Nvidia snížila klidovou spotřebu GeForce RTX 2080/2080 Ti. S dvěma LCD je zatím vyšší

12

Když vyšly 19. září recenze grafik GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti, objevil se u nich jeden neduh týkající se provozních vlastností. Měření v jednotlivých testech se sice lišily, ale obecně platilo, že nové grafiky s čipy Turing mají horší klidovou spotřebu, než předchozí GeForce (či Radeony). Vina by se asi dala na první pohled hledat ve velikých čipech. Podle Nvidie ale jde alespoň z části o softwarový problém a klidovou spotřebu měly zlepšit pozdější ovladače. To nyní skutečně bylo splněno s vydáním nové verze 411.70 minulý týden.

 

Zlepšení s ovladačem 411.70

V této verzi ovladače je upravena klidová spotřeba, ale zlepšit by se měl také odběr při dalších mírných zátěžích, jako je třeba přehrávání videa. Zdá se, že tato oprava skutečně funguje, web techPowerUp ji už totiž vyzkoušel a výsledky měření spotřeby publikoval v tomto článku.

Při nečinnosti podle něj klesla spotřeba modelu RTX 2080 z 13 na 10 W a modelu RTX 2080 Ti z 20 na 13 W (mělo by to být měření provedené na kartách Founders Edition). O 3–4 se zlepšila spotřeba také při přehrávání Blu-Ray. Při něm se RTX 2080 dostala z předchozích 20 na 16 W, tedy blízko klidové spotřebě. U RTX 2080 Ti má Blu-Ray spotřebovávat asi 22 W, zatímco se starším ovladačem to bylo 25 W.

Spotřeba Turingů v nečinnosti, ovladač 411.51 versus 411.70 (Zdroj: techPowerUp)
Spotřeba Turingů v nečinnosti, ovladač 411.51 versus 411.70 (Zdroj: techPowerUp)

Spotřeba Turingů během testu přehrávání Blu-ray (Zdroj: techPowerUp)
Spotřeba Turingů během testu přehrávání Blu-ray (Zdroj: techPowerUp)

 Nižší takty GDDR6, nižší spotřeba

Jak Nvidia tohoto snížení spotřeby dosáhla? Podle monitorování, které techPowerUp provedl, k vyšší spotřebě přispívala použitá frekvencí pamětí GDDR6. Frekvence byla v recenzovaných ovladačích u obou karet i v úsporném stavu okolo 200 MHz (dle měření konkrétně 203 MHz). Nové ovladače dovolí čipům TU104/TU102 shodit v nečinnosti nebo při přehrávání Blu-Ray frekvenci ještě níž, na 101 MHz (efektivně by těmto hodnotám mělo odpovídat 1624, respektive 808 MHz, pokud se nepletu). Tato změna byla učiněna u obou karet a díky nižší frekvenci se podařilo omezit spotřebu grafické RAM a jejího řadiče, která tvoří nemalou část příkonu grafiky.

U GeForce RTX 2080 bylo také zdá se v těchto úsporných stavech mírně sníženo napětí na 0,718 V z původních 0,725 V, což by také mělo hrát roli. RTX 2080 Ti už na tomto napětí v nečinnosti běžela, u ní zde změna není.

Nvidia-GeForce-RTX-2080-RTX-2080-05TechPowerUp se podíval také na měření spotřeby pod zátěží (ve hrách a Furmarku), kde se ale spotřeba nezlepšila – dle očekávání. Úpravy se tedy skutečně týkaly jen úsporného režimu a nečinnosti. Přeměřena byla také spotřeba při připojení více monitorů, což techPowerUp testuje s dvěma LCD na rozlišeních 1920 × 1080 a 1280 × 1024 bodů (což by pro engine obrazového výstupu ještě neměla být velká zátěž).

Turingy „žerou“ při připojení dvou monitorů

Test TPU ukazuje, že oba Turingy mají s dvěma připojenými monitory nepříjemně vysokou spotřebu a nový ovladač toto bohužel neopravil. GeForce RTX 2080 se dvěma monitory při úplné nečinnosti odebírá 40 W a GeForce RTX 2080 Ti dokonce 57 W. S novým ovladačem dokonce vyšly spotřeby ještě o 1 W vyšší, což ale asi bude vliv chyby měření. Na grafikách Pascal byla přitom spotřeba v tomto režimu nízká: jen 8, respektive 11 W (pro GTX 1080 a 1080 Ti).

Spotřeba Turingů v nečinnosti, ale s dvěma monitory (Zdroj: techPowerUp)
Spotřeba Turingů v nečinnosti, ale s dvěma monitory (Zdroj: techPowerUp)

Podle monitorování stojí za touto vysokou spotřebou vysoká frekvence, na kterou se GPU s  dvěma připojenými LCD přepne. Napětí GPU je sice stále jen 0,718 V, ale frekvence GPU i GDDR6 stoupá na vysoké hodnoty. Paměti běží na plných 1750 MHz (14,0 GHz efektivně), GPU pak na 1170 MHz (RTX 2080) a 1275 MHz (RTX 2080 Ti). Nový ovladač sice takty GPU mírně shodil na 1155 a 1245 MHz, ale paměti ponechává běžet naplno. Spotřeba je proto při tomto použití vysoká a poznat by to mohlo být také na hlučnosti. Nicméně se nezdá nutné, aby s dvěma monitory paměť běžela na takto vysokých taktech. Je proto asi dobrá šance, že Nvidia toto otesánkování v budoucnu rovněž opraví a spotřeba se dostane na lepší hodnoty. Pro ovladač 411.70 asi vývojáři jen neměli čas tento režim odladit a soustředili se místo toho na spotřebu v nečinnosti s jedním monitorem.

Turing na tom asi ale se spotřebou stále zůstane o pár wattů hůř než grafiky Pascal, soudě podle výsledků naměřených na novém ovladači v oněch již odladěných stavech. To už asi ale nyní opravdu lze přičíst velkému rozměru použitých čipů GPU. Větší plocha a více tranzistorů by měly i přes pokročilé šetřící funkce vést k větším ztrátám vlivem úniků proudu. Také výkonné paměti GDDR6 a jejich řadiče mohou samy o sobě navyšovat spotřebu i na nejnižších provozních frekvencích. Pokud nicméně bude spotřeba proti Pascalu vyšší jen o nějakých 3–5 W, není to asi v kontextu spotřeby highendových herních PC nějaká významná vada na kráse. Ozdobné osvětlení komponent asi kolikrát protočí víc, viz třeba SSD HyperX Fury RGB.

Nvidia snížila klidovou spotřebu GeForce RTX 2080/2080 Ti. S dvěma LCD je zatím vyšší

Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92.86%) 14 hlas/ů

12 KOMENTÁŘE

          • Príkon samozrejme závisí od nastavenia/režimu monitora, resp. monitorov. Metodika techpowerup: „Multi-monitor: Two monitors are connected to the tested card, and both use different display timings. Windows 10 is sitting at the desktop (1920×1080 and 1280×1024) with all windows closed and drivers installed. The card is left to warm up in idle mode until power draw is stable. When using two identical monitors with the same timings and resolution, power consumption will be lower. Our test represents the usage model of many productivity users who have one big screen and a small monitor on the side.“

            BTW: Pamätám si, že aj s jedným monitorom pri prekročení určitého rozlíšenia a obnovovacej frekvencie je príkon karty vyšší… tiež to tuším bolo o Nvidii.

      • Zde musím souhlasit, že jestli třeba měří spotřebu podle toho, co bere zdroj ze sítě, tak to je pak hodně mimo. Určování reálné spotřeby konkrétních komponent je složitější a dělá se pomocí speciální techniky. 🙂

      • Lzou v tom, ze podsouvaji lidem, ze ta situace byla driv lepsi, nebyla, i ty Pascaly maji nekolika nasobny narust spotreby pri dvou nebo trech monitorech. Zkousel jsem to. Odhalit se to da pres merak na spotrebu PC a zaroven sledovanim grafu zateze graficke karty. Pokud zaroven roste spotreba PC a zatez grafiky, tak se to da s urcitym procentem +- pricist te grafice.

        • To asi záleží na tom, jaký mají ty monitory rozlišení a frekvenci (tedy kolik pixelů je třeba zpracovávat). TPU má monitory s relativně nízkým rozlišením a mohou být jen 60Hz (ten 1280×1024 bude 75Hz max).
          Kromě toho se mi něco zdá – neopravovala takhle Nvidia spotřebu s multimonitorem i po vydání Pascalu? Pak by odběr při vydání skutečně byl vyšší, ale pak se to zlepšilo. Teď se mi to nedaří dohledat, tak snad se mi to nezdá.