Nvidia řeší nestabilitu GeForce RTX 3080. Nový ovladač mění boost, může snížit výkon

181

Nvidia vydala nový ovladač 456.55, který má řešit pády her na GeForce RTX 3080, připisované kondenzátorům. Podle prvních testů ale asi mění boostování. Zřejmě snižuje maximální frekvence GPU, takže by zde mohl být nějaký dopad na výkon.

Minulý týden se na webu začaly množit stížnosti čerstvých majitelů karet GeForce RTX 3080, podle nichž některé (zřejmě hlavně nebo pouze nereferenční) karty mají problém se stabilitou – když GPU boost dosáhne určité frekvence, GPU začne chybovat a hra spadne. Zdá se, že řešení těchto problémů bude nakonec softwarové jen v rámci ovladače. Nicméně zdá se vede ke snížení frekvencí, takže může nastat určitý propad výkonu, naštěstí asi drobný.

S příčinou nestability je to poněkud komplikované. Karty v některých případech nezvládají takty, které jim nastavuje automatický boost, ale není úplně jasné, zda je problém čistě ve výši nastavených taktů, nebo je zde souhra se stavbou PCB. To je referenční navržené Nvidií a je možné, že jí stanovené specifikace nebyly v některých detailech odpovídající – nebo alespoň ne pro OC karty, zatímco pro čistě referenční takty možná ještě ano.

Více: Majitelé GeForce RTX 3080 hlásí pády ve hrách. GPU nestabilní při boostu nad 2000 MHz?

Na vině kondenzátory?

První analýzy hovořily o tom, že problém je v tom, jaké jsou osazené kondenzátory pro filtraci napětí. Tyto kondenzátory jsou na spodní straně PCB hned pod GPU a karty mají v tomto místě otvor v backplatu, takže osazení lez snadno zkontrolovat. Nvidia ve specifikacích dovoluje osazení polymerovými tantalovými kondenzátory (POSCAP nebo také SP-CAP), nebo keramickými vícevrstvými MLLC. Tyto součástky mají různé vlastnosti – MLCC asi podávají kvalitnější filtrovací „výkon“, ale POSCAPy zase mají delší životnost a lépe snášejí vysoké teploty. Nedá se tedy jednoduše říct, že POSCAPy jsou horší.

GPU má pod sebou šest pozic, kde může být šest POSCAPů (ty jsou velké černé), nebo lze jeden POSCAP na pozici nahradit skupinkou například deseti MLCC – ty jsou malé světlé, snadno tedy poznáte, co bylo zvoleno. Vypadá to ale, že čistě POSCAPy nebo také konfigurace 5×POSCAP + 10× MLCC má více hlášených problémů s pády her. Evga, MSI a Asus už zdá se upravily svoje karty tak, aby POSCAPy byly maximálně na čtyř pozicích, Asus je na některých kartách za skupinky MLCC nahradil všude. Konfigurace s pěti či šesti POSCAPy se tedy zdá se ukázala méně robustní, než se čekalo.

ASUS ROG STRIX kondenzatory VideoCardz
Provedení karty RTX 3080 ROG Strix od ASusu ukazuje obě varianty kondenzatorů. Vlevo šest POSCAPů na předprodukčním vzorku, vpravo sériová karta se samými MLCC (Zdroj: VideoCardz)

Ovšem řešení záhady asi není tak snadné. Většina výrobců přesnou příčinu nikde neuvádí a například Gigabyte upozorňuje, že jde i o volbu konkrétních součástek a pouze to, jak osazení vypadá na pohled, ještě nemusí nic znamenat. Také Nvidia si stojí za tím, že všechny konfigurace jsou legitimní a dle specifikací a nelze z nich tedy soudit nic o tom, že by karta měla vadu. Jen Evga výslovně uvádí, že měnila POSCAPy za MLCC pro zlepšení funkce karet.

Problém kondenzátorů byl, ale ne na kartách, které se prodávají zákazníkům?

A jen kondenzátory zřejmě skutečně nejsou klíč k pádům her. Jak Evga, tak Asus a také MSI tvrdí, že výměna POSCAPů za MLCC kondenzátory byla provedena již před startem sériové výroby – více POSCAPů tedy může maximálně být na vzorcích, které byla zaslány do recenzí. Potenciální problémy byly asi identifikovány ještě pře začátkem výroby, nebo byla PCB ručně přepájena.

Kondenzatory na PCB GeForce RTX 3080 od Palitu
Kondenzátory na PCB GeForce RTX 3080 od Palitu (Zdroj: techPowerUp)

Jak Evga, tak MSI a Asus uvádějí, že v prodeji mají být jen karty, které už jsou opravené. Ovšem to by znamenalo, že ti, kdo kartu koupili z oficiálních obchodů (a nejde tedy o ilegálně prodaný předprodukční vzorek), by neměli pády/nestabilitou trpět, což zdá se úplně neplatí.

MSI stands behind its design decisions for its GeForce RTX 30 Series graphics cards catalog which consists of GAMING models and VENTUS models. MSI utilizes a mixed capacitor grouping in its designs to benefit from the strengths of both SP-Caps and MLCCs. (MSI)

It is false that POSCAP capacitors independently could cause a hardware crash. Whether a graphics card is stable or not requires a comprehensive evaluation of the overall circuit and power delivery design, not just the difference in capacitor types. POSCAPs and MLCCs have different characteristics and uses, thus it is not true to assert that one capacitor type is better than the other. (Gigabyte)

During our mass production QC testing we discovered a full 6 POSCAPs solution cannot pass the real world applications testing. It took almost a week of R&D effort to find the cause and reduce the POSCAPs to 4 and add 20 MLCC caps prior to shipping production boards, this is why the EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 series was delayed at launch. There were no 6 POSCAP production EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 boards shipped. (Evga)

Nvidia řeší problémy globálně ovladačem

Nvidia situaci poněkud zamíchala, protože tento týden vydala opravu v ovladači, která tento problém zdá se řeší snížením taktů karet. Jak Gigabyte, tak MSI oficiálně uvádějí, že pokud máte s kartou problémy, měl by je tento ovladač vyřešit. Začíná to tedy vypadat, že možná i modely s již upraveným osazením kondenzátorů tuto opravu budou potřebovat.

Tato oprava se nachází v ovladači 456.55. V poznámkách Nvidia uvádí, že „zlepšuje stabilitu“, aniž by se však přímo vyjádřila k problémům hlášeným u nereferenčních karet. Nicméně výrobci karet ve svých vyjádřeních na tento ovladač přímo ukazují, takže je zřejmě opravdu určen k řešení tohoto problému. Také uživatelé, kteří ho již nainstalovali, hlásí, že jim pády ustaly (zda je účinný 100 %, nebo budou někde třeba i nějaké reklamace hardwaru, to ještě ukáže čas, doufejme ale, že bude aktualizace stačit).

NVIDIA posted a driver this morning that improves stability. Regarding partner board designs, our partners regularly customize their designs and we work closely with them in the process. The appropriate number of POSCAP vs. MLCC groupings can vary depending on the design and is not necessarily indicative of quality.

Například podle Gigabyte a MSI je tento ovladač oficiálně jediným řešením, které je potřebné. Tvrdí tedy, že u prodejích karet by současné provedení kondenzátorů mělo být plně adekvátní (pokud tedy budete mít tento nový ovladač).

Oprava je podle všeho provedena změnou GPU Boostu, Nvidia zřejmě snížila maximální hodnoty, které může dosáhnout (a které způsobovaly pád). Nemusíte zatím panikařit, redukce je zdá se opravdu malá. Snížený pracovní takt by logicky měl snižovat výkon, ale bavíme se o hodnotě, která ho zřejmě srazí maximálně dejme tomu o jedno procento, pokud ne méně.

Snížení taktů dle webu PCWorld

To, že aktualizace ovladače snižuje takty, není nikde oficiálně řečeno, ale tuto informaci máme od recenzenta webu PCWorld Brada Chacose. Ten měl na test předprodukční kartu Evga v provedení FTW3 s šesti POSCAPy (prodejní model už je změněn) a ačkoliv většině recenzentů snad díky screeningu vzorků nic nehaprovalo, jeho karta replikovatelně padala v benchmarku hry Horizon Zero Dawn. Nový ovladač nestabilitu odstranil, ale Chacos zdokumentoval, že za cenu (drobného) snížení taktu.

S předchozími ovladači (456.38) běžel benchmark většinu času na 2010 MHz bez problémů, ale poté v jedné scéně takt stoupnul na 2025 MHz a hra spadla. Mělo to být prakticky při každém pokusu.

Crash hry na GeForce RTX 3080 PCWorld
Crash hry na GeForce RTX 3080 (Zdroj: PCWorld)

Ovladač 456.55 chybu odstraňuje a benchmark smrtící scénou projede bez viditelného problému. Ovšem při monitorování taktů je vidět, že hra drží původních 2010 MHz již jenom ve svém menu, kde je asi nižší zátěž GPU. Při samotném hraní/benchmarku se frekvence s novým ovladačem držela mezi 1980 MHz až 1995 MHz. V kritickém momentu testu stoupla, ale teď již jen na 2010 MHz. Tento rozdíl zřejmě stačí k tomu, aby filtrace napětí dokázala udržet GPU stabilní. Je pozoruhodné, že rozdíl je jen 15 MHz (na druhou stranu, asi není ponechána moc velká rezerva).

Snížení frekvencí GPU zaznamenal také Andreas Schilling z HardwareLuxx:

Dlužno říct, že to, o kolik se frekvence sníží, by se teoreticky mohlo u různých nereferenčních karet různit. Také zatím nevíme, zda jsou snížené takty jen u karet ostatních výrobců (tedy těch s deskou PG132), nebo Nvidia snížila takto frekvenci i svým vlastním kartám Founders Edition (ty mají PCB PG133 a nejsou z továrny přetaktované).

Kdo myslíte, že může za problém s nestabilitou u GeForce RTX 3080?

Shrnuto stručně – momentálně je řešení problémů zřejmě bez ohledu na provedení karty na bedrech nového ovladače 456.55. Pokud jste majitelem RTX 3080, měli byste ho nainstalovat (dřív nebo později budete stejně muset, neboť tato změna asi bude součástí všech následujících) a případné nestability řešit až tehdy, pokud zůstanou i po této aktualizaci.

Tip: Nvidia GeForce RTX 3080 vydána. Výkon, spotřeba a výsledky v recenzích

Galerie: Výkon Nvidia GeForce RTX 3080 ve světových recenzích

Ideální by bylo přeměřit testy

Určitá potíž je v tom, že pokud změna boostu opravdu vede byť i k miniaturnímu snížení výkonu, měly by se teď správně přeměřit všechny recenze. Drobná korekce FPS třeba o to jedno procento sice nijak nepohne s celkovým hodnocením a výhodností grafiky GeForce RTX 3080, ale principiálně teď vlastně všechny výsledky naměřené v testech před ovladačem 456.55 přestaly platit, protože už neodpovídají (jakkoli to může být o nepatrný rozdíl – problém je vlastně hlavně v tom, že nevíte, kolik si od grafu případně v duchu odečíst).

Zdroje: Nvidia, VideoCardz, PCWorld

Nvidia řeší nestabilitu GeForce RTX 3080. Nový ovladač mění boost, může snížit výkon
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (81.43%) 14 hlas/ů

181 KOMENTÁŘE

  1. vykon naopak nekterym uzivatelum a v nekterych hrach stoupnul:
    „OMG thank you for this RTX 3080 Gigabyte Gaming OC owner here and NO CRASHES AT STOCK anymore for now, the clock speeds are locked between 1980mhz and 1965mhz AND i gained better performance on SOTR 1440p Maxed out with DLSS and Ray tracing.

    456.38 Driver : 84 FPS
    456.55 Driver : 93 FPS“

    Vysledky pascalu:
    „Ghost Recon: Wildlands

    Using the AnvilNext engine on Dx11. Mostly V.High but no Gameworks options enabled.

    GR: Wildlands – driver 456.38 on W10 v2004:
    Avg FPS: 80.20 / 81.47 / 81.14
    Frametimes: Avg. 12.36 – Low 1% 16.33 – Low 0.1% 19.41
    GR: Wildlands – driver 456.55 on W10 v2004:
    Avg FPS: 81.04 / 80.38 / 81.10
    Frametimes: Avg. 12.37 – Low 1% 16.12 – Low 0.1% 18.56“

    „FarCry 5

    A Dunia Engine Dx11 game (a heavily modified fork of the original CryEngine). Maxed Ultra settings with TAA and FoV 90.

    FarCry 5 – driver 456.38 on W10 v2004:
    Avg FPS: 93.31 / 92.64 / 93.10
    Frametimes: Avg. 10.75 – Low 1% 14.59 – Low 0.1% 16.37
    FarCry 5 – driver 456.55 on W10 v2004:
    Avg FPS: 93.54 / 93.32 / 93.74
    Frametimes: Avg. 10.73 – Low 1% 14.29 – Low 0.1% 15.86“

    v nekterych jinych hrach o neco malo klesnul. vsechny zmeny se zdaji byt minimalni (pod 0.5%). komplet vysledky v tomhle reddit vlakne:
    https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/j1ccfq/game_ready_driver_45655_faqdiscussion/

    neprekvapi, ze olsan da do titulku neco o klesajicim vykonu (a jeste v nem ma chybu – „může snížit na výkon“) 😀 to uz je fakt komedie 😀

    • „No crashes for my MSI Trio 3080 with this driver too. With the new drivers released today i have not experienced a crash on stock settings. Metro is running for 30 mins now whereas it crashed on old drivers almost instantly. Also my card runs a bit cooler (from 77 after 5 min to 72 after 30 min) and with old drivers i had 94 fps in my benchmark spot, now i get around 101-104.“

            • tak určitě je rozdíl v pádu do windows, nebo v pádu komplet pc … hry padaly a padají na jakékoliv kartě a ne vždy za to může ta karta … A. Vágner na pct to dneska popisuje docela přijatelně

            • Á to už mi v diskuzi chybělo! Do AMD se může rýpat vždy že? Problémy s black screen + zamurznutím zvuku a následným rebootem (cca po 1 min.) na AMD RX 5700 XT je už od Března/Dubna 2020 vyrešený.
              Osobně mě to potkalo jako blesk z čistého nebe, a světe div se, na vině nebyly jen ovladače AMD ale i Microsoft který to s update Windows 10 na nový build tak trochu nezvládl (což se u Microsoftu děje s buildy W10 opakovaně).
              Podobné pomluvy zde o AMD šířili jiní nejmenovaní o core boost nových Ryzen 3000, a pak se ukázalo, že problém byl, světe div se, v zastaralém Windows Scheduleru. Samozřejmě nové optimalizace AGESA a AMD chipset drivers něco také pořešily.

            • a jéje, stará odrhovačka o blackscreenech. 😀 To tu dlouho nebylo..

            • No a jak dlouho trvalo opravit ty black screeny? Já jsem četl teď někdy tady v commentech že některé blatantní bugy tam smrdí rok.

            • To není stará odrhovačka, to se stále děje – týden stará zkušenost…

            • mikymauz: problémy skončily s tuším březnovými drivery. Od té doby mi grafika nepadla ani jednou.
              Pokud ti dnes padá grafika do černé obrazovky, hledej problémy jinde (napájení, časování, RAMky)

            • Já už od února žádný pád s 5700XT takže nevím o čem někteří mluví. Prakticky jsem vynechal 2 updaty (počkal na listopadových) a od února vše OK.
              Ale Mauditovi a hnízdovi to padá doteď 😀 😀 😀

            • mluví, protože někdo je má, samozřejmě i na nvidii … hry padají a padat budou většinou z jiného důvodu, než gk, ale řešit to furt dokola … a ano, možná ty karty mají, nepřiznají, jen brblají 😀

            • Maudit tak touží po tom, aby ostatní byli přesní a sám tu píše kraviny:
              „zato ty black/blue screen of death na radeonech 5700/5700XT uz jsou tu s nama 14 mesicu a stale bez reseni. ty uz mely cas slusne vyzrat“

              Pokud vím, tak restarty na Radeonech začaly v prosinci, tak kde vzal že už 14 měsíců není řešení. Asi neumí počítat.
              navíc jak už jsem psal, po 2 měsících bylo (aspoň u mě) opraveno.
              Tak kdo tady vlastně lže a píše zavádějící informace???

            • „Pokud vím, tak restarty na Radeonech začaly v prosinci“

              tak to vis blbe 😀

            • co čtu, na fórech se to řešilo v září (rx 5700 xt) … 12 měsíců minimálně a na fórech se to řeší dodnes … není ale jisté, že to dělá 5700xt, protože to řeší i majitelé r5 3600 a dalších amd cpu s grafikami nvidia …

            • maudit 😀
              leda ta hovno, já tu grafiku mám doma na práci i hry, takže vím rozhodně víc než ty, který o tom jen kecá v teoretické úrovni.
              Do prosince jsem neměl problémy, pak 2 verze ovladačů blbý, ale pak už zas klid a pohoda.
              Takže ano, JÁ VÍM, a ty víš tak leda prd.

        • abys zas nerek, ze si s ti boostovanim na nizsi frekvenci ale po delsi dobu vymejslim, tak prumerna frekvence se nezmenila – z computerbase.de:
          „Evaluations of sensor data indicate that Nividia does not allow the GA102 GPU to clock quite as quickly at its peak, but the average clock rates have not fallen.“
          https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.computerbase.de%2F2020-09%2Fnvidia-geforce-rtx-3080-ctd-abstuerze%2F

          „Treatment with no known side effects
          Performance does not seem to be affected on average.“

          snad to staci, ComputerBase to referencujes casto 😉

          • jak píšou na tomshardware, toje je z pohledu nvidie teprve začátek, možná se to bude řešit změnou firmware, nebo dalšími ovladači ladit … mnohem zajímavější je tahle tabulka … šašek obr to naznačil ve své recenzi … https://wccftech.com/wp-content/uploads/2020/09/vs-2080-Ti-Overall.png
            nebo tahle ještě zajímavější … https://wccftech.com/wp-content/uploads/2020/09/all-3080-overall.png
            frame rate 5% dolů, spotřeba z 310 na 200W

            • tím se ale znova vkrádá otázka, proč nvidia tak mocně přepálila spotřebu v honbě za každým ždibíčkem výkonu?

            • konzole. nvidia chce udelat co nejvetsi mezeru ve vykonu mezi konzolema a pc grafikama. ta se pristi dekadu bude jen a jen zvysovat. vetsinou uz druhej rok jsou konzole na urovni nizkyho lowendu. ale je dobry ten nastup prvni rok otupit

            • pokud to byly „jen“ konzole, maudite, tak potom Big navi bude masakr…

            • nemyslím, že by přicházející měla být nějaká tragedie … uvidíme, čím lepší, tím lépe i pro nás „nazelenalé“ 😀

            • Nepíši že by to měla být tragédie a také doufám v důstojnou konkurenci. Jen jsem narážel na opakované výkřiky, že tentokrát už to vyjde a rozdrtí Nvidii. Naposled to bylo když přecházeli na 7 nm a Nvidia měla v té době použitou tuším jen 12 nm výrobu.

            • HWspeedy: tak výkon předvedený konzolemi se ti nezdá? Pokud byli schopni dotlačit takový výkon do poměrně omezených konzolí (limity TDP, rozměrů, ceny), jak asi bude vypadat grafika v hodnotě celé konzole?

              Já nechci předjímat to, že Velká Navi vyruší nvidii, ale zase bych celkem odmítal, že bude mít zásadní problém dorovnat RTX3080. A jestli to bude +5 nebo -5%, to je snad asi poměrně jedno – alespoň pro mě.

            • Já doufám že to bude opravdu dobrá konkurence. A pokud budou schopni rovnocenně soupeřit s 3080 tak jen vivat.
              Jinak přesně dokáží nové konzole to zatím netuším a detailně to nesleduji. Ale určitě bych nehodnotil jejich cenu, protože ta odpovídá jen tomu, kolik jsou plus mínus lidé ochotni zaplatit. Nic víc a nic méně.

            • Nemám tak úplně ten dojem. Zatím to vypadá, že ten 8nm proces Samsungu je srovnatelný se 7nm procesem TSMC, na kterém je první Navi – viz max. boosty 5700X řady (max. cca 2030MHz), denzitu má Samsung dokonce o malinko lepší.

            • nemyslím densitu, frekvence … už předtím kterási firma (AMD?) měla s tím problém …

            • Však tam tu frekvenci pro porovnání zmiňuji, jsou +/- stejné. Nevím, kdo s tím Samsung procesem měl problém, ale Nvidia nepoužívá nějaký generický, ale pro ni upravený 8nm.

            • Proto zmiňuji 7nm proces použitý u 5700. Jediné, co víme o vyšších frekvencích určitě, je to, že Navi použité v PSP5 může jít až na 2,2GHz, ať už díky vylepšení architektury, procesu nebo obojího.

          • @Maudit
            ComputerBase to ještě nemá přeměřený a zatím to vypadá všeljak.
            Já mám v článku napsáno, že to může na různých kartách (mají Asus TUF Gaming) projevit různě – tohle může být ten případ.
            Člověk z PCWorldu ten takt sedoval a měl ho pořád nižší než předtím, takže žádný „snížily se maxima, ale průměr vyšší“.

            S těmahle superjistejma soudama bys měl počkat, až k tomu bude víc testů, do té doby je mnohem pravděpodobnější prostě, to, že aby se crashům zabránilo, musela se trošku snížit agresivita boostu a to spíš bude mít negativní dopad než pozitivní. Opak, že Nvidia musela omezit boostování, ale překvapivě jim to zlepšilo výkon (proč to neudělali hned?), je prostě míň pravděpodobná věc. Hlavně že mi tu ty brečíš o fanboyích a pak povídáš něco takovýho.

            • jak psal Vágner a teď to potvrdil igor z labáku, karty nepadaly když byly v nejvyšší zátěži, ale když z ní vyjely … jako když autu jedoucímu do kopce nadzvedneš nápravu, která táhne … motor se může rozletět … píše, že se to běžnými programy nedá změřit, protože jsou příliš pomalé …

            • Je to možné. Ale když bude řešení ořezat tu špičku (aby nebyl ten návra z vyššího taktu), tak pak může být nižší průměrný takt (křivka půjde níž)…

              https://www.igorslab.de/en/wonder-how-invidia-the-crashes-of-the-force-rtx-3080-andrtx-3090-will-be-removed-and-still-will-be-removed-even-from-the-power-supplies-analysis/
              Prý s novým driverem naměřil až o 70 W nižší špičky (předtím až 580-600 W), ale celková průměrná spotřeba karty klesla jenom o 4 W. Intuitivně by se asi tak zhruba o ty 4 watty mohl snížit výkon.
              Změna výkonu tam dle očekávání je, ale asi necelé 1 % (jak se taky čekalo 🙂
              https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2020/09/31-FPS.png

            • „ComputerBase to ještě nemá přeměřený a zatím to vypadá všeljak.“

              prosim? to jako myslis vazne cos ted napsal? vzdyt v tom clanku jasne rikaji, ze vliv na vykon v prumeru zadnej neni. jak to asi zjistili, kdyby to nemerili???? ty uz vazne nevis kudy s tim tvym fanboyismem

            • „takže žádný „snížily se maxima, ale průměr vyšší“.“
              tak na to neber moje slovo. proto tam mas tu citaci z computer base:

              „Evaluations of sensor data indicate that Nividia does not allow the GA102 GPU to clock quite as quickly at its peak, but the average clock rates have not fallen.“

              aneb stredoskolska matematika a krivky 101. kdyz ten peak je mensi, ale v prumeru se frekvence nesnizily, co to asi tak muze znamenat? ze zbytek krivky je vyssi. ale to po tobe chci asi moc 😀

            • „S těmahle superjistejma soudama bys měl počkat, až k tomu bude víc testů“

              WTF. koukni se na svuj nadpis, nez budes kazat nekomu o superrychlejch soudech. uprimne receno nemohl jsi dat o svym biasu lepsi dukaz, nez ten nadpis. soude podle tyhle diskuze to vidi ocividne i lidi, co me normalne kritizujou. good job 😀

            • může to znamenat i to, evidentně pravděpodobněji, že ty „peaky“ žádný herní výkon nedělaly, vyletělo to vždycky v době, kdy karta nepotřebovala výkon … proto padaly i některé zdroje … v peaku 600 watt, to je slušný záhul …

            • je spousta moznosti. to vis, olsan ale na zadny takovy neceka a rovnou pise cosi o snizovani vykonu 😀

            • furt je tam to slůvko „může“ … to se dá vždycky vzít zpět … v některých případech přehnaně boostovaných karet může … přetestuje se, uvidí se … proč to řešit způsobem, který nikomu nic nepřinese? Hádat se můžeš doma se starou, pokud ti to toleruje 😀

            • to „muze snizit vykon“ je presne ten yellow journalism.

              „Yellow journalism and the yellow press are American terms for journalism and associated newspapers that present little or no legitimate, well-researched news while instead using eye-catching headlines for increased sales.“

              eye-catching headline? check
              little or no legitimate, well-researched news? check

            • jeste pripomenu, co se pise primo v oslanovo zdroji na pcworldu:

              „I have a custom GeForce RTX 3080 brimming with an all-POSCAP capacitor configuration that reliably crashed in Horizon Zero Dawn with the older, original 456.38 drivers. The new 456.55 Game Ready drivers indeed puts an end to that, but it looks like it does so by slightly limiting the maximum GPU Boost clock speed—though at no cost to overall performance.“

              *at no cost to overall performance*. i olsanovo vlastni zdroj jasne mluvi o tom, ze tam neni zadnej celkovej propad. tak kde to nas milej honzik vzal? 😀

              btw, uz tam maji i update:
              „Update: An Nvidia representative reached out to say the company hasn’t “done anything to lock the GPU to sub-2 GHz operation with the new driver.”“

            • a co teď? On tady není od toho aby psal „no jejda, když tak spadne výkon TOP karty na polovinu, koho to bude srát?“ řešily se tady kondenzátory, byly obavy, že to budou další věci, stahování karet z trhu, revize, další zpoždění … obavy jsou na místě … naštěstí věci nebyly, nejsou tak zlé, jak se zdálo na první pohled a jak píše igor’s lab „And then there is the Internet community, which clings to every straw to get attention.“ … jebat tady do autora téměř nostop kvůli ptákovině a čekat, že bude klečet na kolenou a bouchat si hlavu o zem … komu to prospěje? Očekávat jakýsi lidský přístup po těch extempore, které jste mezi sebou měli, nonsens … nemá cenu kurvit diskuzi za každou cenu, přít se o slovíčka … tobě taky nebude lépe, autor se příště na podobné články vyprdne a bude to škoda pro všechny …

            • ma to cenu. yellow journalism a fanboyismus u autoru clanku je mor, zvlast tady v cechach. prospeje to nam vsem, doufam diky kvalitnejsimu obsahu. ne od olsana samozrejme. nedelam si iluze, ze on se nekdy zmeni. a lidkej pristup? no to fakt ani nahodou 😀 on chybu nikdy neprizna. nikdy nic neopravi.

              je ale dobry na to upozornovat. bez upozornovani na tyhle praktiky se nikdy nic nezmeni. si vsimni, jak se porad snazi vsude zduraznovat „upscaling“ u dlss, i kdyz moc dobre vi, ze to tak neni. nastesti zbytek sveta se uz meni. linus v jeho tech tips uz davno rika upsampling, ne upscaling. takze ocividne trochu vic informaci a upozornovani funguje. alespon u normalnich nepokrivenejch autoru

            • upozorňování a nonstop jebání není totéž … můžeš mu to znechutit tak, že si vymění židli se Součkem … Když se pak na tu práci vyprdne i Vágner, je konec … třeba Vítek už nemá daleko od „dd“

            • nonstop jebani. delas jako bych tu byl kazdej den a komentoval pod kazdym jeho clankem 😉 to fakt ne. komentuju uz jen takhle ocividnou zumpu. zbytek me moc nezajima. to by byla ztrata casu

            • to bych s tebou klidne souhlasil u normalnich autoru. ale olsan si to imho nezaslouzi. on je totiz paradoxne v necem hori, nez treba stach a soucek

              u stacha je to tak ocividny, jak se nedokaze udrzet (v jeho clancich nekdy fakt vidis ten vztek a jak moc a moc nvidii nenadivi), ze to de facto nomalniho ctenare okamzite trkne. olsan si ale mysli, ze nam dokaze casem cosi podprahove vsugerovat temahle malejma vecma, jednou tady podruhy jinde. sice si nemyslim, ze to muze fungovat, ale uz jen ten myslenkovej pochod je dost na povazenou

            • to mas pravdu. nejsem objektivni, to uz v tyhle fazi asi ani nejde. kazdopadne diky za rozumnou diskuzi. osvezujici!

            • Honzo, ano, průměrná frekvence půjde dolů, ale výkon, fps ne, protože ty měřené špičky nemají na hru žádný vliv, jen na výslední průměrnou frekvenci, spotřebu … a to procento jde možná na vrub nějaké té desítky hz, které ty ovladače sebraly některým kartám … uvidíme při dalším testování

            • @Maudit
              „though at no cost to overall performance.“
              Nevytrhuj ty slova z kontextu.

              V jeho článku není žádný údaj/graf o výkonu, takže se to dá interpretovat spíš tak, že to prostě jenom není měřitelné nebo znatelné. Nebo že to ani ještě neměřil.
              Ale naopak konkrétně uvádí, že takt v benchmarku šel z 2010 MHz na 1995 MHz. To je exaktní tvrzení. Takže je tam snížení taktu a snížení taktu znamená nižší výkon.
              Ano, může to být na hranici měřitelnosti (kolikrát tam sakra píšu, že ten pokles výkonu bude 1% nebo míň a je to zanedbatelné? Ne dost často na to, abys to pochopil?). Ano, může to být tak nepatrné, že je to jedno.

              Ale jde o princip. Ty chceš víc, ty chceš, abych to snížení taktu popřel a řekl, že se výkon snížením taktu naopak zvýšil. Sorry. Hádat se do krve, že tohle všechno neexistuje a že ne, zvýší to výkon, může jenom magor nebo někdo, komu nevadí lhát. IMHO.

            • on si samozrejme vybere jednu hru. je fuk, ze je dost zdroju po internetu, ktery rikaji ze v prumeru pres vice her se vykon nezmenil (a je mu fuk, ze treba i na ceskym internetu vagner nameril v F1 2018 vyssi vykon, nez s tema starsima ovladacema, dokonce v performance i quit profilech).

              https://pctuning.tyden.cz/hardware/graficke-karty/60533-geforce-rtx-3080-kondenzatory-nove-ovladace-a-stabilita?start=5
              https://pctuning.tyden.cz/hardware/graficke-karty/60533-geforce-rtx-3080-kondenzatory-nove-ovladace-a-stabilita?start=6

              to je proste olsan 😉

            • Nemá smysl řešit… J.O. tu Maudita setřel tou jeho DLSS blamáží a Maudit jako pravý psychouš tu bude navždy stalkovat a útočit za zálohy. Chudáci lidi co s takovýmhle typem člověka mají co do činění v reálném světě.

              J.O. je z těch nejobjektivnějších autorů na cz hw netu, nebojí se ztrhat AMD, když si to zaslouží.. a v diskusích kroti fanbois z obou táborů stejně… proč Maudit nezažaluje DDho, který lže každej den? Maudit má jen plnou hubu keců na anonymním netu a skutek utek…

            • Aznohhu, ty taky někdy perlíš 😀 Crhovi vyčítáš řešení „zoči voči“, Mauditovi ramena na anonymním netu a skutek utek … no … už jsi jako já 😀

            • Každej je nějakej Gogo, ty si zase hraješ na místního policajta co všechny „hlídá“ a všem musí za každou cenu oponovat, nehledě na fakta., asi abys ukojil svůj pocit, že všude musí být nastolena rovnováha.. 😉
              Maudit tu tvrdil, že bude provozovatele Cnews žalovat… tak proč nežaluje DeDeho, který každej den píše lži a blafy o jeho milovaným Intelu a Nvidii? Jednoduchá otázka.. pokud za ní hledáš něco složitýho, tvoje věc..

            • To je tragikomedie toto. Osobně si taky mylslím nebo to na mě tak působí, že J.O. je právě ten nejobjektivnější na CZ scéně. To, že napíše, „může snížit výkon“ není žádná lež. Je to to stejné, jako by napsal „může zvýšit výkon“. Nehledě na to, že i Tomshardware píše o snížení výkonu průměrně o 0,2-0,5%. Čili ano, snížení výkonu tam může být, ale asi častěji, než ono zvýšení. Hlavně se z toho dělá zbytečné drama. A v článku je to myslím dobře popsáno.

    • Titulek zní „…může snížit výkon“, ty sám píšeš „…v nekterych jinych hrach o neco malo klesnul…“. Takže zatímco JO píše, že nový ovladač MŮŽE snížit výkon, čili NEMUSÍ, ty to snížení výkonu sám konstatuješ a navrch JO vyčteš „něco o klesajícím výkonu“. Mně je jasné, kdo je tu komediant (JO to není).

          • inteligentni ctenar pochopi, ze olsan je amd fanboy s malym sebevedomim, kterej se snazi do kazdyho clanku propasovat aspon trochu hnoje na konkurenci amd nebo prehnanej praise amd, aby si vlastni mrnavy ego trochu pohonil 😉 tady je to bez pochyb. aneb kdyz se nekde vykon snizi a jinde zvysi, pak ma byt titulek „muze vykon snizit ale i zvysit“. nebo tam ta fabulace nema byt vubec. olsan si ale zas vybral jasne 😀

            https://en.wikipedia.org/wiki/Yellow_journalism

            • Ja bych rekl mauditku, ze ctenar uz pochopil, ze ty jsi typicky zamindrakovany fanaticky trol, kteremu nejde o nic jineho, nez si honit svuj mindrak a kydat uplne zbytecne hnuj na autora clanku.

            • vsak ty jsi na blogysku v clanku s vyroky o vykonu na realny data taky necekal. a ted jsi za trotla, oDDborniku (jako vzdy). to je jasny, ze se musis taky ozvat

            • já bych řekl, trombózo, že to co zjistil maudit měl zjistit Olšan sám, ono je to totiž všude. Pak by nemohl psát takové stupidní nadpisy. Kritika jeho špatné práce nejen v tomto případě je zcela namístě.

            • já bych to tak nedramatizoval, kdo nic nedělá, nic nezkazí a každá podobná věc je diskutabilní … úhel pohledu „poloplná-poloprázdná sklenice“ … taky mi někdy některé věci vadí, pokud to ale není nic zcela zásadního, neřeším … pořád je to tady řádově lepší, než na podobně zaměřených webech … a taky se dá s autorem dikutovat …

            • Sorry Hnizdile, ja jsem zapomel te pridal spolu s CK Kasparkem do skupiny zamindrakovanych fanatiku, kteri nemaji inteligenci vubec nejakou diskusi vest. Koukam, ze jsi se pruhlasil sam..
              Jsi v dobry spolenosti Maudit, Hnizdo, Ck Kasparek..jeden povedensji fanaticky trouba nez druhy.

            • Maudit – proto jsem použil přívlastek „inteligentní“, aby se čtenáři jiného typu mohli identifikovat a ozvat.

            • Koukam hnizdilku, ze jsi se naucil nove anglicke slovicko 😉
              Tak jen pokracuj..

        • Fakt bych počkal, až na to bude víc testů. Ty tvrzení že šel nahoru jstem viděl v postech na Redditu bez čísel, třeba ten Igor’sLab má naměřené snížení konzistentní s očekáváním.
          Jako když se omezí agresivita turba, tak je to fakt nejpravděpodobnější, že výkon poklesne. Když někde naopak stoupne, tak může být prostě šum, variance (teplota v místnosti byla o tři stupně nižší protože venku pršelo…). Dokonce můžou hrát i softwarové zlepšení driveru. Prot to igor’sLab testoval na Witcherovi 3.

          A ještě obecně – je to snížení menší než 1 %, prakticky vůbec to neovlivňuje postavení a výhodnost karty, tudíž ani její dobré hodnocení, tak fakt nechápu, proč je potřeba z toho dělat drama a vylejvat si tady frustraci na mě (to myslím Maudita, ne vás). Já jsem tu šlamastyku nevyvolal, jednání Nvidie a těch výrobců karet nemůžu ovlivnit, já o tom jenom reportuju.

          Ta možnost snížení výkonu tam je, v článku je to podle mě správně vysvětlené a nedělám z toho skandál. Kdyby se to stalo naopak AMD, tak tady Maudit řve na lesy, že to je prostě katastrofa a že to bagatelizuju 🙂

          • „A ještě obecně – je to snížení menší než 1 %, prakticky vůbec to neovlivňuje postavení a výhodnost karty, tak fakt nechápu, proč je potřeba to davat do nadpisu“

            there. i fixed it for you

            • Milý Maudite, jak jistě každý ví, a snad i takový troll jalo ty, tak drivery se postupně vylazují a každá jejich nová verze přináší (většinou) zvýšení výkonu. Proto lze velice úspěšně předpokládat, že i tyto nové měly přinést vyšší výkon. Ale bohužel je to s těmi starými +/- plichta, protože Nvidia musela přijít se snížením boostu. Kdyby nemusela, tak by se zcela jistě výkon zvýšil…. Takže nechápu, o čem tady stále trolíš. Autor napsal nadpis článku zcela korektně, a ty, místo toho, abys zde nechal proudit odbornější diskuzi k tématu, tak ji tu jako vždy plevelíš svými pí*ovinami…..

      • gogo1963 30.9.2020 at 8:25
        Ja jsem tento web prestal cist asi na rok uplne, tak nejak me ty komentare tady dostatecne znechutily. Ja osobne nejakou nadavku prejdu, i kdyz si myslim, ze to jde i bez invektivu. Zvlaste pak, kdyz se jedna o o temata typu CPU a GPU a lide si tu „skrabou oci“. Co mi ale vadi, kdyz hloupy clovek je navic toxicky.
        Jedna vec je argumentovat s faktama, druha vec je neustale kopat do lidi a lecit si sve komplexy. Ac mel mistr Mat v tomto vlaknu vecnou poznamku, dle meho, slo to i bez kopani a osocovani redaktora. Kazdy jeho prispevek je nenavistny kybl hnoje reflektujici jeho hlubokou zakomplexovanost.
        Gogo, ac jsem s vami ne vzdy souhlasil, tak zrovna u vas jsem zaznamenal velky obrat k faktictejsim diskuzim i pres komentare s nadavkami, ale to zase beru tak, ze jste proste takova natura. Nechi aby to znelo blbe, ale tak jak je mi tu z nekterych smutno, tak z vas mam naopak radost 😀

    • Vidím to stejně, než se sem nahrnuli někteří kreténi, jejichž smyslem je jen vyvolávat hádky, tak si tu z diskuze mohl člověk něco užitečného odnést – ale to už je hodně dávno, už dlouho nemá smysl zdejší diskuze vůbec sledovat.

      • koho máš na mysli, inteligente? Píšeš, že nemá smysl sledovat to tady a šmíruješ poctivě evidentně každý den. Jinak bys tyhle bláboly nepsal … povykládej, kde že se dá diskutovat bez těchto „kreténů“? Možná si kdekdo myslí to samé o vás dvou …

    • Hele trombózo, tedy pardon GaGy a Kromane, už zase říkáš že někam nechodiš a přitom tam chodíš, něco neděláš a přitom to děláš? Maudit tady má jediný příspěvky k věci, tak se uklidni, fanAtiku.

  2. Kdyz to je tezky.
    Vzpomenme na AMD a jejich vydani s biosy (celkem nedavno RX 5600 a jejich pameti – frekvence).
    Ted NV tohle.

    Spolecny jmenovatel: NV i AMD ze strachu z „leaku“ davaji AIB informace a vzorky pozde. Ven se nic duleziteho nedostane, to sice ano, ale ten bordel pri uvedeni, to si muzou obe strany podat ruce.

    Kazdopadne resitelne to je, jenom to pokazilo celkem normalni „launch“.
    Skoda.
    Nicmene muj zajem o 3060ti a ekvivalent od amd co prijde (snad), stale trva.

  3. No ja zatim polotise vyckavam dal. Mam zalusk na cenovou hladinu kolem 20-25k, tudiz vykon +-3080 po zjisteni, ze to je prijatelne minimum pro 4k u me a bude to asi moje nejdrazsi karta v zivote, takze bych fakt rad koupil dobre. Roky jsem nebyl nucen hrat hry na medium nastaveni a i kdyz mi prijde priserny dat takovy prachy za grafiku, rad bych alespon abych o te karte v podstate nevedel, kdyz uz to bude takova palka tak bych rad jen mirnej tuning +- kvuli tichu, spise – a ten pocitac uz dal jen zbavoval prachu, nic vic. Nekdo vrazi prachy do auta, to ja nedelam, ale za posledni dva roky uz mam pocit, ze to je nekonecna studnice mizejicich penez a chtelo by to pak uz zase neco noveho, snad i smysluplnejsiho, nekremikoveho. Nevim jestli pak prestat sledovat pokroky v PC, jelikoz mi je jasny, ze ty veci dal budou zase masakr, 5nm, 3nm, … to bude hrozna plecka v tu dobu zas 😀

    • 😀 njn … má to někdo problémy … dělám si legraci … jasně, je to jak píšeš … já si počkám na nižší řady, do 4k nepůjdu, koupím 1440p rychlejší větší monitor, než mám teď … na ten bude nějaká 3070-3060ti stačit

    • Jsem na tom podobne, taky je pro me 20K silena palka penez, ale protoze mam 4K monitor, tak to chci dat. Jenze kdyz uz budu ty penize obetovat, tak chci mit za ty prachy neco opravdu skveleho a co se tyka RTX 3080, tak NVidia Founders neni a jestli nekdy bude je ve hvezdach. V uvahu teda prichazi Asus TUF nebo STRIX. Otazka je kdy tyto karty budou k mani.
      Nejvetsi odpad v RTX 3080 a smeckove soucastky predvadi: Gigabyte, Zotac, EVGA. O malinko lepsi, ale stale zadny zazrak je Palit/Gainward a ani MSI se s tim plastovym backplatem prilis nevytahlo. Vidim to teda spatne, protoze to co vyrobci predvedli je neskutecne.

      Dalsi moznost je AMD, ted uz je to jen mesic do vydani, pockam, jestli budou mit neco okolo RTX 3080 a jaka kvalita karet a za jakou cenu tam bude. Pak se rozhodnu, mozne ovsem je, ze kartu za 20-25K, kterou bych chtel a ktera bude kvalitni vyroby, sezenu az pristi rok, ze proste letos budou vykoupene. :-/

      • Furt narážíš na ty použité resistory, ale Asus tam napřed měl taky ty problémové, na TUF i na Strixu. Jen to stihli včas odhalit a překopat. EVGA pokud vím psala, že do volného prodeje šly taky jen ty správné, upravené.

        • Kondenzatory, ale to je jedno.
          Myslim na Jayztwocents rikal, ze jedinou novinarskou kartu ma od Colorful a ty mu psali, ze mu ji vymeni za tu co sla do prodeje. EVGA to prodava podle vseho s tema spatnyma.

          • Mea culpa.

            There were no 6 POSCAP production EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 boards shipped.

            But, due to the time crunch, some of the reviewers were sent a pre-production version with 6 POSCAP’s, we are working with those reviewers directly to replace their boards with production versions.

            • báli se teplot, cpali tam odolnější, teploty jsou v pohodě, horší je to s frekvencemi, na které jsou lepší ty prťavé … chce to asi kombinaci … nakonec se žádné kondíky řešit nebudou, ovladače to řeší … pády byly hlášeny i u strix a tuf, kde mají jen ty prťavé …

            • Ja jsem u EVGA videl konfiguraci 5+1, to si myslim, ze stale nestaci, NVidia a i MSI maji 4+2 a Asus ma 0+6.

            • Ty velke kondenzatory tam jsou snad kvuli vetsi kapacite, ale ukazalo se, ze mnohem dulezitejsi je prubehova krivka odporu. Myslim, ze Asus vedel, proc tam dal tech 6 malych.

              FIX ala NVidia, kdy rekli ok, nedovolime to boostovat tak, jak jsme uvedli pri vydani, neni uplne stastnej. Ono ovsem nic moc jinyho asi delat nelze.
              Ikdyz samozrejme vykon to ma stale vybornej, o tom zadna.

  4. Technicka pro redakci cnews.

    Domnivam se, ze vlakna zacinajici slovy: „Ty jsi idiot“ by se proste mela bez pardonu cela mazat.

    Tim tu neobhajuji zadneho konkretniho uzivatele, muze byt, ze nejaky prispevek je proste hloupy a nedava smysl, ale nesouhlas se da vyjadrit i slusne.
    Opravdu by se uzivatele meli pred psanim komentaru nejprve nadechnout a az pak zacit psat. Pokud i tak nejsou schopni sebereflexe, tak se obavam, ze diskuze plna osocovani leda odradi vetsinu normalnich uzivatelu sem vubec prispivat. Proto verim, ze jako dalsi vystraha je takove komentare mazat, snad si to nekteri uzivatele uvedomi, ze bud zacnou psat slusne a nebo odejdou.

    • Redakci nezávidím, bohužel se ukázalo, že tu opravdu chodí i psychopaté… viz Crhovy udavačské dopisy vedení, jeho výhrůžky že přijede do Prahy osobně si to vyříkat a nebo Mauditova hrozba žalobou apod.
      Občas člověk zírá co tu některý individua vyplodí za příspěvky a přitom o houno jde, že? Jen nějaký blbý křemíky. 😀

    • Věřte mi, že nemám rád lidi co dehonestují ostatní.
      Slova idiot, blbec chápu v lékařských intencích tedy jako vzorce chování lidí. Stejně když mne někdo tak označí tak budu poukazovat na tyto definice a ptát se jak tuto definici podle mínění protistrany naplňuji. Proto bych zase tak radikální ohledně mazání při příspěvku použití těchto slov.

  5. Ty nový ovladače obsahují nové optimalizace pro trojkovou řadu. Takže je otázka, jaký by byl výkon s těmito novými ovladači při zachování původních frekvencí… imho určitě vyšší.
    Jinými slovy nižší frekvence výkon snížily, optimalizace zase o něco zvedly zpět.

    • jj, behem 4-5 dni udelali optimalizace napric naprosto vsema hrama (nebo aspon vetsinou), aby to v prumeru nemelo vliv na vykon. jasneeee 😀 nvidia inzenyri jsou dobry, souhlas. ale superhuman? to asi ne kamo 😀

      • To že nevíš, že se v ovladačích, zvlášť u naprosté novinky, děljaí obecné optimalizace, které se projeví prakticky všude už nepřekvapí…
        BTW všema hrama? Vždyť jsi sám nahoře psal, že v některých hrách výkon klesnul… čoveče nezačínej zase s blbostma, vždyť víš, že vždycky sám sebe uvaříš na vlastních protimluvech. 😀 Ten DLSS jsi doteď nerozdýchal a proto i když jsi psal že končíš s Cnews, tak tu celý dny slídíš jak psychouš a čekáš, kdy na J.O. zaútočíš. Dokonce už píšeš zase pod vlastním nickem Bedřichu. 🙂

        • Maudit 30.9.2020 at 16:18
          „vsema hrama (nebo aspon vetsinou)“

          😉

          tu vasi diskuzi s nim sem pozoroval a dost me pobavila. ale nejvic, a to me doslova zahralo u srdce, byla ta tvoje podvedoma asociace – dostavas od nekoho nakladacku a hned si vzpomenes, jak jsi dostaval ode me. made my day 😀 jako cekal jsem kde co, ale ze ta tvoje podrazenost bude zaryta tak hluvoko do tvyho mozku, to sem necekal ani v nejmensim 😀

    • Teoreticky by mohly být třeba nějaké mikrooptimalizace v kompilátoru shaderů, ale spíš bych jako větší faktor viděl přirozenou variabilitu testování, chybu měření, ovlivnění jinými faktory a tak.

      A zase, je nesmysl se do krve hádat hned když jsou o tom ještě jenom kusé zvěsti, lepší počkat až se to usadí a bude to líp protestovaný.

      Taky se tu pořád bavíme o nevím 0,5-1,0% výkonu maximálně, takže to fakt nehoří 🙂

        • Protože varianta, že snížení taktů sníží výkon jaksi přirozeně vyplývá s logiky věci, tj. je to defaultní scénář? To rozhodně nepotřebuje takovejch dokladů jako opak… Najdi si co znamená „důkazní břemeno“.
          A počkal jsem si, až nějaké informace budou, například to snížení taktu dle PCWorldu. A dostal jsem za to od tebe sežrat, že nebyla zpráva vydaná hned v pondělí ráno po svátku 🙂

          • snizeni maximalnich taktu. to je rozdil oproti obecnemu snizeni taktu. jak sis mohl precist na computerbase.de a jinych webech, prumerne frekvence se nesnizily, pouze maxima. proc by mel klesnout vykon, kdyz se prumerne frekvence nesnizily??? 😀

            • A tvrdí to ty weby nebo jenom ty?

              Teď jsem například koukal na Tom’s Hardware: https://www.tomshardware.com/news/crash-tested-nvidia-improves-rtx-30-series-stability-with-new-driver
              Uvádějí, že „That doesn’t mean performance didn’t change at all. We did run a full suite of tests on the Gigabyte RTX 3090 card, on both 456.38 and 456.55 drivers. The result: Margin of error differences. Technically, the 456.55 drivers are 0.2-0.5% slower overall, but they’re slightly faster in a few games as well, and we’re not going to argue about a less than 1% difference.“
              Paradoxně je to teda měření z RTX 3090, která je zdá se také změnou ovlivněná. Jde o průměr z jejich sady testovaných her, takže počítám 9 titulů. A je to IMHO konzistentní s tím, co jsem říkal – drobná změna, ale nic, z čeho by se někdo měl pos…

              Edit: https://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafikkarten/54247-kondensator-fix-geforce-rtx-3080-mit-neuem-treiber-im-test.html
              Jsou tam případy, kdy se výkon zvýšil (to bude třeba ten šum/běžná variabilita, nebo jiné faktory), ale myslím, že většina testů ukazuje ten drobný pokles, tedy konzistentní s očekáváními.

            • cherry picking. proste yellow journalism. co tvrdim ja tvrdi samozrejme i ty weby. ocividne zalezi, jaky hry maji v test suite. i ten tom’s hardware pise 0.2%-0.5% a ze to nestoji ani za rec. jiny weby, treba ten computerbase nebo tebou referencovanej pcworld popisuji nulovou zmenu. to neokecas. nekde vychazeji zmeny dokonce nahoru. kdyz jsem ti linknul vagnerovo testy, takticky jsi na to neodpovedel 😀 samozrejme to jen umocnuje, jak mimo je ten titulek. to ty nikdy nepriznas, pisu to jen pro ostatni

              a je mi uplne jasny, ze si hledal aspon hodinu, nez si nasel neco, co tvuj blabol podpori. ta zvracenost, ze neco napises, pak se to ukaze jako nesmysl, a pak hodiny hledas vymluvy, je neskutecna. nemel si nedavno to samy s tim typkem, se kterym se me aznohh tak roztomile snazi spojovat? ze jsi po pul dni hledani nasel ten jedinej web ze vsech tech velkejch, kde nepovazovali RTX 3090 za nastupce titana? vidim tu nejakej pattern 😉 takova ta lidska malost. a mimochodem, co rikas na to, ze RTX 3090 je jen 10-14% nad RTX 3080? to totiz vicemene odpovida rozdilu mezi RTX 2080ti a RTX TITAN. a fakt, ze plnotucna GA102, ktera si tvrdil ze bude TITAN, bude nakonec quadro? 😀 tvoje duveryhodnost je 0.0 nic. jeho jsi mozna otravil, na me ale takovy veci nefungujou, to bys moh uz vedet

            • Tak jsem se podíval na ten PCT, který furt předhazuješ a ve všech měřeních kromě F1 jsou nové ovladače pomalejší. A přesně v souladu s tím co tu píše J.O.: „miniaturnímu snížení výkonu, nepatrný rozdíl“, takže o čem tu furt točíš? O tom kdo je fanatik je velmi lehké se přesvědčit, dolož tu jeden jediný tvůj post. ve kterém píšeš pozitivně o amd. 😉 Oba víme, že takový neexistuje Bédo. 😀 Ta tvá zášť a snaha J.O. očernit a shodit před ostatními a vrátit mu tak pohlavek, kterej jsi dostal při tom tvým DLSS fiasku, je až trapná..

            • Maudit – A proto na základě faktů dostupných v čase psaní článku JO zvolil dle mého dosti konzervativní titulek „může snížit výkon“. Ne že určitě, velmi nebo málo. A jak se ukazuje, k nějakému, byť velmi malému, snížení výkonu může dojít. Že někde došlo ke zvýšení výkonu (také malému), se s tím nevylučuje, protože nový ovladač nemusí nutně opravovat jen chování boostu, ale může přinášet nějaká další vylepšení, které se mohou v některých případech projevit pozitivně.
              To, že se zrovna tobě ten titulek nelíbí, může být – mně se zase nelíbí, že kvůli svému dojmu zasíráš celou diskuzi, generalizuješ a osobně napadáš JO, protože máš dojem, že je fanboy AMD. A já mám dojem, že si můžeš s lajfstajlovým garážníkem, vůči kterýmu se pořád vymezuješ, podat ruku, jste dvě strany téže mince.

  6. Každopádně za mě Ampér, ač mám objednáno, zklamání.

    Posun výkonu o.k., ale už tu byl i lepší. Spotřeba jak kráva, uspěchanej launch, problém s boostem, přehnanej marketing. Nvidia si asi chtěla vyzkoušet, jak to dělá AMD.

    • spotřeba žádnej problém, čti na wccftech … co se týče uspěchanosti … zástupce amd sice tvrdí, že v den vydání bude všeho dostatek, neřekl ale, kdy ten den vydání bude … tady se píše furt dokola, že říjen, listopad, po oznámení plné obchody … nevím nevím …

          • Otázka je, jestli to takhle dobře jde u všech karet… jinak by to asi NV takto udělala defaultně. Souhlas, že po této úpravě je to velice pěkné… ovšem kolik promile zákošů bude dělat undervolt, že..

            • njn … počkal bych, co provedou na techpowerup, už tam jsou nějaké nové biosy, podle mě nepotrvá dlouho a někdo udělá i „podvolťáky“, flashne se to, žádné nastavování v nějakém softu …

            • Presne, pride mi dost odveci sa tu ohanat undervoltom, ked v minulosti u Nvidie nebol treba. Navyse, kolko zakaznikov ho bude realne robit? Uzivatelia tunak, ok, ale bezny BFU? To je utopia, a naozaj si nemyslim, ze to Nvidia museha hnat tak vysoko, aby ich poslednych 5% vykonu stalo ~100W…

            • … kolik běžných bfu koupí takovou kartu a pokud ano, nějaké podvoltování, chlad a ticho mu můžou být u prdele … nepíši o běžných bfu … já zatím na každé kartě co jsem měl, jsem ubral „powerlimit“ … nějaké procento výkonu mě nevytrhne a mám rád přijatelné teploty a ticho … a když to tady neudělala nvidie, proč bych to nemohl udělat sám, když se to jednoznačně vyplatí?

    • Dajme tomu, ze stabilita tychto kariet sa s istotou poriesi…ale pozeram testy 3080 Strixky, ktora si v zatazi zoberie aj 400W (presnejsie grafy uvadzaju 408W) jak nic, po pretakovani o 30 MHz aj 450W a spotreba v klidu od 50-150W nie na zahodenie, prichystajte si zdroje a case, najlepsie aspon Vector od Fractalu alebo nejaky Phanteks.

  7. pro redakci – nefunguje vam captcha. zobrazi se, ale staci zadat jmeno heslo a enter a jsem prihlasenej. nemusim klikat na „i’m not a robot“ ani resit nejaky puzzle. vypada to, ze tam sice captcha mate, ale neni spravne zapojena do procesu prihlaseni

    • Nahlásím, ovšem mám pocit, že captcha tam snad byla jenom pro potřeby, když se člověk chtěl z toho formuláře registrovat (ono je to takové hodně prapodivné rozhraní). Při přihlašování captcha ani moc nedává smysl.

      • captcha dava smysl pri prihlasovani, ale ne tady. tou shouhlas. treba ty scalper boti – ucet jim muzes zalozit rucne, pres captchu, mesic pred uvedenim grafik. udelas jich tak stovku. v dobe uvedeni je vsechny v jediny sekunde vypustis a bez captcha na prihlasovaci strance nebo u checkoutu je problem. captcha az u checkoutu je zas problem u solidnich obchodu, ktery delaji alokace pri nakupech – tzn. kdyz si neco hodis do kosiku a je to „skladem“, alokujou ti to zbozi v jejich db (treba na 15 minut), takze mas jistotu, ze co mas v kosiku, skutecne dostanes. kdyz nemas captcha na prihlasovacce, muzou ti boti zaalokovat celej sklad. u obchodu bez alokaci je to captcha az u checkoutu fajn, ale tyhle obchody zas pak negarantujou, ze zbozi v kosiku dokazes nakoupit

        edit: teda teoreticky dava ze stejnyho duvodu smysl i tady, kdyby treba nekdo rucne zalozit pet uctu a pak vas zaspamovat prispevkama pod vsema clankama (za predpokladu, ze nemate nejakej rate limiter na pocet prispevku za minutu nebo neco podobnyho).