O víkendu jsme informovali o vydání beta berze software Nvidia RTX Voice, který poskytuje filtry pro odstranění šumu a hluku ze zvuku (zejména z mikrofonního vstupu) například pro použití při videokonferencích, ale také pro populární streamování videa z her na internet. Tento filtr je založený na trénované neuronové síti a RTX Voice se oficiálně tváří, že používá tzv. tensor jádra v grafikách Nvidia a že jde tedy o funkci umožněnou touto specialitou GPU Turing. Nvidia uvádí, že pro provoz potřebujete grafiku GeForce RTX. Ovšem zdá se, že toto není pravda – uživatelům se podařilo program rozběhat i na grafikách GeForce GTX, včetně těch starší generace, takže možná tensor jádra vůbec nepoužívá a „požadavek“ je čistě umělý.
Nvidia (ne)RTX Voice?
Že RTX Voice ve skutečnosti nevyžaduje grafiku GeForce RTX ani GPU Turing, odhalil uživatel na fóru Guru3D. Instalátor RTX Voice neumožní pokračovat, pokud chcete na „nepodporované“ GPU software nainstalovat, ale toto omezení je snadné „hacknout“. Stačí rozbalit archiv instalátoru a v dočasné složce se soubory zeditovat soubor RTXVoice.nvi, v němž se odstraněním tří řádků (podrobnosti/návod viz níže) deaktivuje ono omezení. Ručním spuštěním Setup.exe se pak dá RTX Voice normálně nainstalovat.
Uživatel David Luke nejprve zkusil filtrování použít na Titanu V, kde normálně fungovalo. Nicméně to by nemuselo být divné, protože jeho architektura Volta sice nemá RT jádra, ale tensor jádra, které by údajně RTX Voice mělo používat, ano. Ovšem poté další uživatelé potvrdili, že úplně stejně to s tímto „hackem“ (nebo spíš modem) pak funguje i na grafikách GeForce GTX 1600, což jsou Turingy fyzicky postrádající tensor jádra. A také na grafikách GTX 1000, tedy architektuře Pascal. Například web ComputerBase má pro demonstraci na webu ukázku originálního zvuku a zvuku přefiltrovaného pomocí karty GeForce GTX 1060 (takže si také můžete poslechnout efekt, pokud nemáte příležitost přímo filtr RTX Voice vyzkoušet).
Toto ovšem znamená, že RTX Voice nemůže být exkluzivně vyžadovat ona tensor jádra, jinak by běžet nemohl. Mělo by tedy jít o standardní GPGPU program. To, že používá neuronovou síť na věci nic nemění, inference neuronových sítí se dá normálně spouštět na běžných shaderech (nebo i na CPU), rozdíl je jenom ve výkonu. Toho ale mají i levné GeForce GTX zdá se na tuto úlohu dost.

Vypadá to, že Nvidia použila označení „RTX“ hlavně pro větší marketingový efekt. A požadavek na grafiku GeForce RTX byl možná přidán do instalátoru uměle, aby tato novinka podpořila zájem zákazníků o grafiky řady RTX 2000 vůči nižším modelům anebo kartám konkurence.
Jak instalovat RTX Voice na systém s kartou GeForce GTX
After executing the installer and getting the message that stops it installing the installer files are extracted to C:\temp\NVRTXVoice
Open the file C:\temp\NVRTXVoice\NvAFX\RTXVoice.nvi with a text editor and remove the „constraints“ section that looks like this:
<constraints>
<property name=“Feature.RTXVoice“ level=“silent“ text=“${{InstallBlockedMessage}}“/>
</constraints>with that section deleted save the file and execute the installer here: C:\temp\NVRTXVoice\setup.exe
(Zdroj: David Luke, Fórum Guru3D)
Jsou tensor jádra použitá, nebo ne?
Na tuto otázku zatím není odpověď. Jak přesně ve skutečnosti (ne)RTX Voice funguje, nevíme. Ale jsou zde asi v zásadě dvě možnosti. Buď má program dvě větve, kdy jedna má neuronovou síť a potřebné binárky zkompilované tak, aby využívaly tensor jádra, ale zároveň je přítomná druhá větev, zkompilovaná na běh na normálních shaderech. A pokud program detekuje, že běží na GeForce GTX, automaticky přepne na tuto verzi kódu. Nvidia ale možná po naprogramování tohoto záložního aparátu usoudila, že běh na GTX nepovolí, ať už jsou důvody jakékoli (možná, že by při použití během hraní byly nějaké měřitelné propady výkonu, kdežto u verze na tensor jádrech by byly nižší – ale zase toto by asi při telekonferencích a volání vůbec nevadilo).
Druhá možnost je, že tensor jádra program ve skutečnosti nikdy nepoužíval a i na RTX grafikách byly vždy aktivní jenom obecné výpočetní jednotky (shadery). Důvod, proč Nvidia softwarově omezila RTX Voice jenom na grafiky řady RTX by pak asi byl čistě obchodní. Tedy tzv. „segmentace“, kdy se některé funkce povolí jenom na dražším produktu, aby se podpořily jeho prodeje a zvýšily tržby/zisky. Něco jako když je SMT/HT vypnuté na levnějších procesorech AMD/Intelu.
Ti z vás, kdo v anketě u předchozího článku uvedli, že by se dostupnost tohoto OPU-akcelerovaného filtru hodila i na levnějších kartách, tedy teď mohou mít radost. Bohužel se asi může stát, že v dalších verzích bude požadavek na „RTX“ zadrátován hlouběji a nebude takto snadné ho obejít. Pro tuto eventualitu si asi raději instalátor současné „zranitelné“ verze někam zazálohujte, pokud filtr chcete používat dlouhodobě.
Zdroje: Fórum Guru3D, ComputerBase
GeForce GTX 1600 jako jediný Turing má dedikované FP16 cores namísto Tensorů, takže výpočet může klidně probíhat na nich
„The tensor cores are of course FP16 specialists, and while sending standard (non-tensor) FP16 operations through them is major overkill, it’s certainly a valid route to take with the architecture. In the case of the Turing architecture, this route offers a very specific perk: it means that NVIDIA can dual-issue FP16 operations with either FP32 operations or INT32 operations, essentially giving the warp scheduler a third option for keeping the SM partition busy. Note that this doesn’t really do anything extra for FP16 performance – it’s still 2x FP32 performance – but it gives NVIDIA some additional flexibility.“
https://www.anandtech.com/show/13973/nvidia-gtx-1660-ti-review-feat-evga-xc-gaming/2
Cituji z článku „Například web ComputerBase má pro demonstraci na webu ukázku originálního zvuku a zvuku přefiltrovaného pomocí karty GeForce GTX 1060“. A je i uvedeno, že to jede na grafikách Pascal. Takže…
možná to pojede i na Fiji .-)
nVidia vetsinou pouziva Cuda, coz AMD ne. Marketing ma u nVidia vzdy prednost pred zakaznikem, coz se opakovane ukazuje, ale nezazlivam jim to, proste maji takovou policy a mozna to je neprimo duvod, proc jeste graficka cast AMD neni uplne vymazana, hodne lidem se nVidia pristup nelibi a bylo jich dost na to, aby nejakym zpusobem Radeon divize uplne nekrachla i kdyz tezko rici, jestli by dotovani 30%, 50% nebo 70% od AMD, cisla neznam, zmenilo nejak situaci, stejne by ji potopit nenechali, jen by byla vice ztratova, takze zalezi na tom, co to pouziva, az to nekdo rozpitva, pak se uvidi jestli to pujde hacknout, ale myslim, ze spise ne, nVidia nepise
skoro nic univerzalne
to byl vtip 😀
Tak to je super 🙂 Taky to zkusím. Na zákazníky je to trochu ojeb, ale naštěstí nejsou lidi jen ovečky, ale i koumáci 🙂
Teď mě napadá zda se ukáže i nějaký vtipálek, který to rozběhá na grafikách AMD, tak bude vymalováno 😀
to by byla dobra prca i kdyz tomu neverim … tyto hackovani a upravovani veci se mi velmi libi i kdyz je to defakto jen pro zabavu, i kdyby to nekde hacknul na AMD stejne to oficielne pouzit nemuzes, dnesnimu licencovani software sice uz rozumi malokdo, ale urcite tam budou klauzule o neupravovani a tak dale 🙂 pamatuju z minulosti jak treba po odkoupeni PhysX blokli pouziti na nVidia karte v pripade pouziti AMD karty pro vystup, takze v prvnich verzich si mohl mit nVidia kartu jen na PhysX a AMD na grafiku a jak rychle to nVidia znemoznila protoze proto 🙂
Super správa. Diky nV 😛
Zrejme to aspon stiahnem, keby som to raz potreboval.
Já bych se neradovat tahle aplikace vytěžuje grafiku která se pak zbytečně hřeje v mém případě na 60 stupňů 2080Ti samozřejmě v klidovém stavu.
Zvláštní, program testuji v Teamspeak a zátěž na grafiku prakticky žádná.
Já mám gtx 750 ti a využití mám 7%
Nie je to jasne? Keby vydali iba nejaky NV Voice, sotvakto by si to vobec vsimol, odbylo by sa to jednoodstavcovym clankom. Ale ked vydaju RTX Voice, o ktorom sa o par dni zisti, ze bezi aj na Pascaloch, tak je o reklamu postarane a kazdy to bude chciet aspon vyskusat.
Pár postřehů – ve správci úloh na Win10 jde celkem šikovně sledovat prostředky, takže stačí vejít do záložky výkon, zvolit GPU a zobrazit si využití CUDA. Okamžitě po aktivaci RTX Voice naskočí konstantní vytížení CUDA jader na GTX 1080 Ti z nějakých 6 až 7 %. Takže nějaká část zcela jistě běží na CUDA a zřejmě je tak lepší funkci deaktivovat, pokud zrovna s někým nevoláme – jednak zbytečně spotřeba el. energie navíc, jednak se možná podle carda19 GPU začne zahřívat (věřím že stále pod teplotu, kdy by spouštěly ventilátory – takže možná žádná hrůza).
Nevšiml jsem si, že by NVIDIA byla nějakou veřejnou, neziskovou společností, které může do obchodního modelu pindat každý. Jestli se rozhodnou vydat nějaký software omezený pouze pro určitou řadu, na kterém, za jejich vydělané peníze, makali jejich zaměstnanci, je to přece jejich rozhodnutí. legitimní možností uživatelů grafik mimo řadu RTX je to ignorovat, nebo přejit ke konkurenci, která třeba jednou podobnou utilitku nabídne i pro karty -xx let dozadu. Jak je vidět na Intelu, je to jediná možnost jak na společnost této velikosti zatlačit.