Řešení kryptoprůšvihu? Nvidia nabízí virtuální GeForce Now RTX 3080 streamované z cloudu

25
Nvidia GeForce Now RTX 3080 1600
Nvidia GeForce Now RTX 3080 (Zdroj: Nvidia)
-
Zdroj: Nvidia

Spousta hráčů by asi chtěla grafiku jako GeForce RTX 3080, ale nemůžou si ji teď koupit. Nvidia teď nabízí možnost si pronajmout takovou virtuální RTX 3080 v cloudu přes streamovací službu GeForce Now. Má to vyjít na necelých pět a půl tisíce ročně.

Grafické karty jsou zase tvrdě předražené a/nebo nedostupné kvůli kryptoměnové bublině a trvá to už rok. Hraní na PC tak čelí docela velké krizi. Nvidia teď přichází s nabídkou, která může být řešením: místo výkonné grafiky si můžete koupit předplatné GeForce Now. Teď v něm totiž bude nabízený prémiový stupeň RTX 3080, s kterým budete moci přes cloud používat výkon odpovídající highendovému GPU, jaké je teď těžké koupit.

Pronajmutá RTX 3080 v cloudu

GeForce Now už je na trhu hraní na vzdálených serverech Nvidie, odkud vám je obraz posílán v komprimované formě pomocí video streamu, docela dlouho. Původně mělo omezenou verzi zadarmo, kde se dalo hrát jen hodinu, a placené členství „Founders“, nyní již je místo toho vedle volné verze nabízené standardní placené členství za za 269 Kč měsíčně nebo 1349 Kč za půl roku. Tento placený přístup umožňoval hraní po dobu 6 hodin, přednostní přístup na servery a také vyšší kvalitu – rozlišení streamovaného videa 1080p s 60snímky za sekundu a také možnost mít zapnuté raytracingové efekty ve hrách.

Nové členství „GeForce Now RTX 3080“ přidává další dražší stupeň, slibující cosi jako vaši vlastní GeForce RTX 3080 v cloudu, což teď může být v době, kdy se reálná shání těžko, atraktivní. Toto členství podle oficiální nabídky zajišťuje exkluzivní přístup k „serverům s kartami RTX 3080“, s nimiž si můžete užít ještě vyšší kvalitu. Streamování videa je až v rozlišení 2560 × 1440 nebo 2560×1600 bodů při 120 snímcích za sekundu – pokud jste připojení z PC nebo počítače Apple Mac. Uživatelé s konzolemi Shield TV mohou použít stream ve 4K asi jen s 60 snímky za sekundu, ale zato v HDR.

Úplně srovnatelný zážitek s tím, kdybyste hráli na vlastní kartě to samozřejmě pořád nebude. Pořád se k vám obraz přenáší ztrátovou video kompresí podobně jako třeba při sledování Youtube. Ta by měla probíhat pomocí real-time hardwarového kódování NVENC integrovaného v GPU, což s dnešními kompresními technologiemi pořád nevyhnutně vede k nějakým těm škodám v obraze.

GeForce NOW Ecosystem
GeForce Now (Zdroj: Nvidia)

Nvidia uvádí, že latence je „ultra“ nízká na úrovni některých lokálních řešení, ale to je asi hlavně ve srovnání s konzolemi a nevýkonnými počítači a za hodně ideálních (pro GeForce Now) podmínek. Vzhledem k ping pongu mezi vámi a serverem logicky bude odezva mezi pohyby myši či stisky kláves, hrou a zobrazením obrazu na vašem monitoru delší, než s optimálně nastaveným herním počítačem. Pro ilustraci asi může posloužit, to, že Nvidia doporučuje, abyste měli ping do datacentra nižší než 40 ms (což je ale docela výrazný postih).

Přístup jinak k serveru není zcela výhradní. Délka sezení je dle podmínek pořád ještě omezená, a to na osm hodin. Toto předplatné tedy nebude použitelné pro takovéto patologičtější maratonování her.

Cena 2700 Kč za půl roku, zatím předobjednávky a omezený přístup

Cena tohoto streamovaného hraní je dvakrát vyšší proti základnímu placenému členství, ve světě 99,99 $/99,99 €, u nás 2690 Kč, což je platba za šest měsíců. Platba za jeden měsíc není asi nyní nabízena. Není to zrovna mnoho v porovnání s cenou GPU. Znamená to, že částku, za kterou by se dala opravdová grafická karta GeForce RTX 3080 pořídit do reálného vlastnictví (pokud by stála doporučených 699 $…) byste takto za předplatné utratili za tři a půl roku.

Druhy předplatného GeForce Now
Druhy předplatného GeForce Now (Zdroj: Nvidia)

Pravda, není to asi úplně férové srovnání, protože ona kvalita bude na fyzickém hardwaru doma přece jen vyšší a není zde třeba to omezení na osm hodin používání. Jako u všeho asi nakonec bude platit, že v dlouhodobém horizontu za pronájem vynaložíte víc peněz, než když používanou věc hned na začátku koupíte.

Nvidia uvádí, že přístup k této službě bude za začátku omezený, takže budou existovat pořadníky, přičemž „zasloužilí“ předplatitelé, kteří si dříve pořídili ono „Founders“ členství nebo teď mají ono placené prioritní členství, budou mít přednostní přístup. Otevřené předobjednávky pro všechny budou snad až od příštího měsíce. „Founders“ by snad také měli mít nárok na 10% slevu.

Kvůli požadavkům na servery bude tato služba ze začátku dostupná jen v Severní Americe, kde začne běžet příští měsíc, a západní Evropě, kde bude až od prosince. Z Evropských serverů by měly službu GeForce Now RTX 3080 umožňovat ty v datacentrech EU Northeast, EU Central, EU Southwest a EU West.

Vyplatí se podle vás víc grafickou kartu koupit, nebo platit předplatné za streamovací služby jako GeForce Now?

Použitý hardware: 8× GA102 na Threadripperu Pro?

Ono RTX 3080 v názvu neznamená doslova, že byste měli v cloudu přesně kartu GeForce RTX 3080. Jde o název, který nemusí úplně korespondovat s výkonem, na kterém instance hry poběží, protože použitý hardware se může trošku odlišovat, není to tedy tak, že byste streamovali hru ze stejné GeForce RTX 3080, jaká se dá (nebo tedy v současných podmínkách moc nedá) koupit v obchodech. Nicméně výkon by asi i mohl odpovídat (alespoň pokud není limitem CPU, maximální frekvence video streamu a podobně), přestože je konfigurace lehce jiná.

V jednom serveru bude asi těchto GPU víc, nebudete tedy pro sebe mít celé vlastní PC, ale jen jeho část. Servery mají běžet na AMD Threadripperech Pro 3995WX s  64 jádry a 128 vlákny architektury Zen 2, takže herní výkon CPU bude nižší než u úplně špičkového desktopového highendu. Ale pro streamování by to asi mohlo stačit. Každý hráč údajně má pro sebe osm jader (a asi na něj tedy vychází jen jeden kanál paměti DDR4), NVMe SSD připojené přes PCIe 4.0 a 28 GB paměti RAM (celý server má tedy asi 256 GB RAM, z toho 32 GB je vyhrazených pro systém a obsluhu?).

Cluster Nvidia GeForce Now SuperPod
Cluster Nvidia GeForce Now SuperPod (Zdroj: Nvidia)

Podle toho by mohlo na jednom serveru/Threadripperu být současně asi osm hráčů (a tím osm GPU) – pokud každý má své GPU připojené přes PCI Express 4.0 ×8 a SSD přes PCI Express 4.0 ×4 nebo ×2, měl by na to Threadripper Pro mít dost linek PCI Express(pokud by všechny karty měly běžet na PCIe 4.0 ×16, musely by se použít aktivní přepínače). Asi byste čekali, že by v serveru mohlo být třeba jenom sedm nebo šest GPU a část jader procesoru by byla vyhrazená pro obsluhu systému, ale spíš to vypadá na osm karet.

Nvidia v tiskových materiálech přímo nepopisuje použité GPU. Ale asi jde o úplně speciální konfiguraci použitou pro tyto účely. Mělo by to asi být GPU GA102 z karty RTX 3080, které by asi při hraní měl mít klient vyhrazeno. Zdá se, že by mělo jít o konfiguraci s více shadery, než má skutečná RTX 3080 (68 SM a 8704 shaderů). Jedna instance prý má k dispozici výkon až 35 TFLOPS, ale to může být údaj pro boost, nikoliv pro typické takty.

Schéma čipu GA102 v GeForce RTX 3090
Schéma čipu GA102 v GeForce RTX 3090, 10 496 shaderů, 82 SM. Konfigurace použitá v serverech GeForce Now má asi vypnuté ještě další dva bloky SM (Zdroj: Nvidia)

Nvidia nejspíš do cloudové verze používá GPU s více jednotkami, aby mohla být nataktovaná o něco níže, a tím měla větší energetickou efektivitu. Alespoň by to tak vycházelo z údajů o serverových clusterech GeForce Now SuperPod, které na tuto službu Nvidia prý má používat. V těch je prý dohromady vždy 8960 jader CPU, což vychází na 140 64jádrových Threadripperů. Na toto množství CPU vychází prý „téměř 11,5 milionu“ shaderových jednotek. To by se dalo dosáhnout tak, že by na každém ze 140 procesorů běželo osm grafických karet s čipem GA102 o 10 240 shaderech (80 SM).

S touto konfigurací by klastr měl dohromady ve všech GPU 11 468 800 shaderů. Se sedmi grafikami na server už by bylo potřeba více shaderů, než může GPU GA102 dodat, proto je nejspíš v každé instanci opravdu karet osm. Konfigurace s 9984 shadery (78 SM) už by také asi daly moc málo jednotek, zatímco GPU s 82 (10 496 shaderů) nebo 84 (10 725 shaderů) už by zase těch jednotek měla dohromady víc než 11,5 milionu.

Jeden cluster Nvidia GeForce Now SuperPod tak patrně obsahuje 1120 grafických karet/GPU a může obsloužit až takovýto počet hráčů platících za GeForce Now RTX 3080 najednou. Reálně ale asi ale bude využití nižší a bude ponechávána nějaká rezerva na vykrytí špiček.

Zdroje: Nvidia (1, 2), XDA Developers

Řešení kryptoprůšvihu? Nvidia nabízí virtuální GeForce Now RTX 3080 streamované z cloudu
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 6 hlasů

25 KOMENTÁŘE

  1. Tak ono stačí porovnat cenu ušetřené elektřiny a najednou ono členství není zase tak drahé. nVidia má jistě smluvně zajištěné dobré ceny elektřiny ale zároveň musím hardware využívat mnohem efektivněji než je to v desktopu – proto Threadrippery a více SM jednotek na zřejmě nižších taktech GPU.
    Čistě ekonomicky vlastně je mnohem lepší jít do této služby než platit elektriku za velké GPU doma a ještě ho pořizovat za takovou cenu jaká teď je.

      • Tak pokud má člověk founders edici GFN platí 120 za měsíc… Pokud zvýšená spotřeba hraním znamená řekněme JEN 200W, tak to znamená 5h za 1kWh, jeden kWh tady mám za 5.02Kč, tzn 1kč za hodinu včetně DPH (myslím kompletní cenu ne silovou elektřinu). Při hraní 4 hodiny denně, což leckterý hráč udělá snadno to vyjde opravdu jen na cenu té elektřiny.

        5400 ročně je aktuálně naprosto v pohodě cena. Ale nezkoušel jsem rozdíl mezi základním placeným členstvím a tím s3080. Nakolik to bude rozdíl, který bude stát za dvakrát vyšší cenu resp. 4x vyšší cenu v případě Founders členů.

        Krom elektřiny nebo naprostého ticha je bonus že ta grafika neztrácí hodnotu. V případě současných cen navíc člověk za cenu té 3080 získá bezmála 10 let hraní na GFN.

        Samozřejmě GFN hraní není vždy 100%. Osobně jsem s tím byl naprosto spokojený

    • Stejně by to všechno nakoupili spekulanti a těžaři, prostě se je třeba smířit s tím, že tenhle segment bude nějakou dobu v zádeli.

      Nejvtipnější je, že jak NV tak AMD pořád prodávají palety přímo do mining center a dělají, jak se snaží něco zajistit pro hráče.
      Leda tak velké houno.

    • Jedna karta u někoho doma = 1 hráč, tady na tom serveru je to 1 karta = několik hráčů. Počty budou docela limitované, stejně jako byly limitované i klasické placené přístupy.

      Navíc do těch datacenter šly stovky možná tisíce těch karet, ale na trhu by bylo potřeba vyšších milionů možná nižších desítek milionů grafik, takže to fakticky nic neznamená

    • No pokud těch pártisícovek karet změní trh na kterém chybí možná i nízké desetimiliony karet tak ano… Evidentně za cenu 699 dolarů je mraky lidí ochotných koupit grafiku, takže za normálního ceny RTX3080 by mohla být snadno jedna z nejprodávanějších grafik protože dnes lidi dávají víc za 3060 apod…

      To co NVIDIA dává do těch center je vajgl proti tomu co by mohlo mít vliv na dostupnost na trhu

  2. Mě by na tom lákalo vyzkoušet Warzone, jestli by to vůbec bylo realné na tom hrát online gamesu. U takového Diablo 2 by to asi až tak velký problém nebyl ale u toho Warzonu by byla latence průser. Mám 100Mbit připojku takže tam by snad problém být nemusel.

  3. Tu jejich službu jsem zkoušel. K čemu je mi třeba metro s rejtrejsingem, když ve výsledku to vypadá hůř než metro renderovaný místně v nižší kvalitě detailů. Internet mám sice jenom 100mega synchroní, ale kvalita toho streamu fakt byla zoufalá a o input lagu se radši ani nezminuji.

    • 100Mbit je v pohode dostatocne pre aktualnych 1080p@60FPS. Tiez som si vsimol, ze plne detaily cez GeforceNOW nezodpovedaju plnym detailom na PC. Skusal som to s 300Mbit optikou, takze v spojeni problem nebol. Vyskusam RTX 3080 Tier a uvidim ci to bude lepsie. Hlavne kvoli 4K a HDR. Ak nie, tak sa vratim k povodnemu Founders. Verim, ze sa postupne cloud hranie zlepsi. Hlavne NVIDIA na to ide postupne a systematicky na rozdiel od Amazonu a jeho Stadii, kde slubovali nieco, co nedokazali dodat.

      • Maximum je 50Mbit/s větší kvalitu GFN zatím neumí.

        A detaily, ty jdou ve hře nastavit. Pořád je lepší mít hůře vykreslený stím ve smyslu artefaktů z komprese než mít ten stín čistý ale na špatném místě, nedokonalý atp…

        O odrazech ani nemluvě. Třeba screen space reflections jsou strašná otrava když objekt co odraz vrhá zmizí ze scény, adekvátně tomu mizí i odlesk, který by ale dále měl zůstat… I když artefakty z komprese, s RT to mizet nebude.

        • No, jako ne. Nevím jak jim to chodí teď, ale když jsem to zkoušel ,,tenkrát“ tak ten obraz připomínal DVB-T signál se špatným signálem. Obraz často plný artefaktů, a neustále lítalo rozlišení. Chvilku to vypadalo jako 1080 z youtube, chvilku 480…. . Mě to natolik otrávilo že jsem se k tomu už nevrátil.

        • Každý má jiné potřeby, pro mě by bylo třeba lepší to prodat a koupit levnější grafiku, která by mě stála přesně 0 peněz.

          Doporučoval jsem to i člověku co ode mě koupil herní PC, když už čtvrt roku čekal na grafiku… Pak asi měsíc po tom co to koupil mu CZC po 4 měsících dodalo 3080 za podobných 25 tisíc., Kdyby tu 3080 prodal, mohl to PCčko s 8700k, RTX2070S, 2,25TB SSD a 32GB RAM mít zadarmo.