Nvidia potichu dodala podporu pro DirectX 12 na grafikách s GPU Fermi. Nakonec přece

16

Možná už jste to i stihli zapomenout, ale při příchodu DirectX 12 na trh před zhruba dvěma lety Nvidia slibovala, že bude nové grafické API podporovat nejen na kartách generace Kepler a Maxwell (Pascal tehdy ještě nebyl), ale také na starších kartách 40nm architektury Fermi z let 2010 a 2011 – tedy na všem, co umělo DirectX 11. Jenže zatímco od Kepleru výš byla podpora hned, Fermi se nakonec nikdy nedočkalo. A to přesto, že se tímto Nvidia docela chlubila. S avizovanou podporou pro Fermi to totiž vypadalo, že GeForce mají nebo budou mít podstatně lepší podporu proti Radeonům, kde začíná až architekturou GCN z přelomu let 2011 a 2012. Zpětně vzato to bylo trošku nefér, nicméně ač už teď asi nikdo nedoufal, Nvidia nakonec tento dluh napravila. Podpora DirectX 12 nakonec skutečně dorazila v aktuálně dostupných ovladačích 384.76.

Kupodivu to vůbec nikde není inzerováno (v seznamu změn zmínky chybí), ale podpory si všimli uživatelé z fóra Guru3D.com. Ovladač by měl na grafikách GeForce GTX řady 400 a 500 vyhovovat pro hraní her používajících DirectX 12 s požadavky na základní Direct3D Feture Level 11_0 (na stejné úrovni má podporu i Kepler). To už by mělo být i ověřeno v praxi, níže můžete vidět například snímek benchmarku 3DMark Time Spy, který běží nad DirectX 12 na grafice GeForce GTX 560M, což je model s čipem GF116 pro notebooky.

3DMark Time Spy na GeForce GTX 560M znamená, že na Fermi běží DirectX 12 (Zdroj: fórum Guru3D.com)
3DMark Time Spy na GeForce GTX 560M znamená, že na Fermi běží DirectX 12 (Zdroj: fórum Guru3D.com)

Je možné, že Nvidia přidání podpory DirectX 12 pro generaci GPU Fermi ještě zvlášť oficiálně oznámí, je ale každopádně pozitivní, že se nakonec slíbená aktualizace ovladačů dostavila. Bohužel je to asi už dost pozdě, jelikož dva roky jsou pro grafickou kartu dlouhá doba a výkonnostní nároky her se posouvaly. Užitečnost Fermi pro DirectX 12 hry tak bude nyní ještě omezenější, než by byla v roce 2015. Daný slib sice byl splněn, ale možná to už nemá moc velký význam, většina majitelů dotyčných karet je už mezitím stejně musela nahradit (zlé jazyky by asi mohly tvrdit, že přesně to mohlo být i záměrem, zda ale dvouletý odklad skutečně někdo „plánoval“, nemůžeme vědět).

Podproa DirectX 12 uvedení v programu DXDiag (Zdroj: fórum Guru3D.com)
Podproa DirectX 12 uvedení v programu DXDiag (Zdroj: fórum Guru3D.com)

Přesto by ale teď mohlo být zajímavé výkony Fermi porovnat s novějšími kartami Kepler. Asi však bude problém s tím, že Fermi nedostávalo během posledních let žádné specifické optimalizace a jeho architektura se od pozdějších liší, takže nejspíš nepoběží optimálně.

WDDM 2.2 pro 40nm GPU

Zatímco DirectX 12 už možná mnoho lidí nevyužije, ovladač nabízí i jednu věc, která by mohla být užitečnější. Zároveň totiž byla přidána také podpora režimu WDDM 2.2 pro aktuální Windows 10 Creators Update pro grafiky s touto starou architekturou. Měly by tedy jako zobrazovadlo pro nová Windows 10 fungovat zcela se vším všudy (i když použitelná jsou pokud vím i GPU bez této podpory). Nvidia stále prodává některá lowendová GPU Fermi v řadách karet jako GeForce GT 630 a GT 730, a tak je tento update celkem relevantní.

Nvidia potichu dodala podporu pro DirectX 12 na grafikách s GPU Fermi. Nakonec přece

Ohodnoťte tento článek!

16 KOMENTÁŘE

  1. „Ovladač by měl vyhovovat pro hraní her s požadavky na Direct3D Feture Level 12_0 na grafikách GeForce GTX řady 400 a 500“

    Určite je to feature level 12_0? Na GTX 780 mi ovládač ukazuje 11_0.

    • Kdyby Vega byla propadák tak je dávno AMD na smetišti dějin. Ano propadák se žene napříč trhem s tím, že má zájem Apple (gigant), MS (že by další gigant?), Sony (gigant samozřejmě), Toshiba a mnoho dalších…
      Kdyby to bylo tak fakt špatný tak ani Apple o to nezakopne. Nehledě na fakt, že Nvidia nedokáže odladit nic… Ovladače a jejich system aktulizací? O té DX 12 bych pochyboval zda to je fakt odladěné, protože né jednou lhala nvidia o fukčnosti a ladění… (myslím tím třeba Vulkan, kde za AMD značně zaostává)
      Nechci tady AMD všelijak obhajovat, ale jen hloupé výroky jako jsou tyto mě dokážou naštvat.
      (promiňte za mou gramatiku, je to hnus a prasárna, ale já a gramatika nejsme kamarádi)

      • Apple to berie lebo cena, konzoly detto. A kde sa to ženie naprieč trhom, ak sa nemýlim tak bola vydaná len jedna karta zatiaľ.
        A k tomu vulkanu a NV, prednedávnom bola vydaná preportovaná hra Serious Sam 3 na linuxe a portli to do Vulkanu a čo sa nestalo, NV má vo vulkanu nárast cca 30% oproti OpenGL a AMD do 10% a to nehovorím o tom že NV mala vyšší výkon aj pod OpenGL.

        • Apple lebo cena?? Směšné… takže předtím Nvidii brali jen kvůli ceně? Opravdu? Proto i předtím byla konkurence u AMD levnější a i tak si zvolili Nvidii… Takže zase fail…
          Rozhodně je to dost ošemetný, když Vega pořádně není venku a jaký ptenciál a výkon má je dost tajemstvím…
          Co se týče portu tak u AMD se řeší problém s Linux ovladači, kdy je lepší použít ovladače třetích stran (oba jistě víme který myslím).
          Ten test proběhl i na Win (jelikož vulkan soubor se dá spustit na obou systemech), kupodivu zase naopak, AMD vyhrálo a rozdíl 15% až 40 %.
          Ono na Linux ovladače od nvidie také to není sláva, ale na stabilitu upadá oproti AMD, amd zase nevytáhne stejný výkon jako u Win.
          Vše má něco do sebe…

          • Apple berie to najlacnejšie to je fakt, predtým aj keď boli lacnejší ale nemali skoro žiadne ovládače pre BSD aj teraz si ich Apple robí samo.
            O stabilite ovládačov NV na linuxe sa nemôžem stažovať na rozdiel od AMD, či už priamo zo stránky NV alebo z repozitára. Na rozdiel od AMD môžem mať aj staršiu kartu pri AMD si ju môžem hodiť do šuplíka keďže ovládač nenainštalujem kvôli nepodpore novšieho jadra a otvorené ovládače nedosahujú patričný výkon.

        • Jo, byly doby, kdy AMD neumělo OGL, a proto bylo špatné. Pak se něco změnilo a OGL bylo lepší na AMD, tudíž fakt, že nvidia najednou díky Vulkanu poskočila relativně o víc než AMD, je důvod k oslavám. 🙂 (a opět je nvidia prostě lepší, to se nedá okecat :-))

          • Ale AMD naďalej má horšiu podporu OpenGL ako NV to sa nezmenilo, bohužiaľ som stým neustále komfrontovaný a to by som si rád kúpil RX580 kvôli pamätiam, cene a aj dizajnovo sa mi viacej páči tehlička.
            Napríklad ja čakám niečo na platforme od AMD ako bol BeeBox od asrocku, slušný 4C procesor so slušnou grafikou a s otvoreným ovládačom to je pre mňa značka ideál.

  2. Jsem už postaší tak si pamatuji na 3dfx a directx 9. Stejně jako tehdy pravděpodobně křemík nepředěláš. Takže se to řešilo soft. hackem – emulací či deklarací funkcí vyššího API. Takže výsledkem bylo, že vyžadující nějakou minimální uroveň DX nekončí hláškou sorry.DX ver. is required. Na 99% je to stejná situace. Takže zas na tak velký HYPE no fakt není.