Nvidia přidala do ovladačů GPU telemetrii, sbírají data a posílají je domů

41

Slovo „telemetrie“ se v současnosti
stalo populárním strašákem, i když dosah či nebezpečnost
se v konkrétních případech často hodně přeceňuje
(skutečně by se nemělo automaticky každé takové odesílání
informací šmahem označovat za šmírování, už jenom aby se pak
mezi bezvýznamnostmi neztratilo šmírování skutečné). Teď si
možná s takovými reakcemi veřejnosti užije Nvidia. Ta podle
všeho nyní telemetrické služby distribuuje ve svých ovladačích.

Telemetrie od Nvidie je spojena
s grafickými ovladači pro karty GeForce (i když není
úplně jasné, zda jde skutečně o komponent obsažený přímo
v nich, nebo až v balíku GeForce Experience). Tato
součást není zobrazena jako volitelná položka při instalaci,
nicméně je zřejmě už přítomná v aktuálních ovladačích,
například verzi 375.70. Nalézt ji můžete ve formě tří úloh
ve windowsím Plánovači úloh (Task Scheduleru), případně můžete
použít například nástroj Sysinternals Autoruns od Microsoftu.

Zdá se, že Nvidia celkem spouští
tři úlohy, „NvTmMon“, což je zřejmě monitorovací komponent,
a NvTmRep a NvRepOnLogon, což budou asi součásti
starající se o odeslání sbíraných informací, které se
děje jednou denně nebo po přihlášení do Windows (bavíme se zde
samozřejmě o ovladačích pro tuto platformu).

 

Telemetrické úlohy v aktuálních ovladačích Nvidie (Zdroj: MajorGeeks)
Telemetrické úlohy v aktuálních ovladačích Nvidie (Zdroj: MajorGeeks)

 

Jde o čerstvou záležitost a zdá
se, že Nvidia zatím na věc nestihla nijak zareagovat, takže
nemáme žádné vysvětlující vyjádření. Tím pádem vám
bohužel neřeknu, jaká data by tato telemetrie mohla sbírat.
Logické by asi bylo odesílání dat o problémech s ovladači
či hardwarem Nvidia (a například ladících informací po
pádech). Teoreticky by mohlo jít třeba i o nějaké
profilování výkonu, což by stále byly celkem legitimní věci,
sloužící k vylepšování ovladačů.

 

 

Povaha sběru?

O sběru by asi uživatel měl být
informován a k sběru dat by samozřejmě měl být nutný
souhlas uživatele, některý software si ho ostatně vyžaduje při
každém odesílání informací o pádu. Zdá se, že Nvidia
obojí vložila do podmínek použití, které odklikáváte při
instalaci. V licenci na
webu nvidie
, kterou máte před stažením odsouhlasit, nic
užitečného není, zdá se ale, že telemetrii by mohla pokrývat
sekce „3. Consent to collection and use of information“ v souboru
EULA.txt, který naleznete přímo v ovladačích (viz úryvek
níže).

V EULA se uvádí (a užíváním
ovladačů s tím souhlasíte), že software sbírá informace
jak anonymní, tak takové, které vás mohou identifikovat,
„o uživateli a uživatelově PC“. A to kvůli
optimalizaci, poskytování obsahu, zlepšování služeb a produktů
a pro potřeby marketingové komunikace. Pokud pomineme
konspirační teorie, pak má asi největší dopad poslední část,
neboť by mohla pokrývat analytické/reklamní vytěžování vašich
informací. Nvidia podle EULA sbírá údaje o konfiguraci PC,
OS a ovladači, nainstalovaných hrách a jiných
programech, jejich nastavení, výkonu a údaje o jejich
používání. Zvlášť je pak uvedena telemetrie o používání
samotného softwaru Nvidie (tj. ovladačů a GeForce
Experience). Nicméně mezi tím je klauzule, že tento výčet
nemusí být vyčerpávající.

3. CONSENT TO COLLECTION AND USE OF INFORMATION
Customer hereby acknowledges that the SOFTWARE accesses and collects both non-personally identifiable information and personally identifiable information about Customer and CUSTOMER SYSTEM as well as configures CUSTOMER SYSTEM in order to (a) properly optimize CUSTOMER SYSTEM for use with the SOFTWARE, (b) deliver content through the SOFTWARE, (c) improve NVIDIA products and services, and (d) deliver marketing communications.  Information collected by the SOFTWARE includes, but is not limited to, CUSTOMER SYSTEM’S (i) hardware configuration and ID, (ii) operating system and driver configuration, (iii) installed games and applications, (iv) games and applications settings, performance, and usage data, and (iv) usage metrics of the SOFTWARE. To the extent that Customer uses the SOFTWARE, Customer hereby consents to all of the foregoing, and represents and warrants that Customer has the right to grant such consent.
[…]
Customer and CUSTOMER SYSTEM information collection rules can be configured on the „Preferences“ tab of GeForce Experience.  For more information on NVIDIA’s collection, use, and disclosure of information from its SOFTWARE users, please refer to NVIDIA’s privacy policy  available at URL http://www.nvidia.com/object/privacy_policy.html.

 

Obzvlášť proto, že charakter sběru
dat není moc zdokumentován, asi tato telemetrie vzbudí
„paranoidní“ reakce. Samotné sbírání a odesílání ale
nemusí být nějak zlé, takže s hodnocením bych počkal, až
když bude o povaze těchto „služeb“ známo více. Sbírat
údaje o používání je navíc nyní hodně běžné. Nejlepší
by asi bylo, pokud by Nvidia tento komponent umožnila vypnout, tedy
aby z telemetrie udělala volitelnou možnost. Prozatím ovšem
můžete použít výše zmíněné nástroje, a tři služby s
odesíláním spojené deaktivovat ručně (i když je možné, že
se vám opět zapnou po aktualizacích).

 

GeForce Experience 3.0 (Zdroje: Nvidia, Tom's Hardware)
GeForce Experience 3.0 Beta (Zdroj: Nvidia)

Zdroje: techPowerUp,
MajorGeeks

Nvidia přidala do ovladačů GPU telemetrii, sbírají data a posílají je domů
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas

41 KOMENTÁŘE

  1. Telemetrie neni potrebna k provozu HW a ovladacu v OS, pokud z toho neudelaji volitelnou komponentu (resp. neumozni ji jinym zpusobem 100% vypnout), jednoduse uz nekoupim nic v cem ma prsty nvidia.
    U soucasneho provozovaneho HW pres firewall zablokovat komunikaci, at se stavi treba na hlavu.
    Bohuzel tak jako u googlu, facebooku, microsoftu, apple aj. to vetsine uzivatelu bude jedno – to pokladam za vetsi problem nez ze ji nasadila dalsi firma.
    Nakonec to dojde do takoveho absurdita ze bez souhlasu s telemetrii nepujde pouzivat nic a bude na to potreba nejaky zakon / narizeni statu ci EU (pokud jeste bude), ktere to napravi.

    • jo ta firma byla dycky takove trosku „ojebavacska“ ale posledni roky co predvadej.. zaclo to GTX970, pres mizernou „nepodporu“ DX12, jejich „kurvítko“ hairworks po sileny ceny konce.. Tohle je jenom dalsi dil do skladacky 🙂

      Nastesti tohle vidi cim dal vic lidi a jejich „základna vernych“ hodne ochabla, vsak posledni 2 roky jejich podil na trhu neustale klesa..

      • Tak to je možná tvoje zbožné přání, ale realite bude poněkud jiná… Statistiky ze steamu se tu probírají každou chvíli. Ono se i stačí podívat do diskuzí pod hry, téměř všude se řeší nastavení a ladění pro nV, AMD grafiky aby člověk pohledal.
        Jinak by mě zajímalo jakej používáš telefon, jakej operační systém atd. Telemetrie je dneska víceméně všude, neříkám, že jsem z toho nadšen, ale je to tak. Jen to asi u některých firem vadí víc než jinde, co? Zlá nV, bububu. Drahá nV, bububu.

        • Ale to nevieš – veď keď podiel nVidie klesá a AMD naopak stúpa tak je to jasný signál trhu a zákazníkov že sa nedajú tou hnusnou a neschopnou nVidiou okrádať a už ani sledovať, koniec nVidie ako ju poznáme už nemôže byť ďaleko !

          …keď je to ale opačne tak to už je na vine slabí marketing AMD a hlúpi zákazníci ktorí sa nechali oje*ať nVidiou a nechápu božskú podstatu AMD 😀

      • „vsak posledni 2 roky jejich podil na trhu neustale klesa“

        V Q2/2014 bol podiel na predajoch GPU pre PC nVidia vs. AMD 62 vs 38.
        V Q2/2016 – zatiaľ posledný ukončený kvartál je to nVidia vs. AMD 70 vs. 30.

        Ale pozor, Belka nám prezradí že nVidia posledné 2 roky klesá !

        Ano, od toho rekordu v Q2 2015 kde nVidia/AMD bolo hrozivých 82/18 to pre nVidiu klesá, ale to nie sú 2 roky a ono, „keď si na vrchole môžeš už ísť iba dole“ takže je to ozaj prekvapujúce že nVidia nestúpa.

        PS: kde si bol keď AMD „spravilo“ za rok – Q2 2014 vs Q2 2015 – z 38% podielu nových GPU 18% ?

          • „skor ide ze od Q3/2015 permanentne rastie podiel AMD a klesa nvidie, je to trend a nemeni sa to…“

            1, To nejsou 2 roky 🙂
            2, Vzhledem k poměru v jakém byli výrobci v Q3/2015, kdyby tomu jinak, tak už tu AMD snad ani není. Nic to nedokazuje o důvodu proč podíl roste a silně pochybuji, že v tom bude ideologie/nenávist/osvícení jak tvrdí Belka.

            • Já když se podívám na obrázek celkově, tak ten trend je pro AMD sestupný, s občasnými vzepětími 😉

            • Zkuste přečíst znovu můj příspěvek na který reagujete cituji:
              „1, To nejsou 2 roky 🙂
              2, Vzhledem k poměru v jakém byli výrobci v Q3/2015, kdyby tomu jinak, tak už tu AMD snad ani není. Nic to nedokazuje o důvodu proč podíl roste a silně pochybuji, že v tom bude ideologie/nenávist/osvícení jak tvrdí Belka.“

              Zkusím to jinak:
              1, I kdybyste sem dal 50 odkazů za poslední rok, tak z toho 2 roky nebudou.
              2, Ten pád jen ukazuje, že AMD má konečně něco co trošku zajímá zákazníky.
              3, Prozraďte nám ten oslí můstek, kterým dokazujete, že zákazníci Nvidie prohlédli a již ji nikdy nekoupí.
              4, Proč si ji kupujete a podporujete tak to, co v diskuzích vehementně kritizujete? To jste tak hloupý nebo se Vám to naopak líbí? Cítíte se zdráv?

            • Ale Belka si ji nejspis nekoupil. To byl urcite zase nejaky darek na nezaujatou a nepodplacenou recenzi. Navic pak takovy HW prodava po aukru bez zaruky a nedivil bych se, ze ten zisk ani neni zdaneny.

            • no to neni prilis lichotivej graf pro AMD, je to takovej pomalej sestup kdy se obcas najde par kvartalu kdy stoupa, a pokud tahle krivka bude postupovat podobnym stylem i dal a zacnou klesat driv nez se dostanou na sve posledni vzestupne maximum 37.9% tak to zas nebude pekne pokoukani na AMD

            • 40 vs 60% je uz celkem dobry konkurencni prostredi ale.. tj tim lepe pro nas zakazniky.. Nvidia si posledni roky silene dovolavala vsechno ojebavat a ceny pekne rostly..

            • Takže, když jde o peníze(výhodný nákup) tak morálka najednou není důležitá?

            • pokud mi nekdo HW nabidne za adekvatni cenu vykonu toho HW nemam problem. Ja kritizuji ciste normalni cenu za kterou to musi kupovat 99.99% lidi.

            • „pokud mi nekdo HW nabidne za adekvatni cenu vykonu toho HW nemam problem.“

              Každý má jinou „adekvátní“ cenu. Proč se nemůže rozhodnout každý za sebe a zrovna Vaše stanovení „adekvátní“ ceny by mělo být pro ostatní nějak zajímavé?

              .
              „Ja kritizuji ciste normalni cenu za kterou to musi kupovat 99.99% lidi.“

              Vaše posty bohužel dokazují opak! Spíše to připomíná svatou válku:


              8. Listopad 2016 – 7:37 od Jan Belka
              Re: Nvidia přidala do ovladačů GPU telemetrii, sbírají data a…

              jo ta firma byla dycky takove trosku „ojebavacska“ ale posledni roky co predvadej.. zaclo to GTX970, pres mizernou „nepodporu“ DX12, jejich „kurvítko“ hairworks po sileny ceny konce.. Tohle je jenom dalsi dil do skladacky 🙂

              Nastesti tohle vidi cim dal vic lidi a jejich „základna vernych“ hodne ochabla, vsak posledni 2 roky jejich podil na trhu neustale klesa..

            • Nejak si nemuzu vzpomenout, kdo ze to vystrelil ceny po najeti na 28nm proces. Ale ty to urcite budes vedet.

            • vystrelil? prvni 28nm HD7970 s tehda premierovymi GDDR5 jeste nadstandartními 3GB pameti + nadstandartní 384bit sbernici byla draha? Proboha ta grafika ti dneska rozjede i DX12 A vulkan hry.. Nvidia v te same dobe prodavala za stejny prachy mnohem horsi GTX680 s nepodporou DX12 natoz Vulkanem mensi 256bit sbernici a mensi 2GB VRAM… Kdyz ty karty porovnas dneska v novych hrach je Nvidie totalne v pytli.. Takze invetsice lidi co si vzali tu grafiku od AMD se vyplatila casem mnohem vic nez pro lidi s GTX680

            • GDDR5 měla už generace předtím (i když asi míň, to jo) a Kepler DX12 popdoruje, na suchu zůstalo akorát Fermi (respektive teda původně mělo, i se tím Nvidia chlubila, ale už to moc nevypadá).

            • A nevystrelil snad na tehdejsi ceny? Tak ti to pripomenu. HD 6970 = 369 USD. HD 7970 = 549 USD. Narust zavadeci ceny o 49%.
              Pameti byly stejne, jen tedy o 1/2 vice. Nevim co sem matlas velikost sbernice. Ta ma jaky vliv na cenu?

              Takze ano, AMD vystrelilo cenu jen a jen proto, ze nemelo 2-3 mesice konkurenci na novem vyrobnim procesu. Muzes tady vymyslet ruzne pseudoargumenty, ale pravda se z nich nestane.

  2. Nevím, proč autor tuto problematiku tak bagatelizuje.
    Nevíte co se posílá, nemůžete s tím nesouhlasit, běží vám tam úlohy navíc, které jen zasírají systém a vy nám tady říkáte, že to v podstatě bude nejspíš v pořádku.
    Kdyby to vylezlo z marketingového oddělení NVidie, tak neřeknu, ale takhle…

    • Clanek je dobry, autor se snazi. Ano, bagatelizuje, to je asi pravda. Ocekaval bych spise investigativni pristup a odladeni toho co NVidia sbira a posila ven — a kam — a jak se chova kuprikladu na siti.
      Spojeni „personally identifiable information about Customer“ a „(c) improve NVIDIA products and services, and (d) deliver marketing communications“ takze NVidia mi chce neco prodat, pak si nainstaluju jejich software a ten sam se bude starat o to aby NVidia mohla vice prodavat (jinym). Tento pristup bych ocekaval, kdyby mi vyrobek dali zadarmo a za jeho testovani platili, ale ne v situaci kdy si kartu platim z vlastni kapsy a ocekavam nerusenou funkcnost. Jeste ze mam starickou NVS 300 a mym OS nejsou Windows. V kazdem pripade pokud bude AMD zivo, tak pri upgradu pujdu jinam — tedy pokud bude AMD bez odesilacich sracek.

      • Jeste pro autora, mate to nekde v labu? Nechcete pred to postavit switch s mirrorovanim a pripojit Wireshark abychom vedeli co Nvidia posila a kam? Vypis IP adres by pro zacatek stacil, predpokladam, ze to bude jinak ciste TLS/REST. Dik!

          • Sice tam má adekvantní informace, ale vzhledem k tomu že sbíral data o komunikaci zhruba hodinu, je celý ten článek irelevantní. Nevíme ani kdy má ta služba naschedulované posílání získaných dat – jednou za den, za týden, za měsíc?

            Kdyby sbíral data dva měsíce a pak udělal rozbor, dalo by se závěr brát jako definitivní rozuzlení, takhle je to bohužel rozbor „o ničem“ 🙁

        • A jeste jedna vec. Myslim, ze NVidia se pustila skutecne na tenky led, zvlaste v EU. Pro neznale, EU dela dost pro lidi z pohledu zachovani soukromi, nadavejte si jinak na EU jak chcete, ale tady toto EU/EC myslim nikdo neodpare, takze:

          1) ta informace o sberu dat, je skutecne lokalizovana, takze bezny uzivatel pri instalaci software ma sanci si ji precist ve svem rodnem jazyce? Pokud ne, NVidia ma problem.

          2) pokud mi NVidia proda krabici/hardware a na ni informace o sledovani neni uvedena, ja to zjistim az doma pri instalaci software a s timto narusenim sveho soukromi nesouhlasim, pak predpokladam, ze mam pravo na vraceni zbozi a plnou financni nahradu — pokud ne, pak se obavam, ze NVidia ma problem.

          3) pokud NVidia odesila privatni data uzivatelu z EU nekam mimo EU, tj. prodaji hardware/software v EU a posilaji data do USA, pak se obavam, ze ma NVIdia problem protoze pri ochrane soukromi musi stale vyhovet zakonum EU coz v USA neni mozne — predpokladam nastava konflikt legislativ, takze aby NVidia nemela problem v EU, musi data uzivatelu v EU uchovavat *pouze* ve vypocetnich centrech v EU.

          4) pokud jako uzivatel hardware, ktery pri instalaci software souhlasil s odesilanim soukromych udaju, pak jako takovy uzivatel mam pravo Nvidiu pozadat o (a) plnou kopii dat o me osobe, kterou NVidia timto zpusobem shromazdila a (b) o nevratne zniceni dat. Pokud NVidia nevyhovi v jednom ci obou pripadech, obavam se opet ze ma problem.

          Samozrejme formulace „Nvidia ma problem“ plati pouze v ramci EU. V ostatnich castech sveta nejsem jisty jak to tam maji zarizeno, snazim se trosku sledovat jen situaci v EU.

          Pane Olsane, jako autor tohoto clanku, nechcete napsat pani Jourove z EC, ma na starost legislativu a zakazniky, takze si myslim, ze tento pripad pripadneho prekracovani zakonu EU firmou NVidia bude spadat primo pod ni. Co vy na to? Myslim, ze staci dat jen podnet k prezkumu pristupu firmy NVidia ke sberu privatnich dat jejich zakazniku. Myslim, ze odkaz na clanek uplne staci, ten kdo to dostane na starost si ho necha prelozit do anglictiny. Na kontaktni email si myslim, ze take muzete psat cesky (anglictina je ale asi lepsi), protoze v EU jsou uredni jazyky uplne vsechny. 🙂

          Tady je email: vera-jourova-contact@ec.europa.eu

          Dik!

  3. Nejake vyjadrenie Nvidie existuje:
    GeForce Experience collects data to improve the application experience; this includes crash and bug reports as well as system information needed to deliver the correct drivers and optimal settings. NVIDIA does not share any personally identifiable information collected by GeForce Experience outside the company. NVIDIA may share aggregate-level data with select partners, but does not share user-level data. The nature of the information collected has remained consistent since the introduction of GeForce Experience 1.0. The change with GeForce Experience 3.0 is that this error reporting and data collection is now being done in real-time.

    All of this information is included in the EULA and the FAQ posted on GeForce.com:

    http://www.geforce.com/geforce-experience/faq

    • To není zcela přesné, tenhle EULA dokument se vztahuje pouze na GeForce Experience a jak již bylo řečeno, telemetry services se instalují i když zakážete instalaci GFE

      V hlavním EULA dokumentu, který se zobrazuje i při instalaci ovladačů je uvedeno toto:

      When you use our Services, we may collect „Personal information“, which is any information that can be used to identify a particular individual which can include traditional identifiers such as name, address, e-mail address, telephone number and non-traditional identifiers such as unique device identifiers and Internet Protocol (IP) addresses.

      We may collect personal information that you or other users give us (e.g. your contact details or your comments or opinions), allow us to receive either through your preferences in your devices (e.g. location data) or browser or from third parties such as social networks (e.g. your public profile information) or through use of our Services (e.g. the pages you visit)

      We may from time to time share your Personal Information with our business partners, resellers, affiliates, service providers, consulting partners and others in order to provide our Services to you.

      Takže ano, nVidia sbírá osobní informace a sdílí je se subjekty třetí strany.

  4. Nevím, pokud je takový sběr dat určen ke zlepšování podpory a bude z toho těžit koncový zákazník, nemám s tím sebemenší problém. Nějaké zbrklé blokování, které se šíří internetem se mi zdá jako postavené na hlavu. A to že uživatelé nečtou User Agreement je tak trochu zakopaný problém, který tu bude vždycky … a ano, nečtu to taky 🙂