Vypadá to, že dvě chystané grafiky Ampere s čipem GA102, o nichž jsme měli zprávy, Nvidia zase zrušila. Ale místo toho prý vyjde hodně nabušená RTX 3080 Ti. Měla by mít stejně shaderů a stejné TDP jako RTX 3090, ale s 20GB pamětí a zřejmě nižší cenou.
V posledních dnech nebo týdnech jsme tu několikrát psali o tom, že Nvidia chystá nové modely grafik Ampere, které by se zařadily mezi ty již vydané. Měly to být 20GB verze GeForce RTX 3080 a 16GB verze GeForce RTX 3070, které pak ale zase byly zrušené. Podle posledních úniků to vypadá, že Nvidia v těchto plánech stále dělá neustálé přesuny, možná taktizující tak, aby co nejlépe odpověděly na nové grafiky od konkurence.
Podle leakera Kopite7Kimi, který měl dříve velmi dobré (tj. později se potvrdivší) informace o GPU Ampere, Nvidia teď opustila plány na dvě karty, o kterých jsme nedávno informovali, že jsou chystané: Zrušená je prý karta s čipem GA102 a 7424 shadery (z níž mohla být zajímavá GeForce RTX 3070 Ti) a karta s čipem GA102 a 9984 shadery, což mohla být RTX 3080 Ti. Ale minimálně v druhém případě je to prý proto, že Nvidia teď chystá jinou trošku silnější kartu.
O obou těchto už zase zrušených kartách informoval předtím právě Kopite7Kimi, který potvrdil i jejich zrušení. Je teoreticky možné, že třeba Nvidia informaci o těchto kartách vyrobila uměle, aby našla zdroj úniků. Ale možnost, že opravdu tyto karty byly zvažované k uvedení, existuje. Nvidia totiž samozřejmě může interně navrhnout nebo i testovat mnohem více různých konfigurací, aniž by všechny musely pak přijít na trh. Úniky možná jen odhalují tento proces, o němž se normálně nedozvídáme.
GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition silná skoro jako RTX 3090?
Tyto dvě zmíněné karty už tedy každopádně nečekejte, ale podle Kopite7Kimi má Nvidia pro změnu nyní v přípravě (nebo ve stádiu zvažování) jinou novou konfiguraci čipu GA102. Má jít o kartu na PCB označeném PG133-SKU15. Čip GA102-250 by v této kartě údajně měl mít 10 496 shaderů (82 bloků SM).
To by bylo velmi zajímavé číslo, protože jde o stejný počet jako u modelu RTX 3090, Nvidia by si ho tím trochu podstřelila. Je-li tedy zpráva pravdivá, pak možná Nvidia cítí potřebu reagovat na nové Radeony a usoudila, že k existující RTX 3090 přidá další model, pravděpodobně levnější. Nebo nezávisle na AMD usoudila, že taková cenová pozice se bude prodávat lépe. Teoreticky by asi tato karta mohla stát 999 $ jako předchozí GTX 2080 Ti a také jako konkurenční Radeon RX 6900 XT.
RTX 3080 Ti FE:
PG133-SKU15,
GA102-250-KD-A1,
20GB GD6X,
the same FP32 count as 3090, 10496FP32,
the same MEM speed and TGP as 3080,
no NVLINK.— kopite7kimi4virgil (@kopite7kimi) November 4, 2020
Od GeForce RTX 3090 by se tato nová karta měla odlišovat několika rysy. Podle leakera je zachovaná paměť GDDR6X i její takt (takže asi 19,5 GHz efektivně), ale Nvidia prý zmenší sběrnici na 320 bitů jako u RTX 3080. Propustnost by měla být 780 GB/s. Avšak osazeno má být 20 GB paměti. Tato karta tedy oživuje ducha 20GB modelu RTX 3080, ale přidá mu výrazně na výkonu GPU.
PG133 označuje „Founders Edition“ karty se speciálním provedením přímo od Nvidie, takže tato novinka by mohla přijít na trh jako GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition. Zda by byla nabízená jen exkluzivně Nvidií, nebo se objeví i nereferenční modely (ty by měly nejspíš označení PG132-SKU150, tedy s větším PCB), to se ještě neví.
Karta má mít podle Kopite7Kimi TDP stejné jako GeForce RTX 3090, tedy asi 350 W. Je otázka, zda by model Founders Edition měl stejný rozměrnější a výkonnější chladič jako RTX 3090, nebo by karta měla menší provedení odpovídající modelu RTX 3080. Možná je pravděpodobnější spíše druhá varianta, protože nemá-li být přítomen NVLink, zvolí asi Nvidia variantu PCB bez tohoto konektoru z GeForce RTX 3080. A ta sedí k jejímu menšímu chladiči.

Potvrdí se nový Ampere tentokrát?
Zda tato karta opravdu existuje a přijde na trh, zatím není jasné. Z osudu předchozích leaků je vidět, že ani zde nemusí jít o nic definitivního. Například VideoCardz, který se k tomuto leakerovi staví s důvěrou, uvádí, že z vlastních zdrojů se mu zatím existenci tohoto modelu PG133-SKU15 ověřit nepovedlo.
Byla by to ale asi určitě zajímavá karta – o něco levnější než RTX 3090, ale nejspíš se skoro stejným výkonem. Přitom by mohla být za stejné peníze jako konkurenční Radeon RX 6900 XT a zejména také GeForce RTX 2080 Ti v minulé generaci.
Galerie: Výkon Nvidia GeForce RTX 3090 ve světových recenzích
Zdroje: VideoCardz, Kopite7Kimi (1, 2)
Je celkem jedno, co Nvidia „vydá“, nejméně na několik měsíců. Stejně to nebude v obchodech.
Tyhle „vydávání“ karet řady RTX 3000 mi připomínají mě, když jsem byl malý kluk. Když jsem cítil málo pozornosti, tak jsem leckdy „vyprávěl pohádky“.
Ti, kdož si koupili RTX3090, budou nadšeni.
😀 … ale jo … myslím, že těm to bude celkem jedno, přikoupí i tuhle
Shut up and take my money nvidio !!!
Podle Redmarxe zadny takovy neni… 😀
Tym, co si kupili 3090 je to uplne jedno. 😉
Už si nepamatuji, jestli to tak někdy v minulosti bylo, díval jsem se na to jinou optikou (karta za 15 tisíc pro mě byla naprosto nedostupná), ale přijde mi, že situace v HW je opravdu bída. Na full HD na max detaily stačí téměř cokoli z posledních 4 let. Na 4K nestačí už třetí generaci prakticky nic. V generaci GTX se o 4K nemělo smysl bavit. V minulé generaci to bylo jediná karta (2080Ti) a ta měla taky problém. Teď kromě pro stále drtivou většinu lidí nedosažitelného highendu (a RTX 3070 neberu jako highend, ostatně ta to taky nedává zrovna přesvědčivě stejně jako ta 2080Ti) zase nic. Nehledě na to, že kdybych už si to pořídit chtěl, tak to existuje jen na papíře. Přitom 4K TV stojí pod 10 tisíc už pár let (jo, za těch 10 jde ve většině případů o nemastný neslaný zobrazovadlo, ale záleží hodně na úhlopříčce), monitor se 4K se dá sehnat dokonce za polovinu. Neříkám, že bych si takovou TV nebo monitor koupil, ale dostupnost tu je. A za dvojnásobné částky (20 tisíc TV, 10 monitor) už se dají koupit velmi slušně vybavené kousky (opět, záleží na úhlopříčce).Koupil jsem si před 2 lety 4K TV, protože ačkoli jsem o ní nestál a chtěl fullHD, ty už byly jen v tom nejvíce lowendovém lowendu většinou v doprodejích z minulých generací. A do teď vlastně nemám co koupit za grafiku, abych to 4K viděl. Protože dnešní enginy bohužel vypadají při třeba 35FPS mizerně a hra se viditelně seká (o reakcích na ovládání kolikrát nemluvě). Například jsem si říkal před rokem, když vyšlo Detroit Become Human na PC, že to je více statický, vyšší FPS nejsou třeba. Na konzolích to přece jelo 30FPS, tak mi to stejný ale ve 4K na PC nebude vůbec vadit. Hrát se to dalo, ale v porovnání s konzolí se to na těch 30-45FPS prostě sekalo. A zapnutí vypnutí vertikální synchronizace nemělo na úroveň zpomalenosti téměř žádný vliv. Takže nakonec jsem to hrál ve WQHD a 4K asi za pár let.
kdo tě nutí hrát ve 4k? Máma?
Zpátečníku.
ale no 😀 jaký má smysl 4k, když to jede na 3 fps? Někdo tady plácá 😀
Ale bez snahy posunout to někam dál bychom pořád byli u EGA, snili bychom o VGA a největší kacíři by na tajných sněmech mluvili o SVGA jako o svatém grálu 😉
já tady snad zpochybňuji 4k, vs grafické karty? Tady synek brečí, že každý, kdo má 4k, kouká na tom jen filmy, protože hry nejedou … když něčemu nerozumíš, nekomentuj, prosím …
@gogo1963: Ale já se rád nechám vyvést z omylu. Akorát vám se to zatím nějak nedaří. 😀
chtěl jsem jen napsat, že kluk plácá nesmysly … 4k tady bylo, je a bude, hraje se na full, max, pokud to nejede, ubere se a hraje se dál … blábolí, jako by doteď nikdo na 4k nehrál nic, kromě solitairu …
další věc … chtěl koupit fullhd tv z kategorie „lowendových lowendů“ a byly jen doprodeje … tohle, pokud se zamyslíš nad smyslem té věty, je blábol roku, ne li desetiletí … další co píše ty ceny … nechci ho hned nazvat idiotem, ale nemá k tomu daleko … prostě jen blábolí nesmysly … pokud to tobě nějaký smysl dává, to taky o něčem svědčí …
Když chceš opičku, musíš mít i na banánky.
Crha: No já vám nevím, za TV, kterou jsem koupil jako monitor k PC, jsem dal skoro 40k, ale za grafiku bych víc, jak 20 nedal. Nejde o peníze, ale fakt dávat tolik peněz za něco, co má životnost jeden rok, je pro mě blbost.
Karta za 20k má životnost rok? Mám 1080Ti 3 roky, kupovanou +- za 20k a kdybych nebyl náročný uživatel, neměl bych důvod měnit ani teď. Takže rok je nesmysl.
Proč ti Crha nevmetl do xichtu že jsi socka? 😜
Crha, trhej!
Protože narozdíl od tebe si koupí kartu za 20 tisíc a není škudla jak ty co brečí, že za high end může dát maximáln tak 7000 a AMDD RX480 je pro něj TOP MAX na co se ve svém životě zmohl.
Můj počítačový topmax bylo kombo Blizzard PowerPC karta + BVision PPC grafika do Amigy, před nějakými 25 lety jsem za to dal asi třicet tisíc, pokud mě paměť neklame, což tehdy bylo nějakých 6 průměrných mezd, nebo třetina Feldy.
A proč ti to píšu? Protože jsem mezitím už dospěl a nemám potřebu se chlubit tím, co drahého jsem si koupil. Takoví lidi jsou mi k smíchu. Koneckonců grafika za 20 v roce 2020 jsou v podstatě drobné.
Mě by Tydýte vážně zajímaly Tvoje myšlenkové pochody. Říci o majiteli 1080Ti, co má objednanou 3080 (proto ještě jak pro debily ten podmiňovací způsob „kdybych nebyl náročný uživatel“), že je socka… jako Ty už musíš být těžce zoufalý, že už ani osobní útok nezvládneš napsat tak, aby ses neznemožnil. Navíc v kontextu toho, když o Tobě každý ví, jak řešíš u hw každou korunu, každý watt spotřeby a tituly Miss socka máte v diskuzích už léta vyhrazeny Ty a Tombo. Nikdo se s ničím nechlubil a byla to reakce na příspěvek o kartě za 20k a její údajné roční životností. Jsi ubožejší a ubožejší s každým příspěvkem. P.s. Už bys mohl jit taky do prd…, diskuzí už si za život vytrolil a zničil víc než dost a ohranej jsi už taky jak stará deska.
Pakonie: nechápeš, nevadí. Byla to návnada na Crhu. Nečekám ani, že to pochopíš.
U HW neřeším každou korunu, to bych si asi nekoupil 3800X, ale uškudlil 3700X – opět nečekám, že to pochopíš (protože jsem to tu vysvětloval několikrát). Ale to je prostě jako házení hrachu na stěnu. Vaše buzerantsky zelená náboženská policie má „názor“ a tomu podřizujete vše.
A na ty tekoucí nervy a zoufalství vypadáš spíše ty – kvůli nevinnému špičkování se tady rozčiluješ, místo aby ses tomu zasmál. Všude, kam vlezeš, jen buzeruješ, urážíš a nadáváš – ty, gaycop a pár dalších vejlupků. Normální reakci jsem od tebe snad ještě neviděl, takže si nejprve zameť před svým vlastním prahem.
Pro vás je to možná nesmysl, ale já teď v Dubnu koupil RX 5700XT a po půl roce už nedává ani 1440p@60fps, takže potrebuju upgrade, nejlépe něco na 4K, ale toho se letos bohužel nedočkám. Takže letos možná RTX 3090 dá nějaké hry ve 4k (bez DLSS, to pak není 4k), ale příští rok už bude mít více problémů ve 4K u nových her. Kor u těch co nebudou umět ten 4K ojeb zvaný DLSS.
Nemáš si kupovat 4K televizi když na to nemáš grafickou kartu.
No a jakou byste nám vy konkrétně doporučil kvalitní novou telku s Full HD panelem? Vážně, docela by mě to zajímalo.
Tak koupil jsem si ji, protože je to nejlepší možný zobrazovací zařízení pro PC – LG OLED E9. Na trhu není nic lepšího (Předtím jsem měl QLED). 4K grafiku nemám i proto, že zatím neexistuje žádná 4K grafika, i když RTX 3090 je už docela slušná, ale zase je přepálená cena, takže se to nevyplatí. Navíc se nedá ani sehnat. Zatím čekám na reálné testy RX 6800XT a možná půjdu do ní. Sice neočekávám 4K@60fps a Ultra detaily, ale pořád lepší snížit detaily na grafice do 20k, než na grafice za 50k.
A btw, kromě her existujou i filmy, seriály, YouTube atd atd…..takže 4K rozlišení má smysl, i když to grafika neutáhne ve hrách.
nedoporučuji FHD, ale QWUXGA neboli 3440×1440, což není 4K a je to luxus.
Víte co psal Michaell výše? Že chtěl Full HD TV, ale že v rozumné kvalitě prostě nebyl výběr.
3440×1440 LCD je bezva, zrovna u něj sedím. Doslova to zbožňuju – jak na hraní, tak pracovně je to paráda.
Jenže kolik jich je běžně na trhu k sehnání? Myslím, že před dvěma lety, kdy byl nucen koupit 4K TV, určitě žádný extra výběr televizí s tímto rozlišením nebyl.
On výběr UW-QHD TV je dost slabý (téměř nulový) i dnes.
Jo a QWUXGA tuším není 3440×1440, ale 3840×2160.
Ale on nekupoval televizi pro sledování televize, ale televizi na místo obrazovky. Pak jsme se dostali k tomu že si koupil něco k čemu nemá prostředy aby koupil kartu která mu dodá odpovídající kvalitu. Jen proto, že to chtěl v době kdy nic dostupné nebylo nebo bylo poskromnu. Ale já za to nemůžu, tak buď na to má a pořídí si k tomu adekvátní kartu. A nebo na to nemá a nepořizuje si zbytečně televizi kterou nevyužije. Tak to prostě je. A QWUXGA nic není, jen jsem namátko hrábl do klávesnice, protože jsem chtěl dát najevo jak debilní ty marketingové zkratky jsou.
Jo v těch zkratkách aby se prase vyznalo…
Nicméně… „Koupil jsem si před 2 lety 4K TV, protože ačkoli jsem o ní nestál a chtěl fullHD, ty už byly jen v tom nejvíce lowendovém lowendu většinou v doprodejích z minulých generací. “
Michaell jasně píše, že chtěl Full HD a kolem toho se to celé podle mě motá. Jen si stěžuje, že kdyby bylo v té době na výběr něco kvalitního ve FullHD, pak by tento problém dnes vůbec neřešil a neměl by problém tu TV uživit téměř s čímkoliv.
Osobně jsem kupoval TV před třemi lety a už v té době byl výběr Full HD minimální, natož TV v 3440×1440. Takže jako rada, co měl koupit před 2 léty taky nic moc.
A proč si místo TV nekoupit monitor a k tomu settopbox?
protože si myslí, že když je u monitoru psáno HDR padesát milionů a má to repráky, že to bude bomba … frekvence o ničem, podpora „něco sync“ nulová, spotřeba jako kráva, rozlišení většinou „herně“ blbé … hlavně že sedím v obýváku a předvádím se … miiiicaahaaael plácá a plácá i ratata …
když je u TV psáno* … oprava
UW monitor mám a je to k hovnu. Hry to buď neumí, nebo neumí pořádně. Navíc mi to rozlišení nevyhovuje kvůli HDR záznamům, takže pro mě je 16:9 nejlepší volba. Navíc při té úhlopříčce ta OLEDka smázne jakýkoliv UW monitor. Nehledě na to, že v případě potřeby si můžu nastavit rozlišení na to vaše UW a díky OLED technologií mám obraz jenom v tom obdelníčku. Aktuálně hraju v 1440p@120hz, do budoucna snad i 4k@120hz VRR (Nebo aspoň GSYNC) s novou HDMI 2.1 GPU.
u nvidie jde gsync přes hdmi? Nebo to mají v plánu?
To Gogo : Ano, jde už nějaký ten Pátek. Ty LG jsou navíc mezi prvními, co mají certifikaci na kompatibilitu s G-sync přes HDMI.
nevím o tom … televize nesleduji a o monitoru nevím … zatím
Monitorů je už taky dost.
backpa:
však koupit klidně 4x monitor místo TV…
backpa …dej sem nějaký link kde se píše, že jede g-sync přes hdmi … asi jsem totálně mimo … nemohu najít … nvidia má v seznamu jedině LG oled, nic jiné …všechno televize
Mam 4K 32″ monitor, oproti QHD 32″ je rozdil nulovy. Na tuhle uhlopricku je 4K zcela zbytecne. Naopak bych chtel aspon 50″ 4K monitor, momentalne nejlevnejsi 25.000Kc. 55″ 4K TV a aby mela slusny obraz taky pod 20.000Kc nesezenes. Takze minimalne 20.000Kc za monitor nebo TV a dalsich 20.000Kc za grafickou kartu.
Ceny jsou vyrovnane.
Jestli ti staci lowend 4K TV za 10.000Kc s vyblityma barvama, tak nepotrebujes 4K vubec.
50″ monitor k PC? Jak daleko od toho chcete sedět?
Z kresla, kdyz hraju na gamepadu, tak si sednu do kresla a hraju na velke obrazovce. Mam to tak 2,5m.
Jinak hrani klavesnice+mys je klasicky na 32″ monitor, co mam na stole.
jj to jsou ti nejlepší, celý den v obýváku, manželka, děcka, dědek nadávají, celý den, noc, furt obsazeno … lítá to kolem tebe, vříská z každé strany … co to je za hraní? Nechápu tyhle lidi … sedím u compu, 27″ monitor, sluchátka, svatý klid a jedu …
Vsechno ma svy.
Jak dlouho treba vydrzis ve sluchatkach nez te zacnou bolet usi?
na čase nezáleží …v dobrých sluchátkách uši nebolí … taky si musíš zkusit vhodnou konstrukci na tvar tvojí hlavy … mě perfektně sedí audio technica … tahle konstrukce … viděl jsem ji i na jiných značkách … https://sluchatka.heureka.cz/audio-technica-ath-avc500/#ng:6f6c64686173682d56c9045333f1a1c884c7ce80c4bc2a79
Ja mam
https://sluchatka.heureka.cz/logitech-gaming-headset-g430/
Pomerne slusny na herni vyuziti.
🙂
Ty AVC mám také, jsou skvělá, ale jediné jejich mínus je právě ta pohodlnost při delším hraní. Jako táta od rodiny hraji také jen se sluchátky a po čase to fakt až bolí. A co jsem koukal v diskuzích a recenzích, nejsem sám, kdo má tento problém, takže to fakt připisuji konstrukci. Nicméně veškeré ostatní klady nad tímto nedostatkem převažují a tak měnit nebudu.
No já teda vydržím hodně dlouho. Jakože nezkoušel jsem testovat, jestli mě bolí uši. Ale ještě se mi nestalo, že by mě v mých sluchátkách začaly bolet uši..
drago, je možné, že v nějaké sérii použli „pera“ z tvrdší oceli, víc pruží, větší odpor … po koupi to chce zkusit na pár hodin a když tak vyměnit za jiné … jsou to ptákoviny …
Náhodou já si dokážu představit, že sociálněji ladění jedinci chtějí pařit ve společnosti jiných. V tomhle s ním souhlasím.
Sasmozřejmě mít svůj koutek má taky něco do sebe. Ale proč třeba nepustit závody na telku do obýváku přes Steam Machines?
každý má jiné priority, já nehraji takové tyto ehm … a když jsem někde v raidu, nebo v „ops“ a v reálu skáče někdo kolem mě … akorát dostanu „dismiss“ a mám po zábavě … musím poslouchat, co blekotá lídr a koukat, na co klikám … neřeknu konzole a nějaké ptákoviny na ní, to ale není seriozní hraní 😀 … jsem trochu konzervativnější … taky většinou hraji na us serverech, proto jsem aktivní od jedné hodiny v noci 😀 … to doma všichni chrápou …
Ja si proste Exynos nekoupim!!!
A je mi jedno, jestli to bude Exynos RTX3080 nebo 3080Ti.
Ono teda stejne to v obchodech nemaji a mit jen tak nebudou, typickej tamtung.
kdo tě pustil k pc?
Mama 😉
Muzes se fanousku vztekat pod kazdym mym prispevkem, ale to, ze to NVidia podelala a ze ji Samsung neumi poradne vyrobit ty cipy je realita, to nezmenis.
Vypadá to, že když si tuto mantru budete opakovat ještě pár měséíců, tak se s tím možná smíříte.
Tady nejde o příslušnost k táboru A, nebo B. Ale pořád křičet do světa a brečet, jak je nVidia (potažmo Samsung) hrozná, to vám opravdu nepomůže. A nám tuplem ne.
Ty vaše sprosťárny a falešná bodrost jsou dost trapné „argumenty“, a to i kdyby jste jimi častoval někoho s IQ 60, nebo 150. Prostě a jednoduše trapný.
tobě to nepaptřilo, nechápu ty bláboly kolem toho … nepoučitelný … já už mám těch jeho hovadin kolem nvidie plnou prdel, každý den stejné… je frustrovaný? Ať tedy napíše, co má na srdci a finito … ne pořád dokola … čemu nerozumíš? Co že je trapné? Že jsem někdy sprostý, s tím se nijak netajím a nezpochybňuji, ale ta „falešná bodrost“? Na to jsi přišel jak, prosím? 😀 Nevíš o mě ani hovno, neznáš mě a blábolíš o faleši … nechci být sprostý i na tebe … napiš mi jediný důvod, proč bych se měl přetvařovat …
„Nikde to není a já si to stejně nikdy nekoupím!“
Koho mi to jen připomíná? 😀
Poslednich 10 let vedu jen grafiky od NVidie. Ani ted jsem o nicem jinem neuvazoval a Radeon pro me nebyl alternativa.
Jenze od NVidie znamena navrzene NVidii, vyrobeny cip TSMC. Nemam zajem o nejaky nedodelek od Samsungu.
Takze ted ze vseho cekam na Radeony, ach jo.
Když o to nemáte zájem, tak proč to pořád dokola řešíte?
Mel bych zajem o NVidia kartu vyrobenou TSMC. V to jsem pred vydanim doufal a tedje velke zklamani, ze je to jen tamtung.
Nejhorsi je zhrzenej fanousek!
mluvíš o sobě, doufám …
To si mel Huang rozmyslet driv, podvest fanousky se Samsungem, ted ma to, co sam zasel! 🙂
no … veselej nebude, ale věšet se nebude taky … akcie jdou nahoru, asi se blýská na lepší …
Tak to si holt počkáte no. Však se svět nezboří.
Redmarxi, Redmarxi. Ty tu jen plácáš rukama do vody. Tobě bych i všřil, že máš posledních 10 let grafiku od Nvidie. BTW není ta GTX460 už moc slabá?
Je velmi zajímavé, že když ty karty vydali, tak jsi o nějaký TSMC neprohodil ani slovo. Jen jsi mlel něco o nepovedeným chlazení a že když si to koupíš, tak si to chlazení upravíš. A dnes tu máme nesmysl o tom, že chceš kartu od TSMC…
@Redmarxi, ono ani AMD na tom asi nebude lip… 🙂
https://www.svethardware.cz/asus-varuje-ze-radeonu-rx-6800-xt-bude-malo/53532
„bude k dispozici více karet RX 6800 a méně RX 6800 XT“ – to vypada taky na docela velkou zmetkovitost pri vyrobe…coz je docel pruser, protoze 6800 se podle me vubec nevyplati brat, vzhledem k tomu minimalnimu rozdilu v cene oproti 6800XT.
Takze Tamtung neTamtung, ani TSMC to nema jednoduche, zrejme opet nic nekoupis… 😀
Tahle šaráda má pro Nvidii přínos, přehled jeký je zájem a kolik jsou lidi ochotni zaplatit.
Mno jako majitel 2080 super a I9-9000K , na jaře přepřáhnu a půjdu do 5900X a teď je otázka jestli do nějaké AMD grafické karty (tam mám jen strach z ovladačů) anebo do něčeho co bude dostupné od nvidie a bude to mít víc jak 10Gb VRAM a rozumnou cenu.
Uvidíme jaké budou reálné ceny a dostupnost.
oprava: reálné testy
oprava: reálné testy, ceny a dostupnost
Mozno ti urychlim ten vyber, kazdopadne, ak za kazdym preinstalujes WIn nanovo, ako ja, vo väcsine pripadov to pomoze (btw nic ine mi nepomaha), ale komu sa to chce zakazdym robit znova:
https://ibb.co/album/jJ5gRL
Ty jsi instalatér? 😁
J, skoro si trafil, ale na oca 😀
Prvni udajne herni testy 5xxx rady AMD v kombinaci NV 3070 (2080Ti)
https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-5900x-ryzen-7-5800x-and-ryzen-5-5600x-tested-in-16-games
5600x vypada na vykonejsi herni CPU nez 10900k/10900k@5ghz a za podstatne mensi penize 😉
CPU Zmena v top hernim segmentu, je asi opravdu tady :))
Do dvou let je 6 jader na hry malo, i konzole budou mit 8 jader a tudiz to vyvojari zacnou pouzivat a 6 jadro muzes zahodit, nekupovat!!!!!!!!
Vidis to trochu jednobarevne. Osobne jsem zastancem 8C/16T vs 6C/12T. Nicmene v pripade 5xxx generace, bude narust vykonu podle mne 6C/12T ciste jen na hrani stacit, protoze ma vyssi IPC nez u Zen2.
Takze u zen2 ala 3600 asi po case mozna bude videt nekde trochu dochazejici dech a 3700x bude mit lepsi zivotnost. U 5600x uz si tak jisty nejsem, protoze je vykonove o dost velky kus dal a dorovnava naskok 3700x, ktery v MT melo.
však už ani 3600 neměla žádné problémy s prodeji do herních strojů a ani mít nebude, v doprodejích, tohle tím tuplem …
Zalezi jak budou vyvojari navrhovat hry, osobne bych dal prednost 3700X pred 5600X. Obzvlast s ohledem na cenu.
však jo, na hry pořád super … nemusí být nej, že
to nejen nevypada na nejake drtive vitezstvi, ale dokonce ani na vitezstvi. Kazdej chvilku taha pilku. To jsem cekal ze to bude vyrovnanejsi.
O drtivem vitezstvi AMD asi nikdo moc nemluvil. Staci, kdyz AMD bude v prumeru rychlejsi o par procent. Na 1080p. Nejake procento rozdilu asi naroste u pouziti 3080/3090, podle PR AMD pak pri pouziti AMD platformy +SAM.
spíše to bude jak píše hnizdil, každý chvilku … už ale nebude „pokud jen hraješ, ber intel“ … bude to jedno a převáží buď sympatie, nebo další výhody platformy …
Hele, uvidime. Jsem zvedavy na HWU, jak jim to vyjde v recenzi. Pokud by se ukazalo, ze tam v prumeru opravdu rozdil neni, tak si myslim, ze AMD s tem cenama melo trochu velke oci. I kdyz .. mimo hrani, to je opravdu drticka.
co koukám na německé ceny, zas tak hrozné nejsou … kdyby nebyla slabá koruna … 550, 450, 310 euro … uvidíme, co na ceny řekne dneska Alza 😀
gogo: Pred par dny to vypadalo ,ze se euro houpne snad pres 30 Kc, dneska uz slo tesne pod 26. Leze to dolu, takze s nejakym zpozdenim by od pristiho tydne nemel byt duvod, aby ceny na Alze a CZC byly tak vysoko, jak ted jsou.
(Treba SSD jsou oproti cenam na konci leta dost strasne.)
Euro dnes pod 26? Ve které galaxii?
Pardon, pod 27.
Porad je to o 2Kc niz nez pred tydnem.
No tos to vylepšil další blbostí…. 😀
Top byl kolem 27,40. 2 Kč je kravina…
Intel měl posledních pár let nějaký procesor, když by drtivě vítězil nad AMD Ryzen? Pokud vím, bylo to vždy o pár %
Navíc děláš závěry z nejlevnějšího CPU, co má teď AMD nově vydat, a tam to byla vždy plichta, jediný, kde Intel vítězil byly hry – prvně s 9900K a aktuálně s 10900K, tak si počkejme, až budou testy vyšších řízků
ROFL Hnízdo in full denial https://i.imgur.com/fzgJsFJ.jpg
Po zjištění, co +- AMD vydá, musela Nvidia kartu 3080 před svým launchem vyhnat frekvenčně na max, aby se vyrovnala novým kartám AMD, protože kdyby po vydání nové AMD karty vyhrály, byla by to pro Nvidii facka jako hrom. Po vyhnání výkonu 3080 na hranici možností už ale nezbyl prostor pro 3080Ti, tak to vyřešili tím, že na karty 3080 a nižší dali méně paměti, aby pak 3080Ti bylo vůbec možno vydat a byla mezi těmito kartami alespoň nějaká zásadní odlišnost. O moc výkonnější být nemůže, protože už by zase atakovala 3090. Proto launchy karty od Nvidie s 16+ GB věřím. Jiný významný rozdíl tam ale oproti 3080 imho nebude.
AMD sa furt nedarí presadit na procesorovom trhu. Štatistika za 3Q je neúprosná, 20% desktop, 20% notebook a klasická tragikomédia na serverovom trhu 6,6% % :
https://www.tomshardware.com/news/amd-vs-intel-q3-2020-cpu-market-share-report
A koho to zajímá? To je jak argumentovat, že Ferrari má malej podíl na trhu…
Ale chápu že damage control musí být, když novej Ryzen drtí přetaktovanej přímotop od Intelu. 😀 😀
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/AcK83T8sGDMksLU36bJhfM-2048-80.png
Poor Intel https://i.imgur.com/fzgJsFJ.jpg
jj, při těch 500 fps se to seká jak hovado 😀
vysvětli to progamerům co bojují o dosažení 400-500 fps v CSGO
jak je dosahovali před týdnem, když to intel nedá?
Proč by to nedal?
myslíš maxima? Tak to asi dá … proč tedy poooor puntel? 😀
Krása a kolik lidí v tomhle rozlišení CSko hraje? 🙂
jeden
Všichni PCMR s Intelem…
já už CSko nehraju, je to zničená procheatovaná hra a programátoři a vlave si ze zákazníků dělá srandu.
lol Civ6 https://images.anandtech.com/graphs/graph16220/119172.png
Bača rekt
tady to vypadá trochu jinak 😀 https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/17.html
jj, zrejme spatny vyber tech spravnych her. 😀
Ja bych rekl, ze je to spis naopak..pokud vetsina recenzi rika neco a objevi se jedna, ktera rika pravy opak..nejdrive bych se zameril na tu jednu a hledal, proc jeji vysledky vysly jak vysly 🙂
V tomto souhlasim s GoGem, viz. jeho reakce nize v jinem vlaknu, a to na 100%. 🙂
Ja teda nevim s cim souhlasis, co tam napsal, ale z toho co jsem videl v recenzich, tak moc pravdy nema 🙂
To ze Intel je schopny herne konkurovat Xtou generaci Skylake na 5 let pilovanem zastaralem procesu s extremni spotrebou v zatezi…na to se da divat jednak jako na „zazrak“ a jednak i na totalni pruser. Zalezi, kterou stranu si vyberes.
ALe jinak at si kazdy kupuje co chce.
No, AMD má zadeláno na problém, nedarí sa im ani za boha získať nejaké solídne percento procesorového trhu a v serveroch je 6,6 % zralý dôvod na paniku…to sa už nedá donekonečna ospravedlňovat poéziou na tému zlý, zabookovaný Intel.
Nové desktopové procesory AMD predstavilo s naivne hranou sebaistotou, co v preklade znamená dotiahnutie sa v hernom výkone na Intel a to je proklate málo….proti Ryzenu bude napáskovaná ultra vražedná zbrań….
áno páni, reč je o ďáblovi v rúchu kremíkovom, reč je o Rocket Lake – procesor špičkovej hernej mašiny pre rok 2021…
Reality check….
https://uploads.disquscdn.com/images/2d90303fe2c5f7acc0c77fbdb6b834ff1ffe9f51dc021732abf0edde4b730cce.png
Bača v totální denial fázi…
😀 😀
Polni marsalek je bud cisty pomatenec a nebo za to dostava penize. Jinak neni mozne, aby ke komentarum, ktery se zabyvaji hernim vykonem zacal psat ty svoje mentalni prujmy ohledne podilu v serverech..
ALe jinak AMD ma kompletne cely desktop trh vykonove v kapse. Aspon teda na cca 5-6 mesicu, nez vyjde RL. Naskok je to sice ve hrach maly, ale napric hrama + aplikacema, je Intel vykonove druha kolej a vsechno ostatni jde taky proti Intelu. Tak snad aspon srazi ceny, aby je AMD srazilo taky 🙂
Výkonem argumentovat nemůže, spotřebou taky ne, poslední co mu zbylo je podíl na trhu, jako kdyby to koncový zákazníky mělo zajímat. 😀 Zoufalec co se mu rozpadl sen no, musíme na něj být shovívaví. 😀
v multikulti mimo hry bylo amd lepší už před touhle řadou, ve hrách je to pořád (v průměru) méně, než intel a spotřeba dokonce vyšší … pokud tedy nepočítáme 720p rozlišení … jak to rozlišení leze nahoru, karta se obrací pomalu v každé hře … buď nový zen něco nestíhá, nebo se ještě musí poladit biosy … dobře to popsal Igorlab’s, že klobou dolů před intelem, když s tím jeho „per aniquus“ procesem pořád drží krok s konkurencí …
Prosel jsem recenze Computerbase, Golem, PCGamesHardware, Linus, Jay2Cents, PaulsHW, PCWorld, Anadtech, Guru3D, ComtoirHW, GamersNexus, HWUnboxed a Techpowerup. Jedina recenze, kde herne vysel Intel rychlejsi je Techpowerup. Ve zbytku recenzi, vysel rychlejsi AMD..12:1. At uz poctsm her nebo celkovým fps. Rozdily jsou nekde minimalni, ale rychlejsi celkove je. Myslim si, ze je korektni psat, ze AMD ma pri pomeru recenzi 12:1 (v mém případě), rychlejsi herni CPU i presto, ze jsou/budou recenze, kde to vyjde jinak.
v jakém rozlišení? Ne, že to není podstatné …
njn jak koukám na ty recenze .. opět účelovky … proč se nepodíváš na igorlabs? Taky techpowerup ukazuje i minimální fps, ty jsou snad důležitější kvůli hratelnosti … jasně, ty si vždycky vybereš co sedí tobě, to je v pořádku, ale 😀
Gogo tu psal, že se před týdnem stal čerstvým majitelem 10700, takže jeho bias je jasný a nemá smysl ho teď brát v potaz. 😀
jj nemá smysl … co koukám ty recenze, 10700 bez k si zdaleka nevede nejhůř … to jen na okraj … je jedno, co mám v počítači, jak jsem předtím neječel a neházel grafy, jak je intel jednička, nedělám to ani teď … o výhodnosti té které platformy ať se rozhoduje každý sám … 5600 nebo 5800 nejlevnější nejsou, k tomu superrychlé paměti, taky ne zrovna levné, výsledek + pár fps … pokud mluvíme jen o hraní, není nad čím nějak extra jásat na jedné, nebo druhé straně … celkově je výhodnější zen, to jsem nikde nepopřel …
gogo: Presne tak, at se kazdy rozhoduje o svych preferencich sam. Nerjadeji mam jedince, ktery vzdy vedi lip nez ja, co bude pro me to nejlepsi. 😀
pokud najde někdo jedinou mojí reakci ve smyslu „nekupuj ryzen, intel je na hry lepší“ (jakkoliv starý záznam), pak uznám, že AMD je králem všech procesorů a ještě dneska dám inzerát, že daruji můj týden starý intel i s deskou prvnímu zájemci 😀
Nic takovýho jsem ani netvrdil, ale zatím argumentuješ skoro výhraně techpowerupem, kterej dopadl z těch stovek webů co Ryzen testovali asi nejhůř. 😀
gogo prostě sbírá třešně. 🙂
Tynyte, já píši jen o tom tlaku, který jede od AMD boys … zen, nebo nic, a kolem toho tolik blábolů, které nemají s realitou nic společné …
Tak já spíš vidím samou damage control od Intel fans. 😀 A to ani nepočítám magory typu Vladař a Hnízdo. 😉 Že si lidi teď budou Intel dobírat po těch rocích šikany, je tak nějak logický.. 😀
Intel je teď cpu pro socky.. normální člověk si rád připlatí za herní špičku od AMD. 😉
ten damage control je jen o úhlu pohledu … další věc … to dobírání si Intelu … to myslíš vážně? 😀 „Že si lidi teď budou Intel dobírat…“ Intel si lidi dobírají přes 3 roky, ne jako od zítra … chápu lidi, kteří objednávají hned, jak vyjde nej top hyper hardware, protože nakupovat můžou a chtějí být nej … nechápu lidi, kteří ačkoliv sami mají v compech vydejchané plečky, nutí zbytku top modely …
pak ten revanšismus … já se nikdy konkureci neposmíval, přitom každý den musím číst nějakou „slovní mstu“ z druhého tábora, protože „my“ jsme to taky dělali …
další věc … kdosi koupí herní špičku, aby hrál full hd? Ve vyšších rozlišeních je rozdíl v průměru „nula“ a je jedno, na jakou recenzi se díváš, proč tedy připlácet za herní špičku od AMD?
Tombo mi tříská o hlavu jednu recenci a sám vytahuje takové recenze o ničem, neúplné, 3-4 hry vybrané na základě bůhví čeho, grafy s maximy fps, protože tam zen vede a jsou důležité asi jako zimník pro mrtvého … škoda slov … když Igor často pohřbíval Intel, byly tady linky na něj každý den, když dělá detailní recenze na zen a nevyznívají nejlépe, každý dělá mrtvého brouka … tedy ne techpowerup, na ten jsem nesáhl schválně, čtu na něm každý den …
Sorry Gogo, ale jsi trosku mimo. Ja jsem ti nic neomlacval o hlavu, jen jsem napsal, ze pokud vetsina recenzi rika neco a jedna rika neco jineho, je dobre se zamerit na tu, co rika neco jineho. Ja proti IgorsLab nic nemam.
IgorsLab otestoval 5 her s ruznyma nastvenima. Jako dobry a co z toho vyplyva? Kdyz nekdo otestuje 10,11 her, tak co bude mit v prumeru vyssi vahu, 5 her nebo 10? Ma tam vliv pameti, to je fajn, ale porad je to omezene na 5 her. A napisu ti tady jeho zaver, ktery si muzes prelozit
„Es wird und muss Follow-Ups geben, denn ohne eine genauere Klärung der aufgetretenen Probleme ergeben kumulierte Pauschalaussagen zu Performance und Leistungsaufnahme einfach keinen Sinn. “
..kde rika ve zkratce, ze potrebuje dalsi testy a nebude momentalne delat z vysledku zavery, protoze nedavaji zadny smysl. Co delas Ty? Delas zavery 😉
Jeste k tomu 4k… . Pred nejakou dobou jsem si tady dobiral Hnizda za to, ze pokud chce top herni CPU, mel by si koupit AMD 3950X. Podle nekterych testu podavalo vyssi vykon ve 4k nez 10900k. Dela to z neho rychlejsi herni CPU? No nedela, protoze mereni ve 4k je nekdy na palici. Co ty vys, co vsechno hraje ve vyssich rozlisenich roli.
Je to proste skvele, Intel ma proti AMDecku nacrtnut na papire skvely primo famozni Rocket Lake a NVidia zase na papire vydala bravurni Amperu.
Otazka je, zda-li tyto papirova vydani AMDecku zase az tak vadi. 😀 😀 😀
Ano, AMD to kruciálne vadí, to vidíme na zverejnených číslach podielu trhu za 3Q, proste majú problém s nezáujmom zákazníkov o ich výrobky….
zkus toho ryzena někde koupit 😀
Na CZC je skladem. Teď jak všichni čtou recenze a hážou přímotopy od Intelu z okna, tak je možný, že se vyprodá. 😀
o těch přímotopech bysme se taky mohli bavit do aleluja … intel netopí o nic víc, než zen … ten poslední zen vede nejen ve hrách, ale i ve spotřebě, teplotě …
Kravina 😀
jj každý to nazývá 😀 … však dej reálnou situaci, kdy ten Intel tolik topí …
Resp. nevím co to znamená, že „Zen vede ve spotřebě“. Doufám, že tím myslíš, že má nižší spotřebu než Intel. 🙂
no to nemá, v herním režimu má třeba 5900x o 30 watt víc, než jeho předchůdce 3900x, a víc, než třeba 10900k …
gogo1963 6.11.2020 at 3:23
Tak třeba tady?
https://www.tsbohemia.cz/amd-ryzen-5-5600x_d365131.html
https://www.tsbohemia.cz/amd-ryzen-7-5800x_d365130.html
A co jsem se díval tak jsou i v jiných obchodech
ale však jo, já si jen tak rýpnul 😀 ráno kdesi psali, že skalpeři vykoupili co bylo … nepamatuji se, kde to bylo …
Ale je fakt, že jich taky nebyla na zahájení tuna. TSB není tak známý… Proto jsou ještě skladem. Na CZC a Alze zmizely. Na mě jsou zatím zbytečně drahé. Ale tak co nedočkavci si za to hold zaplatí stejně jako u grafik nVidie (které ale jsou fakt prakticky nedostupné a zatím nebyly ani vyřízeny všechny první předobjednávky). Já si počkám na vydání rakety od Intelu a pak si koupím 5800X. To už bude cena nižší 🙂 Tak snad Intel nebude zas moc dlouho odkládat 😀
njn … doufejme že z toho prvního kvartálu neudělají poslední … to pak mohou vyjet rovnou s Alderem … je to furt 14nm, to by musel Biden zrušit Intel 😀
Stejně by mě zajímalo jak to v tom USA chodí… Pokud jde o ty co přišli do volebních místností, tk vyhrál TRUMP… Ale není mi jasné jak je to s temi lístky přes poštu… Jak se lidi prokazují zde a jak se zabrání, aby jeden člověk nevhodil třeba víc lístků a pod… Zde je totiž opravdu podle mě možnost podvádět. Ale třeba se mýlím…
Trump zpochybňoval poštovní hlasování a chtěl, aby lidi přišli v den voleb, republikáni ho poslechli. Demokrati varovali před COVIDem a doporučovali hlasovat poštou. Podle registrací voličů (američani se ve voličskejch seznamech často ke svý straně hlásí) bylo vidět, že demokratický voliči to poslechli.
No a počítání nefunguje tak, že se ty hlasy nejdřív smíchají, počítají to dohromady. A z toho předchozího vyplývá, že hromada hlasů z uren bude převážně republikánská, ale ta hromada poštovních je demokratická (zase převážně, samozřejmě v obou případech jsou i lidi, co to udělají jinak).
A pak jde o to, kdy se ta pošta počítá. V Arizoně počítali poštu došlou hodně brzo dopředu, takže demokrati začali s velkým náskokem (protože ta převážně demokratická hromada se spočítala první) a od tý doby se jim snižuje a republikáni získávájí, protože se počítá hromada, kde mají republikáni větší podíl. A teprv se uvidí, co nakonec převáží.
V Pennsylvánii a Georgii počítali poštovní hlasy nakonec. Takže nejdřív byla spočítaná ta halda hlasů z uren, které byly s velkou převahou republikánsk. A pak se začala počítat ta poštovní hromada, kde je zase velká demokratická převaha, takže ten jejich velkej náskok z počátku se tím snižuje a zase se čeká, co nakonec převáží.
Je to prostě celý proto, že si z opatření proti covidu udělali politickou otázku a to poštovní hlasování (asi hlavně republikáni) taky zpolitizovali. To je jedinej důvod, proč při počtech ty hlasy naskakují tak nepravidelně.
Je to jako u nás, když jsou nejrychlej spočítaný venkovský okrsky a pak se dýl počítají velký města, takže třeba při posledních prezidentských volbách byl nejdřív Zeman víc ve předu a pak postupně ztrácel (i když se nakonec udržel). Prostě z určitých faktorů se postupně mění charakter hlasů, který jsou započítávaný, protože okrsky se od sebe hodně liší podle charakteru.
———————————
K tomu prokazování: ono to poštovní hlasování není nový, oni to mají už dlouho, takže by to nemělo být úplně nezvládnutý (čtu, že v roce 2016 šla poštou čtvrtina hlasů a některý státy používaly už před COVIDem převážně poštu). Minimálně se kontroluje podpis podle podpisovýho vzoru, pak je tam to, že se ta obálka a lístek doručuje na tvoji adresu (což je samozřejmě třeba hlídat). Proti tomu, aby někdo nehlasoval dvakrát, je to chráněný tak, že mají seznam lidí, který tenhle poštovní lístek měli vyžádanej a byl jim zaslán. Takový lidi můžou volit na místě do urny jenom tehdy, když ten poštovní lístek/obálku odevzdají. Takže duplicita by neměla vzniknout – počítám, že je tam ochrana proti padělání těch materiálů.
Asi největší nebezpečí, který tam je, je že někdo tou obálkou odvolí za člověka, který o ní ani nebude vědět. Tj. nějak zajistím, aby mu přišla (na jeho adresu), ale vyplním a odešlu to místo něj a zfalšuju podpis a údaje. Pak samozřejmě riskuju, že na to ten člověk přijde a to by mělo zalarmovat vyšetřování. Někde musí kvůli tomu být podepsaný svědek, který ručí, i když myslím, že ne všude.
(Edit: to sem se zase utrh do offtopicu… on k tomu určitě někde bude nějakej článek, kde se popisuje, jak to probíhá https://en.wikipedia.org/wiki/Postal_voting_in_the_United_States )
Honzo, ono to bude složitější … duplicita tam je, protože obálky nevydává ústředí, ale státy, při migraci za prací můžeš být volebně registrován i na čtyřech místech a jsi tam, dokud se neodhlásíš, úřady v tom mají bordel a mezi sebou nespolupracují … problém není ani tak ve sčítání, jako v tom tvém posledním odstavci … u těchto voleb byla enormně vysoká účast černošské a hispánské komunity v předčasném hlasování … ty komunity žijí většinou v getech, nebo v podstatě uzavřených společenstvích … hlavně v dnešní době „BLM“ „Antifa“ není žádný problém pro angažované nechat oběhat komplet celé čtvrti, baráky, jeden byt za druhým a sbírat lístky od těch, kteří volit nechtějí (jemu je jedno jestli obálku vyhodí, prodá za dolar, poskytne komunitě) … obálky se vysbírají a posílají poštou … lze tak nasbírat miliony hlasů napříč zemí a kde je to těsné, v pohodě rozhodnout … dle grafů přes 80% černochů a přes 77% hispánců volilo Bidena … hlasování na dálku je celé podvod, lehce manipulovatelné a letos kvůli covidu enormní kvantitativně …
Můj osobní názor na to: jestli o tom někde/nekdy reálně budou svědectví a důkazy, tak bych to bral. Ale zatím není, zatím jsou to jenom tvrzení od člověka, kterej už napovídal spoustu evidentních nepravd, takže se nemůže divit, že už u něj je efekt toho pastýře, kterej dělal falešnej vlčí poplach…
Jsem k tomu skeptickej z jednoho důvodu. Hlasujou poštou už léta a až teď je to najednou problém a úplně nespolehlivý (a třeba ty volební seznamy/registraci si podle mě hlídaj stejně jako my – jinak by se dalo fixlovat i při osobním hlasování!). Čili nejjednodušší vysvětlení je pro mě, že je to hlavně účelová výmluva. Pro opak by byly třeba nějaký důkazy. Ostatně tu rétoriku odmítají i některý republikáni a většinou říkají, že konkrétní zdokumentovaný problémy ať se vyšetří a opraví (to se děje i u nás, sčítají vždycky jenom lidi), ale že výsledek to sotva změní.
Panika? Amd v serverech neskutečně roste. Ono to není o výměně za jeden rok. Životnost serveru je nějaká a loajalita a obchodní praktiky taky. I přesto AMD ukrajuje. Na to, že ze serveru amd téměř zmizelo, tak teď zažívá obrovský boom. V jeho kategorii má již přes 10% (podle idc). A to šlo prakticky z nuly. Nevím, co byste si představoval. Zájem je obrovský. Ale ani AMD není schopno dodat hned všem. Má dopředu objednané kapacity u tsmc. Takze paradoxně muze pro amd být problém jak malá poptávka, tak moc velká.
Asi me to neda a taky pridam svoji trosku do mlyna, toto je ciste ma zkusenost a muj nazor, budu rad, kdyz si z toho nekdo vezme poznatky nebo informace, ktere by ho zajimali, nikdo mi neplati za recenze a vse je ciste muj subjektivni nazor.
Pro ty co si mysli ze je aktualne vydana druha rada RTX malo, tak TV LG OLED 55″ B9SLA s i9 9900KS 5GHz, 64GB RAM a RTX 3080 10GB od EVGA FTW3 ULTRA (pred mesicem z Alza za 26835kc) na „defaultu“ s puvodnim BIOSem (400W, jde ovsem nahrat z EVGA stranek i BIOS s podporou 450W, diky kvalitnimu zpracovani a 3x8pin napajeni -nicmene osobne jsem nezkousel, ani taktovani, neni potreba…), pres HDMI 2.1 jede aktualne na MAXIMUM 3m vzdalenost, POZOR: opticke HDMI 2.1 (aktivni 5m+) nejedou vubec, TV je neumi.
-aktualni problem v CR, pokud nekdo chce (nebo jako ja musi) provozovat PC od pracovny dal jak 3m, ma smulu, vyzkouseny vsechny kabely co jsem dokazal sehnat s delkou 5m+, budto zcela nefunkcni, nebo obraz vypadava at uz jen problikava cerna obrazovka (nekdy i par sekund, u prace to rusi, u her to znici zazitek), nebo zcela nahodna ztrata „no signal“ a je potreba kabel odpojit a pripojit zpet.
PC mam primarne na grafickou praci, nicmene si rad i zahraji ve volnu.
Signal: 4K 120Hz 4:4:4 8bit, aktualne firmware TV: 04.80.02 neumi vic a jeste k tomu zprovoznit HDR, ani G-SYNC (comp.) pres HDMI2.1, ceka se na update FW v TV a jiz jsou NVIDIA beta ovladace pro podporu, vse by melo byt do konce roku, pry …
-Zprovozneno na kabelu 5m HDMI 2.1, muze byt problem s nedostatecnym datovym tokem i delkou kabelu (ztrata signalu), na 3m kvalitnim (8K60Hz HDMI2.1) kabelu by melo byt vse v pohode, takhle na 5m bohuzel s vypadky a aktualne nepouzitelne, dokud LG nevyda update i pro B9SLA, jiz je pro CX a C9PLA a nejspis nevyjde u nas na trh nejaky kvalitni medeny kabel, nebo LG nezapracuje na funkcnosti s aktivnim optickym kabelem (coz stejne nechapu, koncovky sou digitalni, jen kabel je optika, dovnitr i ven jde digitalni signal, ne optika.) …
Panel je nativne: RGB 10bit 4k 120Hz HDR G-SYNC (comp. – nasel sem ze ma byt 40-120Hz, jiz ted neni problem pres CRU nastavit TV do WIN profil pro AMD grafiku s FreeSync Premium) a vyrobce poradne neudava, jini vyrobci davaji u OLED 1ms a u 120Hz dokonce 0,5ms odezvu …
Druha grafika RTX 2080 Super EVGA FTW3 HYBRID zvladne pres HDMI2.0b pouze 4K60Hz RGB 8bit HDR ale s G-SYNC, nebo 2560×1440 120Hz RGB 8bit HDR G-SYNC.
Zadne taktovani, karta ma vlastni boost, ktery jede v zatezi stale na 2055MHz CORE – v pripade ze udrzi POWER a TERMAL, coz u her neni problem. (vypocty – CUDA atp, je jina kapitola.)
Na hry jsem mel nastaveni v NVIDIA panelu:
Optimal power profil – i kdyz ADAPTIVNI je vetsinou lepsi, ale obcas necha zbytecne flakat grafiku a jsou diky tomu propady FPS, kdezto MAX PERF MODE. zas vytezuje na 100% i kdyz neni potreba.
FPS limit 120 – vic obrazovka stejne nezobrazi a zda se mi lepsi ji zbytecne nepretezovat, kvuli provoznim vlastnostem.
VSYNC: FAST (uzasna vec, konecne rozumne VSYNC – GPU pocita normalne jak s VSYNC:OFF – ale zahodi snimky nad sync. a nic neomezuje, diky tomu se neomezuje latence – ale zamezuje tearingu obrazu)
Merim spotrebu GPU (TDP) a potom kompletne cele PC sestavy na zaloznim zdroji, vcetne 55″ OLED TV a 5.1 repro, pro upresneni, namerena W je MAXimalni.
Rikat kolik si ktera hra vezme pameti nemohu, divam se jen na „uzivatelskych“ kolik si alokuje a to je vetsinou vzdy pri 4K na MAX kolem 8,5-10GB, otazka kolik z toho realne potrebuje a kolik ma jen cache a kolik jen zabira protoze neumi flush jiz nepotrebnych …
Zkousel jsem neco pres 3h – COD:BO betu, vse co slo na max v 4K 120Hz, grafika max TDP: 371W a max 66’C, fan 1221ot, spotreba komplet max 539W, rikat kolik set FPS grafika zvladne vychrlit je zbytecne, omezuji je na 120 a spis me zajima pokles a stabilita FPS ve hrach – plynulost hrani a zazitku, osobne tyhle COD:BO hodnotim hrozne, nejdriv jsem si myslel ze je to cesta bokem, ale po vyzkouseni jsem zjistil ze je to cesta zpet, oproti MW z minuleho roku, spousta veci tam schazi a je osekana na dren, jsem zastance spis BF her uz od 1942 tak se neni cemu divit, ze si potrpim na veci jako vyklaneni zpoza rohu, zapreni zbran o prekazku, nebo nedej boze otevreni dveri (ano vazne…) nove COD:BO osekali na dren kvuli rychlosti kodu -> MP, tak snad si to fanousky najde, me bohuzel ne.
Pak jsem zkusil GTA5 necele 3h, grafika TDP: 332W, max 64’C, fan 1133ot, celkova 553W, nastaveni jsem trochu orizl, kdyz jsem zjistil ze kdyz dam vsechno na maximum, tak nastavaji silne poklesy pod hranici plynulosti.
Pak jsem hral COD:MW nonstop 3h zaprah, grafika TDP: 379W, max 65’C, fan 1838ot, celkova 623W, vsechno na max v 4K 120Hz vcetne RTX, poklesy plynulosti jsem nezaznamenal, zazitek ovsem maximalni.
Zkusil jsem BF4 jedna mensi a jedna vetsi bitva (skoro 3h), grafika TDP: 323W, max 54C, fan 1415ot, celkova 490W, vsechno na max 4k 120Hz (120FPS omezeni) a alokace pameti jen necele 4GB …
Nicmene u zadne hry jsem nezaznamenal problem, at uz s vykonem, nebo malo pameti, PC mam dobre chlazene, teplota okoli udrzovana pod 20’C, proto ty prijemne teploty i bez vodou chlazene grafiky. (na CPU je vodnik 280 (2×140 vetrak -odtah) a ve skrini jsou dalsi 3 vetraky 140 na 800ot, zdroj nezavysle)
Pri praci je to s provoznimi vlastnostmi trochu jinde, CUDA / OpenCL – i kdyz me neomezovala GPU pameti (vyuzil jsem 3,7GB, diky 64GB systemovych a asi me programy nevyuzivaji grafickou oproti systemove) tak po 3h40min renderovani byla grafika max TDP: 378W, max 68’C, fan 1339ot, max TDP se zasekla presne na hranici 700,00W -coz je hranice meho UPS a zbytek sel naprimo ze zasuvky, takze realne si system rekl jeste o vic.
Doufam ze si z toho nekdo neco vezme a udelal jsem nekomu jasno, jake jsou realne provozni vlastnosti takove grafiky a adekvatniho systemu.