v kombinaci GeForce + GeForce (či samostatné výkonné GeForce). To, že donedávna v mnohých případech velmi dobře fungovalo i zapojení Radeon + GeForce již zástupci opomíjí, není se asi ani čemu divit.

„Existuje několik technických spojení mezi PhysX zpracováváním a 3D vykreslováním, obě činnosti mezi sebou potřebují úzce spolupracovat. Abychom dopřáli zákazníkům co nejlepší zážitek, technologie GPU PhysX byla testována a povolena výhradně pro grafické akcelerátory značky GeForce,“ křičí do světa oficiální stanovisko Nvidie.

Není bez zajímavosti, že na konci června/júla roku 2009 byla kooperace Radeonu + GeForce možná v ovladačích verze 186.x. Tehdy to asi nebyl problém, minimálně ze strany Nvidie: zprovoznění takovéhoto zapojení totiž vyžadovalo jisté pokročilé zásahy v operačním systému (možná si vzpomenete na úspěšné pokusy uživatele Lazara z našeho diskusního fóra). Časem však tato možnost byla zakázána v ovladačích, vyjádření Nvidie znělo ve smyslu „vysoké vývojářské výdaje, nutnost zajištění maximální kvality a obchodní důvody“.

Technicky je samozřejmě možné provozovat GPU PhysX i na počítačích, kde prim hraje Radeon. Musíte se pouze smířit s tím, že tato cesta je neoficiální (a pravděpodobně také nelegální) a ani zdaleka nefunguje ve všech hrách na jedničku. Do budoucna se počítá výhradně se zapojením dvou (a více) GeForce, PPU z dílny Ageia již dávno podporováno není.

V současnosti je na trhu zhruba patnáct počítačových her, které využijí GPU PhysX. Z nejznámějších zmiňme Mirror’s Edge, Batman: Arkham Asylum a nové Metro 2033: The Last Refuge. Je na každém uživateli aby zvážil, zda-li se mu investice do nepříliš atraktivních (v porovnání s konkurencí) nových GeForce vrátí na perfektním herním zážitku.

Zdroj: XbitLabs.com

nVidia: GPU PhysX pouze na GeForce

Ohodnoťte tento článek!