Minulý měsíc jsme tu jako horkou novinku měli oznámení Nvidie, že zprovozní ray tracingovou grafiku (DirectX Ray Tracing, DXR) i na grafických kartách bez speciální podpory RT jader a tensor jader, která používají karty GeForce RTX. Tato chvíle je konečně tady. Podpora byla nyní publikována v nových ovladačích a budete si tedy moci vzhled ray tracingu vyzkoušet, aniž byste investovali peníze do nového GPU z řady RTX.
Tento nový ovladač přidávající podporu DXR pro starší GPU má verzi 425.31 a byl publikován dnes – můžete ho nalézt zde. Jak už jsme psali minule, není to ale úplně pro všechny grafiky. Respektive ovladač ano, ale DXR Nvidia zapnula jen na omezeném počtu modelů. Jednak jsou to grafiky Pascal, ale jen počínaje GeForce GTX 1060 6 GB a výš. Poté Volta (Titan V) a konečně dvojice nejnovějších Turingů bez RTX, GeForce GTX 1660 a 1660 Ti. O nadcházející GeForce GTX 1650 není zatím nikde zmínka.

Ray tracing na obecných výpočetních jednotkách
U DirectX Ray Tracingu alias DXR se od počátku počítalo s tím, že tato technologie bude realizovatelná nejen se speciálním hardwarem (jako jsou GeForce RTX), ale také „softwarově“, či lépe řečeno jako klasická, „GPGPU“ výpočetní úloha běžící na stream procesorech GPU. Přesně o to by tu také mělo jít. Pascaly a ne-RTX Turing mají ray tracing počítaný čistě pomocí shaderů, zatímco GeForce RTX využívá RT jádra pro analýzu kolizí paprsků a objektů, tensor jádra pro denoising (proč je třeba odšumování jsme probírali třeba zde), ale část algoritmu pořád běží na shaderech, takže RT a tensor jádra nejsou jediná limitace výkonu.
Grafiky Turing řady GTX 1600 by měly mít proti Pascalům určitou výhodu a o něco vyšší výkon. Jak si totiž asi pamatujete z popisu architektury, jejich výpočetní jednotky/shadery mají separátní ALU pro celočíselné výpočty vedle standardní FP32 a ALU. Tento paralelismus se dá využít ke zvýšení výkonu na jeden shader, což těmto „ne-RTX“ Turingům trošku pomáhá. Podobně to jinak má i GPU Volta, ale to asi moc z vás trápit nebude.

Nvidia publikovala i nějaké testy výkonu, z kterých si můžete udělat představu, jak tato „GPGPU“ verze ray tracingu asi běží na různých dotyčných grafikách. Tyto slajdy můžete vidět v galerii, bohužel je ale třeba říci, že FPS jsou vskutku nízké. Na druhou stranu jsou ale výsledky také v nastaveních kvality ray tracingových efektů High nebo Ultra, což celkem dává čočku i GeForce RTX. V nastaveních Medium a Low by už mohlo být zapnutí těchto efektů schůdnější.
Galerie: výkon ray tracingu na grafikách GeForce GTX, oficiální benchmarky ve hrách a demech
Tři dema ray tracingových efektů
Současně s tímto ovladačem a související premiérou „soft“ ray tracingu Nvidia také publikovala tři dema, která tyto vykreslovací techniky předvádějí. Nejsou úplně stoprocentně nová, protože firma je již využívala k prezentacím. Ale doposud se nedala stáhnout, kdežto nyní by měla být dána k dispozici i širokým „internetům“.
Jde o demo Atomic Heart od Mundfish, Reflections od Epic Games, což je ona scéna s naleštěným imperiálním „jako Vaderem“ ze světa Star Wars, a konečně Justice. To je demo ze stejnojmenné Čínské hry. Tato dema používají jak ray tracingové efekty, tak upscaling DLSS pro zrychlení snímkové frekvence.
Odkaz: Demo Reflections
Odkaz: Demo Justice
Odkaz: Demo Atomic Heart, (Přímý odkaz)
No vidite to a pak ze se raytracing nevyuzije, pritom uz se na nem zalozenych daji shlednout 3 dema, TRI!!!
Ja si to snad na tu GTX1080 nainstaluju, abych ty dema taky videl. 😀
Trollmarx
proč já si tu 2080 kupoval, když by mi na RTX stačila 1060
příští týden vyjdou rtx ovladače na intel grafiku a můžu si to rovnou jít hodit.
To je pokus o troling nebo realita? Samo pokud člověku stačí 22 FPS může mít 1060, pokud chce 79 FPS, bude potřebovat 2080
Tak to bylo vždy, vyšší detaily chtěly více výkonu
Opravdu? Ja bych cekal, ze to bude presne naopak.
Nebude mit 79FPS, pokud ho napadne takova „blbost“ jako, ze by si k nadupanému PC s 2080 koupil i nadupany monitor se 4K.
použil jsem čísla z grafu, ty jsou pro FHD rozlišení, nejvyšší preset kvality plus high dxr. O žádném 4k monitoru řeč nebyla. I když klidně to může běžet na 4k monitoru, proč by ne. zobrazit FHD zvládne.
Tenhle ovladač mě přiměje k aktualizaci W10, Samy s aktualizací na 1809 nepřišly a vyloženě jsem je k tomu nenutil, však už tu klepou na dvěře 1903, ale asi si dnes večer tu práci dám, na SotTR s RT se těším, jsem zvědavý jak to bude na těch cca 40 FPS snesitelné. Třeba u Witchera nebo AC mi 30 FPS nevadí, v Division to nesnesu. TR jsem na low FPS nezkoušel.
30 FPS stačí
no podle grafu výše na to 1060 nestačí., 1070 s odřenýma ušima, navic jsou to průměry ze všech scén a takže jedna třeba jede 40, druhá 30, třetí 20. v RotTR v benchmarku první scéna byla nenáročná a běžela výrazně lépe než další dvě scény, nicméně nakopla výrazně overall průměr. SotTR je trošku vyrovnanější, ale část v džungli podle mě stále běži citelně rychleji než scéna ve městě., Minima budou v každé určitě pod 20.
Hmmm….Mám GTX1070 a koukal jsem na to demo Reflections. Je to nekoukatelné. Jede to tak možná na 20 FPS.
20?
Takhle to jede u mě na GTX1080… 20 FPS je vlhký sen https://www.youtube.com/watch?v=607m0MWUvbI
To je dost ppodobný. Byl to jen odhad těch 20. Neměl jsem puštěný měření. Jen narážím na to, že tu zas nějaký chytrák napíše, že Nvidia nás donutil koupit RTX karty. A najednou to jede i na GTX…Tak jen aby ti dotyční věděli, že to sice jede, ale je to nepoužitelné. Takže jak tu jakejsi mistr psal, že si mohl nechat 1060ku….Jo mohl, pokud chce hrát na 10 FPS
1060? Nač takové dělo. Naprosto plně dostačující pro 4K bude RX470 4GB.
AMD mi do počítače nesmí
Důvod?
chci kvalitní HW u kterého vím co od něj můžu čekat. až konečně intel vydá velkou grafiku, tak poletí i nvidia.
Pokud hraješ na low endu, tak to pak jo. 😀
Btw pro autora článku odkaz na Demo Atomic Heart odkazuje na demo Justice
Díky za upozornění, opravím.
No ono není důvod k radosti je jasný že to na starších a slabších grafikách bude uměle omezované přece si nebudou kazit prodeje těch jejich předražených karet který musejí mít zapnutý rozmazávač textur aby jim to jelo na více FPS
no nastesti mame standard DXR, takze konkurence muze ukazat co sama umi, zejo 🙂
Nezapomínej ale, že AMD do žádného DXR ještě dlouho nepůjde. Dokud ho nebudou zvládat i lowend grafiky. A pamatuj, že co řekne AMD je svaté.
Co lowend grafiky .. dokud to nebudou umet i casio kalkulacky. Teprv PAK do toho AMD pujde. Teprv PAK to bude ten pravej mainstream 😂