Nvidia představuje HairWorks. Simulace vlasů a srsti funguje i na cizích GPU

0

Loni v únoru představilo AMD knihovnu TressFX, kterou vyvinulo ve spolupráci s Crystal Dynamics a která slouží pro renderování realistických vlasů za pomoci DirectCompute. Konkurenční Nvidia ale předváděla technologické demo se simulací srsti už na Game Developer Conference v březnu 2012. Její knihovna, dříve známá pod názvem Apex Hair & Fur, se nyní oficiálně jmenuje Nvidia HairWorks. Přestože se jedná o fyzikální efekt, na rozdíl od GPU PhysXu je HairWorks naprogramován pro rozhraní DirectCompute a funguje i na konkurenčních grafických kartách.

Knihovnu používá v listopadu vydané pokračování série Call of Duty s podtitulem Ghosts. V ní se jako nepřátelé z nějakého důvodu objevují vlci a medvědi a na straně hráče je naopak služební pes. Zatímco TressFX ve své první a zatím jediné implementaci předvedla Lara Croft, pokusným králíkem pro HairWorks se stal německý ovčák Riley. (Ponechme nyní stranou, jsou-li takové experimenty prováděné na zvířatech vůbec etické.)

Chlupů, pro něž je prováděna fyzikální simulace, má každé zvíře ve hře asi deset tisíc. Podle těchto „vzorových“ chlupů se renderují ostatní chlupy, kterých je na každém zvířeti ve hře asi 400–500 tisíc; pro srovnání, skuteční psi mají jednotlivých chlupů řádově miliony. Přesto asi nebudu jediný, kdo by měl doma raději Laru než línajícího Rileyho.

Jak můžete pozorovat na videu od 30. vteřiny dále, na HairWorks je stále dost co vylepšovat. Ačkoliv jsem během psaní této aktuality neměl k dispozici referenčního německého ovčáka, domnívám se, že relativně krátká a hrubá srst tohoto plemene vypadá jinak a v lehkém vánku se nevlní tak, jak je vidět na videu. Možná je v tom ale Nvidia a její knihovna nevinně a chyba je na straně vývojářů z Treyarchu. GPU-akcelerovaná srst by vypadala realističtěji, kdyby bylo do role Rileyho obsazeno plemeno s hedvábnou srstí, například maltézský psík. Buď to, a nebo programátoři špatně zvolili parametry tuhosti, vlnitosti a hmotnosti, které lze v HairWorks nastavit.

Nastavení „guide hairs“

AMD v listopadu představilo TressFX 2.0, které stejně jako HairWorks zvládá i simulaci srsti a trávy. Ačkoliv to vypadá, že AMD má náskok, zatím nevíme o žádných hrách, které budou TressFX 2.0 používat. O HairWorks naopak víme, že kromě Call of Duty: Ghosts bude nasazen také ve třetím pokračování série Zaklínač.

 

Pro další čtení vás odkážu na server PhysXInfo, který k rozhovoru pozval programátora fyzikálních knihoven z Nvidie, Tae-Yong Kima. Kim například prozradil, že Nvidia by s HairWorks ráda prorazila i na herní konzole. Vzhledem k tomu, že Playstation 4 i Xbox One mají grafický akcelerátor od AMD, je to dobrá zpráva pro ty, kteří by Nvidii podezírali ze záměrných „deoptimalizací“ svých proprietárních knihoven pro snížení výkonu na konkurenčním hardware.

Zdroj: PhysXInfo

Ohodnoťte tento článek!